Skrīveros notikušajā Zemgales plānošanas reģiona Attīstības padomes sēdē pārstāvēto pašvaldību vadītāji pauda sašutumu par Satiksmes ministrijas steigā sagatavotajiem un valdībā akceptētajiem grozījumiem likumdošanā par sabiedriskā transporta plānošanas funkciju nodošanu valsts SIA Autotransporta direkcija.
www.jelgavasvestnesis.lv
Kā informē Zemgales Plānošanas reģiona speciālists Juris Kālis, grozījumi likumdošanā iniciēti pēc Satiksmes ministrijas 14. augustā sagatavotā informatīvā ziņojuma Par sabiedriskā transporta pakalpojumu plānošanā iesaistīto institūciju kompetences izmaiņām. Minētajā dokumentā plānošanas reģioniem, līdzšinējiem reģionālo pārvadājumu organizētājiem, pārmet tiešas atbildības trūkumu par valsts budžeta naudas izlietošanu, kā rezultātā tiek neefektīvi un neracionāli izlietots valsts budžeta finansējums. Informatīvais ziņojums tapis bez tā saskaņošanas ar Plānošanas reģioniem, kas pārstāv visas reģiona pašvaldības un to iedzīvotājus, kā arī ar Plānošanas reģionus pārraugošo institūciju – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju.
Zemgalieši uzskata, ka ziņojums ir nepamatots, jo tajā atspoguļotā informācija ir nepatiesa un tendencioza. Īstenībā, neraugoties uz to, ka pēdējos gados valsts dotācija vietējās nozīmes sabiedriskajam transportam ir krasi samazināta, bet degvielas cenas strauji pieaugušas, piemēram, Zemgalē, maršrutu tīkli ir saglabāti, un pasažieru pārvadātāju ekonomiskie rādītāji ar katru gadu uzlabojušies: pārvadājumu pašizmaksa ir samazināta no 0,80 līdz 0,67 santīmiem par kilometru; zaudējumi samazināti vairāk nekā par piekto daļu; optimizējot maršrutus, kopējais nobraukums samazināts par astoņiem procentiem.
Kopš sabiedriskā transporta organizēšanas funkcijas pārņemšanas no bijušo rajonu padomēm, Zemgalē maršrutu plānošana ir kļuvusi elastīgāka un iedzīvotāju vajadzībām atbilstošāka, un tā ir saistīta ar visa reģiona attīstību. Rundāles novada domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis, ir pārliecināts, ka Plānošanas reģionu pārziņā būtu jānodod ne vien vietējie, bet visi reģiona robežās veicamie pārvadājumi, arī starppilsētu. Tas novērstu atsevišķu maršrutu pārklāšanos un izlīdzinātu maksas tarifus.
Zemgales politiķi uzskata, ka visu reģionālo pasažieru pārvadājumu, tanī skaitā starppilsētu, plānošana un organizēšana ir nododama Plānošanas reģionu kompetencē. Organizējot sabiedrisko transportu reģionālā līmenī, iespējams nodrošināt lauku teritoriju iedzīvotājiem ar zemākiem ienākumiem iekļaušanos ekonomiskajā un sociālajā vidē, izvēloties darbu tālāk no dzīves vietas un veicot citas aktivitātes. Zemgales Plānošanas reģions, balstoties uz ārzemju pieredzi, kā pirmais Latvijā jau ir izstrādājis Lauku teritoriju mobilitātes plānu, ar mērķi uzlabot lauku teritoriju sasniedzamību, kas ikdienā būtiski ietekmē cilvēku dzīves kvalitāti. Minētais plāns patlaban tiek iestrādāts jaunajā reģiona Attīstības programmā.
Tāpēc gan Zemgales reģiona Attīstības padomes lēmumā, gan valsts augstākajām amatpersonām adresētajā vēstulē ietverts lūgums noraidīt Satiksmes ministrijas valdībā iesniegto likumprojektu Grozījumi likumā Sabiedriskā transporta pakalpojumi, jo tas nepārprotami ved pie sabiedriskā transporta reģionālo maršrutu plānošanas centralizācijas, iedzīvotāju vajadzību un reģionālās attīstības principu neievērošanas.