27.3 °C, 2.8 m/s, 64.6 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Tirgu perspektīvā pārcelsim pie dzelzceļa stacijas»
«Tirgu perspektīvā pārcelsim pie dzelzceļa stacijas»
26/02/2011

Lai gan pēdējos gados pilsētas budžets sarucis vairāk nekā par 30 procentiem, pateicoties mērķtiecīgam darbam, pilsētā būtiski kāpis piesaistīto investīciju apjoms, 2010. gadā sasniedzot pat 20 miljonus latu. Arī šogad tiks realizēta virkne nozīmīgu projektu. To, kādi būs ieguvumi no veiktajiem darbiem un ar ko šogad jārēķinās pilsētniekiem, skaidro Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš.

Jānis Kovaļevskis

Lai gan pēdējos gados pilsētas budžets sarucis vairāk nekā
par 30 procentiem, pateicoties mērķtiecīgam darbam, pilsētā būtiski
kāpis piesaistīto investīciju apjoms, 2010. gadā sasniedzot pat 20
miljonus latu. Arī šogad tiks realizēta virkne nozīmīgu projektu.
To, kādi būs ieguvumi no veiktajiem darbiem un ar ko šogad
jārēķinās pilsētniekiem, skaidro Jelgavas pilsētas domes
priekšsēdētājs Andris Rāviņš.

Liela daļa no šogad realizējamajiem projektiem uzsākti jau pērn,
tomēr papildus tiem šogad tiks veikti arī ūdenssaimniecības
attīstības projekta 2. kārtas darbi. Projektā paredzēts ne tikai
būtiski uzlabot dzeramā ūdens kvalitāti, bet arī nomainīt apmēram
70 kilometrus ūdensvada un saimnieciskās kanalizācijas tīklu. Ņemot
vērā, ka ielu rekonstrukcija būs cieši saistīta ar ūdensvada un
citu komunikāciju nomaiņu, tas prasīs rūpīgu plānošanu un
savstarpēju izpratni starp iedzīvotājiem, uzņēmējiem un darbu
veicējiem.

Kas ir tie būtiskākie projekti, kurus iecerēts īstenot vai
uzsākt šogad?

Uzsāksim tāda nozīmīga projekta realizāciju kā Raiņa ielas, Čakstes
bulvāra un Lielās ielas rekonstrukcija. Raiņa ielā tiks nomainītas
arī ūdensvada komunikācijas. Ne mazāk svarīgs darbs būs Jāņa ielas
lietus ūdens kanalizācijas kolektora izbūve, lai novadītu lieko
ūdens daudzumu no apkārtējām ielām intensīvu nokrišņu laikā. Pēc
rekonstrukcijas minētās ielas būtiski mainīs savu funkciju, jo gan
Raiņa, gan Lielajā ielā, domājot par iedzīvotāju vajadzībām,
izbūvēsim arī autostāvvietas. Lai pilsētas iedzīvotāji un viesi
varētu pilnvērtīgi izmantot tās priekšrocības, kuras sniedz ūdens,
sakārtosim arī Driksas krastmalu no LLU sporta nama līdz pat tirgum
ar pastaigu promenādi un laivu piestātnēm. Tāpat turpināsim skolu
un bērnudārzu siltināšanas darbus. Kopumā pilsētā šogad, neskaitot
ūdenssaimniecības projektu, kuru realizē SIA «Jelgavas ūdens», tiks
īstenoti 19 projekti par vairāk nekā 10 miljoniem latu.

Viena no interesantākajām sadaļām Čakstes bulvāra
rekonstrukcijas projektā ir tilts uz Pasta salu, kurā plānots
izveidot sporta un atpūtas zonu. Kādi darbi iecerēti Pasta salas
attīstības projektā?

