13.8 °C, 2.5 m/s, 91.8 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāŠodien teātra tēvs svinētu dzimšanas dienu
Šodien teātra tēvs svinētu dzimšanas dienu
11/10/2018

Tieši šodien, 11. oktobrī, 170 gadi aprit latviešu aktierim, režisoram un dramaturgam jelgavniekam Ādolfam Alunānam jeb latviešu teātra tēvam.

Tieši viņš lika pamatus profesionālajai latviešu aktieru un
režijas mākslai, dramaturģijai, teātra terminoloģijai, teātra
mūzikai un, pats galvenais, izaudzināja un uz visiem laikiem pie
teātra skatīšanās pieradināja latviešu publiku. Šobrīd par viņu
Jelgavā atgādina Ādolfa Alunāna memoriālais muzejs Filozofu ielā 3,
Alunāna parks, kurā atrodas piemiņas akmens Ā.Alunānam, bet viņa
vērtības nerimstoši godā tur Ādolfa Alunāna Jelgavas teātris, kas
šonedēļ aicina uz Alunāna teātra dienu festivālu «No aktiera nāk
joki…».

«Es, tāpat kā viņš, dzīvē esmu liels jokdaris»

Miks Vilnis, Ādolfa Alunāna memoriālā muzeja
vadītājs:

«Cik patiesībā interesanti! Mana draudzība ar Ādolfu Alunānu
sākās jau piecu gadu vecumā, kad sāku deklamēt dzeju pie Intas
Alekses Alunāna teātra studijā, un arī šobrīd turpinu darboties
teātrī. Tieši tur es viņu iepazinu, un kas gan būtu domājis, ka
mūsu ceļi krustosies daudz ciešāk un man būs iespēja vadīt Ādolfa
Alunāna memoriālo muzeju, turpināt izzināt viņu, būt tik tuvu
blakus un rūpēties par to, lai arī citi zina šo nozīmīgo personību.
Es par to esmu ārkārtīgi priecīgs.

Manuprāt, Ādolfs Alunāns ir ļoti iedvesmojoša personība. Viņš
pierādīja, ka ar neatlaidību ir iespējams panākt daudz, un viņš var
būt izcils piemērs jebkuram no mums, arī man. Lai gan esmu jaunās
paaudzes cilvēks un varētu domāt, ka Alunāns man ir par vecmodīgu
un nav saistošs, tā nav. Uzskatu, ka viņa darbi nav laikmetīgi.
Proti, humora ziņā tie nenoveco. Mani fascinē viņa lugas, jo tās ir
tik vieglas, humoristiskas un, neskatoties uz to, ka rakstītas
pavisam citā gadsimtā, aktuālas joprojām. Joprojām cilvēki tās
skatās, tās spēj sasmīdināt, un tas ir kolosāli. Ir gan viens «bet»
– daudzas no viņa sarakstītajām lugām ir vecajā drukā, līdz ar to
nav tik pieejamas šodienas režisoriem, lai tās spēlētu, tāpēc,
turot godā Alunānu, es kā muzeja vadītājs esmu apņēmības pilns
turpināt manas mammas režisores Daces Vilnes un muzeja
bijušās  vadītājas Maijas Matisas aizsākto – pārrakstīt tās un
digitalizēt, lai Alunāna lugas turpinātu dzīvot un tās spēlētu pēc
iespējas vairāk.

Muzeja vadītājs esmu tikai gadu, un man ir liels prieks, ka šajā
laikā kopā ar kolēģiem Alunāna mājā izdevies ieviest jauno
multimediālo objektu «Alunāns un Jelgava», kas vēsta par latviešu
teātra tēva dzīves un darba pieturpunktiem. Es ļoti gribu cerēt, ka
tas uz muzeju atvilinās jaunāko paaudzi, lai viņi tuvāk iepazītu
teātra tēvu. Varu lepoties arī ar to, ka man bijusi tā iespēja
spēlēt Ādolfa Alunāna lugās, un katra no šīm lomām bijusi ļoti
interesanta. Mums ir vēl kas kopīgs ar Ādolfu – es, tāpat kā viņš,
esmu liels jokdaris un daudzām lietām dzīvē pievēršos ar humoru,
līdz ar to jūtos ar viņu uz vienas stīgas. Mūžam atcerēšos lasīto
humoristisko atgadījumu, proti, kad Alunānu pirms kādas izrādes
grimēja un viņš atmuguriski ar krēslu izkrita uz skatuves, vienīgā
viņa frāze bija: «Mierīgi, kungi! Viss kārtībā, izrāde drīz
sāksies!» Es šādām situācijām pieeju diezgan līdzīgi.

