Jau nākamnedēļ Jelgavā atgriezīsies Svētās Trīsvienības baznīcas lasāmpults, kas ilgus gadus glabājās Polijā – 1. martā, klātesot Kultūras ministrei Žanetei Jaunzemei-Grendei un Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (VKPAI) vadītājam Jurim Dambim, tā svinīgi tiks nodota Ģederta Eliasa Jelgavas vēstures un mākslas muzejam, kur glabāsies turpmāk, informē VKPAI pārstāve Katrīna Kukaine.
Ģederta Eliasa Jelgavas vēstures un mākslas muzeja direktore Gita Grase norāda, ka pults oficiāli tiks ierakstīta muzeja krājumā, bet vēlāk, visticamāk, tiks nodota Trīsvienības tornim, kur būtu tās īstā vieta.
Vērtīgā, 17. gadsimtā darinātā lasāmpults no Latvijas tika izvesta Otrā Pasaules kara laikā un līdz šim glabājās Polijā. To un kādreiz Rīgas Svētā Pētera baznīcai piederējušo bronzas septiņzaru svečturi 16. februārī vizītes laikā Polijā oficiāli saņēma Latvijas Valsts prezidents Andris Bērziņš. Lai atgūtu šos vērtīgos priekšmetus, Kultūras ministrija, Latvijas vēstniecība Polijā un VKPAI intensīvi strādāja sešus gadus.
K.Kukaine stāsta, ka Jelgavas kokgriezēja Tobiasa Heinca Svētās Trīsvienības baznīcai 1617. gadā dāvinātā lasāmpults pēc izvešanas no Latvijas tika iekļauta Poznaņas Nacionālā muzeja Lietišķās mākslas kolekcijā. Līdz Jelgavas Kultūrvēsturiskajai izstādei, kas notika 1886. gadā, pults atradās Svētās Trīsvienības altāra korī, bet pēc tam palika Kurzemes Provinces muzejā Jelgavā. Pēc jaunās muzeja ēkas uzcelšanas 1898. gadā lasāmpulti kopā ar pārējo inventāru pārveda uz jauno Kurzemes provinces muzeju. Precīzi nav zināms, kad pults tika izvesta no Latvijas, bet domājams, ka tas notika pēc vācbaltu iedzīvotāju repatriācijas. «Vēl 1943. gadā zviedru profesora Stena Karlinga grāmatā «Holzschnitzerei und Tischlerkunst der Renaissance und des Barocks in Estland» nav minēts, ka pults būtu mainījusi atrašanās vietu,» norāda VKPAI pārstāve.
Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija uzsver, ka masīvās ozolkoka lasāmpults vērtību nosaka 17. gadsimta sākuma kokgriezumu un to kompozīciju mākslinieciskās kvalitātes, savukārt īpaši izceļams ir mākslinieka pašportrets, kas ir reti sastopams fenomens tālaika dekoratīvajā mākslā.
Foto: Toms Kalniņš