-2 °C, 3.7 m/s, 89.1 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāAr elektromobili līdz Ventspilij – par diviem latiem, ar benzīna auto – par 16
Ar elektromobili līdz Ventspilij – par diviem latiem, ar benzīna auto – par 16
29/10/2013

Šorīt pie Svētās Trīsvienības torņa tikās tehnikas cienītāji. Tur bija iespēja apskatīt un uzzināt ko sīkāk par trīs videi draudzīgajiem spēkratiem, kas piedalās starptautiskajā elektromobiļu maratonā «Sanktpēterburga–Montekarlo 2013». Elektromobiļi mēro 3800 kilometru garu ceļa posmu cauri 11 valstīm, viesojoties 35 pilsētās, tādējādi popularizējot videi draudzīgu dzīvesstilu. Elektromobiļu saimnieki uzsver, ka investīcijas, lai iegādātos vai pārveidotu auto par elektromobili, ir lielas, taču pārvietoties ar to ir daudzreiz lētāk nekā auto, kuram ir benzīna dzinējs.

Ritma Gaidamoviča

Šorīt pie Svētās Trīsvienības
torņa tikās tehnikas cienītāji. Tur bija iespēja apskatīt un
uzzināt ko sīkāk par trīs videi draudzīgajiem spēkratiem, kas
piedalās starptautiskajā elektromobiļu maratonā
«Sanktpēterburga–Montekarlo 2013». Elektromobiļi mēro 3800
kilometru garu ceļa posmu cauri 11 valstīm, viesojoties 35
pilsētās, tādējādi popularizējot videi draudzīgu dzīvesstilu.
Elektromobiļu saimnieki uzsver, ka investīcijas, lai iegādātos vai
pārveidotu auto par elektromobili, ir lielas, taču pārvietoties ar
to ir daudzreiz lētāk nekā auto, kuram ir benzīna
dzinējs.

Sākotnēji gan bija solīts, ka visu ceļa
posmu no Sanktpēterburgas līdz Montekarlo mēros vismaz seši
elektromobiļi, taču Jelgavā ieradās tikai trīs auto – «Tesla S»,
pārbūvēts «GAZ 20» un «Dacia», kas spēj darboties gan ar elektrību,
gan etanolu. Šie auto savu braucienu sāka 26. oktobrī
Sanktpēterburgā un katru dienu mēro no 300 līdz 400
kilometriem.

Pārbūvētā «GAZ 20» saimnieks Melis
Merilo, kurš ikdienā strādā par IT speciālistu, no Tallinas stāsta,
ka viņam auto pārbūve izmaksājusi 40 tūkstošus eiro. «Protams,
dārgi ir vecu auto pārbūvēt, taču tas ir videi draudzīgākais un arī
lētākais pārvietošanās veids. Piemēram, mazs franču ražots
elektromobilis maksā vidēji 15 000 eiro, un 100 kilometru brauciens
ar to izmaksā tikai vienu eiro. Man viena uzlāde izmaksā trīs
četrus eiro, un, ja brauc ekonomiskajā režīmā, ar to var nobraukt
300 kilometrus. Ekonomiski – tas ir apmēram 70 kilometri stundā,»
stāsta M.Merilo, piebilstot, ka lielākais ātrums, ko ar šo auto var
«izspiest», ir 120 kilometri stundā, taču tad jārēķinās, ka
noriposi tikai kādus 200 kilometrus. «Elektromobiļi, manuprāt, ir
nākotne, jo tas ir videi draudzīgs auto, un šobrīd mums ir
pastiprināti jādomā par vides saaudzēšanu,» stāsta
M.Merilo.

Norvēģis Karls Barlevs 3800 kilometrus
garajā ceļā devies kopā ar ģimeni – sievu Lisu un bērniem – gadu
veco Tomasu, 3,5 gadus veco meitu Ursu un piecus gadus veco
Torbenu. «Mūsu ģimene vienmēr bijusi «zaļā» dzīvesveida piekritēja.
Iepriekšējos septiņus gadus pārvietojāmies tikai ar velosipēdiem,
bet šogad nolēmām nopirkt auto – nopirkām elektroauto, kurā
ieguldījām visus savus līdzekļus,» stāsta K.Barlevs.
Elektroinženierim šobrīd ir atvaļinājums, un viņš kopā ar ģimeni
bija nolēmis doties ceļojumā pa Eiropu, apciemojot draugus.
«Mūsuprāt, ļoti labs veids, kā apvienot visu. Dienā nobraucam tikai
300 – 400 kilometrus – tās ir dažas stundas dienā, bet pārējā laikā
varam iepazīt pilsētas, kurās viesojamies,» stāsta K.Barlevs. Ar
viņa auto maksimālais ātrums esot iespējams 200 kilometri stundā,
taču ekonomiskais variants ir braukt uz 80 – 90 kilometriem
stundā.

Gan paši elektromobiļu īpašnieki, gan
LLU Tehniskās fakultātes Spēkratu institūta direktors Dainis
Berjoza atzīst, ka elektromobilis ir labs pilsētas auto, lai
pārvietotos pa pilsētu, ja vidēji dienā netiek nobraukts vairāk par
100 kilometriem. «Uzlāde finansiāli ir divreiz lētāka nekā
degviela. Turklāt šādiem auto elektrību varam saražot tepat
Latvijā, piemēram, mazajās elektrostacijās. Tiesa, auto ir
elektroniski sarežģīts,» tā D.Berjoza. Viņš lēš, ka 100 kilometru
brauciens ar auto, kuram ir gāze, izmaksātu vidēji piecus latus, ar
dīzeļdegvielas dzinēju – aptuveni sešus septiņus latus, ar benzīnu
– septiņus astoņus latus, bet ar elektrību – no diviem līdz trim
latiem. Tiesa, šie ir aprēķini pēc Latvijas cenām. Anglijā,
Francijā un Vācijā, kur elektrība maksā dārgāk, izmaksas būs
lielākas. «Domāju, ka tā būs mūsu nākotne, tikai jāmaina cilvēku
domāšana. Īpaši izdevīgs elektromobilis būtu uzņēmumiem, ja
pārvietošanās notiek tikai pa pilsētu,» lēš institūta
direktors.

«Iedomājieties, par diviem latiem var
aizbraukt uz Ventspili un vēl pabraukāt pa pilsētu, bet, braucot ar
auto, kuram vidējais benzīna patēriņš ir septiņi litri uz simts
kilometriem, tas izmaksās apmēram 16 latus,» spriež jelgavnieks
Mārtiņš Eizengrauds.  

Jāpiebilst, ka pie torņa šodien dots
starts arī nākamajam maratona posmam Jelgava–Paņevēža.
Elektromaratona finišs un apbalvošanas ceremonija paredzēta 6.
novembrī Monako Prinča pils laukumā Montekarlo.

Pasākuma mērķis ir popularizēt videi
draudzīgu dzīves stilu, «zaļo» enerģiju, inovatīvus tehniskus
risinājumus, kā arī popularizēt elektromobiļu izmantošanu
ikdienā.

Foto: Ivars Veiliņš