Visvairāk mani fascinē tā laika valoda, un jūtu, ka, strādājot
Ādolfa Alunāna mājā, spēlējot viņa lugas teātrī, tā arvien vairāk
man pielīp un jau pats to neapzināti lietoju ikdienā. Draugi vien
pajautā, kas tas par izteicienu?! No viņa esmu aizņēmies teicienus:
«Nomazgājies muti, kāp tumšās drēbēs!», kur tumšās drēbes domāts
uzvalks, lai izskatītos pieklājīgi, un «Būtu vakar to zinājis –
tagad zināms par vēlu.».»

«Alunāns man pavisam oficiāli ir devis piekrišanu mainīt visu
pēc saviem ieskatiem»

Lūcija Ņefedova, Ādolfa Alunāna Jelgavas teātra
vadītāja un režisore:

«Visa mana dzīve ir veltīta Alunānam, un domāju, ka šobrīd esmu
viņam pati tuvākā. Latvijas konservatorijā mums, režisoriem,
iepotēja, ka tautas teātru uzdevums ir runāt par personām, kas
spilgtas katrā novadā. Jelgava ir visnotaļ priviliģētā situācijā,
jo tieši no mūsu pilsētas nācis teātra tēvs Ādolfs Alunāns. Viņa
darbus esmu iestudējusi visu mūžu un turpinu to darīt arī šobrīd,
jo viņa idejas, joki, humors, valoda joprojām ir dzīva. Pēckara
gados, kad neviens viņu neiestudēja, uzskatot, ka Alunāns ir
novecojis, mēs bijām pirmie, kas atrada citu pieeju, un mūs zināmu
laiku slavināja, ka esam atklājuši Alunānu no jauna. Tikai vēlāk
viņu sāka iestudēt arī profesionālie teātri.

Alunānam ir 22 lugas, un 14 no tām, neskaitot dažādas
kompozīcijas, esam iestudējuši savā teātrī. Tas ir daudz. Mēs esam
īpaši ar to, ka pirmie Alunāna kuplejās izmantojām viņa brāļa
Nikolaja rakstīto mūziku, un pie tās arī pieturamies, lai gan citi
teātri priekšroku devuši Raimondam Paulam. Gribu uzslavēt Ādolfa
Alunāna memoriālā muzeja iepriekšējo vadītāju Maiju Matisu, jo,
pateicoties viņai, mēs dabūjām lietas, kas nebija citiem teātriem,
un jau atkal varējām izcelties. Piemēram, mums bija luga
«Piltenieks Rīgā» Alunāna rokrakstā un no Vācijas – oriģinālās
notis Alunāna pusoperai «Sādžas dakteris»…

Neviens teātris nav izdarījis tik daudz, cik mēs, lai godinātu
mūsu šīs dienas jubilāru. Jelgavai ir pienākums uzturēt viņa garu,
un, manuprāt, mūsu teātris godam nes Alunāna vārdu pasaulē. Tikai
situācija šobrīd tāda sarežģīta, jo nav daudz iespēju to teātri
rādīt – kultūras nams ir gaužām pār­slogots. Vienmēr esmu
uzskatījusi, ka Jelgava ir pelnījusi savu profesionālo teātri, un
savā dzīvē esmu izdarījusi daudz, lai mums tāds būtu. Bija pat
projekts, nauda, taču politiskā situācija mainījās, un vienu dienu
arhitektu birojs tā vienkārši pazuda no zemes virsas ar visu mūsu
naudu… Brīžiem ir smagi, jo nav izdarīts tas, kas bija jāizdara.
Tieši tāpēc manā variantā Alunāna komēdijā «Brīvnieks Olimpā» uz
Olimpu dodas nevis Brīvnieks, bet Ādolfa Alunāna memoriālā muzeja
iepriekšējā vadītāja un jaunais vadītājs, lai palielītos ar
sasniegto un augstiem kungiem lūgtu naudu teijāterim. Alunāns man
pavisam oficiāli ir devis piekrišanu mainīt visu pēc saviem
ieskatiem!»

