Jelgavā nav daudz ēku, kas būtu saglabājušās pēc Otrā pasaules kara, kad pilsēta gandrīz pilnībā tika nopostīta. Viena no retajām, kas izturējusi laika pārbaudījumu, ir ēka Vecpilsētas ielā 14, kas ir vecākā saglabājusies koka ēka – celta 18. gadsimtā – mūsu pilsētā. Jelgavas pašvaldība ir izstrādājusi koncepciju, kas paredz ap šo ēku atjaunot kvartālu ar vēsturisku elpu, izveidojot Baltijā unikālu restaurācijas centru un amatu sētu.
«Vecpilsētas ielas apkārtni perspektīvā saskatām kā radošu kvartālu, kurā ir vieta arī inovācijām, zinātnei un izglītībai,» pašvaldības ieceri ieskicē Jelgavas domes priekšsēdētāja vietniece Rita Vectirāne. Lai īstenotu šo vīziju, pašvaldība ir iegādājusies četras ēkas – vienā ielas galā līdzās esošās Vecpilsētas ielā 14 un K.Barona ielā 50 un otrā ielas galā blakus esošās ēkas Vecpilsētas ielā 2 (daļu īpašuma pašvaldība atguva no valsts) un J.Asara ielā 1A. Par pēdējā īpašuma iegādi (par 31 500 eiro) tika nolemts februāra domes sēdē – 881 kvadrātmetra lielais zemesgabals un uz tā esošā ēka nepieciešama, lai varētu paplašināt amatu sētu, ko plānots ierīkot šajā vietā. Savukārt Vecpilsētas iela 14 un K.Barona iela 50 kļūs par Baltijā unikālu restaurācijas centru.
Par vēsturi stāstīs arī pati ēka
Ieceres īstenošana sāksies ar restaurācijas centra izveidi. Centra projekts ir gandrīz pabeigts, un to izstrādā arhitekts Ēriks Cērpiņš. «Jelgava līdz Otrajam pasaules karam bija izcila pilsētbūvniecības pērle ar dziļu vēsturi, bet diemžēl pilsēta joprojām nav pilnībā atkopusies no kara iesistajiem robiem. Domāju, ka lielai daļai jelgavnieku nemaz nav priekšstata par savas pilsētas vēsturi, jo gandrīz nekas nav saglabājies. Ēka Vecpilsētas ielā 14 atrodas zonā, kur no vēsturiskās apbūves palikušas vismaz drupatas. Šī ēka ir ļoti nozīmīga Jelgavas vēsturē un arī vērtīga Latvijas vēstures kontekstā, un tā tiks atgūta pilsētas veidolā kā spēcīgs akcents,» par ēku stāsta arhitekts.
Viņa uzdevums bija izdomāt, kā šajā ēkā ievietot restaurācijas centru, maksimāli saglabājot no vēsturiskā. Vēlāk sākotnējā iecere tika paplašināta un, apzinoties, ka viena ēka to nespēs nodrošināt, projektā iekļauta arī blakus esošā mūra ēka K.Barona ielā 50 un tai piegulošais pagalms. Ēkas Vecpilsētas ielā 14 pirmajā stāvā atradīsies konferenču telpa un izstāžu zāle, kas piemērota arī dažādu pasākumu rīkošanai, kā arī suvenīru veikals. Otrajā stāvā paredzēta Jelgavas pilsētas vēstures ekspozīcija – par zudušo koka apbūvi Jelgavā, Vecpilsētas ielas kvartāla ēkām, kas šeit kādreiz bijušas, tostarp Vecpilsētas ielas 2. un 14. namu un to restaurācijas procesu, par notikumiem, kas šajā kvartālā risinājušies, – un restaurācijas meistardarbnīca. «Tā nebūs klasiska meistardarbnīca, jo restaurācijas process ir ilgs un skrupulozs, tāpēc tā vērošana no malas varētu būt pat garlaicīga. Plānojam piedāvāt digitālu meistardarbnīcu, rādot objektus pirms un pēc restaurācijas, atsevišķus darba momentus,» skaidro Jelgavas reģionālā Tūrisma centra vadītāja Anda Iljina, piebilstot, ka plānots sagatavot arī videoprezentāciju par restaurācijas iespējām, lai cilvēki, kuriem pieder seni priekšmeti, zina, ka tos var atjaunot un saglabāt. Trešajā stāvā atrodas ēkas bēniņi, kas ir unikāli, tāpēc tie tiks atjaunoti, izveidojot vasaras izstāžu zāli, jo bēniņu telpa nav apkurināma. «Šī ēka būs interesanta arī ar to, ka nemēģināsim to pārveidot, bet plānojam saglabāt daudzas tās deformācijas un trūkumus, kas mūsdienu arhitektūras praksē ir neierasti,» norāda arhitekts Ē.Cērpiņš, piebilstot, ka būvniekiem tas nebūs viegli izdarāms. Viņš akcentē, ka ēkā atklāti arī fragmentāri sienu gleznojumi, kas iespēju robežās tiks saglabāti.
