16.3 °C, 3.4 m/s, 82.5 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāValainis: «Saeimā visi zina, ka esmu no Jelgavas!»
Valainis: «Saeimā visi zina, ka esmu no Jelgavas!»
02/02/2013

Mūsu pilsēta parlamentā nekad nav bijusi plaši pārstāvēta. Arī 11. Saeimā šobrīd ir tikai divi jelgavnieki – Inga Vanaga un Viktors Valainis, kuri tika ievēlēti no Reformu partijas saraksta. V.Valainis gan ar domubiedriem drīz vien pameta reformistus un šobrīd pārstāv «Brīvos demokrātus» jeb tā saukto Olšteina sešinieku.

Jānis Kovaļevskis

Mūsu pilsēta parlamentā nekad nav bijusi plaši pārstāvēta.
Arī 11. Saeimā šobrīd ir tikai divi jelgavnieki – Inga Vanaga un
Viktors Valainis, kuri tika ievēlēti no Reformu partijas saraksta.
V.Valainis gan ar domubiedriem drīz vien pameta reformistus un
šobrīd pārstāv «Brīvos demokrātus» jeb tā saukto Olšteina
sešinieku.

Sarunā V.Valainis norāda, ka cenšas uzturēt ciešu saikni ar saviem
vēlētājiem un nav aizmirsis par savu atbildību jelgavnieku priekšā.
Kā vienu no uzskatāmākajiem piemēriem, iestājoties par mūsu
pilsētas interesēm, deputāts min pašvaldības ieceri par Ziemeļu
tilta būvniecību, kuru pēc viņa iniciatīvas iekļāva Nacionālajā
attīstības plānā (NAP) kā vienu no tuvākajos gados realizējamajiem
stratēģiskajiem projektiem valsts mērogā.

Pārstāvat biedrību «Brīvie demokrāti». Kas īsti ir šī
biedrība, un ar ko ideoloģiski atšķiras jūsu piedāvājums no pārējām
labēji orientētajām partijām?

Mums nebija pieņemams veids, kā darbojās Reformu partija, tādēļ,
lai saglabātu savu neatkarību, nodibinājām biedrību, kurā
apvienojušies seši neatkarīgie deputāti. Balsojumi Saeimā
apliecina, ka esam uzticami valdošās koalīcijas partneri un pildām
tos solījumus, ko uzņēmāmies pirms vēlēšanām. Nevienam no mums,
izņemot Klāvu Olšteinu, nebija politiskās pieredzes, tādēļ
nevēlamies pieņemt pārsteidzīgus lēmumus attiecībā uz savu nākotni
politikā. Kaut kas šajā ziņā varētu mainīties pēc pašvaldību
vēlēšanām, kurās gan paši nestartēsim.

Pagājušajā nedēļā parlamentā tika skatīts lēmumprojekts par
deputātu skaita samazināšanu, un to noraidīja. Kādēļ neatbalstījāt
šo iniciatīvu?

Uzskatu, ka dažus mēnešus pirms pašvaldību vēlēšanām pieņemt šādus
lēmumus nav korekti. Turklāt lēmumprojekts atbildīgajā komisijā
tika iesniegts novēloti. Noteikti atbalstīsim ieceri par deputātu
skaita samazināšanu pašvaldībās līdz pieciem tūkstošiem
iedzīvotāju, bet pārējās vismaz līdz šīm vēlēšanām viss varētu
palikt, kā bijis iepriekš. Pie diskusijas par to, cik deputātu
nepieciešams, lai nodrošinātu demokrātisku pašvaldības pārvaldi,
varētu atgriezties pēc pašvaldību vēlēšanām.

Parakstot koalīcijas līgumu kā neatkarīgo deputātu
grupa, uzņēmāties solidāru atbildību kopā ar premjera pārstāvēto
«Vienotību» par Satiksmes ministriju. Kā izpaužas jūsu atbildība,
un cik drīz varētu būt skaidrība par ministra amata pretendentu,
kurš varētu nomainīt demisionējušo Aivi Roni?

Jā, koalīcijas līgums paredz, ka esam atbildīgi par satiksmes
nozari, un K.Olšteins ieņem parlamentārā sekretāra amatu šajā
ministrijā, tomēr tas nenozīmē, ka mēs tiešā veidā iejaucamies
ministrijas pakļautībā esošo organizāciju un uzņēmumu darbībā. Tā
tomēr ir ministra un valsts sekretāra kompetence. Domāju, ka līdz
februāra vidum jaunais satiksmes ministra kandidāts tiks
izvirzīts.

