16.4 °C, 2.7 m/s, 83.3 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāAdministratīvā soda samazināšana uz pusi iespējama reizi gadā
Administratīvā soda samazināšana uz pusi iespējama reizi gadā
08/11/2016

1. septembrī spēkā stājās grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kuru galvenais princips ir šāds: tas, kurš atzīst sevi par vainīgu un savlaicīgi samaksā sodu, maksā uz pusi mazāk. Faktiski tas dod iespēju pārkāpējam brīvprātīgi 15 dienu laikā samaksāt pusi no piespriestā soda. Mēnesi pēc grozījumu stāšanās spēkā kļuvis skaidrs, ka pie reālas administratīvā soda samazināšanas var tikt vien neliela sabiedrības daļa – to nosaka daudzie priekšnoteikumi, kas jāizpilda, kā arī fakts, ka Administratīvo pārkāpumu kodeksā jau ir iestrādāts sodu regulējošs mehānisms – brīdinājums.

Likumprojekta autori skaidro, ka vidēji gadā tiek sastādīti ap
600 tūkstoši administratīvā pārkāpuma protokolu, taču līdzšinējā
administratīvo sodu sistēma ir bijusi neefektīva, jo apmaksāti tiek
tikai apmēram 40 procenti no visiem uzliktajiem sodiem. Arī
līdzekļu piedziņa nav bijusi efektīva, jo lielai daļai pārkāpēju
bijusi vienaldzīga attieksme pret soda izpildi, daļa cenšas
novilcināt soda nomaksu, pārsūdzot pieņemtos lēmumus un tiesājoties
gadiem. Jaunajai normai, viņuprāt, vajadzētu motivēt pārkāpējus
brīvprātīgi samaksāt piespriesto naudas sodu. Tāpat grozījumiem
vajadzētu uzlabot sadarbību starp pārkāpējiem un amatpersonām.

Kaut arī Latvijā pirmajās divās nedēļās pēc grozījumu stāšanās
spēkā soda samazināšanu izmantojuši ap 400 cilvēku, Jelgavā šāda
aktivitāte nav novērota. Aptuveni mēneša laikā pilsētas
Administratīvā komisija nav saņēmusi nevienu iedzīvotāja
iesniegumu, bet Jelgavas Pašvaldības policijā un ceļu policijā
fiksēti četri šādi gadījumi. Te gan jāpiebilst, ka grozījumi
attiecas uz visām varas iestādēm, kas piemēro administratīvos
sodus: Veselības inspekciju, Valsts ieņēmumu dienestu, Pilsonības
un migrācijas lietu pārvaldi un citām iestādēm.

 

Līdz soda samazināšanai – virkne nosacījumu

Masu medijos jaunie grozījumi tiek regulāri aktualizēti kā visu
sabiedrību ietekmējoši, taču faktiski tie attiecas tikai uz nelielu
sabiedrības daļu. Jāņem vērā, ka šādu iespēju var izmantot tikai
tie cilvēki, kuriem pēdējā gada laikā nav bijis neviena
administratīvā pārkāpuma. Kaut arī administratīvā soda
samazināšanas pielietošanas procedūrai ir vairāki nosacījumi, jāņem
vērā galvenās vadlīnijas. Pirmkārt, pārkāpuma lietas izskatīšanai
ir jānotiek pārkāpēja klātbūtnē, otrkārt, ir jāatzīst sava vaina.
Tikai tad administratīvā soda piemērotājs ir tiesīgs izvērtēt
notikušā apstākļus, pārkāpēja personību un to, vai daļēja
atbrīvošana no soda sasniegs mērķi. Jāpiebilst, ka amatpersonai nav
pienākuma visos gadījumos piemērot daļēju atbrīvošanu no soda.

Jaunajos grozījumos ir seši izņēmumi, kad soda samazināšana
netiek piemērota. Viens no tiem – ja sods uzlikts bez pārkāpēja
klātbūtnes, un visbiežāk šis punkts attieksies uz fotoradaru,
automašīnas nepareizas novietošanas un pašvaldības saistošo
noteikumu pārkāpumiem. Administratīvajā pārkāpumā nedrīkst būt
cietušo – gan juridisku, gan fizisku personu –, lietā nedrīkst būt
vainu pastiprinoši apstākļi, nedrīkst būt piemērota garantijas
nauda, par pārkāpumu nedrīkst būt paredzēts administratīvais arests
(piemēram, automašīnas vadīšana lielā alkohola reibumā), bet pats
galvenais – pēdējā gada laikā nedrīkst būt neviena administratīvā
pārkāpuma. Jāuzsver, ka arī brīdinājums kā administratīvā soda
veids tiek uzskatīts par pārkāpumu.

