Necelt mūri sev apkārt, ļaut nomirt savam ego un no ņēmēja kļūt par devēju – uz to īsi pirms Lieldienām aicina Jelgavas baznīcu mācītāji.
Sarunā ar portālu www.jelgavasvestnesis.lv šajā pirmssvētku laikā mācītāji atklāj, kā šobrīd mainās laicīgās un garīgās pasaules mijiedarbība un kā Jelgavā pašvaldība sadarbojas ar dažādu konfesiju draudzēm, kopīgi realizējot virkni darbu.
«Tas ir stāsts par mūsu pasaules uztveri»
Jelgavas Svētā Simeona un Svētās Annas pareizticīgo katedrāles bīskaps Jānis:
«Esmu ne tikai bīskaps Jelgavā, bet arī visas Latvijas pareizticīgo baznīcas bīskapa vikārs jeb palīgs, un tas ļauj man droši apgalvot, ka tik ciešs sadarbības modelis, kāds starp dažādām baznīcām un pašvaldību darbojas Jelgavā, nepastāv nevienā Latvijas vietā. Manuprāt, Jelgava ir atradusi visveiksmīgāko risinājumu tam, kā dažādu konfesiju baznīcu un pašvaldības kopīgs darbs var sasniegt visefektīvāko rezultātu. Šobrīd baznīcas loma sabiedriskajā dzīvē bieži vien pārklājas ar pilsētas funkcijām – tas ir darbs gan sociālajā, gan izglītojošajā jomā, gan rūpēs par kultūrvēstures pieminekļu saglabāšanu. Ja pašvaldība mums piešķir finansējumu zupas virtuves nodrošināšanai, tad mēs no savas puses ne tikai izvārām zupu, bet arī cenšamies uzklausīt šurp atnākušo cilvēku, iedziļināmies viņa problēmās un mēģinām palīdzēt izkļūt no grūtībām. Ja vien cilvēkā jūtama vēlme mainīties, viss ir iespējams. Ar draudzes locekļu palīdzību mums ir izdevies atrast darbu bijušajam cietumniekam, iedrošināt ārstniecības iestādē uzveikt savu atkarību azartspēlēs slīkstošajam vai atrisināt kāda cilvēka bezcerību īslaicīgu grūtību priekšā, un tie ir tikai daži piemēri. Iespējams, šis cilvēks mūsu baznīcā bija ienācis tikai pēc pašvaldības nodrošinātās siltās zupas, jo mēs jau nejautājam viņa ticību, tautību vai citu piederību – Dieva priekšā visi ir vienādi. Un tajā brīdī zupas virtuve kļūst par integrācijas procesa daļu. Tieši tāpat integrācija notiek mūsu draudzē, kur sastopas dažādu kultūru un tautību cilvēki. Arī Svētdienas skolas bērni, lai kādas konfesijas viņi būtu, manuprāt, spēj ātrāk izšķirt labu no ļauna, būt iecietīgāki, izjust mīlestību pret apkārtējiem, kas, dzīvojot mūsdienu sabiedrībā, ir būtiskas īpašības.
Manuprāt, tieši to, ka neviena baznīca Jelgavā nestrādā ķeksīša pēc un ir atvērta ikvienam, novērtē pašvaldība, aicinot mūs uz kopīgu dialogu un darbu.
Paskatieties uz Raiņa ielu, tūlīt arī Akadēmijas iela piedzīvos pārmaiņas, pilsēta kļūst arvien pievilcīgāka ne tikai mums pašiem, bet arī tūristiem. Ievadot vārdu «baznīca» «Google» meklētājā, mūsu baznīca ir viena no pirmajām, ko meklētājs atrod. Tas apliecina, cik augstu ir uzlikta šī latiņa, kuru mums visiem kopā ir jāspēj noturēt. Jelgavas tūrisma centrā popularizē mūsu katedrāli, kas ir valsts nozīmes kultūras piemineklis, un mēs to izjūtam ikdienā, kad baznīcā ienāk arvien vairāk tūristu no tuvākas un tālākas apkārtnes. Līdz ar to mums ir jādomā ne tikai par to, kā uzturēt katedrāli, bet jāpadara tā vēl pievilcīgāka. Viens no mūsu lielākajiem darbiem tuvākajā nākotnē ir vēlme atjaunot baznīcas altāra centrālo vēsturisko gleznojumu, kas bija ļoti grezns un raksturīgs tikai mūsu baznīcai. Kad tas būs paveikts, šis gleznojums noteikti būs viens no skaistākajiem baznīcu gleznojumiem Latvijā.
