Šī gada janvārī Jelgavas Sociālo lietu pārvaldē (JSLP) veidojās rindas, kas sagādā neērtības pilsētas iedzīvotājiem, kuri vēlas saņemt sociālo palīdzību, tāpēc pārvalde atgādina par sociālās palīdzības saņemšanas kārtību.
Kur ir pieejama informācija par normatīvajiem aktiem, kuri regulē sociālās palīdzības saņemšanas kārtību?
Normatīvie akti par sociālās palīdzības un pašvaldības pabalstu saņemšanas kārtību ir publicēti JSLP un Jelgavas pilsētas pašvaldības mājas lapā, laikrakstā «Jelgavas Vēstnesis», kā arī pieejami JSLP Informācijas kabinetā un stendos.
Kādas ir izmaiņas 2016. gadā sociālās palīdzības jomā?
Pretendējot uz sociālajiem pabalstiem, 2016. gadā tiek vērtēti gan personas ienākumi, gan materiālais stāvoklis, izņemot audžuģimenes un daudzbērnu ģimenes, kurām pabalsti tiek piešķirti, neizvērtējot personas ienākumus.
Lielāko daļu pabalstu var saņemt tikai ģimenes (personas), kurām ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas ģimenes (personas) statuss. Statusu noteikšana notiek saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumiem Nr.299 «Noteikumi par ģimenes vai atsevišķi dzīvojošas personas atzīšanu par trūcīgu» un Jelgavas pilsētas pašvaldības 2014. gada 18. decembra saistošajiem noteikumiem Nr.14-25 «Trūcīgas un maznodrošinātas ģimenes (personas) statusa noteikšana Jelgavas pilsētas pašvaldībā».
2016. gadā pašvaldības pabalstus ēdināšanai vispārējās izglītības iestādē, pirmsskolas izglītības iestādes ēdināšanas pakalpojuma apmaksai, individuālo mācību piederumu iegādei, pilsētas sabiedriskā transporta braukšanas maksas segšanai, medicīnas pakalpojumu apmaksai var saņemt ne tikai trūcīgās ģimenes, bet arī maznodrošinātās ģimenes ar bērniem.
2016. gadā pabalstu īres (apsaimniekošanas) maksas un pakalpojumu, kas saistīti ar dzīvojamās telpas lietošanu, apmaksai var saņemt maznodrošināti atsevišķi dzīvojoši pensionāri, personas ar invaliditāti un maznodrošinātas ģimenes. Ģimenēm ar bērniem un ģimenēm, kurās nav darbspējīgu personu, ir atšķirīgs vidējais ienākumu līmenis uz vienu personu par pēdējiem 3 mēnešiem, kuru ņem vērā, nosakot minēto statusu. Šobrīd pensionāru un personu ar invaliditāti ģimenēm ienākumu līmenis nepārsniedz 228 eiro, atsevišķi dzīvojošam pensionāram, personai ar invaliditāti – 257 eiro, ģimenēm ar bērniem – 180 eiro.
Pabalstu individuālās apkures nodrošināšanai vienu reizi kalendārajā gadā piešķir trūcīgai ģimenei (personai), kā arī maznodrošinātam atsevišķi dzīvojošam pensionāram, personai ar invaliditāti un maznodrošinātai ģimenei, kurā nav darbspējīgu personu.
2016. gadā pabalstu medicīnas pakalpojumu apmaksai var saņemt maznodrošināti atsevišķi dzīvojoši pensionāri, personas ar invaliditāti un maznodrošinātas ģimenes. Pabalsta pieprasītājs iesniedz JSLP izdevumu apmaksu apliecinošus dokumentus, kuri noformēti uz pabalsta pieprasītāja vārda, par izdevumiem kalendārajā gadā, izņemot par decembri, kad kvīti vai čeku var iesniegt līdz nākamā kalendārā gada 31. janvārim.
Trūcīgas vai maznodrošinātas ģimenes (personas) statuss dod tiesības uz atbalstu un atvieglojumiem par valsts un pašvaldības budžeta līdzekļiem, līdz ar to notiek visaptveroša un stingra ienākumu un materiālā stāvokļa izvērtēšana.
Kādi dokumenti jāiesniedz JSLP?
Persona (pilnvarota persona) vēršas JSLP ar iesniegumu, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, ar aizpildītu iztikas līdzekļu deklarāciju un dokumentiem, kuri apliecina ienākumus. Sociālajam darbiniekam ir tiesības pieprasīt papildu dokumentus ienākumu un materiāla stāvokļa izvērtēšanai. Dzīvokļa pabalsta saņemšanai jāiesniedz rēķini par komunālajiem pakalpojumiem, vismaz par pēdējo mēnesi.
Sociālajiem darbiniekiem informācija par personu ienākumiem un materiālo stāvokli ir pieejama 21 informācijas sistēmā, taču nav pieejama informācija par personas darba algu, uzkrājumiem, dividendēm un citiem ienākumiem. Līdz ar to pilngadīgām personām papildus jāiesniedz:
Bez maksas kredītiestādes konta izdruku var izdrukāt JSLP Pulkveža O.Kalpaka ielā 9, 115. kabinetā, bet tikai gadījumos, ja ir pieslēgums internetbankai. JSLP darbiniekiem nav tiesību palīdzēt klientam rīkoties ar internetbankas karti. Līdz ar to klienti, kuriem nav prasmju darboties e-vidē, bet ir pieslēgums internetbankai, ar pilnvarotās personas palīdzību var bez maksas izdrukāt izziņu par konta stāvokli.
Personas, kurām nav pieslēguma internetbankai, vēršas savā kredītiestādē izziņas saņemšanai par konta stāvokli par pēdējiem 3 pilniem mēnešiem. Katrai kredītiestādei ir noteikta sava kārtība pakalpojuma apmaksai vai piešķiršanai bez maksas.
Kāpēc ir nepieciešams kurināmā iegādi apliecinošs dokuments?
Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālas palīdzības likuma 7. panta 5. punktu klienta pienākums ir saņemto sociālo palīdzību izmantot atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Sākot ar 2016. gadu, pabalsta individuālās apkures nodrošināšanai saņēmēja pienākums ir 3 mēnešu laikā no minētā pabalsta saņemšanas uzrādīt JSLP sociālā darba speciālistiem kurināmā iegādi apliecinošu dokumentu (kvīts, čeks, kredītiestādes konta pārskats u.c.), kas noformēts uz pabalsta pieprasītāja vārda un apliecina pabalsta izlietošanu tam paredzētajam mērķim.
Kāds ir JSLP pieņemšanas laiks sociālās palīdzības saņemšanai?
Klientu pieņemšanu JSLP veic rindas kārtībā pirmdienās no pulksten 9 līdz 12 un no pulksten 15 līdz 19, trešdienās no pulksten 9 līdz 12. Talonu skaits, kas tiek izsniegts, izmantojot rindas regulatoru, ir ierobežots, ievērojot darbinieku noslogotību.
Iedzīvotājiem ir iespēja pierakstīties uz pieņemšanu un atnākt nozīmētajā laikā otrdienās no pulksten 9 līdz 12 un ceturtdienās no pulksten 9 līdz 12. Tālrunis informācijai un pierakstam – 63048914, 63007224.
Atgādinām, ka dzīvokļa pabalstu pirmajā pusgadā var saņemt līdz 2016. gada 30. jūnijam.
Atbildes sagatavoja Jelgavas Sociālo lietu pārvaldes vadītājas vietniece pamatdarbības jautājumos Jeļena Laškova
Foto: no JV arhīva