Jaunā kārtība paredz, ka gadījumā, ja pārkāpējs 15 dienu laikā
nebūs samaksājis naudas sodu 50 procentu apmērā, uzliktais naudas
sods būs jāmaksā pilnā apmērā. Svarīgi zināt, ka lēmums par
nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas zaudēs spēku,
ja administratīvi sodītā persona pārsūdzēs lēmumu par naudas soda
uzlikšanu.

 

Policijas sodiem – sava specifika

Divu nedēļu laikā, kopš grozījumi ir stājušies spēkā, soda
samazināšana veikta gandrīz 400 gadījumos. Lielākā daļa no tiem –
220 – bijuši ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumi. Valsts policijas
Zemgales reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja
Patruļpolicijas nodaļas priekšnieks Aivars Putniņš gan atzīst, ka
jaunās normas uz ceļu drošības nozari attiecas minimāli. «Mūsu
nozarē sodu samaksas procents jau šobrīd ir augsts – apmēram 80
procenti. To nosaka dažādas motivējošas sankcijas – ja nav
nomaksāts sods, nav iespējams automašīnai veikt tehnisko apskati.
Jauno noteikumu kontekstā es gribētu uzsvērt, ka par soda
samazināšanu varētu runāt tikai tādos pārkāpumos, kas neapdraud
satiksmes drošību. Šī mēneša laikā mums ir bijuši divi šādi
gadījumi – abi piemēroti par pāris dienu kavētu civiltiesiskās
apdrošināšanas iegādi.» A.Putniņš informē, ka vairākiem pārkāpumiem
jau ir iestrādāts sodu regulējošs mehānisms – brīdinājums.
Piemēram, par drošības jostu neizmantošanu pirmajā reizē tiek
izteikts brīdinājums, bet otrajā reizē – piemērots naudas sods.
«Uzskatu, ka ātruma pārsniegšana un drošības jostu neizmantošana ir
smagi pārkāpumi – mēs jau daudzus gadus organizējam dažādas
akcijas, kampaņas un reidus. Ja autovadītāji joprojām pret šīm
lietām izturas nevērīgi, tad nekādas domas par soda samazināšanu
nevar būt – tas nebūtu loģiski,» akcentē A.Putniņš.

Arī Jelgavas pilsētas Pašvaldības policijas priekšnieka
vietnieks Dzintars Skuja skaidro, ka grozījumi šī brīža darba
ikdienu ietekmēs minimāli: «Izvērtējot līdzšinējo Jelgavas pilsētas
Pašvaldības policijas praksi, var teikt, ka jaunā likuma norma tiek
piemērota vien atsevišķos gadījumos. Kā iemeslu var minēt
priekšnoteikumus, kuri liedz personu daļēji atbrīvot no naudas soda
samaksas. Izplatītākais iemesls šādam liegumam ir konstatētie
apstākļi, kas pastiprina personas atbildību par administratīvo
pārkāpumu – prettiesiskā rīcība turpināta, neraugoties uz
pilnvaroto personu prasību to izbeigt; gada laikā atkārtoti
izdarīts līdzīgs pārkāpums, par kuru persona jau administratīvi
sodīta; pārkāpumu izdarījusi personu grupa.»

Tāpat Pašvaldības policijas pārstāvji vērš uzmanību uz to, ka
jau šobrīd praktiski visas personas, uz kurām varētu attiecināt
daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas, tiek brīdinātas un
naudas sods netiek piemērots. Par šādu praksi liecina arī
statistika – šī gada septembrī no 142 administratīvi sodītām
personām 33 kā administratīvais sods tika piemērots brīdinājums,
bet 109 personām – naudas sods. Nosacīta daļēja atbrīvošana no
naudas soda samaksas piemērota divām administratīvi sodītām
personām. «Šie pārkāpumi saistīti ar atpūtas kuģu nepiemērotu
lietošanu jeb, tautas valodā runājot, glābšanas vestes
neizmantošanu,» atklāj Dz.Skuja.

Jāpiebilst, ka jelgavnieku biežajiem pārkāpumiem par nepareizu
automašīnas novietošanu jauno likuma normu varēs piemērot vien
gadījumā, ja automašīnas vadītājam izdodas pašvaldības policistu
satikt klātienē – pirms soda kvīts noformēšanas, jo, tiklīdz sākta
protokola aizpildīšana, tā ir stājies spēkā lēmums par konkrētu
sodu.

