15.8 °C, 1.6 m/s, 93.1 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaUzņēmējs: «Inovācija nav tikai jauns produkts»
Uzņēmējs: «Inovācija nav tikai jauns produkts»
24/01/2013

«Uzņēmumam «Jelgavas tipogrāfija» ir 17 gadi, bet uzņēmums «Balta Eko» vakar nosvinēja savu 15. jubileju. Uzsvars uz vārda «vakar»,» ar tik draisku ievadu savu uzstāšanos 5. Inovācijas dienā Jelgavā sāka abu šo uzņēmumu valdes priekšsēdētājs Juris Sīlis. Tomēr, neskatoties uz to, viņš pauda viedokli, ka inovācija nav tikai jauns produkts – tas ir ikdienišķs process, kas ļauj uzņēmumam saglabāt konkurētspēju.

Ilze Knusle-Jankevica

«Uzņēmumam «Jelgavas tipogrāfija» ir 17 gadi, bet
uzņēmums «Balta Eko» vakar nosvinēja savu 15. jubileju. Uzsvars uz
vārda «vakar»,» ar tik draisku ievadu savu uzstāšanos 5. Inovācijas
dienā Jelgavā sāka abu šo uzņēmumu valdes priekšsēdētājs Juris
Sīlis. Tomēr, neskatoties uz to, viņš pauda viedokli, ka inovācija
nav tikai jauns produkts – tas ir ikdienišķs process, kas ļauj
uzņēmumam saglabāt konkurētspēju.

«Jelgavas tipogrāfija» ražo grāmatas, no kurām 50 procenti tiek
eksportēti, savukārt «Balta Eko» izgatavo dienasgrāmatas,
kalendārus, klades. «Manā uztverē inovācija ir kaut kas jauns,
atšķirīgs no tā, kas ir pieejams, un līdz ar to arī
konkurētspējīgs. Par inovācijām jādomā nepārtraukti, lai šo
konkurētspēju saglabātu,» uzskata J.Sīlis. Viņaprāt, viņa uzņēmumu
trumpis ir jaudīgas un sarežģītas iekārtas, ar kurām var
eksperimentēt un radīt gan jaunus produktus, gan tehnoloģijas, gan
tehniku. Piemēram, apmēram 15 procentiem «Balta Eko» ražoto
dienasgrāmatu ik gadu tiek mainīts dizains, tāpat nemitīgi tiek
meklēti jauni izejmateriāli. «Tad, kad ir tā inovatīvā ideja,
būtiski ir saprast, kā to varēs saražot, kādas būs izmaksas, vai šo
produktu varēs pārdot un vai tas būs veiksmes stāsts,» dalās
pieredzējušais uzņēmējs, norādot, ka viens no inovatīvākajiem
tipogrāfijas produktiem ir mīkstie grāmatu vāki, kas izgatavoti pēc
cietā sējuma tehnoloģijām jeb Flexy Cover.

Savā pieredzē un izpratnē par inovācijām dalījās arī citi
uzņēmēji. SIA «Dzintara dziednīca» valdes priekšsēdētājs Vilnis
Brils pastāstīja, ka viņa uzņēmumā inovācija ir dzintara kosmētika
un dzintara izmantošana masāžās. «Kad biju uzgājis informāciju par
dzintara iedarbību uz veselību, sāku pārbaudīt to savā masiera
praksē un vēroju, kādas būs cilvēku atsauksmes. Tā kā tās bija
labas, atmetu visus pārējos darbības virzienus un par savu
pamatvirzienu izraudzījos dzintaru,» tā viņš. Uzņēmējs atzīst, ka
sabiedrībai ir maza izpratne par to, kas īsti ir dzintars, un
lielākajai daļai tas asociējas ar vecmāmiņas rotaslietām, tāpēc
viss pagājušais gads veltīts sabiedrības informēšanai,
izglītošanai, sarunām ar cilvēkiem. Nostrādāja atgriezeniskā saikne
un Vilnis guvis pārliecību, ka cilvēkiem viņa ideja patīk, palīdz
un ir vajadzīga, un šobrīd «Dzintara dziednīcai» jau ir divi
masāžas saloni ar iespēju iegādāties produktus – pa vienam Jelgavā
un Rīgā.

Jaunums Latvijas tirgū ir arī augļu kubi, ko ražo uzņēmums
«Biograph Organic Sweets». Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Didzis
Desainis gan pats saka, ka viņu gadījumā inovācija ir augļu un ogu
saldumu sagatavošanas veids. «Ideja mums ar biznesa partneri radās
2009. gadā. Tolaik veicām tirgus pētījumu un secinājām, ka mūsu
produkts Latvijā varētu interesēt pieciem procentiem patērētāju,
kas nozīmē – vajadzēs eksportēt,» viņš stāsta, pieļaujot, ka šobrīd
tā tirgus daļa varētu būt nedaudz lielāka. «Mūsu iecere ir ražot
saldumus no visām ogām un augļiem, kas aug Latvijas dārzos, bet,
septembrī uzsākot ražošanu, secinājām, ka nesezonā Latvijā ir
problēmas iepirkt nepieciešamās izejvielas – sertificētas
bioloģiskas ogas. Šobrīd ražojam trīs veidu kubus – upeņu, melleņu
un aveņu – un tikai mellenes ir no Latvijas mežiem,» atzīst
D.Desainis, cerot gan, ka situācija uzlabosies. Plānots, ka no
februāra augļu kubus Jelgavā varēs iegādāties veikalā «db
daba».

Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā notika 5.
Inovācijas diena, kurās piedalījās gan uzņēmēji, gan dažādu jomu
eksperti, kuri pauda savu viedokli, kas ir inovācija un kā tā
ietekmē uzņēmējdarbību.  

Foto: Ivars Veiliņš