1 °C, 4 m/s, 64.6 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāTrešdaļa Jelgavas šoferu – nekonkrēti un neizlēmīgi ielās
Trešdaļa Jelgavas šoferu – nekonkrēti un neizlēmīgi ielās
16/05/2013

Apkopojot Nacionālā braukšanas testa rezultātus, var secināt, ka Jelgavā izplatītākais šofera tips ir «Debespušu meistars» – neizlēmīgs un svārstīgs vadītājs, kas, iespējams, savas neizlēmības dēļ var arī izraisīt ceļu satiksmes negadījumus.

Ilze Knusle-Jankevica

Apkopojot Nacionālā braukšanas testa rezultātus, var
secināt, ka Jelgavā izplatītākais šofera tips ir «Debespušu
meistars» – neizlēmīgs un svārstīgs vadītājs, kas, iespējams, savas
neizlēmības dēļ var arī izraisīt ceļu satiksmes
negadījumus.

Jelgavā šo testu ir aizpildījuši 700 autovadītāji, un rezultāti
uzrāda – vairāk nekā trešdaļa mūsu pilsētas šoferu ir neizlēmīgi un
bieži maina viedokli. Apkopojot datus, redzams, ka Jelgavā gan
vīriešiem, gan sievietēm dominē autovadītāja tips «Debespušu
meistars» – tas ir autovadītājs, kas bieži maina viedokli par savu
braukšanas kultūru, uzskatot, ka dažkārt brauc labi, bet dažkārt –
slikti, ir nepastāvīgs un svārstīgs. Tas ir arī Latvijā
populārākais autovadītāja profils kā sievietēm, tā vīriešiem.

Vēl Jelgavā populārs ir šoferu profils «Saprātīgais braucējs»
(vīriešiem – 2. vietā, sievietēm – 3. vietā) – gana zinošs
autovadītājs, kurš spēj pieņemt lēmumus un attiecīgi rīkoties.
Visticamāk, ka šī tipa autobraucējiem saistībā ar auto ir kādi
neizdarīti tehniski sīkumi, taču tie ir nebūtiski.

Apdrošināšanas kompānijas «Balta» dati liecina, ka 80 procentos
ceļu satiksmes negadījumus izraisa subjektīvie, cilvēciskie
faktori, un tikai 20 procentos – nekvalitatīvi un slikti aprīkoti
ceļi. Jelgavā šogad līdz 12. maijam reģistrēti 137 ceļu satiksmes
negadījumi – no tiem 17 negadījumos bijuši arī cietušie (20), bet
bojā gājušo nav. Pēc policijas datiem, galvenie negadījumu iemesli
ir neatbilstoša (galvenokārt lielāka) ātruma izvēle, distances
neievērošana un neuzmanība krustojumos.

Valsts policija uzskata, ka drošs braucējs ir 35 – 44 gadus vecs
ar šofera stāžu virs astoņiem gadiem, bet nedrošs braucējs – vecumā
līdz 25 gadiem ar stāžu līdz diviem gadiem. Braukšanas testa
izstrādātājs AS «Balta» Transporta produktu vecākais speciālists un
autobraucējs Krišjānis Caune piebilst, ka riska grupa ir arī tādi
vadītāji, kam pēc papīriem stāžs ir liels, bet prakse – maza vai
nekāda. Tāpat bīstamību uz ceļiem rada jauni vīrieši vecumā no 18
līdz 25 gadiem, jo, salīdzinot ar šāda paša vecuma sievietēm,
septiņreiz biežāk pārsniedz ātrumu. Tieši jauni vīrieši un
sievietes gados izraisa vissmagākās avārijas.

Nacionālo braukšanas testu izstrādāja apdrošināšanas kompānija
«Balta» kopā ar Valsts policiju un «Drošas braukšanas skolu». Tā
mērķis –uzlabot braukšanas kultūru Latvijas ielās.

Foto: Ivars Veiliņš