 

Galvenais nav sods, bet kārtība pilsētā

Vairākus no administratīvajiem sodiem, kuri saistīti ar
pašvaldības saistošajiem noteikumiem un nosaka kārtību pilsētā,
piemēram, zāles pļaušanu, ietvju tīrīšanu no sniega vai citiem ar
pilsētas vidi saistītiem jautājumiem, kā arī pārkāpumus, kurus
veikuši nepilngadīgie, izskata Jelgavas pilsētas Administratīvo
lietu komisija. Tās vadītājs Normunds Pūce atklāj, ka komisija vēl
nav saņēmusi nevienu jelgavnieka iesniegumu ar lūgumu samazināt
piespriesto sodu. «Šajā jautājumā esam ieinteresēti un atvērti, jo
mums ir svarīgi, lai pilsēta ir sakopta un kārtībā, tādēļ sodu
uzlikšana nav prioritāte. Ja cilvēks spēj pamatoti izstāstīt un
atzīt vainu, tad neredzu iemeslu, kādēļ lai mēs viņam nenāktu
pretī,» saka speciālists. Te gan jāņem vērā šo administratīvo sodu
specifika – visbiežāk sodi to īpašniekiem tiek nogādāti ar pasta
starpniecību. «Piemēram, ja tiek sodīta fiziska persona par zāles
nenopļaušanu, viņam šis lēmums tiek sūtīts ar ierakstītu vēstuli.
Bieži vien nekustamā īpašuma īpašnieks neatrodas Latvijā, dzīvo
citā pilsētā vai vienkārši neņem vērā šo vēstuli. Tādējādi mums pat
nav iespējas šim cilvēkam kaut ko samazināt, ja viņš nav ieradies
klātienē lēmuma pieņemšanas brīdī. Nākamais solis ir soda
piedzīšana ar tiesas izpildītāju starpniecību, kas nozīmē vien to,
ka sods būs jāsamaksā. Jāpiebilst, ka 2015. gadā komisija izskatīja
328 lietas, bet Bērnu lietu apakškomisija – 186 lietas. Sodos tika
piespriesti 18 120 eiro, no kuriem samaksāta ir apmēram puse – 9,5
tūkstoši eiro,» stāsta N.Pūce.

Visbiežāk jelgavnieki tiek sodīti par sezonāliem pārkāpumiem:
vasarā tā ir nenopļauta zāle, ziemā – nenotīrīts gājēju celiņš.
Tāpat joprojām aktuāla ir prasība, kura līdz 2014. gada 31.
decembrim noteica nomainīt nekustamajiem īpašumiem numurzīmes. «Lai
gan lielākā daļa jelgavnieku to izdarījuši, joprojām šur un tur
pilsētā ir redzamas mājas ar vecajām melnajām numurzīmēm. Sods par
šo pārkāpumu pirmajā reizē ir brīdinājums vai naudas sods līdz 28
eiro, taču, ja tas notiek atkārtoti, tad sods tiek
palielināts.»

 

Likuma izmaiņas vērtēt pāragri

Līdzīgi kā liela daļa ekspertu, kuri komentējuši jaunos
grozījumus, arī Jelgavas Pašvaldības policijas priekšnieka
vietnieks Dz.Skuja atzīst: to, vai likuma grozījumi sevi ir
attaisnojuši, varēs vērtēt ne agrāk kā pēc vairākiem mēnešiem.
«Šobrīd vēl nevaram novērtēt, vai likuma grozījumi sevi
attaisnojuši – vai cilvēki kļūst apzinīgāki un ātrāk nomaksā
uzliktos sodus. Tas attiecas arī uz Jelgavas situāciju – mēs esam
divas reizes notikuma vietā lēmuši par soda samazināšanu. Prakse
tomēr rāda, ka tādus pārkāpumus kā, piemēram, atrašanās sabiedriskā
vietā alkohola reibumā vai alkohola lietošana sabiedriskā vietā,
izdara cilvēki, kuri jau vairākkārt atradušies mūsu redzeslokā.
Šajā gadījumā par soda samazināšanu runāt nav iespējams – to nosaka
likums.»

Kritiskākie grozījumu komentētāji min, ka tie palielina
korupcijas risku. «Korupcijas risks pastāv vienmēr, taču, manuprāt,
jaunie noteikumi to īpaši nepalielina. Policistam ir tiesības
pieņemt lēmumu izteikt brīdinājumu – tātad ir arī nulles punkts,
kad netiek piešķirts naudas sods vispār. Ja cilvēks vairākas reizes
jau pārkāpis noteikumus, tad jaunie noteikumi uz viņu neattiecas,»
skaidro A.Putniņš.

Jāpiebilst, ka vidēji gadā Latvijā tiek noformēti aptuveni 600
tūkstoši administratīvā pārkāpuma protokolu un apmaksāti tiek tikai
apmēram 40 procenti no visiem uzliktajiem sodiem. Piemēram, 2010.
gadā neapmaksāto sodu summa bija 66 miljoni latu (93,91 miljons
eiro).

Foto: no JV arhīva