Tilts pār Driksu šajā projektā nav pašmērķis, bet gan iespēja
attīstīt Pasta salu, kurai šobrīd nav noteiktas funkcijas. Pašlaik
vērtējam metu konkursā iesniegtās skices, un daļa no arhitektu
piedāvātajām idejām ir realizējamas. Skaidrs ir tas, ka jau
tuvākajā laikā meklēsim iespējas piesaistīt līdzekļus šīs
teritorijas attīstībai. Salu veidosim kā aktīvās atpūtas zonu visai
ģimenei. Ja vienosimies ar teritorijā esošajiem privātīpašniekiem,
šeit tiks izbūvēta airēšanas sporta bāze, sporta spēļu laukumi,
atpūtas vietas, bērnu rotaļu laukumi un citas pagaidu
konstrukcijas. Tomēr projekta realizācija būs atkarīga arī no
izšķiršanās par labu Pasta salai vai vienotajam satiksmes
terminālim pie dzelzceļa stacijas. Uz šo teritoriju pārcelsim arī
pilsētas autoostu. Diemžēl abiem projektiem naudas no pilsētvides
attīstības programmas nepietiks.

Kādā statusā šobrīd ir vienotā satiksmes termināla
projekts?

Satiksmes termināla projektā būtiska ir investora sadaļa, kurš
uzņemsies autoostas ēkas būvniecību un pārējās teritorijas
attīstību. Pašvaldība piedalīsies ar ielu infrastruktūras un
stāvvietu izbūvi. Šobrīd notiek sarunas ar potenciālajiem
investoriem, kuri ir izpētījuši situāciju un piedāvājuši uz šo
teritoriju pārcelt arī tirgu. Tā noteikti ir apsverama ideja, jo
esošajā vietā tirgus sadrumstaloto zemes īpašumtiesību dēļ nevar
attīstīties. Tiesa, vēl gan ir pāragri noteikt kādus konkrētus šī
projekta realizācijas termiņus.

Kā investīciju piesaistes ziņā mēs izskatāmies uz citu
lielo pilsētu fona?

Katra pašvaldība aizstāv savas intereses, tādēļ bija būtiski
vienoties par pilsētvides attīstībai paredzēto līdzekļu sadali.
Jelgavai šajā programmā tika iedalīti 18 miljoni latu. Tā ir nauda,
par kuru varam realizēt lielākos infrastruktūras attīstības
projektus. Esam gandarīti arī par saviem panākumiem atklātajos
konkursos, jo pagājušajā gadā tika apstiprināti 90 procenti no
pilsētas iesniegtajiem projektiem, kas ir ļoti labs rādītājs.

Vai šobrīd, kad jūsu pārstāvētā Zaļo un Zemnieku savienība
koalīcijā ieņem arvien būtiskāku lomu, strādāt kļuvis
vieglāk?

Vieglāk noteikti nav kļuvis. Svarīgākais gan ir tas, lai valdības
un Saeimas pieņemtie lēmumi būtu saprotami un izpildāmi. Piemēram,
gadījumā ar elektrības cenas pieaugumu – ir skaidrs, ka pat tad, ja
tarifi bija jāceļ, to nedrīkstēja darīt gada vidū, kad visām
iestādēm jau ir apstiprināti budžeta projekti. Tad būtu jāparedz
kādi kompensējoši pasākumi.

Kā pašvaldības realizētie investīciju projekti saskan ar
pilsētas attīstības prioritātēm?

Uzskatu, ka darbs pie ilgtermiņa mērķu sasniegšanas norit
veiksmīgi. Kaut gan plānošanas dokumenti, ņemot vērā būtiskās
izmaiņas ekonomiskajā situācijā, ne vienmēr atspoguļo dzīves
realitāti. Viena no galvenajām pilsētas attīstības stratēģijas
vadlīnijām ir uzlabot iedzīvotāju dzīves kvalitāti. To cenšamies
īstenot, ieguldot resursus izglītības un īpaši arodizglītības
sistēmas sakārtošanā, kā arī pilsētas ielu un citu būtisku
infrastruktūras objektu rekonstrukcijā vai izbūvē. Kopš Jelgava ir
pievienojusies Eiropas pilsētas mēru paktam, apņemoties par 20
procentiem samazināt kaitīgo izmešu daudzumu pilsētā, arvien
lielāku uzmanību pievēršam energoefektivitātes pasākumiem. Enerģija
nākotnē noteikti lētāka nekļūs, tādēļ prieks, ka arvien vairāk
pilsētas iedzīvotāju iesaistās savu mājokļu siltināšanā. Helmaņa
ielas 3 piemērs apliecina, ka, veiksmīgi realizējot ēkas
renovācijas projektu, iespējams ietaupīt līdz pat 70 procentiem
enerģijas. Arī mūsu siltumražotājs «Fortum» ir uzsācis darbu pie
jaunas biomasas koģenerācijas katlumājas celtniecības Rūpniecības
ielā. Līdz ar to būtiski samazināsies mūsu atkarība no gāzes
cenām.