Kā prioritātes satiksmes jomā esam izvirzījuši kopējās
mobilitātes un nozares uzņēmumu konkurētspējas veicināšanu, īpašu
uzsvaru liekot uz dzelzceļa kravu un pasažieru pārvadājumiem, kā
arī finansējuma palielināšanu autoceļu rekonstrukcijai. Ja vēl
1990. gadā dzelzceļš gada laikā apkalpoja 20 miljonus pasažieru,
tad šobrīd tie ir divi miljoni. Joprojām neesam zaudējuši
pārliecību, ka izdosies vienoties ar Spānijas kompāniju «CAF» par
jauno vilcienu piegādi, kas kontekstā ar Daugavpils, Rēzeknes,
Liepājas un Ventspils virzienu elektrifikāciju varētu dot
ievērojamu grūdienu vilciena pasažieru pārvadājumiem Latvijas
teritorijā. Ne mazāk svarīgi ir panākt, lai lielākajos satiksmes
mezglos, tostarp Jelgavā, tiktu savienoti autotransporta un
dzelzceļa pārvadājumi vienotā satiksmes mezglā.

Piedalījāties arī NAP izstrādes darba grupā. Kā kopumā
vērtējat šo plānošanas dokumentu?

Sākotnēji šajā plānā, no attīstības viedokļa, runa bija tikai par
Rīgu, ostām, dzelzceļu un valsts galvenajiem autoceļiem. Neviens no
Jelgavas projektiem nebija iezīmēts kā valsts mērogā stratēģiski
nozīmīgs. Tomēr argumenti un ekonomiskie aprēķini liecināja, ka
Ziemeļu šķērsojums, kas savienos Loka maģistrāli ar bijušās
lidostas teritoriju, ir būtisks pilsētas un valsts attīstībai,
radot priekšnoteikumus investīciju piesaistei. Mums izdevās
pārliecināt Pārresoru koordinācijas centru un sadarbības partnerus
Saeimā, ka šis projekts ir atbalstāms, tādēļ nākamajā ES budžeta
plānošanas periodā šī projekta uzsākšanai iezīmēti 11 miljoni latu.
Tāpat, strādājot pie NAP galējās redakcijas, akcentējām enerģētikas
un energoefektivitātes jautājumus. Mums izdevās panākt to, ka ēku
renovācijai kopumā nākamajā plānošanas periodā tiks atvēlēti 200
miljoni latu.

Tas nozīmē, ka tie dzīvokļu īpašnieki, kuri vēl nav
izšķīrušies par savu ēku renovāciju, varēs cerēt uz valsts atbalstu
arī turpmākajos gados?

Jā, tomēr jārēķinās, ka līdzšinējā programmā paredzētie līdzekļi
varētu beigties jau šogad, bet jaunā programma sāks darboties tikai
no 2015. gada. Tādēļ vēl meklēsim risinājumus, kādus atbalsta
mehānismus piedāvāt tiem, kuri vēlēsies veikt renovāciju 2014.
gadā. Lai iedzīvotāji izšķirtos par ēku renovāciju, ļoti svarīgi ir
pozitīvie piemēri, un Jelgavā tādu netrūkst, piemēram, Helmaņa ielā
3 renovētā ēka joprojām ir labākais piemērs Latvijā, kur tiek
ietaupīti līdz pat 70 procentiem no patērētās enerģijas. Diemžēl
citviet Latvijā ir arī slikti piemēri. Galvenokārt tas saistīts ar
to, ka iedzīvotāji izšķiras nevis par kompleksu, bet daļēju ēkas
renovāciju. Tas bieži vien neatmaksājas, jo iegūtā ekonomija nespēj
segt ieguldījumus. Nozarē kopumā gan ledus ir sakustējies, jo arī
Rīgā privātajā sektorā ir pietiekami daudz labu daudzdzīvokļu māju
renovācijas piemēru. Diemžēl Rīgas pašvaldība nav bijusi pietiekami
aktīva, lai process aizsāktos arī pašvaldības uzņēmuma
apsaimniekotajos namos.

Vai ir kāda skaidrība par to, kādu atbalstu varēs saņemt
tie dzīvokļu īpašnieki, kuri sava nama renovāciju veiks, sākot ar
2015. gadu?

