4.9 °C, 2 m/s, 96.4 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāVectirāne: «Ap 16. martu un 9. maiju visvairāk emociju ir tiem, kuriem ar šiem datumiem nav nekāda sakara»
Vectirāne: «Ap 16. martu un 9. maiju visvairāk emociju ir tiem, kuriem ar šiem datumiem nav nekāda sakara»
31/01/2015

«Eiropas standartiem atbilstoša sociālās palīdzības sistēma nozīmē sniegt atbalstu cilvēkiem, kuri nonākuši krīzes situācijā, tomēr tā nesniedz atbildi uz jautājumu, kā palīdzēt tiem, kuriem šāda krīzes situācija turpinās gadiem ilgi. Spilgts apliecinājums tam ir reportāžas no Īrijas un Lielbritānijas, kur mūsu tautieši dalās iespaidos, cik lieliski ir būt bezpajumtniekam Dublinā vai Londonā. Visskumjāk, ka daļa no šiem cilvēkiem nemaz nevēlas kaut ko mainīt, jo pašvaldības sniegtais atbalsts ir pietiekams, lai izdzīvotu un apmierinātu savas vajadzības. Tādēļ turpmāk vēlamies ieviest arvien vairāk iedzīvotāju līdzdalības pasākumu, lai palīdzība vismaz darbspējas vecumā nešķiet pašsaprotama,» uzsver Jelgavas pilsētas domes priekšēdētāja vietniece sociālajos jautājumos Rita Vectirāne.

Jānis Kovaļevskis

«Eiropas standartiem atbilstoša sociālās palīdzības
sistēma nozīmē sniegt atbalstu cilvēkiem, kuri nonākuši krīzes
situācijā, tomēr tā nesniedz atbildi uz jautājumu, kā palīdzēt
tiem, kuriem šāda krīzes situācija turpinās gadiem ilgi. Spilgts
apliecinājums tam ir reportāžas no Īrijas un Lielbritānijas, kur
mūsu tautieši dalās iespaidos, cik lieliski ir būt bezpajumtniekam
Dublinā vai Londonā. Visskumjāk, ka daļa no šiem cilvēkiem nemaz
nevēlas kaut ko mainīt, jo pašvaldības sniegtais atbalsts ir
pietiekams, lai izdzīvotu un apmierinātu savas vajadzības. Tādēļ
turpmāk vēlamies ieviest arvien vairāk iedzīvotāju līdzdalības
pasākumu, lai palīdzība vismaz darbspējas vecumā nešķiet
pašsaprotama,» uzsver Jelgavas pilsētas domes priekšēdētāja
vietniece sociālajos jautājumos Rita Vectirāne.

Sarunā R.Vectirāne akcentē to, kā turpmāk tiks organizēta
pašvaldības dzīvokļu piešķiršana, kā plānots motivēt parādniekus
norēķināties par saņemtajiem komunālajiem pakalpojumiem, kā arī
pauž bažas par daudzajiem mikrouzņēmuma nodokļa maksātājiem, no
kuriem daļa jau tuvākajā nākotnē varētu kļūt par Sociālo lietu
pārvaldes klientiem.

Ilgu laiku esat strādājusi ar integrācijas jautājumiem,
un Jelgava šajā ziņā bieži minēta kā piemērs citām pašvaldībām. Kā,
jūsuprāt, situāciju mūsu sabiedrībā ietekmējuši notikumi jeb,
citiem vārdiem, karš Ukrainā?

Paaudzei, kura nav piedzīvojusi karu, miers šķiet kā
pašsaprotama vērtība. Šobrīd arvien vairāk apzināmies, ka mūsu
drošība lielā mērā ir atkarīga no tā, cik vienoti būsim, jo
mēģinājumi sašķelt Latvijas sabiedrību ir ik uz soļa. Par 16. martu
un 9. maiju visvairāk uztraucas cilvēki, kuriem ar šiem notikumiem
nav nekādas vai ir visai attāla saistība. Attieksmi pret vienu vai
otru vēsturisko notikumu veido mūsu vēsturiskā atmiņa. Viens
notikums atbilstoši šai vēsturiskajai atmiņai asociējas gan ar
uzvaru un varonību, gan ar ciešanām un postu. Lielā mērā šī
piederība nosaka arī attieksmi pret to, kas šobrīd notiek Ukrainā.
Tomēr vērtību, kas mūs vieno, ir vairāk. Tā ir piederība
kristīgajai pasaulei, vārda brīvība, 18. novembris, kuru plaši
atzīmē arī cittautieši. Mēs pārāk daudz dzīvojam pagātnē, jo ar
šiem notikumiem ir viegli manipulēt. Tas ir daudz vieglāk, nekā
piedāvāt mērķus, kurus pieņemtu un atbalstītu visa Latvijas
sabiedrība kopumā. Ar valodu vien šajā ziņā nepietiks, jo vidējai
un jaunākajai paaudzei tā jau sen vairs nav problēma, turklāt
latviešu valodas zināšana pati par sevi nenodrošina piederību un
lojalitāti valstij un tās aizstāvētajām vērtībām, kā to mums
lieliski apliecināja uzbrukums žurnāla redakcijai Parīzē.