Muzejs pērn restaurēja 52 priekšmetus
Līdzās esošajā mūra ēkā K.Barona ielā 50 plānots izveidot trīs restaurācijas darbnīcas, kas būs gan apvienojamas, gan nodalāmas cita no citas. Šobrīd iecerēts izveidot tekstila, stikla, porcelāna un keramikas, kā arī metāla restaurācijas darbnīcas. Tās darbotos patstāvīgi, un šos pakalpojumus varētu izmantot kā pašvaldība un mūsu muzeji, tā arī privātpersonas un juridiskas personas, kam nepieciešams restaurēt kādu senlietu.
«Latvijā restauratoru darbnīcas ir vien pie atsevišķiem muzejiem, bet tās praktiski nepiedāvā ārpakalpojumus, tāpēc seno priekšmetu atjaunošana ir problemātiska un ļoti aktuāla visā valstī,» stāsta Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja direktore Gita Grase. Viņa norāda, ka muzeja krājumā ir 93 331 artefakts un nepieciešamība restaurēt dažādu materiālu priekšmetus – metāla, koka, stikla, keramikas, grāmatas, gleznas – ir ļoti liela. «Restaurācija ir ļoti dārgs process, un pagājušajā gadā, piesaistot dažādu fondu finansējumu – nedaudz vairāk par 10 000 eiro –, varējām restaurēt 52 priekšmetus: 20 gleznas, septiņus lietiskos priekšmetus un 25 arheoloģiskās senlietas. Lai gan būtībā ikviens muzejā nonākušais priekšmets pirms eksponēšanas būtu jārestaurē, no mūsu muzeja ekspozīcijā esošajiem priekšmetiem restaurēti tikai apmēram pieci procenti. Ja mēs eksponētu tikai restaurētās lietas, tad mūsu apmeklētājiem gandrīz neko nevarētu parādīt,» situāciju skaidro G.Grase, paužot cerību, ka līdz ar restaurācijas centra izveidi Jelgavā iespējas atjaunot senlietas būs lielākas.
Jelgavas restaurācijas centrs būs īpašs arī ar to, ka paredzēts iegādāties unikālu iekārtu – rentgenu, kas novērtē priekšmeta stāvokli un sniedz precīzu nepieciešamo restaurācijas darbu aprakstu.
Neparastais – parastajā
Kā intereses cienīgu objektu arhitekts Ē.Cērpiņš min arī Barona ielas 50 mūra ēkai piegulošo pagalmu. «Pagalms ir tikpat svarīgs kā ēkas ielu fasādes,» viņš norāda. Pēc arhitekta teiktā, šis pagalms ir raksturīgs Jelgavai – tādu nav ne Rīgā, ne Ventspilī, ne citās pilsētās. «No vienas puses, nekā tāda jau tur nav, bet ieklāsim bruģi, uzbērsim granti, iesēsim zālienu, un stāsts par Jelgavas vecpilsētai reiz raksturīgajiem pagalmiem varēs sākties,» tā Ē.Cērpiņš.
Viņaprāt, cilvēki pierasto reizēm nenovērtē, un tikai tad, kad tas vairs nav saglabājies, rodas interese, tāpēc arī daudz šādu vietu izzūd. «Šis pagalms nav tik kārtīgs un ideāli skaists, tas ir ģeometriski neprecīzs,» raksturo arhitekts, uzsverot: interesanti ir tas, ka pagalmā tiks atjaunots laukakmeņu bruģis, kāds savulaik tur bijis. Tas mūsdienās ir netipiski, jo pārsvarā tiek izmantots kaltais bruģis vai citi materiāli.
