Jelgavas pirmsskolas izglītības iestādes «Vārpiņa» un «Sprīdītis» un 4. vidusskolu pieredzes apmaiņas vizītē šodien apmeklē pedagogi no Zviedrijas pilsētas Lindsbergas. Viņu galvenais mērķis – iepazīties ar mūsu pilsētas izglītības sistēmu, redzēt, kā praktiski norit darbs bērnudārzos un skolās. Vērtējot darbu mūsu bērnudārzos, viņi uzteic vairākas lietas, ko labprāt gribētu iesviest arī Lindsbergas bērnudārzos. Piemēram, īpašo rīta atzīmēšanās sistēmu, lapenītes bērnudārza pagalmā.
Ritma Gaidamoviča
Jelgavas izglītības iestādes apmeklē septiņu pedagogu delegācija, lai ne tikai uzzinātu, kā darbojas pilsētas izglītības sistēma, bet arī lai, viesojoties izglītības iestādēs, redzētu mūsu iestāžu materiālo bāzi un mācību procesu. Pusdienas laikā viesi iepazinās ar pirmsskolas izglītības iestādes «Vārpiņa» darbu, darba metodēm, skolotāju darbu, apskatīja gan rotaļu laukumus, gan grupiņas un citas lietas. Lielu sajūsmu ārzemju kolēģi izrādīja par mūsu pirmsskolas izglītības iestāžu rotaļu laukumiem, grupiņu noformējumu un bagātīgo materiālo bāzi. «Pie jums ir ļoti mājīgi. Pedagogi, iekārtojot grupas, ir rūpējušies, lai bērni šeit justos kā otrajās mājās. Īpaši mums iepatikās rīta atzīmēšanās sistēma, proti, kad katrs bērns, atnākot uz grupiņu, pierakstās sarakstā, ka viņš šodien ir ieradies. Tā ir lieta, ko mēs varam aizņemties. Ar skaudību noskatāmies uz lapenēm rotaļu laukumos, kādu mums nav. Siltā laikā nodarbības pat var vadīt šeit, bērniem nav jāsēž telpās, kā tas ir pie mums,» tā bērnudārza audzinātāja Jeļena Cirša no Lindsbergas. Viņa uzteic arī to, ka mūsu grupas ir kompaktas un audzinātājām vienā telpā ir izdevies savietot visu – bērni šeit rotaļājas, mācās, ēd un vēl guļ. «Pie mums katrai šai nodarbei ir atsevišķa telpa. Un, jāatzīst, mums nav tāda kārtība, kāda ir šeit. Mēs tos skaidrojam ar to, ka te kopā ar audzinātājām strādā arī auklīte, kas palīdz visu sakopt, sakārtot rotaļlietas. Mums visus šos darbus veic audzinātāja, tāpēc nereti viņai nepietiek laika visam, jo galvenais taču ir mācīt bērnus,» tā audzinātāja. Bērnudārza Zviedrijā vadītāja Ingegerda Bjekstala uzsver, ka viņa savā bērnudārzā gribētu tādas pašas gultas kā mūsējās. «Mūsu bērni atsevišķā istabā guļ uz matracīšiem, bet jums visās grupiņās ir īstas gultas. Patīkami bija noskatīties, ka bērni spēlējoties prot sadarboties,» tā I.Bjekstala. Jāpiebilst, ka Zviedrijā vienā grupiņā strādā četras audzinātājas, kas dienā ik pēc dažām stundām mainās. Proti, šeit bērnudārzs ir atvērts jau pulksten 5.30 un strādā līdz 18 vai 21. «Līdz ar to, ka darba diena ir ļoti gara, mēs, audzinātājas, to dalām un strādājam pa dažām stundām dienā,» tā J.Cirša.
Viesiem arī prezentēta sistēma, pēc kādas nosaka, vai bērns ir gatavs doties uz skolu, proti, «Zaļā gaisma skolai». Liela tabula, kurā augšpusē uzrakstīti bērnu vārdi, kreisajā pusē – dažādas iemaņas, piemēram, prot lasīt, prot rakstīt, pazīst burtus, prot sarunāties ar citiem bērniem, prot pajautāt palīdzību, bet pretī tām katram bērnam uzlīmēts vai nu zaļš, vai sarkans punktiņš. Zaļais nozīmē, ka bērns ir labi to apguvis un prot, sarkanais vai daļa no punktiņa sarkana – tās ir viņa vājās vietas, viņam ir jāpalīdz. Šī tabula ļauj novērtēt, cik gatavs bērns ir doties uz skolu – jo vairāk zaļo punktiņu, jo labāk. Zviedru kolēģi atzinīgi novērtēja šo sistēmu.
Vēl šodien viesiem paredzēts apmeklēt Jelgavas 4. vidusskolu, ar Izglītības pārvaldes speciālistiem plānot turpmāko sadarbību, bet vizīti noslēgsies ar ekskursiju pa Svētās Trīsvienības baznīcas torni.
Foto: Ivars Veiliņš