16.4 °C, 2.7 m/s, 83.3 %

Pilsētā

Arī 100 lati ir jānopelna
13/03/2011

«Pirms diviem gadiem asociācijā uzsākām akciju «Atbalsti savējos», kurā preces un pakalpojumus cenšamies pirkt cits no cita. Tas ir veids, kā varam atbalstīt pilsētas uzņēmējdarbību. Aicinu arī pilsētniekus izvērtēt, ko un no kā mēs pērkam, jo, izvēloties vietējā ražotāja preci un pakalpojumu, mēs atbalstām mūsu pilsētas un novada ekonomiku – nodrošinot darba vietas un nepieciešamo finansējumu sociālajai jomai un infrastruktūrai,» tā savu nostāju pamato Jelgavas Ražotāju un tirgotāju asociācijas (JRTA) priekšsēdētājs Imants Kanaška.

Jānis Kovaļevskis

«Pirms diviem gadiem asociācijā uzsākām akciju «Atbalsti
savējos», kurā preces un pakalpojumus cenšamies pirkt cits no cita.
Tas ir veids, kā varam atbalstīt pilsētas uzņēmējdarbību. Aicinu
arī pilsētniekus izvērtēt, ko un no kā mēs pērkam, jo, izvēloties
vietējā ražotāja preci un pakalpojumu, mēs atbalstām mūsu pilsētas
un novada ekonomiku – nodrošinot darba vietas un nepieciešamo
finansējumu sociālajai jomai un infrastruktūrai,» tā savu nostāju
pamato Jelgavas Ražotāju un tirgotāju asociācijas (JRTA)
priekšsēdētājs Imants Kanaška.

JRTA pirmsākums ir 1994. gadā, kad tika nodibināta Jelgavas
Tirgotāju biedrība. Šobrīd tā ir lielākā uzņēmēju organizācija
Zemgalē, kas apvieno 81 biedru, bet kopējais darbinieku skaits
asociācijas uzņēmumos sasniedz 2500.

Jūsu vārds biežāk izskan saistībā ar lielāko pilsētas
uzņēmēju organizāciju, bet vienlaikus arī pats aktīvi nodarbojaties
ar uzņēmējdarbību. Kā izdevies pārvarēt krīzes
periodu?

Katram uzņēmējam noteikti ir savs stāsts, daudzus, tajā skaitā
bankas, krīze pārsteidza nesagatavotus, jo neviens tā īsti neticēja
ekonomistu brīdinājumiem. Pārsvarā darbojos tādās jomās kā
sabiedriskā ēdināšana, tirdzniecība, viesnīcu serviss un aktīvā
atpūta, tādēļ iedzīvotāju pirktspējas kritumu izjutām visai smagi.
Piemēram, pieprasījums pēc boulinga, sākoties krīzei, kritās ļoti
būtiski, jo izklaide bija pirmā pozīcija, uz kuras rēķina cilvēki
sāka taupīt. To pašu var attiecināt uz viesnīcas un sabiedriskās
ēdināšanas pakalpojumiem, jo mūsu sabiedrībā nav ierasts regulāri
pusdienot ārpus mājām. Ņemot vērā, ka nevaram atteikties no
pārtikas, komunālajiem, medicīnas pakalpojumiem un citām
eksistenciālām lietām, vissmagāk klājās pakalpojumu jomā
strādājošajiem un nekustamā īpašuma attīstītājiem. Vieglāk bija
tiem uzņēmējiem, kuriem, sākoties krīzei, nebija būtisku
kredītsaistību.

Jelgavā pagājušajā gadā bija salīdzinoši laba dibināto un
likvidēto uzņēmumu bilance – 37 procentu pieaugums pret 2009.
gadu.

Ja tiek dibināti jauni uzņēmumi, tas liecina par aktivitāti, kas,
iespējams, nākotnē, ja šie uzņēmumi izdzīvos, varētu nest pozitīvu
pienesumu tautsaimniecībai, bet tas ir ilgtermiņa process, jo paies
pietiekami ilgs laiks, līdz šie jaundibinātie uzņēmumi iešūposies
un jutīsim atdevi nomaksāto nodokļu veidā. Mani vairāk uztrauc tas,
ka bankrotē vai lielās finanšu grūtībās nonāk uzņēmumi ar daudzu
gadu pieredzi. Valsts zaudē darba vietas un nodokļu ieņēmumus.
Tālāk jau seko domino efekts – nav naudas pensijām, skolotājiem,
medicīnai, paliek nenomaksāti parādi. Valsts šobrīd mērķtiecīgi
atbalsta jaunu uzņēmumu veidošanu, tas nav slikti, bet, manuprāt,
pārāk maz tiek darīts, lai palīdzētu esošajiem uzņēmumiem izdzīvot.
Tā vietā atkal dzirdam tikai par tarifu un nodokļu pieaugumu.