Amatu prasmes grib pacelt augstākā līmenī
Ēkās Vecpilsētas ielā 2 un J.Asara ielā 1A plānots izveidot amatu sētu, kurā ar dažādu amatniecības prasmju palīdzību tiktu popularizēti latvju godi un tradīcijas. Tur amatnieki varēs iznomāt telpas savām darbnīcām. Par iespējamo telpu apdzīvošanu pašvaldība jau uzrunājusi SIA «Austras raksti» – pārliecinājis uzņēmuma darbs pie tautastērpu izveides un iesaiste izzinoši radošās aktivitātēs, kas piedāvā interesentiem apgūt aušanas un citas prasmes. «Mēs ļoti gaidām mirkli, kad varēsim tur ieiet,» saka SIA «Austras raksti» vadītāja Aija Mālkalna, neslēpjot, ka tas būtu viņas sapņa piepildījums un sakristu ar vīziju, kāda viņai bija par tautastērpu darināšanu un popularizēšanu, dibinot uzņēmumu. Viņa stāsta, ka pēdējos gados tautiskais ir modē un arvien vairāk interesentu arī paši vēlas iemācīties aust brunčus, izšūt kreklus un apgūt citas prasmes. Tāpēc svarīgi, lai ir vieta, kur izvietot darbarīkus, un, ja tā ir kā pastāvīga darbnīca, ir ērtāk arī organizēt dažādas lekcijas, meistarklases.
Aija kopā ar aušanas studiju «Dardedze», kurā arī pati darbojas, ir uzņēmusies izaicinājumu izveidot 21. gadsimta Jelgavas tautastērpu. Viņa jau veikusi izpēti, apmeklējusi vairākus muzejus un secinājusi, ka Jelgavai nav pašai sava tautastērpa. «Jelgavā jau agri ienāca pilsētas mode, bet tautastērps tomēr bija zemnieku apģērbs,» par iemeslu, kāpēc tā, spriež A.Mālkalna. «Mani ļoti iespaidoja brunču paraudziņš, ko atradām, pētot Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja materiālus. Tādi brunči austi un nēsāti 19. gadsimta beigās Vilcē. Man ir iecere pēc šī parauga noaust brunčus un uzdāvināt muzejam,» stāsta Aija.
Neskatoties uz to, aušanas studija jau sākusi darbu pie Jelgavas tautastērpa izveides, 21. gadsimtā ienesot 19. gadsimta ornamentus un krāsas, kas bija raksturīgas Jelgavas apkaimes pagastos – Zaļeniekos, Svētē, Vilcē. Plānots, ka plašāka publika ar paveikto varēs iepazīties tradicionālajā «Dardedzes» izstādē oktobrī. A.Mālkalna spriež, ka etnogrāfiskie elementi jāienes arī mūsdienu apģērbā, piemēram, varētu veidot Jelgavai raksturīgus rakstus un ornamentus, ko interesentiem būtu iespēja apskatīt amatu sētā un pārnest uz šodienas tērpu detaļām vai pat integrēt pašos tērpos.
Savukārt šī Aijas vīzija sasaucas ar pašvaldības ieceri amatu prasmes pacelt augstākā līmenī, amatu mājā piedāvājot ne tikai roku darbu, bet augstvērtīgus dizaina produktus. «Amatniecība nav tikai zeķu adīšana. Ja tu ko proti, ir jāiet tālāk, jāizstrādā dizains un jārada tādi produkti, kas vienlaikus ir arī produkti ar augstu pievienoto vērtību un eksporta potenciālu,» pašvaldības redzējumu skaidro Jelgavas domes priekšsēdētāja vietniece R.Vectirāne, norādot, ka vecpilsētas kvartāla objektu galvenā panākumu atslēga būs dažādu nozaru sinerģija, kas veicinās inovatīvu ideju un produktu rašanos.
