Šorīt pie Svētās Trīsvienības torņa tikās tehnikas cienītāji. Tur bija iespēja apskatīt un uzzināt ko sīkāk par trīs videi draudzīgajiem spēkratiem, kas piedalās starptautiskajā elektromobiļu maratonā «Sanktpēterburga–Montekarlo 2013». Elektromobiļi mēro 3800 kilometru garu ceļa posmu cauri 11 valstīm, viesojoties 35 pilsētās, tādējādi popularizējot videi draudzīgu dzīvesstilu. Elektromobiļu saimnieki uzsver, ka investīcijas, lai iegādātos vai pārveidotu auto par elektromobili, ir lielas, taču pārvietoties ar to ir daudzreiz lētāk nekā auto, kuram ir benzīna dzinējs.
Ritma Gaidamoviča
Sākotnēji gan bija solīts, ka visu ceļa posmu no Sanktpēterburgas līdz Montekarlo mēros vismaz seši elektromobiļi, taču Jelgavā ieradās tikai trīs auto – «Tesla S», pārbūvēts «GAZ 20» un «Dacia», kas spēj darboties gan ar elektrību, gan etanolu. Šie auto savu braucienu sāka 26. oktobrī Sanktpēterburgā un katru dienu mēro no 300 līdz 400 kilometriem.
Pārbūvētā «GAZ 20» saimnieks Melis Merilo, kurš ikdienā strādā par IT speciālistu, no Tallinas stāsta, ka viņam auto pārbūve izmaksājusi 40 tūkstošus eiro. «Protams, dārgi ir vecu auto pārbūvēt, taču tas ir videi draudzīgākais un arī lētākais pārvietošanās veids. Piemēram, mazs franču ražots elektromobilis maksā vidēji 15 000 eiro, un 100 kilometru brauciens ar to izmaksā tikai vienu eiro. Man viena uzlāde izmaksā trīs četrus eiro, un, ja brauc ekonomiskajā režīmā, ar to var nobraukt 300 kilometrus. Ekonomiski – tas ir apmēram 70 kilometri stundā,» stāsta M.Merilo, piebilstot, ka lielākais ātrums, ko ar šo auto var «izspiest», ir 120 kilometri stundā, taču tad jārēķinās, ka noriposi tikai kādus 200 kilometrus. «Elektromobiļi, manuprāt, ir nākotne, jo tas ir videi draudzīgs auto, un šobrīd mums ir pastiprināti jādomā par vides saaudzēšanu,» stāsta M.Merilo.
Norvēģis Karls Barlevs 3800 kilometrus garajā ceļā devies kopā ar ģimeni – sievu Lisu un bērniem – gadu veco Tomasu, 3,5 gadus veco meitu Ursu un piecus gadus veco Torbenu. «Mūsu ģimene vienmēr bijusi «zaļā» dzīvesveida piekritēja. Iepriekšējos septiņus gadus pārvietojāmies tikai ar velosipēdiem, bet šogad nolēmām nopirkt auto – nopirkām elektroauto, kurā ieguldījām visus savus līdzekļus,» stāsta K.Barlevs. Elektroinženierim šobrīd ir atvaļinājums, un viņš kopā ar ģimeni bija nolēmis doties ceļojumā pa Eiropu, apciemojot draugus. «Mūsuprāt, ļoti labs veids, kā apvienot visu. Dienā nobraucam tikai 300 – 400 kilometrus – tās ir dažas stundas dienā, bet pārējā laikā varam iepazīt pilsētas, kurās viesojamies,» stāsta K.Barlevs. Ar viņa auto maksimālais ātrums esot iespējams 200 kilometri stundā, taču ekonomiskais variants ir braukt uz 80 – 90 kilometriem stundā.
Gan paši elektromobiļu īpašnieki, gan LLU Tehniskās fakultātes Spēkratu institūta direktors Dainis Berjoza atzīst, ka elektromobilis ir labs pilsētas auto, lai pārvietotos pa pilsētu, ja vidēji dienā netiek nobraukts vairāk par 100 kilometriem. «Uzlāde finansiāli ir divreiz lētāka nekā degviela. Turklāt šādiem auto elektrību varam saražot tepat Latvijā, piemēram, mazajās elektrostacijās. Tiesa, auto ir elektroniski sarežģīts,» tā D.Berjoza. Viņš lēš, ka 100 kilometru brauciens ar auto, kuram ir gāze, izmaksātu vidēji piecus latus, ar dīzeļdegvielas dzinēju – aptuveni sešus septiņus latus, ar benzīnu – septiņus astoņus latus, bet ar elektrību – no diviem līdz trim latiem. Tiesa, šie ir aprēķini pēc Latvijas cenām. Anglijā, Francijā un Vācijā, kur elektrība maksā dārgāk, izmaksas būs lielākas. «Domāju, ka tā būs mūsu nākotne, tikai jāmaina cilvēku domāšana. Īpaši izdevīgs elektromobilis būtu uzņēmumiem, ja pārvietošanās notiek tikai pa pilsētu,» lēš institūta direktors.
«Iedomājieties, par diviem latiem var aizbraukt uz Ventspili un vēl pabraukāt pa pilsētu, bet, braucot ar auto, kuram vidējais benzīna patēriņš ir septiņi litri uz simts kilometriem, tas izmaksās apmēram 16 latus,» spriež jelgavnieks Mārtiņš Eizengrauds.
Jāpiebilst, ka pie torņa šodien dots starts arī nākamajam maratona posmam Jelgava–Paņevēža. Elektromaratona finišs un apbalvošanas ceremonija paredzēta 6. novembrī Monako Prinča pils laukumā Montekarlo.
Pasākuma mērķis ir popularizēt videi draudzīgu dzīves stilu, «zaļo» enerģiju, inovatīvus tehniskus risinājumus, kā arī popularizēt elektromobiļu izmantošanu ikdienā.
Foto: Ivars Veiliņš