Oficiālie statistikas dati liecina, ka valstī kopumā
labāk klājas uz eksportu orientētajiem uzņēmējiem. Vai līdzīga
situācija ir arī Jelgavā?

Būtiska loma uzņēmējdarbības aktivitātes stimulēšanā ir tiem
projektiem, ko pašvaldība realizē, izmantojot ES struktūrfondu
finansējumu. Sakārtojot infrastruktūru, tiek radītas papildu
priekšrocības biznesam. Kaut vai pēdējā laikā bieži piesauktajā
tūrisma jomā. Pozitīvi noteikti ir tas, ka Jelgavā ir otrs zemākais
bezdarba rādītājs starp lielajām pilsētām. Daļēji tas ir,
pateicoties uzņēmumiem, kas ražo eksportam. Tādos uzņēmumos kā
«Baltijas Gumijas fabrika», «Evopipes», «KKR», «AKG Thermotechnic
Lettland», «Jelgavas tipogrāfija», «Jelgavas Gaļas kombināts» ir
stabils pieaugums un darbinieku skaits tiek palielināts. Galvenie
eksporta tirgi ir ES valstis un Krievija. Iekšējais tirgus joprojām
ir panīcis, tādēļ attīstība iespējama, vien piesaistot ES
struktūrfondu finansējumu. Tas, ka daudzi ražošanas uzņēmumi gan ar
vietējo, gan starptautisko kapitālu ir izvēlējušies Jelgavu,
apliecina, ka uzņēmējdarbības vide mūsu pilsētā ir laba. Pēdējais
piemērs ir SIA «Latvijas piens» pieņemtais lēmums būvēt piena
pārstrādes rūpnīcu tieši Jelgavā.

Cik gatava, jūsuprāt, Jelgava ir viesu
uzņemšanai?

Kas attiecas uz vietējo uzņēmēju gatavību tūristus uzņemt,
nešaubos, ka pieprasījumam sekos arī atbilstošs piedāvājums. Es
lieku ļoti lielas cerības uz jaunizveidoto Jelgavas reģionālo
Tūrisma centru (JRTC). Mums jau sen bija vajadzīgs šāds tūrisma
nozares koordinators. JRTA ir gatava slēgt sadarbības līgumu ar
JRTC un sniegt tam nepieciešamo atbalstu.

Tātad uzņēmēji paši pēc savas iniciatīvas nav gatavi
iesaistīties?

Situācija tirgū ir mainījusies, un šobrīd uzņēmēji vēl rūpīgāk
izvērtē, kurās jomās un kā attīstīt savu biznesu. Sakārtota
infrastruktūra tomēr ir zināms garants, kas samazina riskus. Mūsu
uzņēmējiem nav finansiālu iespēju, lai kaut ko uzsāktu tukšā vietā.
Īpaši šobrīd, kad uz izdevīgiem nosacījumiem ir grūti piesaistīt
kredītresursus uzņēmuma attīstībai.

Kur esam spēcīgi un kur piedāvājums «klibo»?
Pēc Zemgales Olimpiskā centra atklāšanas mums ir ļoti labs ar
sportu saistīto aktivitāšu piedāvājums. Jābūt elastīgākiem
ēdināšanas pakalpojumu nodrošināšanā, īpaši gadījumos, ja jāapkalpo
tādi pasākumi kā Ledus skulptūru festivāls, kurā apmeklētāju skaits
mērāms desmitos tūkstošu. Tas pats būtu attiecināms uz viesnīcām.
Viens no neapgūtajiem lauciņiem ir ūdens ceļi, jo caur pilsētu
plūstošajām upēm ir milzīgs potenciāls tieši tūrisma jomas
attīstībai. Jāveido piestātnes ar atbilstošu infrastruktūru un kuģu
maršruti ar apskates objektiem un atpūtas programmu. Peldvietas
izveide pie Lielupes promenādes ir ļoti labs sākums. Vajadzētu
vairāk atpūtas vietu ar skrituļošanas iespējām un pastaigu vietām.
Ceru, ka jaunie projekti, ko realizēs pašvaldība šajā un nākamajā
gadā, atrisinās šīs vajadzības.