Skaidrs ir tas, ka kopumā atbalsta apmērs konkrētam projektam
nepalielināsies, jo jau šobrīd tas ir 50 – 60 procenti no kopējām
izmaksām. Tiek piedāvāti vairāki atbalsta varianti. Kā viens no
reālākajiem ir subsīdijas piešķiršana kredītprocentu dzēšanai, kas
varētu būt pielīdzināma līdzšinējam 50 procentu atbalstam, jo arī
šobrīd aizņēmuma procentos bankai iedzīvotāji samaksā aptuveni
tikpat, cik aizņēmušies. Arvien aktīvākas kļūst arī energoservisa
kompānijas, kuras piedāvā veikt renovāciju daudzdzīvokļu mājās un
pelnīt uz maksājumu starpību, vienlaikus nodrošinot augstāku
komforta līmeni iedzīvotājiem. Te gan būtiski ir iestrādāt
likumdošanā saprātīgas peļņas rādītājus, jo pats esmu redzējis
aprēķinus, kur šāda veida kompānijas paredzējušas savus
ieguldījumus atpelnīt četros gados, bet maksājumus no iedzīvotājiem
turpināt iekasēt 15 gadu termiņā.   

Šobrīd izskatīšanas stadijā ir Privātpersonu maksātnespējas
likums, kas paredz atvieglotu bankrota procedūru. Esat viens no šī
likumprojekta iniciatoriem.

Esam veikuši aprēķinus, ka teju puse no aptuveni 40 procentiem
pelēkās ekonomikas valstī zināmā mērā ir saistīta ar parādu
piedziņu. Proti, cilvēki izvairās uzrādīt savus patiesos ienākumus
un gadiem bēguļo no kreditoriem. Lai risinātu šo situāciju,
piedāvājam atvieglot kārtību, kādā privātpersonas varēs pasludināt
savu maksātnespēju. Vēlamies panākt, lai cilvēks, nonākot
ekonomiskās grūtībās, aptuveni gada laikā varētu atbrīvoties no
parādiem atbilstoši tā sauktajam atstāto atslēgu principam un
turpināt pilnvērtīgu dzīvi. Diemžēl ekonomiskās krīzes laikā daudzi
mūsu valsts iedzīvotāji bija spiesti bēgt no Latvijas, jo viņi tika
izmesti no mājokļiem ar vairākus desmitus tūkstošu latu lielu
parādu nastu. Arī bankām jāuzņemas solidāra atbildība šādās
situācijās. Piedāvātajā likuma redakcijā esam noņēmuši lielāko daļu
birokrātisko šķēršļu, lai maksimāli atvieglotu maksātnespējas
procesu. Šīs iespējas gan netiks attiecinātas uz uzņēmumiem un
nekustamā īpašuma spekulantiem. Pieļauju, ka, neskatoties uz mūsu
argumentiem, komercbankas centīsies panākt, lai šis likums netiktu
pieņemts. Mūsu koalīcijas partneri no «Vienotības» un Reformu
partijas jau divas reizes pagarinājuši pieteikumu iesniegšanas
termiņu likumprojekta izskatīšanai otrajā lasījumā, lai gan
konceptuāli esam saņēmuši atbalstu šai iniciatīvai.

Parlamenta līmenī esat aktualizējis arī jautājumu par
tirdzniecības uzņēmumu darbu svētdienās.

Faktiski tas ir aicinājums pārvērtēt sabiedrībā valdošās vērtības.
Lielveikali mums ir kļuvuši par tādām kā svētnīcām, kurās pavadām
pārāk daudz sava brīvā laika. Tajā pašā laikā virkne valsts
finansētu muzeju svētdienās nemaz nestrādā. Tas nav pareizi arī no
tā viedokļa, ka šajos tirdzniecības centros strādā ļoti daudz
cilvēku, kuri nevar būt kopā ar savu ģimeni pat valsts svētkos. Ar
šo iniciatīvu vēlējos uzsākt plašāku diskusiju par sabiedrības
vērtībām un iespējām kvalitatīvi pavadīt brīvdienas.

Aizvadītā gada nogalē piedalījāties Jelgavas Roņu kausa
sacensībās – vai esat kļuvis par aktīvu ziemas
peldētāju?

Ar sportu nodarbojos ikdienā, tomēr šis vairāk bija kā izaicinājums
– vai es to varu. Esmu apsolījis, ka arī nākamgad startēšu šajās
sacensībās.

Foto: Ivars Veiliņš