16.6 °C, 3.8 m/s, 85.5 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāAktualizē jautājumu par vecāku lomu 21. gadsimtā
Aktualizē jautājumu par vecāku lomu 21. gadsimtā
26/11/2016

«Bērns emocijas mācās izprast caur vecākiem. Jo saprotamāk izskaidrosim un parādīsim mazajam, kā reaģēt uz piedzīvotajām situācijām, jo labāk viņš pratīs tikt galā ar savām emocijām,» vērtē Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolas psiholoģe Judīte Iliško. Viņa kopā ar Valsts ģimnāzijas sociālo pedagoģi Santu Ločmeli un citiem speciālistiem no visas Latvijas apguva «Amigo» iniciatīvas laimīgām ģimenēm mācību programmu «Kā būt par vecāku 21. gadsimtā?», informē projekta Mācību koordinatore Juliana Maniševa.

«Amigo» iniciatīva laimīgām ģimenēm kopā ar psihologu Edmundu
Vanagu izstrādājusi mācību programmu par šodien ģimenēm tik aktuālo
tematu – kā veidot atbildīgus mobilo tehnoloģiju lietošanas
paradumus un kā par šiem jautājumiem runāt ar bērniem, aicinot
speciālistus no visas Latvijas iesaistīties un aktualizēt jautājumu
par ģimeniskajām vērtībām. «Cilvēka personība veidojas ģimenē,
tādēļ, manuprāt, šī tēma ir ļoti nozīmīga,» vērtē J.Iliško. Valsts
ģimnāzijas psiholoģe un sociālā pedagoģe oktobra beigās piedalījās
seminārā, kurā tika aicināti pieteikties ar sākumskolas vecuma
bērniem strādājošie sociālie pedagogi un skolu psihologi no visas
Latvijas. No dalībniekiem tika izraudzīti 25 speciālisti, kuri
kļuva par «Amigo» iniciatīvas laimīgām ģimenēm mācību programmas
«Kā būt par vecāku 21. gadsimtā?» vēstnešiem. «Guvām vērtīgu
pieredzi un zināšanas, un mūsu uzdevums ir nodot šo materiālu
tālāk, tādēļ gūtās zināšanas pielietosim gan ikdienas darbā, gan
arī rīkosim seminārus un konsultācijas kolēģiem, skolas pedagogiem
un skolēnu vecākiem,» tā J.Iliško.

Valsts ģimnāzijas psiholoģe norāda, ka emocionālo problēmu
cēlonis var būt pie viedierīcēm pārāk ilgi pavadīts laiks. Bērna
smadzenes ātri nogurst un nespēj tikt galā ar daudzajiem stimuliem,
tādēļ viņš var kļūt satraukts, pat niķīgs. Pavisam liedzot piekļuvi
digitālajām tehnoloģijām, vecāki nodarīs vairāk ļauna nekā laba,
tādēļ viedierīču izmantošanas laiku labāk mazināt pakāpeniski,
aizvietojot to ar citām interesantām nodarbēm un rādot piemēru.
Vecākiem jācenšas būt saprotošiem un atbalstošiem, taču
nepiekāpīgiem. Jāņem vērā, ka niķi var izpausties arī sabiedriskās
vietās, taču arī šādos gadījumos nedrīkst piekāpties, jo bērni ātri
sapratīs, ka ar histērijas sarīkošanu citu cilvēku klātbūtnē var
iegūt to, ko vēlas. «Vecākiem vajadzētu saprast, ko tieši viņi
vēlas ierobežot – pavadīto laiku, kādu konkrētu saturu, vai ko citu
– un pie tā pieturēties. Bērns vienmēr gribēs vairāk un
nekautrēsies to pieprasīt, taču vecākiem jābūt nelokāmiem. Ļoti
palīdzēs arī tas, ja mamma un tētis bērna klātbūtnē viedierīces
lietos minimāli, tādējādi parādot, ka paši spēj tikt pāri
kārdinājumam, un tātad to spēs arī atvase,» aicina J.Iliško.

Programmas mērķis ir sniegt izglītības speciālistiem zināšanas
un praktiskas iemaņas, kā veidot veselīgus mobilo tehnoloģiju
lietošanas paradumus un kā par šiem jautājumiem runāt ar bērniem un
viņu vecākiem.

Foto: no iniciatīvas arhīva