«Ilgus gadus staigāju garām viņa mājai bez jebkādām
sajūtām»

Elita Majevska, Ādolfa Alunāna Jelgavas teātra
aktrise un tērpu autore:

«Dzīvoju pavisam netālu no Ādolfa Alunāna memoriālā muzeja un
ilgus gadus staigāju tam garām bez jebkādām sajūtām. Domāju, ka tā
ir daudziem jelgavniekiem. Taču dzīve mani ar Alunānu kopā saveda
teātrī, kas nes viņa vārdu. Tiesa, tas nebija agrā vecumā – tikai
36 gados, jo pienāca brīdis, kad gribējās kaut ko savā dzīvē
mainīt. Šobrīd domāju: ja es neatnāktu uz teātri, diez vai šis
cilvēks man kaut ko nozīmētu. Taču nu jau teju 15 gadus es uz viņu
skatos pavisam citām acīm. Milzīga pateicība Ādolfam Alunānam, ka
viņš tik drosmīgi turējās pie savas idejas izveidot latviešu teātri
un darīja to, kas viņam patīk. Interesanti, ka viņš ir izgājis visu
ciklu – pats spēlēja teātri, rakstīja lugas un arī iestudēja. Mums
jābūt dziļi pateicīgiem, ka šobrīd ir daudzi amatierteātri, kur arī
vienkārši cilvēki – gluži kā es – var iet un spēlēt, rodot prieku
sev un dāvājot to citiem. Uzskatu, ka teātris cilvēkus fantastiski
bagātina, mēs kļūstam inteliģentāki.

Lai ko kāds teiktu, Alunāna klātbūtne ir jūtama teātrī arī
šodien, un es nereti aizdomājos: ko diez viņš domā? Kā mēs šo
izrādi pasniedzam, kā spēlējam? Vai viņam patīk mūsu radītie tērpi?
Viņa enerģija ir teātrī, un tā ir spēcīga, brīžiem pat šķiet, ka
aktieriem kāds palīdz – kaut vai tekstu pasaka priekšā, un tas ir
Ādolfs Alunāns. Man ir tā iespēja gan spēlēt viņa lugās, gan arī
radīt tām tērpus. Kā aktrise varu teikt, ka, lai spēlētu viņa
lugas, ir jāpamaina domāšana, jāiedziļinās, lai pats saprastu, ko
viņš gribēja ar to pateikt, un sanāktu nospēlēt tā, lai arī
mūsdienu skatītājs uztvertu vēstījumu. Tikai tad, ja pats esi
sapratis, vari skaidrot to citiem.

Atceros, kad saņēmu pirmo viņa lugas teksta eksemplāru,
nodomāju: ak Dievs, kāda ķīniešu ābece! Bija grūti saprast tā laika
valodu, teikumu uzbūvi, vārdu lietojumu, taču, jo vairāk
iedziļinies, jo interesantāk kļūst un saproti, ka patiesībā nekā
sarežģīta jau tur nav. Lielisks ir viņa humors, kas spējis izdzīvot
visos laikos.

Man ir bijusi arī tā iespēja radīt tērpus Lūcijas Ņefedovas
iestudētajai Alunāna lugai «Šneiderienes». Tērpu radīšana ir tāda
smalka, bet interesanta padarīšana, kurā svarīgi nepārspīlēt,
saprast, kā lugas autors to būtu gribējis, kā – režisors, un
būtiski, lai tērps sadzīvo ar varoni. Tērpu autoram, tāpat kā
aktierim, iedod tekstu, viņš izlasa, paskatās, kurš laiks tas ir,
izpēta vēsturi, runā ar režisoru, uzklausot viņa vīziju, un tad
iedod kaut ko no sevis. Man šis meklēšanas un radīšanas process
ļoti patīk. Un prieks ir ikreiz, kad redzi, kā tas stāsts uz
skatuves veidojas ar tavu devumu tērpos. Paldies režisorei Lūcijai
Ņefedovai, kura saveda mani kopā ar teātra tēvu, lai es varu
piedalīties mākslas radīšanas procesā.»

