«Bērns emocijas mācās izprast caur vecākiem. Jo saprotamāk izskaidrosim un parādīsim mazajam, kā reaģēt uz piedzīvotajām situācijām, jo labāk viņš pratīs tikt galā ar savām emocijām,» vērtē Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolas psiholoģe Judīte Iliško. Viņa kopā ar Valsts ģimnāzijas sociālo pedagoģi Santu Ločmeli un citiem speciālistiem no visas Latvijas apguva «Amigo» iniciatīvas laimīgām ģimenēm mācību programmu «Kā būt par vecāku 21. gadsimtā?», informē projekta Mācību koordinatore Juliana Maniševa.
«Amigo» iniciatīva laimīgām ģimenēm kopā ar psihologu Edmundu Vanagu izstrādājusi mācību programmu par šodien ģimenēm tik aktuālo tematu – kā veidot atbildīgus mobilo tehnoloģiju lietošanas paradumus un kā par šiem jautājumiem runāt ar bērniem, aicinot speciālistus no visas Latvijas iesaistīties un aktualizēt jautājumu par ģimeniskajām vērtībām. «Cilvēka personība veidojas ģimenē, tādēļ, manuprāt, šī tēma ir ļoti nozīmīga,» vērtē J.Iliško. Valsts ģimnāzijas psiholoģe un sociālā pedagoģe oktobra beigās piedalījās seminārā, kurā tika aicināti pieteikties ar sākumskolas vecuma bērniem strādājošie sociālie pedagogi un skolu psihologi no visas Latvijas. No dalībniekiem tika izraudzīti 25 speciālisti, kuri kļuva par «Amigo» iniciatīvas laimīgām ģimenēm mācību programmas «Kā būt par vecāku 21. gadsimtā?» vēstnešiem. «Guvām vērtīgu pieredzi un zināšanas, un mūsu uzdevums ir nodot šo materiālu tālāk, tādēļ gūtās zināšanas pielietosim gan ikdienas darbā, gan arī rīkosim seminārus un konsultācijas kolēģiem, skolas pedagogiem un skolēnu vecākiem,» tā J.Iliško.
Valsts ģimnāzijas psiholoģe norāda, ka emocionālo problēmu cēlonis var būt pie viedierīcēm pārāk ilgi pavadīts laiks. Bērna smadzenes ātri nogurst un nespēj tikt galā ar daudzajiem stimuliem, tādēļ viņš var kļūt satraukts, pat niķīgs. Pavisam liedzot piekļuvi digitālajām tehnoloģijām, vecāki nodarīs vairāk ļauna nekā laba, tādēļ viedierīču izmantošanas laiku labāk mazināt pakāpeniski, aizvietojot to ar citām interesantām nodarbēm un rādot piemēru. Vecākiem jācenšas būt saprotošiem un atbalstošiem, taču nepiekāpīgiem. Jāņem vērā, ka niķi var izpausties arī sabiedriskās vietās, taču arī šādos gadījumos nedrīkst piekāpties, jo bērni ātri sapratīs, ka ar histērijas sarīkošanu citu cilvēku klātbūtnē var iegūt to, ko vēlas. «Vecākiem vajadzētu saprast, ko tieši viņi vēlas ierobežot – pavadīto laiku, kādu konkrētu saturu, vai ko citu – un pie tā pieturēties. Bērns vienmēr gribēs vairāk un nekautrēsies to pieprasīt, taču vecākiem jābūt nelokāmiem. Ļoti palīdzēs arī tas, ja mamma un tētis bērna klātbūtnē viedierīces lietos minimāli, tādējādi parādot, ka paši spēj tikt pāri kārdinājumam, un tātad to spēs arī atvase,» aicina J.Iliško.
Programmas mērķis ir sniegt izglītības speciālistiem zināšanas un praktiskas iemaņas, kā veidot veselīgus mobilo tehnoloģiju lietošanas paradumus un kā par šiem jautājumiem runāt ar bērniem un viņu vecākiem.
Foto: no iniciatīvas arhīva