Daudzus uztrauc, ka investīciju projektu realizācijai tiek
piesaistīti arvien jauni aizņēmumi. Vai varam būt droši par
pilsētas finanšu stāvokli?

Spēkā esošā likumdošana paredz, ka kredītus varam izmantot tikai un
vienīgi ES projektu realizācijai. Turklāt projektu ieviešanas
nosacījumi ir uzlabojušies un virknē gadījumu to realizācijai
līdzekļus saņemam jau pirms darbu veikšanas. Kredīti tiek ņemti
līdzfinansējuma nodrošināšanai. Pašvaldības finanšu plūsma un
saistību apjoms ir precīzi saplānots un vienmērīgi sadalīts pa
gadiem.

Šogad ieplānoti vērienīgi darbi gan saistībā ar
ūdenssaimniecības attīstības projektu, gan ielu rekonstrukciju.
Taču, ņemot vērā līdzšinējo pieredzi un uzņēmēju praksi pārsūdzēt
iepirkumu komisijas lēmumus, jājautā, vai visu izdosies realizēt,
kā iecerēts?

Lielākā daļa pilsētā realizējamo projektu ir sarežģīti, jo secīgi
jāveic pazemes komunikāciju izbūve, lietus ūdens kanalizācijas
sistēmu izbūve, ceļa seguma atjaunošana un labiekārtošanas darbi.
Īpaši tas attiecas uz Garozas un Raiņa ielas rekonstrukciju.
Diemžēl valstī pastāvošā iepirkumu veikšanas kārtība mēdz ieviest
korekcijas pat vislabākajiem plāniem, jo no pārsūdzībām tikpat kā
nav iespējams izvairīties. Turklāt uzņēmēji bieži vien sūdzības
iesniedz pēdējā dienā, kad vairs nav iespējams mainīt konkursa
nolikumu, nepagarinot termiņu. Interesanti, ka pēdējā gadījumā, kad
tika apstrīdēts Raiņa ielas projekta būvdarbu konkursa nolikums,
mums tika pārmests, ka prasām no darbu izpildītāja konkrētu
pieredzi. Diemžēl uzņēmumi ne vienmēr ir ieinteresēti labākā
rezultāta sasniegšanā un mēs esam pa vidu šajā konkurences
cīņā.

Lai attīstītu tūrisma nozari, pagājušā gada nogalē tika
izveidots Jelgavas reģionālais Tūrisma centrs. Vai ir redzami
pirmie darba rezultāti?

Neesam mainījuši nostāju, ka Jelgavai jābūt ražošanas pilsētai.
Pēdējos gados ieguldītais darbs pilsētas infrastruktūras attīstībā
ir padarījis pilsētu vizuāli pievilcīgāku. Esam izbūvējuši
promenādi gar Lielupi, sakārtojuši vecpilsētas ielas, abus pilsētas
pārziņā esošos muzejus un rekonstruējuši Svētās Trīsvienības
baznīcas torni. Līdz ar to interese par Jelgavu ir pieaugusi.
Piemēram, Ledus skulptūru festivālu vien apmeklēja vairāk nekā 40
tūkstoši interesentu. Lai popularizētu pilsētu, piedalījāmies arī
starptautiskajā tūrisma izstādē «Balttour», Tallinas tūrisma
gadatirgū, bet šīs nedēļas nogalē pilsēta tiks pārstāvēta Viļņas
tūrisma izstādē. Gaidāmajai tūrisma sezonai esam sagatavojuši
informatīvus materiālus piecās valodās.

