14.7 °C, 2 m/s, 90.2 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaZviedrijas pedagogi iepazīstas ar Jelgavas izglītības iestādēm
Zviedrijas pedagogi iepazīstas ar Jelgavas izglītības iestādēm
29/03/2011

Jelgavas pirmsskolas izglītības iestādes «Vārpiņa» un «Sprīdītis» un 4. vidusskolu pieredzes apmaiņas vizītē šodien apmeklē pedagogi no Zviedrijas pilsētas Lindsbergas. Viņu galvenais mērķis – iepazīties ar mūsu pilsētas izglītības sistēmu, redzēt, kā praktiski norit darbs bērnudārzos un skolās. Vērtējot darbu mūsu bērnudārzos, viņi uzteic vairākas lietas, ko labprāt gribētu iesviest arī Lindsbergas bērnudārzos. Piemēram, īpašo rīta atzīmēšanās sistēmu, lapenītes bērnudārza pagalmā.

Ritma Gaidamoviča

Jelgavas pirmsskolas izglītības
iestādes «Vārpiņa» un «Sprīdītis» un 4. vidusskolu pieredzes
apmaiņas vizītē šodien apmeklē pedagogi no Zviedrijas pilsētas
Lindsbergas. Viņu galvenais mērķis – iepazīties ar mūsu pilsētas
izglītības sistēmu, redzēt, kā praktiski norit darbs bērnudārzos un
skolās. Vērtējot darbu mūsu bērnudārzos, viņi uzteic vairākas
lietas, ko labprāt gribētu iesviest arī Lindsbergas bērnudārzos.
Piemēram, īpašo rīta atzīmēšanās sistēmu, lapenītes bērnudārza
pagalmā.

Jelgavas izglītības iestādes apmeklē
septiņu pedagogu delegācija, lai ne tikai uzzinātu, kā darbojas
pilsētas izglītības sistēma, bet arī lai, viesojoties izglītības
iestādēs, redzētu mūsu iestāžu materiālo bāzi un mācību procesu.
Pusdienas laikā viesi iepazinās ar pirmsskolas izglītības iestādes
«Vārpiņa» darbu, darba metodēm, skolotāju darbu, apskatīja gan
rotaļu laukumus, gan grupiņas un citas lietas. Lielu sajūsmu
ārzemju kolēģi izrādīja par mūsu pirmsskolas izglītības iestāžu
rotaļu laukumiem, grupiņu noformējumu un bagātīgo materiālo bāzi.
«Pie jums ir ļoti mājīgi. Pedagogi, iekārtojot grupas, ir
rūpējušies, lai bērni šeit justos kā otrajās mājās. Īpaši mums
iepatikās rīta atzīmēšanās sistēma, proti, kad katrs bērns, atnākot
uz grupiņu, pierakstās sarakstā, ka viņš šodien ir ieradies. Tā ir
lieta, ko mēs varam aizņemties. Ar skaudību noskatāmies uz lapenēm
rotaļu laukumos, kādu mums nav. Siltā laikā nodarbības pat var
vadīt šeit, bērniem nav jāsēž telpās, kā tas ir pie mums,» tā
bērnudārza audzinātāja Jeļena Cirša no Lindsbergas. Viņa uzteic arī
to, ka mūsu grupas ir kompaktas un audzinātājām vienā telpā ir
izdevies savietot visu – bērni šeit rotaļājas, mācās, ēd un vēl
guļ. «Pie mums katrai šai nodarbei ir atsevišķa telpa. Un,
jāatzīst, mums nav tāda kārtība, kāda ir šeit. Mēs tos skaidrojam
ar to, ka te kopā ar audzinātājām strādā arī auklīte, kas palīdz
visu sakopt, sakārtot rotaļlietas. Mums visus šos darbus veic
audzinātāja, tāpēc nereti viņai nepietiek laika visam, jo galvenais
taču ir mācīt bērnus,» tā audzinātāja. Bērnudārza Zviedrijā
vadītāja Ingegerda Bjekstala uzsver, ka viņa savā bērnudārzā
gribētu tādas pašas gultas kā mūsējās. «Mūsu bērni atsevišķā istabā
guļ uz matracīšiem, bet jums visās grupiņās ir īstas gultas.
Patīkami bija noskatīties, ka bērni spēlējoties prot sadarboties,»
tā I.Bjekstala. Jāpiebilst, ka Zviedrijā vienā grupiņā strādā
četras audzinātājas, kas dienā ik pēc dažām stundām mainās. Proti,
šeit bērnudārzs ir atvērts jau pulksten 5.30 un strādā līdz 18 vai
21. «Līdz ar to, ka darba diena ir ļoti gara, mēs, audzinātājas, to
dalām un strādājam pa dažām stundām dienā,» tā J.Cirša.

Viesiem arī prezentēta sistēma, pēc
kādas nosaka, vai bērns ir gatavs doties uz skolu, proti, «Zaļā
gaisma skolai». Liela tabula, kurā augšpusē uzrakstīti bērnu vārdi,
kreisajā pusē – dažādas iemaņas, piemēram, prot lasīt, prot
rakstīt, pazīst burtus, prot sarunāties ar citiem bērniem, prot
pajautāt palīdzību, bet pretī tām katram bērnam uzlīmēts vai nu
zaļš, vai sarkans punktiņš. Zaļais nozīmē, ka bērns ir labi to
apguvis un prot, sarkanais vai daļa no punktiņa sarkana – tās ir
viņa vājās vietas, viņam ir jāpalīdz. Šī tabula ļauj novērtēt, cik
gatavs bērns ir doties uz skolu – jo vairāk zaļo punktiņu, jo
labāk. Zviedru kolēģi atzinīgi novērtēja šo sistēmu.

Vēl šodien viesiem paredzēts apmeklēt
Jelgavas 4. vidusskolu, ar Izglītības pārvaldes speciālistiem
plānot turpmāko sadarbību, bet vizīti noslēgsies ar ekskursiju pa
Svētās Trīsvienības baznīcas torni.

Foto: Ivars Veiliņš