«Nav perfektu vecāku, tomēr derētu atcerēties, ka katrs mirklis, kas veltīts bērnam, ir svarīgs, jo mēs taču nezinām, kurš mirklis būs tieši tas, kas paliks bērna atmiņā un ko viņš nesīs līdz visu dzīvi,» tā, sākot Jelgavā sociālās kampaņas «Maziem mirkļiem ir liela nozīme» semināru, uzsvēra TV personība Armands Simsons. Kampaņas mērķis ir mudināt vecākus vairāk laika un uzmanības veltīt bērniem.
Semināru vadīja psiholoģe Kristīne Balode, kurai Jelgava ir dzimtā pilsēta, un A.Simsons, kurš dalījās savā bērnu audzināšanas pieredzē. «Es lasu meitām priekšā pasakas. Patiesībā man pasaku lasīšana uzdzen miegu, tāpēc reiz ierosināju meitām, ka pats sacerēšu stāstu. Tā sākās mūsu stāsts turpinājumos par garo un resno makaronu un viņu ceļojumiem. Vienu brīdi biju ļāvies laika virpulim un uz meitu lūgumiem atrunājos, līdz vienā mirklī piefiksēju, ka mani pagaidi, tūlīt, rīt ilgst jau trīs mēnešus,» pastāstīja A.Simsons.
Psiholoģe K.Balode skaidro, ka katram ir 24 stundas diennaktī, tāpēc būtiskākais ir nevis tas, ko mēs kopā ar bērniem un sev tuvajiem cilvēkiem darām, bet – kā: svarīgi, lai, esot kopā, ir prieks, aizrautība, ieinteresētība, jautrība. «Cilvēkam ir svarīga sinhronitāte, tāpēc, ja kaut ko kopā darāt, tad jārada sajūta, ka esat vienā darbībā – ja, piemēram, cepat kopā pankūkas, tad tiešām cepat pankūkas, nevis mamma lasa žurnālu vai runā pa telefonu,» viņa norāda. Psiholoģe stāsta, ka visspilgtāk no bērnības atmiņā paliek pozitīvi, jautri un forši notikumi – visticamāk, situācijas bez nosacījumiem un ne iestudētie brīvdienu pasākumi ar ģimeni, kuros izlemts, kur, kad, kā braukt, ko darīt un tamlīdzīgi. «Vislielākā dzīves vērtība ir laiks, un tieši tāpēc nereti cilvēki, kas ir dzīves norietā, visvairāk nožēlo to, ka pietiekami daudz laika nav veltījuši attiecībām, kas viņiem bijušas svarīgas. Jo naudu var nopelnīt un var iztērēt, darbu var iegūt un pazaudēt, pie radiem un vecākiem var aizbraukt un var neaizbraukt, bet laiks ir neatgriezenisks,» tā K.Balode, piebilstot: «Bērni izbauda to, ka var radīt bez mērķa un bez bailēm kļūdīties, un viņi ir ļoti radoši, jo var pat ar glāzi un krūzi uzburt veselu stāstu. Patiesībā to pašu izbaudām arī mēs, pieaugušie, tikai, komunicējot ar bērnu, gribam viņu vilkt aiz padusēm uz augšu, līdz savam līmenim, un komandēt, kontrolēt, vadīt. Mēs aizmirstam, ka lielais var pietupties, un būs ar mazo vienā līmenī, jo nevienam nepatīk kontaktēties ar personu, kas demonstrē savu pārākumu.»
A.Simsons norādīja, ka semināros, kas notiek dažādās Latvijas vietās, cenšas pamudināt un iedrošināt vecākus veltīt vairāk laika saviem bērniem un tuviniekiem, jo arī viens zvans vai īsziņa ir mazais mirklis, no kuriem veidojas kas lielāks. Psiholoģe gan uzsver: ja attiecībās vai komunikācijā bijusi ilgāka pauze, spert pirmos soļus nebūs tik viegli. «Lielais pulksteņa rādītājs ar mazo satiekas reizi stundā, tāpēc kaut reizi stundā varam piedomāt par sev tuvajiem un mīļajiem cilvēkiem, kuri, uzrakstīti uz lapas, būs saskaitāmi uz abu roku pirkstiem. Reizi stundā varam padomāt par viņiem, aizsūtīt īsziņu, vai uzrakstīt kartiņu. Vajag sevi pieradināt pie domāšanas par tuvajiem, lai tā kļūst par rutīnu, jo rutinētas lietas kļūst svarīgas un dod mums mieru. Un tad vairs nebūs jājūtas neērti, esot kopā,» iesaka K.Balode.
Vēl tika runāts par to, ka nereti tomēr vecāki vēlas, lai bērni realizē viņu nepiepildītos sapņus, izvirzot bērniem mērķus, kas jāsasniedz. «Mēs pieprasām no bērniem rezultātus, un īpaši aktuāli tas ir sportā, bet, piemēram, Amerikā bērniem līdz noteiktam vecumam ļauj spēlēt un baudīt, gūt prieku no tā, ko viņi dara,» spriež A.Simsons, bet psiholoģe papildina, ka iešana uz mērķi atņem burvību un aizrautību pašam procesam. «Mēs skrienam paši un cenšamies savus bērnus vilkt līdz, un diez vai kaut reizi esam aizdomājušies, kas notiks, ja bērns piecas minūtes nokavēs, piemēram, dejošanu. Manuprāt, pienākumi ir, lai cilvēku strukturētu, nevis lai viņš dzīvotu, balstoties tikai uz tiem. Un tikai tad, ja mēs, pieaugušie, ar bērniem pavadīsim laiku līdzvērtīgā līmenī, lai bērns justos piederīgs un iederīgs, no viņa izaugs pieaugušais, kas nebaidās uzdrošināties, domāt citādāk un ieviest inovācijas,» tā K.Balode.
Jāpiebilst, ka kampaņu «Maziem mirkļiem ir liela nozīme» īsteno reklāmas aģentūra «Adell» sadarbībā ar Labklājības ministriju un projekta partneriem.
Foto: Santis Zībergs