Līdz šim aprūpi mājās jelgavniekiem, kuri vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ nevar to nodrošināt pašu spēkiem, veica Jelgavas Sociālo lietu pārvaldes struktūrvienība «Sociālās un medicīniskās aprūpes centrs» (SMAC). No novembra pakalpojuma sniedzējs ir mainījies – iedzīvotājus ikdienas gaitās atbalsta biedrība «Latvijas samariešu apvienība» (LSA).
Jelgavas Sociālo lietu pārvaldes vadītāja Rita Stūrāne stāsta, ka līdz 1. novembrim SMAC aprūpi mājās nodrošināja 149 personām un centra darbinieki to sniedza, pamatojoties uz personas individuālajām vajadzībām un pieejamajiem resursiem. Atbilstoši saistošajiem noteikumiem personas saņēma palīdzību, piemēram, mājvietas uzkopšanas darbos, personīgās higiēnas nodrošināšanā, ēdiena gatavošanā, malkas ienešanā. «Sabiedrība noveco, un pieprasījums pēc pakalpojuma ik gadu pieaug par vidēji 7,9 procentiem,» saka R.Stūrāne, norādot: 2015. gadā pakalpojumu saņēma 219 personas, bet 2016. gadā – jau 234.
Kvalitatīvāka aprūpe par mazākām izmaksām
«Lēmums mainīt pakalpojuma sniedzēju pieņemts vairāku iemeslu dēļ,» tā R.Stūrāne, skaidrojot: līdz ar aprūpējamo personu skaita pieaugumu palielinājās arī nepieciešamie resursi pakalpojuma nodrošināšanai. Tāpat viņa uzsver, ka pēdējo gadu laikā SMAC sociālā darba speciālisti un aprūpētāji veica ne tikai sociālos pienākumus, bet arī virkni birokrātiska darba, piemēram, paši klientiem izrakstīja rēķinu par sniegto aprūpi mājās, iekasēja naudu, sagatavoja pārskatus Valsts ieņēmumu dienestam, veica viņiem izsniegto Jelgavas Autobusu parka e-karšu uzskaiti un papildināšanu. Turklāt ikdienā aprūpētāji pārvietojās ar pilsētas sabiedrisko transportu, un, ņemot vērā tā kursēšanas grafiku, lielu darba laika daļu bieži vien nācās tērēt ceļā, lai nokļūtu līdz klientam. «Uzskatām, ka šis birokrātiskā darba slogs bija neefektīva sociālā darba speciālistu un aprūpētāju resursa izmantošana,» skaidro Sociālo lietu pārvaldes vadītāja.
Izvērtējot sociālā pakalpojuma sniegšanu privātajā sektorā, konstatēts, ka LSA, kas Labklājības ministrijas Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā iekļauta kā brīvprātīga sabiedriskā labuma organizācija, pakalpojumu var nodrošināt efektīvāk nekā pašvaldība, aprūpi mājās piedāvājot visu diennakti, arī brīvdienās, turklāt neprasot papildu līdzekļus. Būtiski uzsvērt, ka klientiem nemainās ne pakalpojumu klāsts, ne pieteikšanas kārtība. R.Stūrāne arī akcentē, ka esošie klienti minimāli izjutīs pārmaiņas, jo liela daļa līdzšinējo SMAC aprūpētāju tagad strādā LSA.
No maltītes pagatavošanas līdz krāsns kurināšanai
SMAC vadītāja Larisa Ronzina stāsta, ka līdz šim aprūpi mājās darba dienās no pulksten 9 līdz 18 jelgavniekiem nodrošināja SMAC, savukārt kopš 1. novembra centrs tikai pieņem lēmumu par pakalpojuma piešķiršanu, tostarp tā saturu un apjomu, bet fiziski aprūpi mājās īsteno samarieši. Klientu vajadzības atkarīgas gan no dzīvesvietas, gan cilvēka veselības stāvokļa. Tā daudzdzīvokļu mājās dzīvojošajiem pārsvarā aktuāli ir ikdienas mājas darbi, piemēram, palīdzība mājvietas uzkopšanā, pārtikas piegādē, ēdiena gatavošanā, komunālo rēķinu nomaksāšanā. Savukārt privātmājās, attālākās pilsētas vietās dzīvojošajiem visbiežāk nepieciešami higiēnas centra pakalpojumi, lai izmazgātu veļu, kā arī kurināmā piegāde un palīdzība krāsns kurināšanā. «Ir gadījumi, kad cilvēkam jāpalīdz iekļūt un izkļūt no gultas, kā arī vajadzīga pozicionēšana un atbalsts, pārvietojoties arī pavisam nelielos attālumos,» tā L.Ronzina.