Kādi ir galvenie iemesli salīdzinoši vājajam piedāvājumam
pakalpojumu jomā?

Nepiekrītu, ka piedāvājums ir vājš. Drīzāk tas ir atbilstošs
šodienas pieprasījumam un tirgus situācijai. Turklāt Rīgas tuvums
neveicina pakalpojumu jomas attīstību Jelgavā. Daudzi pilsētas
iedzīvotāji strādā Rīgā un arī pakalpojumus izmanto tur. Krīze un
iedzīvotāju zemā pirktspēja negatīvi ietekmējusi pakalpojumu
biznesu.

Pakalpojumu jomas attīstību nav sekmējusi arī nodokļu politika.
2009. un 2010. gads vērtējams kā ļoti smags periods. Milzīgs
kritums tika novērots viesnīcu un ēdināšanas segmentā visā valstī,
tajā skaitā arī Jelgavā. Ar 2009. gada 1. janvāri izmitināšanas
pakalpojumiem PVN likme tika paaugstināta no 5 līdz 21 procentam.
Vienlaikus Latvija zaudēja konkurētspēju starp Baltijas un
tuvākajām ES valstīm, kur PVN viesnīcām bija zemāks – Igaunijā 9,
Somijā 8, bet Polijā 7 procenti. Ja Latvijā viesnīcām PVN likme
tagad ir 12 procenti, bet restorāniem 22 procenti, tad, piemēram,
Austrijā šī likme ir 10 procenti. Viens no veidiem, kā risināt šo
jautājumu, ir lokālpatriotisms. Piemēram, Vācijā ir tradīcija, ka
pie friziera, maiznieka, miesnieka iet savā dzīvojamajā kvartālā.
Atverot kafejnīcu, uzņēmējs vispirms cenšas noslēgt līgumu ar
vietējo alus un gaļas ražotāju. Tāda ir Vācijas politika, kas
orientēta uz vietējā uzņēmēja atbalstu gan valsts, gan reģionālajā
līmenī. Visu atmiņā vēl ir gadījums, cik aktīvi Vācijas valdība
iesaistījās «Opel» rūpnīcas glābšanā un auto industrijas atbalstā.
Mēs pārāk daudz domājam par Eiropas regulu ieviešanu, bet maz – par
nacionālajām interesēm.

Cik aktīvi ir jūsu pārstāvētās organizācijas biedri ES
līdzfinansējuma piesaistē sava biznesa attīstībā?

Jelgavas biznesa inkubators savai darbībai 2009. gadā piesaistīja
3,3 miljonus, bet 2010. gadā inkubatora uzņēmumi papildus spējuši
piesaistīt vairāk nekā četrus miljonus latu. Ceļu būvniecības
sabiedrība «Igate» no ES saņēmusi līdzfinansējumu bruģa ražotnes
attīstībai, modernizējusi asfalta ražošanas iekārtas, kā arī plāno
realizēt energoefektivitātes paaugstināšanas projektu ražošanas
ēkām. Savukārt SIA «Evopipes» izmantojusi ES atbalstu iekārtu
iegādei plastmasas cauruļu ražošanai.

Arī Baltijas Gumijas fabrika un «PET Baltija» modernizējusi
savas ražošanas iekārtas. 

Vai mūsu uzņēmēji gūst kādu labumu arī no pašvaldības
vadības nodibinātajiem kontaktiem ārvalstu vizīšu
laikā?

Šīs vizītes ir svarīgas, īpaši tajos gadījumos, ja uzņēmējiem ir
iespēja doties kopā ar pilsētas vai valsts amatpersonām. Tas atver
daudzas durvis. Turklāt sadarbības partneri mūs uzlūko ar daudz
lielāku uzticību nekā gadījumos, ja dodamies vienkāršā darījumu
braucienā. Arī ikdienā, rodoties nepieciešamībai, varam izmantot
pašvaldības kontaktus un daudz mērķtiecīgāk virzīties uz mērķi.

Uzņēmēji bieži vien kritizē sociālo pabalstu un
simtlatnieku programmu – kāds ir jūsu viedoklis par Latvijā
realizēto sociālā atbalsta politiku?

