11. februārī ik gadu visā Eiropas Savienībā atzīmē vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura 112 dienu. Iespēja izzināt VUGD Zemgales reģiona Zvanu centra darbu bija divām Jelgavas 3. sākumskolas ceturtajām klasēm.
Ilze Knusle-Jankevica
Zvanu centra darbinieki pastāstīja, uz kādu numuru zvanīt, ja notikusi nelaime, kādu dienestu palīdzību iespējams saņemt, zvanot uz 112, un kāda informācija jānodod dispečeram. Tāpat skolēni uzzināja, kā strādā dispečeres – kāda ir viņu turpmākā rīcība pēc tam, kad ir saņemta informācija par iespējamo ugunsgrēku vai nelaimes gadījumu, kad nepieciešama operatīvo dienestu palīdzība. VUGD Zemgales reģiona Zvanu centra vadītāja Kira Strode portālam www.jelgavasvestnesis.lv norāda, ka Zvanu centra apmeklējums ir samērā ekskluzīva iespēja, jo lielās ikdienas noslodzes dēļ tajā nav iespējams uzņemt lielas interesentu grupas un «apstādināt» darbu, lai ekskursantiem pastāstītu par centra darbu.
Iepazīstoties ar 112 Zvanu centra darbu, skolēniem radās arī dažādi jautājumi. Viņi vēlējās noskaidrot, kādās situācijās drīkst zvanīt uz 112, un vai to, piemēram, var darīt, lai lūgtu palīdzēt izrēķināt matemātikas kontroldarba uzdevumus.
VUGD Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas priekšniece Inga Vetere norāda, ka lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju zina, ka ir šāds numurs un kādos gadījumos uz to jāzvana – pagājušajā gadā veikts pētījums liecina, ka ārkārtas situācijā, kad nepieciešama ugunsdzēsēju glābēju, mediķu vai policijas palīdzība, 71 procents Latvijas iedzīvotāju zvanītu uz Eiropas vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112. Jāpiebilst, ka Latvijā visus operatīvos dienestus pa numuru 112 var izsaukt kopš 1997. gada novembra. 2011. gada 1. februārī Latvijā tika pabeigta 112 Zvanu centru restrukturizācija, un šobrīd Latvijā darbojas pieci reģionālie zvanu centri. Latvijā 112 darbību nodrošina VUGD.
Pēc Zvanu centra apmeklējuma skolēni apskatīja arī ugunsdzēsēju tehniku un uzzināja vairāk par ugunsdzēsēju glābēju darbu.
Foto: Vineta Zelča