Valsts kontrole pašvaldībām pārmet, ka nepietiekama
uzmanība tiek pievērsta datu pārbaudei pirms sociālās palīdzības
sniegšanas. Revīzijas ziņojumā minēts, ka Jelgavas gadījumā
nepamatoti izmaksāti 12 tūkstoši eiro 36 personām aptuveni pusotra
gada laikā.

Nevaram piekrist, ka pabalsti izmaksāti nepamatoti, jo minētās
personas pēc sava ienākumu līmeņa atbilst pabalstu saņemšanas
kritērijiem. Te drīzāk ir jautājums par to, cik formāli pieejam
katra klienta situācijai. Tāpat jāvērtē, cik pieejami un ikdienas
darbā izmantojami ir visi valsts uzturētie reģistri. Jau šobrīd
iedzīvotāju datus pārbaudām pēc Valsts ieņēmumu dienesta un
Uzņēmumu reģistra datu bāzes, klientiem jārēķinās, ka uz pabalstiem
nevar pretendēt tās personas, kuras savulaik, piemēram, par
sertifikātiem iegādājušās kādu uzņēmumu akcijas. Nav pat svarīgi,
vai viņi no tā gūst kādu materiālu labu, tas pats attiecas uz
dalību kapitālsabiedrībās jeb uzņēmumos – tas ir formāls kritērijs,
kas mums atbilstoši likumdošanai jāievēro.

Tātad bezpajumtnieks, uz kura vārda viņa vieglprātības
dēļ reģistrēts fiktīvs uzņēmums, uz pašvaldības atbalstu pretendēt
nevarēs?

Jā, tāda ir Valsts kontroles nostāja.

Daudz diskusiju ir par normatīvajos aktos minētajiem
jēdzieniem «maznodrošināta persona» un «trūcīgie iedzīvotāji» – vai
racionāli nebūtu vienoties par vienu jēdzienu, lai cilvēkiem būtu
lielāka skaidrība par to, kas un uz kādu palīdzību var
pretendēt?

Jelgavā sociālās palīdzības modeli esam veidojuši, ņemot vērā
kritērijus par trūcīgajām personām, proti, tā ir iedzīvotāju grupa,
kuru ienākumi uz vienu ģimenes locekli nepārniedz 128,06 eiro
mēnesī. Savukārt maznodrošinātās personas statusu ieviesām tikai
tādēļ, ka šai kategorijai bija iespēja pretendēt uz «Latvenergo»
piešķirtajiem atvieglojumiem par patētērēto elektroenerģiju.

Cik Jelgavā ir trūcīgo?

Pēc Sociālo lietu pārvaldes datiem, tās ir 1252 ģimenes jeb 2787
personas, tostarp 936 bērni un 780 cilvēki darbspējas vecumā. Tas
ir samērā daudz, turklāt nav pārliecības, ka šis skaits pārskatāmā
nākotnē varētu būtiski mazināties, lai gan pieprasījums pēc
darbarokām arvien pieaug. Diemžēl daļai šo cilvēku nav motivācijas
strādāt gan zemā atalgojuma, gan vienkārši slinkuma dēļ.
Salīdzinoši zemais atalgojums mums rada šķēršļus arī cilvēku ar
īpašām vajadzībām un jauniešu iesaistīšanai darba tirgū, jo darba
dēvējs vienmēr dos priekšroku veselam cilvēkam un ar iepriekšēju
darba pieredzi. Esam apzinājuši, ka pilsētā ir 209 jaunieši līdz 18
gadu vecumam, kuri nekur nemācās un nestrādā, – arī viņiem būtu
nepieciešama atsevišķa programma.

Ir kādas konkrētas idejas?

Jā, mums pilsētā ir laba profesionālās izglītības bāze, kurā
varam sagatavot speciālistus. Perspektīva ir duālās apmācības
programma, kur darba devējs piedalās izglītības procesā un
nodrošina praksi. Šajās programmās arvien plašāk plānojam iesaistīt
gan jauniešus, gan cilvēkus ar invaliditāti. Tādās jomās kā
metālapstrāde un kokapstrāde speciālisti ir pieprasīti.

Šobrīd pilsētā sociālā atbalsta sistēma aptver ne tikai
trūcīgos un maznodrošinātos, bet arī ģimenes ar bērniem, kuriem
tiek subsidēti sabiedriskā transporta pakalpojumi, interešu
izglītība. Daudzbērnu ģimenēm atbalsts ir vēl lielāks. Tāpat
pagājušā gada nogalē tika paplašināts to iedzīvotāju loks, kuri var
pretendēt uz tiesībām īrēt dzīvokli no pašvaldības. Vai esat
vērtējuši, cik daudz iedzīvotāju šobrīd saņem sociālo
palīdzību?