«Ak tu, vecais mīļais Ādolf, kā es tevi iemīlēju!»

Maija Matisa, bijusī ilggadējā Ādolfa Alunāna
memoriālā muzeja vadītāja, Ādolfa Alunāna Jelgavas teātra
aktrise:

«Brīžiem šķiet, ka esmu Ādolfa Alunāna ģimenes locekle, es pat
runāju viņa valodā. Šobrīd gan mazāk, bet tad, kad strādāju muzejā,
– ik uz soļa. Kad sāku strādāt muzejā, par viņu gandrīz neko
nezināju – vien tik, cik teātrī biju dzirdējusi, un viss, bet
šodien gluži kā Rainis varu teikt: «Ak tu, vecais mīļais Ādolf, kā
es tevi iemīlēju!» Patiesi!

Viņš ir grūtu dzīvi dzīvojis. Taču viņš negaudās, nelūdzās
palīdzību, bet atlocīja piedurknes un ķērās pie darba. Rakstīja
lugas, tulkoja, meklēja aktierus, iestudēja teātri un rādīja. No
viņa spēka un darbaspējām var mācīties ikviens. Es no viņa mācījos
organizatorisko talantu, rīkojot dažādus pasākumus. Vienā mājā ar
Ādolfu nodzīvoju 39 gadus, un tas nebija viegls laiks. Kad sāku
strādāt, bija iekārtota tikai viena istaba, bet man vajadzēja to
muzeju uztaisīt, izveidot krājumu, inventarizēt priekšmetus, tos
uzskaitīt… Savā laikā piedzīvoju arī divus remontus. Parasti
smejos, ka Ādolfa Alunāna muzejs man bija kā otra privātmāja vai
trešais bērns, par ko jārūpējas ar lielu atbildību, rūpību un
mīlestību. Kad atstāju muzeju, man nebija nekādu sirdsapziņas
pārmetumu vai kauna.

Ļoti tuvs man ir Alunāna humors – lai cik grūti dzīvē gāja, viņš
prata par sevi pasmieties, lai citiem tas nav jādara. Un man jau
šķiet, ka humors bija viņa glābiņš grūtajos brīžos. Arī es tā
cenšos dzīvot: lai cik grūti ietu, vajag prast pasmieties par to,
un kļūst vieglāk. Viņa anekdotes joprojām stāstu sabiedrībā, ja
tikai ir kas klausās. Man personīgi ir liels gandarījums par
nākamajām paaudzēm atstāto mantojumu, kura izveidē ieguldīts
milzīgs darbs. Kopā ar Ādolfa Alunāna teātra direktoru Arvīdu
Matisonu veidojām humoristisku raidījumu «No aktiera nāk joki…».
Ierakstījām Alunāna anekdotes, uzņemot teatralizētus uzvedumus,
kuros varēja paspīdēt arī Jelgavas teātra aktieri. Šo raidījumu
Latvijas Televīzijā rādīja 80. gadu beigās vai 90. gadu sākumā, bet
ieraksti muzejā saglabājušies vēl šodien. Es ļoti ceru, ka šī brīža
vēstures veidotāji sapratīs, cik liela bagātība tā ir. Jelgava var
būt lepna, jo tai ir priekšmetiem bagāts memoriālais muzejs. Citos
memoriālajos muzejos ir tikai viena cepurīte, vestīte no cilvēka,
kam muzejs veltīts, bet mums Ādolfa Alunāna mazdēls Ādolfs
Švānbergs atdeva visu, pat dzēšgumiju, aizkaru riņķīšus un tantēm
piederošu vešiņu, nerunājot par sedziņām, paklājiem un mēbelēm.

Ziniet, ir viena būtiska lieta, lai varētu saprast Ādolfu
Alunānu, just viņa klātbūtni, rast padomu, – viņš ir jāmīl. Tikai
mīlot viņu, viņa mājā var radīt un sajust to auru, ka brīdī, kad
ienākuši ekskursanti, Ādolfs Alunāns patiešām ir tikai izbraucis uz
Latviešu biedrības namu darīšanās… Muzeja priekšmeti nepārtraukti
jāuzčubina, jāpārcilā, lai justu tā cilvēka klātbūtni. Muzejā nav
nekā svarīgāka par priekšmetiem un apmeklētājiem!»

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»