9.5 °C, 3.5 m/s, 73.8 %

Pilsēta

Sākumlapa JaunumiPilsētaLatvijas eksportspēja – stūrakmens ekonomikas attīstībai
Latvijas eksportspēja – stūrakmens ekonomikas attīstībai
28/04/2025

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) organizētajā „Eksporta diena Zemgalē” uzņēmēji uzzināja ne tikai par jaunajām atbalsta programmām eksporta veicināšanai, bet arī uzklausīja vairāku kolēģu pozitīvos pieredzes stāstu, kas dos iespēju izvairīties no dažādiem zemūdens akmeņiem, plānojot un organizējot savas produkcijas noietu ārvalstu tirgos.

“Eksporta diena Zemgalē” aizsākās ar rūpnīcas „SFM Latvia” apmeklēšanu, kur klātesošie tika iepazīstināti ar ražošanas procesu un tehnoloģiskajām inovācijām, kas tajā tiek izmantoti. 100% uzņēmuma produkcijas tiek eksportēta, un ražošanu un kvalitātes kontroli īsteno 135 darbinieki. Rūpnīca specializējas industriālo iekārtu ražošanā, mašīnbūvē, kā arī izstrādājumu ražošanā enerģētikas un militārajām nozarēm, piemēram, tajā top tvertnes vēja ģeneratoriem, industriālie mikseri un rāmji bruņumašīnām „Patria”. “SFM Latvia” galvenie eksporta tirgi šobrīd ir Somija, Austrija, Zviedrija, Itālija, Spānija, Lielbritānija un Norvēģija, un uzņēmums lepojas būt daļa no piegādātāju ķēdes tādiem starptautiski zināmiem uzņēmumiem kā “Hitachi” un “Siemens”. Kā novatorisms šajā ražotnē jāmin, piemēram, 3D tehnoloģiju kvalitātes kontrole, kas būtiski palielina produkcijas kvalitāti un ļauj novērs pat sīkākās neprecizitātes.

Pasākuma turpinājumā LTRK Ārlietu direktores vietniece Natālija Juškova sniedza ieskatu eksporta tendencēs un globālajos procesos, kas tos ietekmē, kā arī prezentēja uzņēmēju aptaujas rezultātu, kurā kā vēlamākos produktu noieta tirgus viņi min Eiropu, īpaši – Somiju, un Tuvos Austrumus. „Būtiska loma, plānojot eksporta aktivitātes, ir tirgus izpēte, un tajā var palīdzēt ne tikai LTRK piedāvātā informācija, bet arī mūsu iniciētā uzņēmēju tīklošanās, kurā iespējams sīkāk uzzināt par dažādām niansēm konkrētos tirgos,” uzsvēra N.Juškova.

“Altum” Eksporta garantiju daļas vadītājs Aivis Dembovskis dalījās informācijā par to, kā nezaudēt naudu ārvalstu tirgos, tajā skaitā apdrošinot darījumus, kas šobrīd Latvijā vēl netiek pilnvērtīgi izmantots, savukārt viņa kolēģis, “Altum” Zemgales reģiona vadītājs Armands Alksnis iepazīstināja ar jauniem atbalsta pasākumiem – “Pētniecības un attīstības aizdevumu programma” un “Inovatīvu produktu izstrādes programma ar kapitāla atlaidi”.

Klātesošajiem bija interesanti iepazīties arī ar uzņēmēju pieredzes stāstiem. Tā, piemēram, SIA “Peterkoks” valdes loceklis Mārtiņš Bumbieris kā būtisku novērtēja uzdrīkstēšanos – mērķtiecīgs darbs un kvalificēta komanda var panākt teicamu rezultātu un attīstību. Latviju viņš novērtēja kā dārgu Eiropas provinci, un lielākie izaicinājumi šogad, pēc viņa domām, būšot personāla, reģionālo izejvielu cenu un transporta pakalpojumu cenu kāpums, kā arī tehnoloģiju attīstība mērķa tirgos.

Sociālā uzņēmuma “Barboleta” pārstāve Baiba Blomniece-Jurāne prezentēja produktu „Smart Board”, kas palīdz bērniem koncentrēties uz mācībām un sasniegt labus rezultātus. Noderīgā produkta eksportspēju ietekmē dažādi faktori, tajā skaitā tas, ka sociālo uzņēmumu granti neparedz atbalstu eksporta veicināšanai. Šobrīd uzņēmums meklē partneri eksporta attīstībai, lai turpinātu produkta virzību tirgū.

Īpašs bija „Rudy”s Kombucha” pieredzes stāsts, kuru atklāja tā līdzdibinātājs Edgars Elbergs. Dibinātāji sākuši gatavot kombuču mājās draugiem, un tagad tas ir kļuvis par plaukstošu biznesu. Viņu pieredze fermentācijas procesā un rūpīgā pieeja recepšu izstrādē ir palīdzējusi radīt augstākās kvalitātes produktus ar bagātīgu un atšķirīgu garšu, kas izceļas starp visiem citiem šobrīd tirgū pieejamajiem produktiem.

Visbeidzot savā pieredzē dalījās SIA „Nordcrunch” vadītājs Jānis Grīnhofs, kas iepazīstināja ar Jelgavas novada Nākotnē topošo brokastu pārslu „Milzu” ražotni. Šis 100% Latvijas kapitāla uzņēmums zināms Latvijā, Igaunijā, Polijā, Čehijā un plāno palielināt eksporta apjomus.