21.8 °C, 3.4 m/s, 74.7 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāZemgales politiķi aicina valsts augstākās amatpersonas izvērtēt valdības ieceri centralizēt pasažieru pārvadājumus
Zemgales politiķi aicina valsts augstākās amatpersonas izvērtēt valdības ieceri centralizēt pasažieru pārvadājumus
24/08/2012

Skrīveros notikušajā Zemgales plānošanas reģiona Attīstības padomes sēdē pārstāvēto pašvaldību vadītāji pauda sašutumu par Satiksmes ministrijas steigā sagatavotajiem un valdībā akceptētajiem grozījumiem likumdošanā par sabiedriskā transporta plānošanas funkciju nodošanu valsts SIA Autotransporta direkcija.

www.jelgavasvestnesis.lv

Skrīveros notikušajā Zemgales plānošanas reģiona
Attīstības padomes sēdē pārstāvēto pašvaldību vadītāji pauda
sašutumu par Satiksmes ministrijas steigā sagatavotajiem un valdībā
akceptētajiem grozījumiem likumdošanā par sabiedriskā transporta
plānošanas funkciju nodošanu valsts SIA Autotransporta
direkcija.

Kā informē Zemgales Plānošanas reģiona speciālists Juris Kālis,
grozījumi likumdošanā iniciēti pēc Satiksmes ministrijas 14.
augustā sagatavotā informatīvā ziņojuma Par sabiedriskā transporta
pakalpojumu plānošanā iesaistīto institūciju kompetences izmaiņām.
Minētajā dokumentā plānošanas reģioniem, līdzšinējiem reģionālo
pārvadājumu organizētājiem, pārmet tiešas atbildības trūkumu par
valsts budžeta naudas izlietošanu, kā rezultātā tiek neefektīvi un
neracionāli izlietots valsts budžeta finansējums. Informatīvais
ziņojums tapis bez tā saskaņošanas ar Plānošanas reģioniem, kas
pārstāv visas reģiona pašvaldības un to iedzīvotājus, kā arī ar
Plānošanas reģionus pārraugošo institūciju – Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministriju.

Zemgalieši uzskata, ka ziņojums ir nepamatots, jo tajā
atspoguļotā informācija ir nepatiesa un tendencioza. Īstenībā,
neraugoties uz to, ka pēdējos gados valsts dotācija vietējās
nozīmes sabiedriskajam transportam ir krasi samazināta, bet
degvielas cenas strauji pieaugušas, piemēram, Zemgalē, maršrutu
tīkli ir saglabāti, un pasažieru pārvadātāju ekonomiskie rādītāji
ar katru gadu uzlabojušies: pārvadājumu pašizmaksa ir samazināta no
0,80 līdz 0,67 santīmiem par kilometru; zaudējumi samazināti vairāk
nekā par piekto daļu; optimizējot maršrutus, kopējais nobraukums
samazināts par astoņiem procentiem.

Kopš sabiedriskā transporta organizēšanas funkcijas pārņemšanas
no bijušo rajonu padomēm, Zemgalē maršrutu plānošana ir kļuvusi
elastīgāka un iedzīvotāju vajadzībām atbilstošāka, un tā ir
saistīta ar visa reģiona attīstību. Rundāles novada domes
priekšsēdētājs Aivars Okmanis, ir pārliecināts, ka Plānošanas
reģionu pārziņā būtu jānodod ne vien vietējie, bet visi reģiona
robežās veicamie pārvadājumi, arī starppilsētu. Tas novērstu
atsevišķu maršrutu pārklāšanos un izlīdzinātu maksas tarifus.

Zemgales politiķi uzskata, ka visu reģionālo pasažieru
pārvadājumu, tanī skaitā starppilsētu, plānošana un organizēšana ir
nododama Plānošanas reģionu kompetencē. Organizējot sabiedrisko
transportu reģionālā līmenī, iespējams nodrošināt lauku teritoriju
iedzīvotājiem ar zemākiem ienākumiem iekļaušanos ekonomiskajā un
sociālajā vidē, izvēloties darbu tālāk no dzīves vietas un veicot
citas aktivitātes. Zemgales Plānošanas reģions, balstoties uz
ārzemju pieredzi, kā pirmais Latvijā jau ir izstrādājis Lauku
teritoriju mobilitātes plānu, ar mērķi uzlabot lauku teritoriju
sasniedzamību, kas ikdienā būtiski ietekmē cilvēku dzīves
kvalitāti. Minētais plāns patlaban tiek iestrādāts jaunajā reģiona
Attīstības programmā.

Tāpēc gan Zemgales reģiona Attīstības padomes lēmumā, gan valsts
augstākajām amatpersonām adresētajā vēstulē ietverts lūgums
noraidīt Satiksmes ministrijas valdībā iesniegto likumprojektu
Grozījumi likumā Sabiedriskā transporta pakalpojumi, jo tas
nepārprotami ved pie sabiedriskā transporta reģionālo maršrutu
plānošanas centralizācijas, iedzīvotāju vajadzību un reģionālās
attīstības principu neievērošanas.