16.3 °C, 3.4 m/s, 82.5 %

Pilsētā

Viedokļi: «Vai svinēt Tēva dienu»
15/09/2012

Vai tu pagājušajā svētdienā apsveici savu tēti Tēva dienā? Droši vien tikai retais tā īsti uz šo jautājumu varēs atbildēt apstiprinoši. Latvijā Tēva dienu svin kopš 2009. gada, taču vēl pērn uz jautājumu, kad Latvijā svin Tēva dienu, 56 procenti no 1159 respondentiem nezināja atbildi. Savukārt 83 procenti tētu paši atzina, ka vēl nekad šos svētkus nav svinējuši.

Vai tu pagājušajā svētdienā apsveici savu tēti Tēva
dienā? Droši vien tikai retais tā īsti uz šo jautājumu varēs
atbildēt apstiprinoši. Latvijā Tēva dienu svin kopš 2009. gada,
taču vēl pērn uz jautājumu, kad Latvijā svin Tēva dienu, 56
procenti no 1159 respondentiem nezināja atbildi. Savukārt 83
procenti tētu paši atzina, ka vēl nekad šos svētkus nav
svinējuši.

Pasaulē Tēva dienas tradīcijām esot gandrīz 100 gadi. Viss
aizsācies Amerikā, bet tagad šo dienu atzīmē gandrīz visās pasaules
valstīs. Lielākajā daļā valstu Tēva dienu svin jūnija trešajā
svētdienā, Lietuvā tēvi tiek godināti pirmajā jūnija svētdienā, bet
Igaunijā un visā Skandināvijā – otrajā novembra svētdienā, savukārt
Latvijā – septembra otrajā svētdienā.

Būtībā Tēva diena ir tāda pati kā Mātes diena. Bērni skolās un
dārziņos gatavo dāvanas, ģimenes ietur svētku pusdienas, notiek
dažādi pasākumi, tikai galvenajā lomā ir nevis mamma, bet tētis.
Austrumu zemēs Tēva dienai esot pat lielāka popularitāte nekā Mātes
dienai.

Vai Latvijā Tēva diena ir mākslīgi radīti svētki, kuru
iesakņošanai nepieciešami gadi?

«Ģimeni nedrīkst sadrumstalot»

Aivita Putniņa, Latvijas Universitātes
sociālantropoloģe:

«Nenoliedzami, tēva loma ģimenē ir ārkārtīgi stipri augusi – mainās
lomu modeļi, un tas ir jānovērtē. Taču, ja mēs vēsturiski
paskatāmies uz Tēva dienu Latvijā, tad jāsaprot, ka tā vairāk
saistās ar bijušo bērnu un ģimenes lietu ministru Ainaru Baštiku,
kurš bija tās ieviesējs un kā pārliecināts baptists, sasaistot ar
baznīcu, rosināja tādu dienu noteikt arī Latvijā. Tieši tāpēc
informācija sociālajos tīklos par Tēva dienu Latvijā ir visai
skopa, bet, ja paskatīsimies baptistu draudzēs, tad gūsim plašāku
priekšstatu. Laicīgajā sabiedrībā Tēva dienas galvenā doma ir
veicināt tētu pašapziņu, vīrieša lomu ģimenē. Kas mums no tā visa
sanāk? Pavasarī mēs izceļam mammas, bet rudenī – tētus. Mēs sadalām
ģimeni! Un, manuprāt, tas nav īsti vietā laikā, kad sabiedrība
vēlas redzēt stipras un nesašķeltas ģimenes. Tieši tāpēc man šķiet,
ka daudz piemērotāk vecāku devumu būtu novērtēt vienā dienā –
Ģimenes dienā, kas Latvijā jau tiek svinēta maijā. Ar šādu kopīgu
vecāku dienu ģimene kļūst fragmentētāka. Mēs jau tagad varam
paskatīties, kā dažā labā vietā šī pati māmiņdiena var izvērsties
visnotaļ neveiksmīga, jo mammas vietā uz pasākumu atnāk tētis,
vecmāmiņa, krustmāte… Arī manā ģimenē bija gadījums, kad jaunākā
meita bērnudārzā atteicās zīmēt mammas portretu – viņa gribēja
zīmēt tēti. Tas vienkārši sakrita ar laiku ģimenē, kad tētis ar
meitu pavadīja vairāk laika kopā un tētis viņas dzīvē spēlēja
lielāku lomu. Vai bērnam var uzlikt par pienākumu šķirot savus
vecākus?! Tāpēc, manuprāt, daudz veiksmīgāk būtu uzsākt diskusiju
par to, ka mēs ģimeni nevis sadrumstalojam, bet veidojam kā vienu
veselu, svētkus svinot vienā dienā. Paskatieties uz latviešu
ģimenēm! Cik daudzās šobrīd viens no vecākiem strādā ārzemēs vai
bērnus vispār pieskata vecmammas?! Nav svarīgi, kā tevi sauc – par
mammu, tēti, vecmammu, vectēvu –, svarīga ir tava loma ģimenē.
Tāpēc arī es rosinātu diskutēt nevis par to, kā izcelt mammu vai
tēti, bet par to, kā pārveidot svētkus tā, lai mēs vienā dienā
pateiktu paldies tiem saviem tuvajiem cilvēkiem, kuri mūs audzina.
Mēs nevaram aizmirst arī 8. martu, kas daudziem krievvalodīgajiem
cilvēkiem joprojām ir arī mammas diena. Un tieši tāpēc, lai mums
šādi svētki «nepārklātos», jāsvin tas, kas mums ir svarīgs.
Manuprāt, Latvijā tā ir ģimene.»