Es tomēr gribētu nodalīt pašvaldības atbalstu no sociālās
palīdzības – tas nav gluži viens un tas pats, lai gan var piekrist,
ka kopējais pašvaldības apmaksātais pakalpojumu grozs trūcīgajiem,
pensionāriem un ģimenēm ar bērniem ir vērā ņemams. Savukārt
attiecībā uz palīdzību dzīvokļu jautājumā esam nākuši pretim
ģimenēm, kuras vēlas uzlabot savus apstākļus, bet nevar atļauties
iegādāties īpašumu vai to īrēt. Tajā pašā laikā, pieņemot lēmumu
par dzīvokļa piešķiršanu, ļoti rūpīgi vērtējam personas vai ģimenes
maksātspēju, jo komunālo parādu problēma pašvaldības dzīvokļu
īrniekiem joprojām ir aktuāla.

Vai pieprasījums pēc pašvaldības dzīvokļiem ir
pieaudzis?

Iesniegumu ir vairāk, tādēļ šobrīd veicam rindas
inventarizāciju, jo daļa pretendentu regulāri atsakās no
piedāvātajiem mājokļiem, līdz ar to varam secināt, ka vajadzība nav
tik akūta. Stacijas ielā 13 vien ir brīvs 21 mājoklis.

Kā tiek organizēts darbs ar parādniekiem?

Esam izstrādājuši jaunu modeli, balstoties uz pieredzi, ka reāli
iespējams atgūt tikai tos parādus, kuri nepārsniedz sešu mēnešu
maksājumu. No februāra darbu sāks īpaša komisija, kas apkopos
informāciju no apsaimniekotājiem un pakalpojumu sniedzējiem, un
likumā noteiktajā kārtībā vērsīsimies tiesā jau brīdī, kad parāds
būs sasniedzis trīs mēnešu maksājuma apmēru. Kopā ar pašvaldības
īrniekiem meklēsim risinājumus un jau laikus piedāvāsim atteikties
no dzīvokļa, par kuru nevar samaksāt. Uzkrātie parādi tāpat vien
netiek norakstīti, un piedziņu var veikt arī pēc tam, kad īrnieks
dzīvokli ir atbrīvojis, tādēļ vēlos aicināt parādus neuzkrāt un
problēmas risināt laikus.

Samērā daudz darīts arī vides pieejamības uzlabošanā –
kāda šobrīd ir kopējā situācija šajā ziņā?

Tā uzlabojas, bet ir tālu no vēlamās, vismaz atbilstoši spēkā
esošajam regulējumam. Kā pozitīvākos piemērus vides pieejamības
ziņā varu minēt pilsētas poliklīniku, Zemgales reģionālo Kompetenču
attīstības centru, Svētās Trīsvienības baznīcas torni un citus
objektus. Daudzviet objektīvu apstākļu dēļ nav iespējams izbūvēt
ērtu piekļūšanu un mākslīgi tiek viedotas uzbrauktuves, lai
izpildītu prasības, lai gan praksē tās izmantot cilvēkam
ratiņkrēslā nav iespējams. Vides pieejamības jautājumus ļoti rūpīgi
vērtējam, plānojot jaunos objektus, bet ekspluatācijā esošajiem ne
vienmēr var piemeklēt atbilstošu risinājumu.

Pašvaldība ir kapitāldaļu turētājs trīs veselības
aprūpes uzņēmumos – pilsētas slimnīcā, poliklīnikā un tā sauktajā
bērnu poliklīnikā jeb medicīnas sabiedrībā «Optima 1». Taču tajā
pašā laikā līdzekļus pacientu ārstēšanai piešķir
valsts.

Tāds modelis pastāv visā valsts teritorijā. Jelgavnieki pat savā
ziņā var justies priviliģēti, jo pilsētā līdztekus minētajām
iestādēm plašu veselības pakalpojumu klāstu piedāvā arī Zemgales
Veselības centrs. Katrai iestādei ir savs profils, un pacientiem ir
izvēles iespējas. Salīdzinot ar daudzām citām pašvaldībām, mūsu
veselības aprūpes iestādēs ir labs speciālistu nodrošinājums.
Pašvaldība tiešā veidā nefinansē šīs iestādes, bet nepieciešamības
gadījumā var sniegt līdzfinansējumu infrastruktūras attīstībai vai
aprīkojuma iegādei. Perspektīvā varētu domāt par lielāko
kooperāciju starp šīm iestādēm, lai efektīvāk izmantotu
resursus.

Vai ir nācies saskarties ar gadījumiem, kad cilvēki ir
strādājuši mikrouzņēmumos un pēc tam, nokļūstot krīzes situācijā,
var pretendēt uz sociālo atbalstu ļoti minimālā
apmērā?

Likums par mikrouzņēmuma nodokli ir spēkā no 2010. gada, kad tas
tika pieņemts kā pagaidu risinājums, lai stimulētu ekonomisko
attīstību krīzes laikā, tādēļ cilvēki uz šādiem nosacījumiem ir
strādājuši tikai četrus gadus. Jau tagad tas ietekmēs viņu nākotnes
pensiju un sociālās garantijas. Ja šāds regulējums saglabāsies, arī
turpmāk jārēķinās, ka mums būs pietiekami daudz cilvēku, kuri
saņems vecuma pensiju, mazāku par 100 eiro mēnesī.

Foto: Raitis Supe