Viņa skaidro, ka klientiem, kuri saņem aprūpi mājās lielā apjomā jeb trešajā un ceturtajā aprūpes līmenī, bez maksas pieejams arī «Drošības pogas» pakalpojums, kas nozīmē diennakts uzraudzību, neatliekamo palīdzību un psiholoģisko atbalstu, izmantojot īpašu sistēmu – saziņas iekārtu un signālpogu aprocē vai kulonā. Šobrīd pakalpojumu, ko jau vairāku gadu garumā nodrošina LSA, ar pašvaldības atbalstu izmanto 13 jelgavnieki. Papildus mājas aprūpē līdz šim bija pieejami arī sabiedrības veselības māsas pakalpojumi, kā arī iespēja piesaistīt pavadoni.
Šobrīd aprūpi mājās pārņēmusi LSA, turpinot nodrošināt visus jau ierastos pakalpojumus.
Kas var saņemt aprūpi mājās?
Jelgavā aprūpi mājās var saņemt pensijas vecuma personas un personas ar invaliditāti, kuras vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ nespēj patstāvīgi veikt ikdienas mājas darbus vai pašaprūpi.
«Galvenokārt pie mums vēršas cilvēki, kuri dzīvo vieni. Situācijas ir dažādas – kādam nepieciešama īslaicīga palīdzība slimības vai traumas laikā, kādam nav radinieku vai ir ģimene, tomēr bērni dzīvo ārzemēs vai citā pilsētā,» tā L.Ronzina, norādot – bieži vien informācija par to, ka personai nepieciešama aprūpe mājās, tiek saņemta no ģimenes ārsta vai kaimiņiem, kuri ievērojuši, ka cilvēkam ikdienā, iespējams, būtu vajadzīga papildu palīdzība. «Apkārtējo iniciatīva ir apsveicama, tomēr palīdzību sniedzam tikai gadījumos, kad cilvēks pats to vēlas,» tā viņa.
Gada griezumā vērojama liela pakalpojuma saņēmēju rotācija. «Virkne personu aprūpi mājās pārstāj saņemt tādēļ, ka nolemj doties uz pansionātu vai aiziet aizsaulē, bet, sabiedrībai pakāpeniski novecojot, ik mēnesi aprūpi mājās piesaka aptuveni seši jauni klienti,» tā SMAC vadītāja.
Kādos gadījumos pakalpojumu nepiešķir?
Atbilstoši saistošajiem noteikumiem pakalpojums netiek piešķirts gadījumā, ja personai ir medicīniskās kontrindikācijas pakalpojuma saņemšanai, piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības, seksuāli transmisīvas slimības. To nepiešķir arī gadījumā, ja nepieciešamais pakalpojumu apjoms pārsniedz aprūpei mājās noteikto, kā arī dažādu funkcionālo un garīgo traucējumu gadījumā.
Pakalpojumu nevar saņemt arī tad, ja kopā ar personu dzīvojošiem ģimenes locekļiem vai citām personām nav objektīvu iemeslu (vecums, veselības stāvoklis vai nodarbinātība) nenodrošināt nepieciešamo aprūpi, kā arī gadījumā, ja personai noslēgts uztura līgums. «Ir situācijas, kad cilvēks noslēdz uztura līgumu ar radiniekiem, kuri sola nodrošināt visu nepieciešamo, tomēr vēlāk nepilda solīto. Šajā gadījumā saprotam, ka personai ir vajadzīga palīdzība, taču atbilstoši normatīvajiem aktiem diemžēl nevaram piešķirt pakalpojumu, kamēr uztura līgums nav lauzts,» skaidro L.Ronzina.
Pieteikšanās kārtība – nemainīga
L.Ronzina stāsta, ka pakalpojuma piešķiršana notiek saskaņā ar normatīvajiem aktiem. Proti, cilvēks ar iesniegumu un citu nepieciešamo dokumentāciju vēršas SMAC un pieprasa aprūpi mājās. Saņemot iesniegumu, SMAC sociālie darbinieki personu apseko dzīvesvietā, novērtē vajadzības, nosaka tām atbilstošu aprūpes līmeni, izvērtē personas ģimenes locekļu līdzdarbības iespējas un sagatavo lēmuma projektu. Pēc tam ar personu tiek noslēgts līgums, kurā noteikts sniedzamā sociālā pakalpojuma saturs, apjoms un samaksas kārtība, kā arī pušu tiesības un pienākumi. «Mainoties pakalpojuma sniedzējam, pieteikšanās kārtība paliek nemainīga – persona informē Sociālo lietu pārvaldi par vēlmi saņemt aprūpi mājās, tiek izvērtēta situācija, pieņemts lēmums, savukārt līgumu persona slēdz jau ar jauno pakalpojuma sniedzēju – LSA,» skaidro L.Ronzina.
