Apkopojot Nacionālā braukšanas testa rezultātus, var secināt, ka Jelgavā izplatītākais šofera tips ir «Debespušu meistars» – neizlēmīgs un svārstīgs vadītājs, kas, iespējams, savas neizlēmības dēļ var arī izraisīt ceļu satiksmes negadījumus.
Ilze Knusle-Jankevica
Jelgavā šo testu ir aizpildījuši 700 autovadītāji, un rezultāti uzrāda – vairāk nekā trešdaļa mūsu pilsētas šoferu ir neizlēmīgi un bieži maina viedokli. Apkopojot datus, redzams, ka Jelgavā gan vīriešiem, gan sievietēm dominē autovadītāja tips «Debespušu meistars» – tas ir autovadītājs, kas bieži maina viedokli par savu braukšanas kultūru, uzskatot, ka dažkārt brauc labi, bet dažkārt – slikti, ir nepastāvīgs un svārstīgs. Tas ir arī Latvijā populārākais autovadītāja profils kā sievietēm, tā vīriešiem.
Vēl Jelgavā populārs ir šoferu profils «Saprātīgais braucējs» (vīriešiem – 2. vietā, sievietēm – 3. vietā) – gana zinošs autovadītājs, kurš spēj pieņemt lēmumus un attiecīgi rīkoties. Visticamāk, ka šī tipa autobraucējiem saistībā ar auto ir kādi neizdarīti tehniski sīkumi, taču tie ir nebūtiski.
Apdrošināšanas kompānijas «Balta» dati liecina, ka 80 procentos ceļu satiksmes negadījumus izraisa subjektīvie, cilvēciskie faktori, un tikai 20 procentos – nekvalitatīvi un slikti aprīkoti ceļi. Jelgavā šogad līdz 12. maijam reģistrēti 137 ceļu satiksmes negadījumi – no tiem 17 negadījumos bijuši arī cietušie (20), bet bojā gājušo nav. Pēc policijas datiem, galvenie negadījumu iemesli ir neatbilstoša (galvenokārt lielāka) ātruma izvēle, distances neievērošana un neuzmanība krustojumos.
Valsts policija uzskata, ka drošs braucējs ir 35 – 44 gadus vecs ar šofera stāžu virs astoņiem gadiem, bet nedrošs braucējs – vecumā līdz 25 gadiem ar stāžu līdz diviem gadiem. Braukšanas testa izstrādātājs AS «Balta» Transporta produktu vecākais speciālists un autobraucējs Krišjānis Caune piebilst, ka riska grupa ir arī tādi vadītāji, kam pēc papīriem stāžs ir liels, bet prakse – maza vai nekāda. Tāpat bīstamību uz ceļiem rada jauni vīrieši vecumā no 18 līdz 25 gadiem, jo, salīdzinot ar šāda paša vecuma sievietēm, septiņreiz biežāk pārsniedz ātrumu. Tieši jauni vīrieši un sievietes gados izraisa vissmagākās avārijas.
Nacionālo braukšanas testu izstrādāja apdrošināšanas kompānija «Balta» kopā ar Valsts policiju un «Drošas braukšanas skolu». Tā mērķis –uzlabot braukšanas kultūru Latvijas ielās.
Foto: Ivars Veiliņš