Vienīgā pilsētas budžeta sadaļa, kas pēdējos gados nav
samazināta, ir sociālais budžets. Vai pilsētā šajā ziņā viss ir
sabalansēts?

Tā ir nepieciešamība, jo cilvēkiem jāpalīdz nostāties uz savām
kājām. Es ceru, ka tādi sociālā atbalsta pasākumi kā 100 latu
stipendijas nekļūs par sistēmu, jo tajā pašā laikā daudzi uzņēmēji
atzīst, ka trūkst darba roku. Šajā ziņā daudz kas būs atkarīgs no
pašiem cilvēkiem, cik aktīvi viņi būs gatavi rīkoties, lai uzlabotu
savu materiālo situāciju, jo gaidīt, ka visu nodrošinās valsts vai
pašvaldība, nav tālredzīgi.

Cik aktīvi ir pilsētas uzņēmēji, piesaistot uzņēmējdarbībai
atvēlēto ES līdzfinansējumu? Vai pašvaldībai ir kādas iespējas
stimulēt šo aktivitāti?

Uzņēmēju aktivitātei noteikti ir jāaug, jo pagājušajā gadā ES
finansējumu ir spējuši piesaistīt tikai 16 uzņēmumi, kas Jelgavai
nav pārāk daudz. Aptaujājot vecāko klašu skolēnus un pirmo kursu
studentus, redzam, ka tikai aptuveni katrs desmitais domā par
uzņēmējdarbības uzsākšanu. Tas ir nepietiekami, jo uz mazajiem un
vidējiem uzņēmumiem lielā mērā balstās visa pilsētas ekonomika.
Tādēļ ar Pieaugušo izglītības centra starpniecību piedāvājam arvien
jaunas programmas topošajiem un esošajiem uzņēmējiem. Ir, protams,
arī pozitīvi piemēri. Te jāatzīmē plastmasas cauruļu ražotājs
«Evopipes», kas šobrīd strauji attīstās, arī Jelgavas tipogrāfija
spējusi piesaistīt ES līdzekļus un ir būtiski kāpinājusi eksporta
apjomus. Viens no mērķiem pagājušā gada vizītei Ķīnā bija kontaktu
nodibināšana uzņēmējdarbības attīstībai. Ķīnas uzņēmēji ir
ieinteresēti atrast sadarbības partnerus, lai investētu līdzekļus
ražotņu atvēršanā ES teritorijā. Arī Ķīnā aug darba algas, tādēļ
viņi meklē iespējas pārcelt ražošanu tuvāk savas produkcijas gala
patērētājiem Eiropā.

Lai gan pilsētā joprojām ir viens no zemākajiem bezdarba
rādītājiem Latvijā, cilvēki atzīst, ka darbu atrast tomēr ir grūti.
Daudzi izvēlas doties darbā uz ārvalstīm. Vai šobrīd realizētās
bezdarbnieku apmācības programmas atbilst mūsu vajadzībām un kuras
profesijas jūs ieteiktu kā perspektīvākās pārkvalifikācijai vai
apgūšanai no jauna?

Pilsētā kopumā tiek piedāvātas 155 pārkvalifikācijas un apmācību
programmas. Ir izveidota pilna cikla profesionālās izglītības,
apmācības un pārkvalifikācijas programma. Īpašu uzsvaru esam likuši
uz metālapstrādi un jau pavasarī atklāsim modernu metālapstrādes
mācību parku, kurā audzēkņiem būs pieejamas jaunākās tehnoloģiskās
iekārtas. Mērķtiecīgi ejam uz to, lai veicinātu skolēnu
profesionālo orientāciju jau pamatskolā, piedāvājot iepazīties ar
pilsētā strādājošo uzņēmumu darbu. Mūsu ekonomika nevar
attīstīties, ja būsim orientēti tikai uz pakalpojumu sniegšanu cits
citam – kādam ir arī jāražo. Tādēļ arī jauniešus vienmēr esmu
aicinājis apgūt profesiju vai studēt inženierzinātnes.

Foto: Ivars Veiliņš