Pēdējās nedēļās bargā sala dēļ aktuāla kļuvusi ūdens cauruļu aizsalšana, kas, visticamāk, bijusi par iemeslu ūdens caurules plīsumam un apakšējo kaimiņu applūdināšanai arī Vecpilsētas ielas 9. namā. Līdzīgi gadījumi nav retums, tomēr šoreiz dzīvokļa īrnieks nemaz nav sastopams, jo ilgāku laiku dzīvo ārzemēs. Ūdens padeve noslēgta visā stāvvadā, savukārt, lai iekļūtu dzīvoklī un plīsumu saremontētu, avārijas brigādei nepieciešama dzīvokļa īpašnieka atļauja – šoreiz, tā kā dzīvoklis nav privatizēts, tas darīts pašvaldības pārstāvju un policijas klātbūtnē.
Ligita Vaita
Kā stāsta mājas iedzīvotāja Marina Ļitvinova, kuras dzīvoklis izceļojušā kaimiņa dēļ cietis visvairāk, šī nav pirmā reize, kad augšējā kaimiņa prombūtnes laikā no pašvaldības īrētais dzīvoklis tiek applūdināts. Lai apturētu avāriju, pirmdien pārvaldnieks noslēdzis ūdeni visā stāvvadā, taču avārijas vietai brigāde var piekļūt tikai ar dzīvokļa īpašnieka – šoreiz pašvaldības – atļauju. Kaut arī mājas iedzīvotāji ir sašutuši, ka gandrīz diennakts pavadīta bez ūdens, Jelgavas Nekustamā īpašuma pārvaldes (JNĪP) vadītājs Juris Vidžis skaidro, ka pārvaldniekam nav tiesības neatļauti iekļūt dzīvoklī. «Šorīt pēc pulksten 10 mēs kopā ar pašvaldības pārstāvjiem un Pašvaldības policiju ieradāmies, un šodien brigāde strādā. Iedzīvotājiem ir jāsaprot, ka to nevar noorganizēt uzreiz, un arī savas pilnvaras pārkāpt nedrīkstam,» norāda J.Vidžis.
Viņš skaidro, ka situācijā, lai avāriju apturētu, jānoslēdz ūdens padeve visā stāvvadā, savukārt tālākiem remontdarbiem jāiekļūst dzīvoklī un jālabo konkrētā caurule. «Tā ir būtībā visos dzīvokļos, ne tikai vecajās mājās. Varbūt kādos jaunos projektos, sevišķi Rīgā, ir citādāk un ir izbūvēta horizontālā ūdens padeve ar pievadu katram atsevišķam dzīvoklim, bet Jelgavā šādu sistēmu praktiski nav. Ūdens padeves sistēma daudzdzīvokļu mājās ir vertikāla, tāpēc, lai apturētu avārijas situāciju, jānoslēdz viss stāvvads,» skaidro J.Vidžis.
Viņš gan norāda, ka konkrētajā ēkā situācija ir vēl sarežģītāka, jo ēka ir katastrofālā stāvoklī, tai ir liels parāds par pakalpojumu sniegšanu. «Šajā mājā pilnīgi visi dzīvokļi ir parādnieki. Protams, tā ir mūsu pārvaldībā esoša māja un mēs cauruli salabosim. Taču par remontdarbiem atkal būs aprēķināta maksa, pievienota rēķinam un parāds tikai augs, turklāt nav garantijas, ka caurule neplīsīs atkal, jo es nevaru atbildēt par iedzīvotāju bezatbildīgu rīcību,» uzsver J.Vidžis, atgādinot, ka dzīvokļa īpašniekam neatkarīgi no apstākļiem jānodrošina, lai telpās gaisa temperatūra atbilstoši normatīviem nebūtu zemāka par 15 grādiem pēc Celsija.
«Ar tiem, kuri ir izbraukuši no valsts, vispār ir problēmas. Nu, nedrīkst cilvēks aizbraukt, neliekoties ne zinis par to, kas notiek viņa mājoklī. Šajā gadījumā vismaz īpašnieks ir pašvaldība, un mēs varējām sazināties, visu nokārtot. Bet ja tā ir privātpersona?! Kā mēs varam palīdzēt, ja īpašnieks nav nedz sazvanāms, nedz citādi sasniedzams?» sašutis ir J.Vidžis. Lai līdzīgas situācijas nenotiktu, JNĪP aicina būt atbildīgiem un ilgākas prombūtnes laikā informēt par to mājas vecāko vai pārvaldnieku, kā arī kādai savai uzticības personai atstāt dzīvokļa atslēgas gadījumam, ja notiek kas ārkārtējs.
Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau rakstīja – ja aizsalis ūdens ievads mājai, JNĪP Avārijas dienests ūdensvadu nekavējoties var atjaunot, savukārt situācijās, kad caurules aizsalušas atsevišķajā dzīvokļa īpašumā, kas ilgstoši netiek apkurināts, pārvaldnieks ir bezspēcīgs. Turklāt tas ne tikai izraisa cauruļu aizsalšanu, bet arī rada papildu apkures izmaksas kaimiņiem.
Jāpiebilst, ka šorīt, neilgi pēc portāla www.jelgavasvestnesis.lv aizbraukšanas, JNĪP avārijas brigāde kopā ar pašvaldības pārstāvjiem un Pašvaldības policiju atvērusi dzīvokli un šodien tiek veikti plīsušās caurules remontdarbi. To apstiprina arī mājas iedzīvotāji. Pēc pulksten 14 ūdens padeve ēkai atjaunota.
Foto: JV