4.8 °C, 2.3 m/s, 76.3 %

Pilsētā

Uzlabo vilcienu vadības drošību
26/01/2012

No Latvijas robežas pie Indras līdz Ventspilij jeb aptuveni 4500 kilometri – tik kabeļu zemē ieguldīts, modernizējot Latvijas dzelzceļa vadības sistēmu. Tādējādi vēl padomju laikos uzstādītā releju bloķēšanas sistēma nu aizstāta ar modernu mikroprocesoru sistēmu, kas būtiski ļauj uzlabot vilcienu kustības vadības drošību.

Sintija Čepanone

No Latvijas robežas pie Indras līdz Ventspilij jeb
aptuveni 4500 kilometri – tik kabeļu zemē ieguldīts, modernizējot
Latvijas dzelzceļa vadības sistēmu. Tādējādi vēl padomju laikos
uzstādītā releju bloķēšanas sistēma nu aizstāta ar modernu
mikroprocesoru sistēmu, kas būtiski ļauj uzlabot vilcienu kustības
vadības drošību.

Jaunā sistēma automatizē un tādējādi atvieglo vilciena maršruta
sastādīšanas procesu un ļauj centralizēti vadīt vilcienu kustību
nevis no katras stacijas, bet no vienota dispečeru centra. Drīzumā
arī Jelgavas kustības vadības dispečeru centru pārcelt uz vienoto
dispečeru vadības centru Rīgā.

Latvijas Dzelzceļa Attīstības direkcijas Attīstības plānošanas
un projektu vadības daļas projektu vadītājs Iļja Korago norāda, ka
jaunā sistēma, piemēram, ļaus samazināt vilcienu aizkavēšanos jeb
dīkstāvi, tā nodrošina savlaicīgu vilcienu apturēšanu pirms
šķēršļa, pārslēdz luksoforu rādījumus un noslēdz pārbrauktuves,
tādējādi būtiski drošāku padarot vilcienu kustību. «54 dzelzceļa
stacijās un ceļa posmos uzstādītas jaunas centralizācijas sistēmas,
125 pārbrauktuvēs nomainītas sistēmas, kas regulē vilcienu un
autotransporta satiksmi, tāpat nomainīti 1287 signāli, modernizēti
divi dispečeru vadības posteņi – Daugavpilī un Jelgavā,» ar
paveikto skaitļos iepazīstina I.Korago. Turklāt Jelgavā izveidotas
četras darba vietas, no kurām tiek vadīta vilcienu kustība. «Ja
notiek kaut kas neparedzēts, nekavējoties ir iespējams pārslēgties
uz citu darba vietu, nodrošinot nepārtrauktu un drošu vilcienu
vadību,» skaidro Latvijas Dzelzceļa pārstāvis.

Jāpiebilst, ka vilcienu kustības vadības sistēmas nomaiņa līdz
ar signālu, pārmiju un pārbrauktuvju aprīkojuma modernizāciju
veikta, īstenojot ES līdzfinansēto projektu «Vilcienu kustības
vadības sistēmas».

«Šis projekts ne tikai ļaus ievērojami uzlabot drošību uz mūsu
sliežu ceļiem, kas ir viena no mūsu uzņēmuma prioritātēm, bet arī
ievērojami atvieglos un padarīs efektīvāku vilcienu kustības vadību
visā Austrumu–Rietumu dzelzceļa koridorā atbilstoši mūsu Rietumu
kolēģu pieredzei,» rezumē «Latvijas Dzelzceļa» prezidents Uģis
Magonis, kā vēl vienu ieguvumu minot to, ka jaunā sistēma
piemērojama gan jaunas vilces un ritošā sastāva izmantošanai, gan,
pateicoties īpaši izstrādātam programmnodrošinājumam, tā ir pilnībā
savietojama ar šobrīd izmantojamo ritošo sastāvu.

Latvijas dzelzceļš ar Kohēzijas fonda atbalstu laika periodā no
2005. gada līdz 2011. gadam veica vilcienu kustības vadības
sistēmas modernizāciju, kuras gaitā līdzšinējā, pagājušā gadsimta
sešdesmitajos gados uzstādītā tehniski novecojusī, releju
bloķēšanas sistēma nomainīta ar modernu mikroprocesoru sistēmu.

Projekta kopējās izmaksas ir 92 982 670 eiro. 67 463 223 eiro
nodrošināja ES Kohēzijas fonds, 22 487 741 eiro sedza valsts,
savukārt, 3 031 706 eiro no projekta izmaksām sedza Latvijas
Dzelzceļš.

Foto: Ivars Veiliņš