Manuprāt, mūsu sabiedrības viena no lielākajām likstām ir nespēja novērtēt skaisto sev apkārt. Ir tāds stāsts par mušu un biti, kuras aplido vienu teritoriju un pēc tam dalās iespaidos. Muša stāsta, ka viņa pamanījusi mēslu čupu, atkritumu kaudzes, kas smirdēja, bet bite teic, ka neko tādu nav redzējusi. Viņa pa ceļam pamanījusi tikai ziedošas pļavas, pilnas ar nektāru… Tas ir stāsts par mūsu pasaules uztveri. Tāpēc es jelgavniekus pirms Lieldienām aicinu apskatīties visapkārt un pamanīt, ka mēs nedzīvojam tikai negācijās un citu noķengāšanā – mūs ieskauj arī labas un patīkamas lietas. Vairosim savās ģimenēs mīlestību, kas nākotnē mums sniegs rezultātu krietnu un atbildīgu pieaugušu cilvēku veidolā!»
«Jelgavnieks un baznīcas draudzes loceklis ir viens un tas pats cilvēks»
Kaspars Kovaļovs, Jelgavas Svētās Annas evaņģēliski luteriskās draudzes mācītājs:
«Katram cilvēkam ir nepieciešama piederības izjūta – es piederu šai kopienai, šai draudzei, šai pilsētai… Un Lieldienas ir laiks, kad baznīcā to lieliski varam sajust, jo baznīcas durvis ver arī tie cilvēki, kuri ikdienā to nedara, bet reizi vai divas reizes gadā pienāk brīdis, kad izjūt šo nepieciešamību. Savukārt ticīgam cilvēkam nav nepieciešamības skaļi uzsvērt: «es esmu piederīgs». Viņš šo piederību apliecina ar savu darbu, savu iesaistīšanos, jo «tikai tad, ja es esmu izlējis savus sviedrus vienas vai otras kopienas labā, varu teikt, ka esmu tai piederīgs». Baznīca nav un nevar būt atrauta no pilsētas, kurā tā darbojas – gan jelgavnieks, gan baznīcas draudzes loceklis ir viens un tas pats cilvēks. Un šeit, velkot paralēles, mēs labi varam redzēt, ka arī pilsētā katram šī piederības izjūta veidojas citādāk: vieni ir tie, kuri reizi gadā – Pilsētas svētkos – rokās paņem Jelgavas karogu un dodas svētku gājienā, jo viņiem tas ir brīdis, kad skaļi var pateikt, ka jūtas piederīgi pilsētai, bet kāds cits visu gadu strādā pilsētas labā un caur to Jelgavu izjūt kā savu. Gan pilsēta, gan baznīca pēc būtības vēlas panākt vienu un to pašu: lai katrs no mums ticētu, ka tikai ar iesaistīšanos un savu darbu iespējams panākt rezultātu. Nevar gaidīt to reizi gadā, kad Jelgavas mērs mūs aicinās uz svētkiem.
Jelgava ir augoša pilsēta, un man ļoti simpatizē sauklis «Jelgava – pilsēta izaugsmei». Taču es uz to skatos mazliet no cita skatupunkta, ne no tā, ka šī ir fantastiska vieta, kas man visu pasniedz gatavu, – atliek vien baudīt, bet gan no tā, ka šeit mums visiem kopā ir dota iespēja attīstīties. Ir jelgavnieki, kuri joprojām atceras šo pilsētu kā vienas vienīgas drupu kaudzes – pilsēta bija nolīdzināta līdz ar zemi. Viss bija jāsāk no nulles. Bet paskatieties uz pilsētu šodien! Kad kaut kas beidzas, kaut kas noteikti sākas – mums visiem kopā bija pamats veidot un darīt. Un tas sasaucas ar baznīcas dzīvi. Kas tad ir Lieldienas – tie nav tikai svētki un Kristus augšāmcelšanās. Tā ir nomiršana – ego nomiršana, atzīšana pašam sev, ka neesmu Dievs, neesmu augstāks par citiem, un te es nedomāju tikai baznīcas dzīvi, bet ikvienu jelgavnieku. Mums ir jāiemācās ieguldīt – nevar tikai pieprasīt.
Un arī baznīca ir gatava augt, attīstīties un mainīties, nolikt malā savu ego. Jelgavā ir izdevies panākt, ka pilsētas pašvaldība kopā ar dažādu konfesiju draudzēm sēž pie viena galda un kopā domā par to, ko mēs vēl varam dot savai pilsētai. Mēs nevienu nešķirojam katoļos, luterāņos vai pareizticīgajos. Mēs viens otru saprotam.