«Vīrietis vienlaikus ir stiprs un kautrīgs»

 
Mintauts Buškevics, pašvaldības aģentūras «Kultūra»
direktors:

«Jā, es esmu aizdomājies par to, kāpēc Latvijā Tēva dienā vēl ir
tik maz aktivitāšu. Vienīgais arguments, kas man nāk prātā, –
vīrieši paši sevī jūtas pārāk stipri, viņi taču ir pelnītāji,
ģimenes uzturētāji, bet tajā pašā laikā plašākā sabiedrībā
pietiekami kautrīgi, lai ļautu sevi publiski izcelt. No vienas
puses, esmu pārliecināts, ka, rīkojot Tēva dienas pasākumu Jelgavā,
būtu grūti piepulcināt pat pusi zāles ar tētiem – kā tad es tā iešu
uz svētkiem?! Bet, no otras puses, varbūt arī nebūtu īsti pareizi
Tēva dienu rīkot kultūras namā – vīrietim, iespējams, ir
nepieciešams kaut kas sportiskāks, aktīvāks… Taču tajā pašā laikā
tas atkal liek aizdomāties, vai šādas sportiskas aktivitātes Tēva
dienā nekļūtu par sacensību, kas nebūtu īsti vietā svētkos – šīs
dienas mērķis jau ir izcelt tētišķību, nevis vīrišķību. Ja es tā
pavērtēju savā ģimenē, tad jāatzīst, ka meita mani vienmēr Tēva
dienā apsveic – kaut vai pa telefonu, bet dēls, ja nu sanāk būt
kopā tajā dienā, tad varbūt ar rokasspiedienu. Un tas jau atkal
parāda tās vīriešu kautrīguma izpausmes – kā nu es tā
sveikšu…

Tas noteikti ir labs temats diskusijai – kā svinēt Tēva dienu
Latvijā, taču paliek jautājums, vai mūsu sabiedrība ir gatava tikt
tālāk par šo diskusiju un reāli pieņemt šos svētkus. Ja saliek kopā
galvas, noteikti var radīt tādus svētkus, kuros tētim likt justies
labi, jo tāda taču ir šo svētku galvenā doma – bērns ar savu
uzmanību novērtē tēta gādīgumu, mīļumu, lomu ģimenē. Citādi šobrīd
iznāk, ka kalendārā tas ir ierakstīts, bet latviešu ģimenēs – vēl
ne.

Kā jaunie svētki vispār ienāk mūsu sabiedrībā? Kāpēc tik plaši
svin Valentīndienu, Helovīnu, kam arī mūsu valstī praktiski nav
nekādu tradīciju? Ar ko tas sākas? Tās ir izglītības iestādes un
pēc tam tirdzniecības mārketings, kas kā vilnis liek mums iejusties
šo svētku atmosfērā – vēlamies mēs to vai ne. Tad varbūt arī Tēva
dienā par to var padomāt – likt sajusties kā svētkos, atmosfēru
vispirms radot ap mums, lai tā pakāpeniski ienāktu arī ģimenēs.
Kaut vai tie paši skatlogi uz šo dienu varētu būt pievērsti tētu
tematikai. Tad varbūt šī skaudrā statistika mainītos un lielāka
sabiedrības daļa vismaz uzzinātu par šiem svētkiem – sociologu
aptaujas vairs nepārsteigtu ar skaitļiem par to, ka lielākā daļa
sabiedrības nemaz nezina, kad šie svētki svinami. Protams, no viena
pasākuma jau nekas nemainītos, bet ar kaut ko ir jāsāk, lai arī
nākamgad šī diena nekļūtu tikai par vienkāršu ierakstu
kalendārā.»