Pagātne – tagadne – nākotne
Jelgavas pilsētas pašvaldība 2009. gadā beidza realizēt ERAF līdzfinansētu projektu «Jelgavas vecpilsētas atjaunošana un pielāgošana tūrisma attīstībai», kas bija vērsts uz infrastruktūras sakārtošanu: tika rekonstruēta Vecpilsētas iela un ietve, J.Asara iela posmā no Vecpilsētas ielas līdz K.Barona ielai, K.Barona ielas posms no J.Asara ielas līdz Vecpilsētas ielai un izbūvēts ielu izgaismojums. Pateicoties senlaicīgajām laternām un koka apbūvei, Vecpilsētas iela pēc rekonstrukcijas kļuva par vienu no fotogrāfijās visbiežāk iemūžināto Jelgavas vietu.
Tas bija stimuls, un Vecpilsētas iela pamazām atdzīvojās un kļuva arvien apdzīvotāka. Jau vairākus gadus darbojas biedrība «Vecpilsētas ielas kvartāls», kurai R.Vectirāne Jelgavas pašvaldības vārdā saka paldies par uzņēmību un ieguldīto darbu kvartāla sakārtošanā. «Mēs pašvaldības iniciatīvu vērtējam ļoti pozitīvi, un, manuprāt, abi šie objekti iederas Vecpilsētas ielas kvartālā. Turklāt – jo sakārtotāka būs vide, jo mazāk deklasētu elementu te apgrozīsies un jo lielākas iespējas pavērsies privātajam biznesam,» vērtē biedrības valdes priekšsēdētājs Ivars Grantiņš. Biedrība ar pašvaldības atbalstu vairākus gadus ir organizējusi Vecpilsētas ielas svētkus, panākusi, ka vasarā laternu stabus rotā puķupodi, un nākotnē par savu galveno uzdevumu uzskata panākt, lai visi Vecpilsētas ielas iemītnieki būtu saliedēti.
Nu šo kvartālu gaida jauns attīstības posms. Kā stāsta Jelgavas domes priekšsēdētāja vietniece, amatu mājas un restaurācijas centra izveide nav vienīgā iecere šī kvartāla attīstībā – kā skaists un simbolisks akcents būs vides objekts «Laika rats», kas atradīsies zaļajā zonā starp J.Asara ielu un Mazā Dambja ielu. To plānots uzstādīt līdz nākamā gada 4. maijam. Vides objekta skice jau ir izstrādāta, un šogad plānots izbūvēt tā pamatni.
Jelgavas pašvaldības Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldē norāda, ka līdz maijam tiks izstrādāts restaurācijas centra projekts un vēl šogad tiks uzsākta arī amatu sētas projektēšana.
«80. gados, kad sāku strādāt šajā jomā, arhitekta Lūša-Grīnberga birojs izstrādāja Jelgavas pilsētas centra detālplānojumu. Tad uzzināju, ka ir arī tādi rajoni, kuros ir vecās ēkas. Es biju tas, kurš veidoja ēku maketus, arī abas šīs Vecpilsētas ielas mājas izgriezu kā mazus kubiciņus. Tātad jau 80. gados šīs ēkas bija atzīmētas kā vērtīgas,» rezumē arhitekts Ē.Cērpiņš, uzsverot: savas zemes vēsture ir jātaupa.
UZZIŅAI
Amatu sēta – Vecpilsētas iela 2 un J.Asara iela 1A. Ēkās amatnieki varēs iznomāt telpas savām darbnīcām, kur ar dažādu amatniecības prasmju palīdzību tiktu popularizēti latvju godi un tradīcijas.
Restaurācijas centrs – Vecpilsētas iela 14 un K.Barona iela 50: konferenču zāle, izstāžu zāle, suvenīru veikals, Jelgavas vēstures ekspozīcija, restaurācijas meistardarbnīca, vasaras ekspozīcijas zāle bēniņos, trīs restaurācijas darbnīcas – metāla; stikla, porcelāna un keramikas; tekstila.
Ēkas Vecpilsētas ielā 14 (datēta ar 18. gadsimta sākumu) un Vecpilsētas ielā 2 (datēta ar 18. gadsimta otro pusi – 19. gadsimta sākumu) ir valsts nozīmes arhitektūras pieminekļi.
Foto: Austris Auziņš