Šodien Jelgavas reģionālajā Pieaugušo izglītības centrā (JRPIC) notiek «E-prasmju diena» skolotājiem, kuras laikā prezentētas un apbalvotas konkursā «Mācību filma 2011» skolotāju izstrādātās īsfilmas dažādos priekšmetos, kas turpmāk noderēs mācību procesā. Uzvaras laurus pirmajā konkursā plūca Valsts ģimnāzijas latviešu valodas un literatūras skolotāja Gunita Draveniece ar filmu «Ansis Auniņš māca gramatiku. 1. sērija – divdabja teiciens», kas domāta 8. klases skolēniem un kurā auns palīdz apgūt, kas ir divdabja teiciens.
Ritma Gaidamoviča
Šāds radošs IT konkurss skolotājiem «Mācību filma 2011» pilsētā notika pirmo reizi ar mērķi veicināt pedagogu radošo darbību un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā. Pirmajam konkursam 19 pilsētas pedagogi iesnieguši 16 filmas, kas noder dažādos priekšmetos un dažāda vecuma skolēnu izglītošanai, piemēram, «Veselīgs uzturs – maize», «Veselīgs uzturs – dārzeņi», «Dzīvības izcelšanās un evolūcija», «Vielu fiziskās un ķīmiskās pārvērtības», «10 baušļi mūsdienu bērnam», «Smēķēšanas patiesības», «Svētā zeme – Izraēla». JRPIC direktore Sarmīte Vīksna atzina, ka pedagogu atsaucība tik tiešām ir liela un par to ir gandarījums. «Esmu lepna par mūsu skolotāju veikumu. Tas pierāda, ka mūsu skolotāji neapstājas pie ikdienas rutīnas, bet gan pārvar visus izaicinājumus. Viens no tiem ir IT apgūšana. Ja paskatāmies desmit gadus atpakaļ, tad rodas jautājums, cik gan maz mēs tad pratām. Bet šodien saprotam, ka nevaram iztikt bez e-klases, bez diagrammām, bez prezentācijām, telefoniem, arī bez interesantām un radošām mācību filmām. Kolēģi, esiet vienmēr gatavi jauniem izaicinājumiem,» uzver Jelgavas Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza.
Visus konkursa darbus vērtēja eksperti no Latvijas Lauksaimniecības universitātes Informāciju tehnoloģiju fakultātes, JRPIC, mācību priekšmetu metodiskajām apvienībām un jaunieši no JRPIC «Jaunajiem līderiem». Rezultātā tika noteiktas trīs labākās filmas. 1. vietu šajā konkursā ieguva G.Dravenieces filmiņa, kas ir skolotājas oriģināldarbs, veidots no 450 fotogrāfijām, un tajā izmantots autores balss ieraksts. Filma veidota pēc tāda paša principa kā animācijas filmas. Proti, katra kustība tiek nofotografēta un tad savienota vienā filmiņā, tieši tāpēc foto skaits ir tik liels. Filmas galvenais varonis ir spēļu auns, kuru skolotāja nopirkusi mākslas veikaliņā, bet vēlāk veikusi dažus uzlabojumus. Darbība norisinās dzīvoklī, kura dekorācijas no kartona, nokrāsojot to ar guaša krāsām, veidojusi skolotāja. Auns cep reņģes, viņam zvana dēls, kuram skolā uzdots mācīties par divdabja teicienu, tad viņa tētis ar dažādu teikumu palīdzību mēģina atvasei iemācīt, kas tad ir divdabja teiciens, skaidro, ar kādām galotnēm beidzas divdabja teiciens. Šī sērija ir apmēram četras minūtes gara. Tās autore stāsta, ka šim darbam veltīts mēnesis, kamēr izdomāta ideja, sagatavotas dekorācijas no skolas elektriķa iedotās kartona kastes, skapi atnesusi viena kolēģe, spēļu gāzes plīti – audzēknis. «Tas makets stāvēja klases stūrī, bērni visu laiku jautāja, kas būs. Kamēr viņi rakstīja sacerējumus, es krāsoju auna istabu. Grūtākais jau, šķiet, ir sagatavošanās process un fotografēšana, lai tie kadri secīgi savienotos. Pati salikšana uz datora ļoti ātra,» stāsta skolotāja. Viņa piebilst, ka noteikti sekos arī 2. sērija, vēl gan nav zināms, kāda gramatikas tēma būs, taču tajā tiksies auns ar spēļu vardēm, kuras jau tagad sagādā skolēni. «Tiesa, tas nebūs tik drīz, jo šobrīd man bērni jāgatavo eksāmeniem un vēl pašai audzināšanā ir 12. klase. Taču, manuprāt, šis ir interesants veids, kā skolēniem paskaidrot gramatiku. Vienai klasei jau rādīju, bērni uzņēma ar lielām ovācijām,» tā G.Draveniece.