Noteikti jādod iespēja cilvēkiem sevi pabarot. No šī aspekta viss
ir pareizi. Bet pēc redzētā man rodas iespaids, ka viņu darbs nav
produktīvs. Bieži mēs redzam, kā viņi bariņos «laiž muļķi» un imitē
darba procesu, un uzņēmējam tas nav pieņemami. Nevar visu dienu
slaucīt ielu 10 metru garumā. Cilvēkam jāsaprot, ka arī tie 100
lati ir jānopelna. Pēc tādas «darba terapijas» cilvēks pieradīs, ka
par nedarīšanu maksā, un būs grūti iekļauties normālā darba tirgus
apritē.

Pat salīdzinoši liela bezdarba apstākļos uzņēmēji sūdzas,
ka grūti atrast darbiniekus. Vai arī Jelgavā uzņēmēji sastopas ar
situāciju, ka nav ko pieņemt darbā?

Viss atkarīgs no nozares, kurā nepieciešami darbinieki. Daļa
uzņēmēju uzsver, ka noteicošais faktors ir darba samaksa. Protams,
ir arī bezdarbnieki, kuri reāli nevēlas strādāt vai arī zaudējuši
elementāras iemaņas iet uz darbu un veikt savus pienākumus. Nākas
sastapties arī ar tādām situācijām, ka uzņēmējam jābrauc un
jāmeklē, uz kuras upes it kā saslimušais darbinieks nodarbojas ar
zemledus makšķerēšanu. Biznesa inkubatora pieredze liecina, ka
Jelgavā ir būtisks informāciju un komunikāciju tehnoloģiju
speciālistu trūkums. Inkubatora uzņēmumos ir vairāk nekā 10
vakances tieši šīs nozares speciālistiem. Šādai problēmai
teorētiski nevajadzētu pastāvēt, jo valsts augstākās izglītības
iestādes gatavo šādus speciālistus. Līdz ar to rodas jautājums, vai
šajās programmās patiešām tiek sagatavoti konkurētspējīgi un mūsu
darba tirgus apstākļiem vajadzīgi speciālisti?

Kā viens no ledus halles īpašniekiem esat iesaistījies
pilsētas hokeja dzīvē. Kādas perspektīvas ir mūsu
puišiem?

Pēdējo gadu laikā esam visai detalizēti izpētījuši hokeja
saimniecību valstī, tādēļ droši varu apgalvot, ka Jelgava var
lepoties ar labāko Ledus sporta skolu Latvijā. Skolā ir
profesionāls treneru kolektīvs un visi apstākļi, lai sasniegtu
labus sportiskos rezultātus. Trīs gadu laikā ir ielikti labi
pamati, lai jau tuvākajos gados mūsu puišus aicinātu ne tikai uz
jaunatnes izlasēm. Šajā sezonā kopā ar citiem uzņēmējiem
galvenokārt no sporta skolas audzēkņiem esam izveidojuši arī
virslīgas komandu, kura tiek finansēta no privātajiem līdzekļiem.
Prieks, ka komanda kvalificējusies izslēgšanas spēlēm un jau
pirmajā gadā cīnās par Latvijas čempionāta medaļām.

Pašam arī sanāk uzspēlēt?
Iesāku pirms diviem gadiem, tāpēc ir izdevies gan sajust ledus
elpu, gan iegūt pirmās traumas. Uzspēlēt sanāk divas trīs reizes
nedēļā.

Vai jūs ieteiktu cilvēkiem uzsākt savu uzņēmējdarbību
Jelgavā un kas, jūsuprāt, ir galvenās lietas, kuras jāņem vērā, lai
tas izdotos?

Krieviem ir tāds labs teiciens, ka cilvēkam, kurš grib uzsākt
uzņēmējdarbību, ir nepieciešamas trīs lietas: čujs, ņuhs un poņa*.
Proti, jābūt gan aicinājumam, gan talantam. Mūsu valstī būt
uzņēmējam nav viegli. Ja paskaita, cik ir institūciju, kas
pārbauda, kontrolē un soda uzņēmējus, tad sanāks gandrīz divi
desmiti. Bet, ja cilvēkam ir laba ideja, drosme to realizēt,
nepieciešamās zināšanas un attiecīgs finansējums, tad ir jāmēģina.
Būtu vērts arī pakonsultēties ar pieredzējušiem uzņēmējiem. Pēc
padoma var vērsties arī pie mums – JRTA.
* Sajūta, oža un saprašana

Foto: Krišjānis Grantiņš