«Galvenais, lai tas netiktu darīts ķeksīša pēc»

Anita Bērziņa, pirmsskolas izglītības iestādes «Kamolītis»
vadītāja:

«Tas ir tāpat kā ar jebkuru jaunu lietu – sākumā mēs vispār par to
neko neesam dzirdējuši, tad varbūt to piefiksējam, bet pēc tam jau
sākam pie tās piedomāt. Arī mēs «Kamolītī» esam izgājuši visu šo
ceļu, un, godīgi jāatzīst, šis bija pirmais gads, kad kaut nedaudz
pievērsāmies Tēva dienai. Tās nebija plašas svinības, bet vismaz
sākums – bērni zīmēja sava tēta portretu, ko pēc tam izlikām
apskatei. Nākamgad jau ceram, ka svētki kļūs plašāki.

Varbūt ir zināma taisnība tam, ka izglītības iestādes pārsvarā
vada sievietes, tāpēc arī radīt svētkus sievietei ir vieglāk – tā
būtu atbilde uz jautājumu, kāpēc māmiņdienā maijā teju katrā skolā
un bērnudārzā ir plaši koncerti, mammu sveikšana. Lai gan, no otras
puses, man jau šķiet, ka mēs šo dienu maijā svinam kā ģimenes
svētkus, taču tik un tā mamma tiek izcelta vairāk.

Ja man jāvērtē tēta publiskā loma, tad, šķiet, pēdējā laikā
tomēr ģimenē lomu sadalījums starp tēti un mammu mainās. Atceros,
pirms daudziem gadiem tas bija tikai rets gadījums, kad tētis
atnāca uz vecāku sapulci vai pat izņēma bērnu no dārziņa, taču
šodien tas vairs nav tāds retums – tēti vairāk laika pavada kopā ar
saviem bērniem. Un mēs arī varam redzēt, ka bērna audzināšanā, ja
vien ir tāda iespēja, vienlīdz aktīvi iesaistās kā tētis, tā mamma,
piemēram, kopā apmeklējot pasākumus, sekojot līdzi bērna
izglītībai. Tātad mēs vairs sen mūsu sabiedrībā nevaram runāt tikai
par to, ka bērna audzināšana ir sievietes pienākums. Un līdz ar to
ir tikai loģiski, ka arī tētiem bērni pasaka paldies.

Varbūt vēl viena nianse – Tēva diena iekrīt tieši pašā mācību
gada sākumā. Ja Mātes dienai mēs gatavojamies vairākus mēnešus,
mācāmies dziesmas, dejas, zīmējam apsveikumus, tad Tēva dienai
sagatavoties tik daudz laika nav, jo bērni dārziņā pēc vasaras
lielākoties atgriežas tikai augustā. Taču tas nevar būt noteicošais
arguments – ja vien to laicīgi ieplāno, tad jaukus svētkus var
noorganizēt arī mēneša laikā. Tieši tāpēc mēs esam nolēmuši, ka
nākamgad «Kamolītī» Tēva dienu svinēsim daudz plašāk – tā būs
ierakstīta mūsu gada kalendārā, un gatavoties tai sāksim augustā.
Noteikti svētku radīšanā varētu iesaistīties ne tikai audzinātājas
un bērni, bet arī mammas. Galvenais, lai tas netiktu darīts ķeksīša
pēc, bet ar mīlestību un vēlmi pateikt paldies mūsu labajiem,
mīļajiem, gādīgajiem tētiem. Ja mēs gribam, lai mums ir stipras
ģimenes, tad pavisam noteikti nedrīkstam izcelt tikai vienu no
vecākiem – jebkurā jomā ir jābūt līdzsvaram.»

Sagatavoja Kristīne Langenfelde, foto Ivars Veiliņš un no LU
arhīva