Arī 2. vieta pieder šīs pašas skolas skolotājām – Lienei Sabulei un Agnesei Svencickai. Viņas izveidojušas filmu «Iepazīsti savējos», kas sniedz pamācību skolotājiem, kuri saņēmuši audzināšanā jaunu klasi. Proti, kā saliedēt klasi, kā labāk klasesbiedriem iepazīties, par atbalstu. «Tā ir filma par jaunās klases iepazīšanu, kā bērnus saliedēt, kā iekustināt, pārvarēt pirmo mulsumu ar spēļu un aktivitāšu palīdzību. No savas pieredzes zinām, ka tas nav viegli,» atzīst L.Sabule. Jāpiebilst, ka abas skolotājas arī septembrī kļuvušas par audzinātājām jaunās klasēs. Idejas smeltas no neformālās izglītības kursiem Igaunijā, kuros piedalījusies L.Sabule. «Arī internetā ir daudz un dažādu piemēru, kā to darīt, taču tur pamatā ir izvietots tikai apraksts un, redzot to, skolotājam var šķist neinteresanti vai konkrētam vecumam neatbilstoši. Tālab nolēmām, ka filmā ir jāparāda, kā tas notiek praktiski un kur skolotāji var smelties idejas savām klases stundām,» tā A.Svencicka. Ņemot vērā, ka filmā izmantotos piemērus jau izmantojušas savās klases stundās, visas darbības filmiņā veic pašu veidoti plastilīna cilvēciņi. Arī šī filma veidota kā animācijas filma un sastāv no daudz fotogrāfijām. «Lai parādītu piecas sekundes, nepieciešamas 40 fotogrāfijas, piemēram, lai pakustinātu roku vien, vajadzīgi astoņi kadri,» piebilst L.Sabule. Abas skolotājas atzīst, ka ideju, kā saliedēt, kā pārvarēt problēmas, lūzuma punktus starp klasesbiedriem ar šo aktivitāšu palīdzību, ir ļoti daudz. Tā ka ir iespēja filmu turpināt.
Savukārt 3. vieta piešķirta Jelgavas 4. pamatskolas skolotājai Ingrīdai Anzenavai, kura izveidojusi filmu «Stājas nostiprinošie līdzsvara koordinācijas vingrinājumi». Tā ir 20 minūtes gara filma, kurā parādīti dažādi vingrojumi – tos izpilda skolēni un komentētājs komentē, kā labāk, kāpēc tas jādara šādi vai citādi.
Pēc konkursa apbalvošanas pedagogiem bija iespēja papildināt savas zināšanas IT jomā. Proti, viņi piedalās radošajās darbnīcās, lai apgūtu jaunas e-prasmes. Viņiem ir iespēja tikties tematiskajās darbnīcās, piemēram, «Manā klasē ienesa interaktīvo tāfeli, ko tagad?», «Tiešsaistes servisi skolotāja darbā», «Kā pareizi meklēt informāciju dažādās tīmekļa vietnēs, datu bāzēs, elektroniskās bibliotēkās. Metodiskās tīmekļa vietnes skolotājiem».
Foto: Ivars Veiliņš