5.7 °C, 0.6 m/s, 86.2 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūra«Suņa takā» divas fotogrāfijas savienojas vienā
«Suņa takā» divas fotogrāfijas savienojas vienā
29/10/2010

Šodien, 29. oktobrī, pulksten 15 galerijā «Suņa taka» apmeklētājiem durvis vērs jauna izstāde – jelgavnieka Haralda Smilgas foto izstāde. Daļai jelgavnieku, iespējams, viņš vairāk zināms kā habilitētais inženierzinātņu doktors, vairāku grāmatu par meliorāciju, tostarp «Melioratoru stāstiņu», autors, taču šodien viņš plašākas publikas rādīs savu aizraušanos – foto mākslu. H.Smilga par sevi saka: «Neskatoties uz nopietno gadu nastu, atkal kā diletants noņemos ar fotogrāfiju.»

Ritma Gaidamoviča

Šodien, 29. oktobrī, pulksten 15
galerijā «Suņa taka» apmeklētājiem durvis vērs jauna izstāde –
jelgavnieka Haralda Smilgas foto izstāde. Daļai jelgavnieku,
iespējams, viņš vairāk zināms kā habilitētais inženierzinātņu
doktors, vairāku grāmatu par meliorāciju, tostarp «Melioratoru
stāstiņu», autors, taču šodien viņš plašākas publikas rādīs savu
aizraušanos – foto mākslu. H.Smilga par sevi saka: «Neskatoties uz
nopietno gadu nastu, atkal kā diletants noņemos ar
fotogrāfiju.»

Interesants un mazliet bojevika cienīgs
ir H.Smilgas stāsts par pirmo fotoaparātu un bildi, taču tas nav
viņu atturējis teju 60 gadus līdztekus darbam ķert visdažādākos
mirkļus caur fotoaparāta objektīvu. «Savu pirmo aparātu kā trūcīgs
students 1950. gados atradu kādā komisijas bodē Rīgā. Tieši tur par
diviem rubļiem nopirku mazliet apskādētu «Lubitel» ar 6×6
centimetru filmiņu. Ielādējis pirmo filmiņu, devos Rīgas ielās
meklēt sižetu. Uzgāju uz tilta, sāku bildēt. Tajā laikā uz tiltiem
stāvēja sardze, un viens no sargiem mani sagrāba un aizveda pie
priekšnieka. Neko neprasot un ilgi nedomājot, viņš izvilka manu
filmu, bet mani pašu ar «eskortu» nogādāja Stabu ielā, lai
nopratinātu, kas mani sūtījis. Izrādās, šāds ļembasts tikai tāpēc,
ka netālu poļu zemūdenes ložņājušas, taču es par to neko nezināju,»
savu pirmo pieredzi atceras H.Smilga. Taču trīcēšana un taisnošanās
Stabu ielā nav viņu atturējusi no domas tomēr sākt šo
lietu.

«No tā laika kaut kāds aparāts man
vienmēr bijis, taču joprojām sevi saucu tikai par amatieri,» tā
H.Smilga. Tieši viņš bijis viens no pirmajiem biedriem un stāvējis
klāt Jelgavas fotoamatieru klubiņa dibināšanas šūpulim, ko Jelgavā
izveidojis Marģers Martinsons. Klubiņu kungs dēvē par īsto skolu,
kurā saprasts, kas ir kompozīcija, kas īsti ir māksla, kas ir
svarīgākais fotografēšanā. Te arī veidotas pirmās atskaites
izstādes. Tieši tas viņam Jelgavā pietrūkst šodien – nav vietas un
laika, kur amatieriem mainīties pieredzēm.

Vecā kaluma
amatieris

«Kad pirkstiņš atdots, šķirties no tās
pogas vairs nevar,» tā H.Smilga teic šobrīd. Viņš atzīst, ka
galvenais fotografēšanā ir gaisma, par kuru šodien fotogrāfi
diemžēl esot mazliet piemirsuši, pārāk daudz izmantojot
zibspuldzes. «Mūsdienu digitālajiem aparātiem ir tādi objektīvi,
kas visu iezīmē pārāk asi, taču esmu vecā kaluma amatieris, kuram
gribas iezīmēt un izcelt tikai vienu. Kā teiktu mans skolotājs
Roberts Kalniņš, fotoaparāti ir palikuši pārāk pļāpīgi, asi parādot
visu,» teic H.Smilga. Arī viņš pats pieturējies pie vecajām
vērtībām – blakus modernam digitālajam fotoaparātam skapītī
joprojām stāv vecais, ar monokli. «Jaunie fotoaparāti eleganti ir
tūristiem, kuri grib un var noklikšķināt uz visām pusēm. Tie ļauj
panākt daudz ko tādu, ko agrāk varēja dabūt ar lielām mokām,»
noteic fotogrāfs, piebilstot, ka pašam ir savi nosacījumi, kurā
mirklī no skapja ķer kuru aparātu, bet vēl kolosālāka esot iespēja
uzņemtās bildes vēlāk «krustot». «Vilinoši šķiet savest kopā foto
pirmsākuma monokļa objektīva tvertos attēlus ar mūsdienu digitālo
tehniku,» tā H.Smilga.

«Jelgava zaudējusi savu
noslēpumaino romantismu»

H.Smilga vairāk aizrāvies ar dabas un
apkārtnes iemūžināšanu. Lielās aploksnēs plauktos guļ arī vecās
Jelgavas fotogrāfijas. Tiesa, tās viņam izdevies savākt no biedriem
klubiņā, jo Jelgavā ieradies tikai 1963. gadā.

«Man patīk spēlēties ar gaismu, jo,
manuprāt, tā ir skaistākā lieta fotografēšanā,» tā H.Smilga. Par
Jelgavu caur objektīvu viņš teic: «Kaut ko jau esmu fotografējis,
taču Jelgava ir zaudējusi savu noslēpumaino romantismu, kas tajā
bija pirms kara. Ja paskatās vecās Jelgavas bildes, nevar ne
salīdzināt.» Runājot par cilvēkiem fotogrāfijās, viņš domīgi teic:
«Jā, ir jau atšķirība. Vecajās fotogrāfijās cienīgi ģērbta kundze
sēž pie galdiņa un pozē, bet tagad viss notiek dabīgi un uzreiz.
Taču ir viena nelaime – cilvēki, ieraugot aparātu, vienmēr grib būt
skaistāki, un tad bieži uz fotogrāfu lamājas – kur šis tik
nemākulīgu bildi uztaisījis,» nosmej H.Smilga.

Izstādē pārkāpj matemātikas
patiesību

Runājot par šodienas skatītāju, viņš
spriež, ka tie kļuvuši paviršāki. «Taču pie tā, manuprāt, vainīgs
laikmets, jo ir visa kā pārbagātība, kuru cilvēks savā ikdienas
steigā nespēj ņemt pretī,» tā H.Smilga, aicinot uz fotoizstādi,
kurā šoreiz atrāda montāžas jeb divas bildes, kas savienotas vienā.
«Ja nu viens mirklītis jūtas bezgala vientuļš un no tās drūzmas
atnāk otrs mirklītis un lūgtin lūdzas savienoties ar to pirmo,
vientuļo, tad es lūdzu viņiem tapt par vienu veselu. Pasaulē taču
viss patiesi dzīvais rodas divvienībā, pārkāpjot nedzīvo
matemātikas patiesību. 1 + 1 = 1. Kā tas ir manās bildēs, spriediet
paši.» Fotogrāfs amatieris vien piebilst, ka šī būs neparasta foto
izstāde.

Foto: Ivars Veiliņš