Maksa atkarīga no pakalpojuma apjoma
Iedzīvotājiem pakalpojums «Aprūpe mājās» ir par maksu, un tā cena ir atkarīga no konkrētās situācijas – vai personai ir invaliditāte, kādus pabalstus un pensijas tā saņem, kāds ir radinieku atbalsts un dzīves apstākļi. Vairumā gadījumu līdzmaksājums ir 0,40 eiro stundā, savukārt ir situācijas, kad pakalpojums pieejams par līdzmaksājumu 3,80 eiro apmērā. «Maksa par aprūpi mājās atkarīga no pakalpojuma apjoma – saturam nav būtiskas nozīmes. Piemēram, vai aprūpētājam ir jāsniedz palīdzība personiskajā aprūpē vai ikdienas mājas darbos – jāiekurina krāsns, jāpalīdz nomazgāties. Viss atkarīgs no tā, cik laika aizņem konkrētā darba izpilde, un attiecīgi tiek aprēķināta maksa par sniegto aprūpi,» tā L.Ronzina, piebilstot, ka vienam nepieciešama aprūpe dažas stundas nedēļā, savukārt citam – pārdesmit stundu mēnesī.
Viņa norāda, ka, pamatojoties uz personas vajadzībām, tiek noteikts viens no četriem aprūpes līmeņiem: 1. aprūpes līmenis ir līdz 2 stundām nedēļā, 2. aprūpes līmenis – no 2 līdz 5 stundām nedēļā, 3. aprūpes līmenis – no 5 līdz 9 stundām nedēļā, savukārt 4. aprūpes līmenis ir no 9 līdz 12 stundām nedēļā. Aprēķināto maksu par aprūpi mājās klients maksā skaidrā naudā vai ar pārskaitījumu par kārtējā mēnesī saņemtajiem pakalpojumiem līdz nākamā mēneša 10. datumam vai pakalpojuma saņemšanas dienā, ja klientam ir noteikts līdzmaksājums 3,80 eiro. Jāuzsver, ka līdz ar pakalpojuma sniedzēja maiņu maksa un samaksas kārtība par pakalpojumu nemainās.
LSA – pieredze un kvalitāte
LSA ir viena no lielākajām nevalstiskajām organizācijām Latvijā un darbojas jau 25 gadus, nodrošinot sociālos pakalpojumus vairāk nekā 30 pašvaldībās, stāsta biedrības pārstāve Baiba Pare. Sadarbība ar Jelgavas pašvaldību, pilsētā nodrošinot pakalpojumu «Drošības poga», ilgst jau piecus gadus, bet no 1. novembra biedrība Jelgavā sniedz arī aprūpi mājās.
Samariešu atbalsta mājās dienesta vadītājs Viesturs Kleinbergs vērtē, ka pakalpojuma sniedzēja maiņa Jelgavā vērsta uz kvalitātes celšanu. «Mums ir gan pieredze, gan nepieciešamie resursi darba veikšanai. Viens no ieguvumiem aprūpētājiem būs iespēja izmantot nevis autobusu, kā tas bija līdz šim, bet gan biedrības auto, lai nokļūtu pie klienta, un tas noteikti samazinās ceļā pavadīto laiku un vairāk laika ļaus veltīt tiešajiem aprūpes pienākumiem,» tā V.Kleinbergs.
Dažu mēnešu laikā biedrība iepazīs klientus, apzinot vajadzības, un varēs izvērtēt, kas vēl nepieciešams, lai pakalpojumu uzlabotu. «Šobrīd līgums ar pašvaldību neparedz izmaiņas esošajā mājas aprūpes programmā, tomēr nākotnē varam runāt arī par papildu iespējām, piemēram, mobilā aprūpes auto pakalpojumiem un pēdu aprūpi, ja tā cilvēkiem būs vajadzīga,» tā V.Kleinbergs, uzsverot, ka ne mazāk svarīga ir klienta un aprūpētāja psiholoģiskā saderība. «Būtiski, ka līdz ar izmaiņām pie mums darbu sāka daudzi SMAC aprūpētāji – tas nozīmē, ka lielāko daļu klientu turpinās aprūpēt viņiem jau zināmi cilvēki. Centīsimies, lai pārmaiņas norit pēc iespējas mierīgāk, jo galvenais mūsu darbā ir cilvēku labsajūta,» tā V.Kleinbergs.
Foto: no Latvijas samariešu apvienības arhīva