Kad pirms 20 gadiem sāku kalpot, biju šokā, ka mums līdzās ir tik daudz trūkumcietēju, kuriem nepieciešama palīdzība. Tas bija galvenais virziens, kurā baznīca darbojās. Šobrīd apstākļi ir mainījušies, un nesakiet man, ka paēdušais neēdušo nesapratīs! Arvien biežāk dzirdu stāstus par to, ka tam nepaēdušajam piedāvājums pabarot patiesībā nemaz nav vajadzīgs, arī manas siltās drēbes viņam nav vajadzīgas… Viņš jau ir iemācījies izdzīvot šādos apstākļos un savu dzīvi mainīt negrib. Reiz kāds bezpajumtnieks man tā arī pateica: «Nāku no Sibīrijas – tur mīnus 50 grādu salā izdzīvoju, kam man jūsu patversme?! Ir man māsa, pie kuras varu nomazgāties, kad savajagas. Strādāt? Pat nedomāju!» Un tas ir tikai viens no stāstiem. Jāpalīdz ir tiem, kam tas nepieciešams, tāpēc kopā ar Jelgavas pilsētas vadību baznīcas jau spriež par citiem virzieniem, kuros mūsu darbs būtu produktīvāks. Piemēram, izglītības joma. Šobrīd arvien aktīvāk iesaistāmies dažādās izglītojošās aktivitātēs gan bērniem un jauniešiem, gan arī pieaugušajiem. Tās ir nometnes bērniem, sadarbībā ar bērnu un jauniešu centru «Junda» īstenojam arī mazskautu nodarbības, pieaugušajiem nereti nepieciešams skaidrot, kur un kādas iespējas pašvaldība viņiem var piedāvāt, lai cilvēks pilnveidotu savu dzīvi. Tā, lūk, ir baznīcas un pilsētas sadarbība, kurai ir būtiska loma ikdienas dzīvē.»
«Bez laicīgā atbalsta garīgās vērtības būtu neiespējami saglabāt»
Edvards Pavlovskis, Romas katoļu katedrāles Jelgavas diecēzes bīskaps:
«Man jāatzīst, ka rūpēs par iedzīvotāju labklājību baznīcas un Jelgavas pilsētas sadarbība šobrīd ir kā draudzīgs rokasspiediens, jo viena bez otra pastāvēt nevar. Pilsēta gādā par laicīgo jeb materiālo dzīves daļu, bet baznīca rūpējas par cilvēka garīgo dimensiju. Cilvēkam šīs vērtības ir vienādi nepieciešamas. Laicīgo un garīgo nav iespējams atšķirt, līdzīgi kā nevar atdalīt cilvēka miesu un dvēseli.
Arī baznīcai ir sava laicīgā dzīve, jo, lai baznīca spētu garīgi izglītot – te varētu notikt dievkalpojumi, Svētdienas skola, ērģelnieku kursi un dažādas citas aktivitātes –, mums ir jāgādā par tīri sadzīviskām lietām. Pagājušā gada vasarā daudzi pamanīja, ka no katoļu baznīcas smailes tika nocelti betona krusti, kas bija sākuši drupt un kļuvuši bīstami, jo jebkurā brīdī varēja apdraudēt garāmgājējus. Ar projektā piesaistītu finansējumu mums izdevās krustus nocelt, bet tagad nepieciešama to atjaunošana, un te mums pretim nāk Jelgavas pašvaldība, palīdzot piesaistīt finansējumu krustu atjaunošanai, lai tie pēc laika atkal varētu rotāt baznīcas torni. Šādi ikdienišķi jautājumi tikai apliecina, ka bez laicīgā atbalsta garīgās vērtības nebūtu iespējams saglabāt. Baznīcas ēku uzturēšanai neapšaubāmi aiziet lauvas tiesa, tāpēc ir patīkami apzināties, ka pilsētā mēs tiekam uzklausīti un saprasti. Mēs varam kopā risināt nozīmīgus jautājumus – baznīcas un pašvaldības iniciatīva apvienojas cīņā ar dažādām problēmām, un mijiedarbojoties mēs spriežam par to, kā cilvēkiem dot vairāk.
Pēdējā laikā aktualizējas jautājums par to, vai viens no senākajiem Jelgavas baznīcu un pašvaldības sadarbības veidiem – zupas virtuvju nodrošināšana trūcīgajām personām – ir tā efektīvākā palīdzība grūtībās nonākušajiem. No vienas puses, mēs sakām, ka palīdzam trūcīgajiem, taču, no otras, – neradām viņos motivāciju mainīt savu dzīvi. Sociālais atbalsts mūsu pilsētā ir vairāk nekā pietiekams, cits jautājums – kā cilvēki to izmanto. Tieši tāpēc mēs esam spēruši nākamo soli un nākuši kopā ar pašvaldības Sociālo lietu pārvaldes speciālistiem, lai kopīgi diskutētu par to, ar kādiem instrumentiem mēs vēl varētu atbalstīt trūcīgos pilsētniekus, lai mudinātu viņus uzņemties atbildību par savu dzīvi, soli pa solim mainīt to.
Lai ar kādiem jautājumiem mums nāktos saskarties laicīgo problēmu pilnajā ikdienā, ir svarīgi prast tajā saskatīt labo. Ļaunums gribēja arī Jēzu Kristu nonāvēt, taču augšāmcelšanās rītā nekas nespēja viņu apstādināt. Labajam pieder uzvara, un ar to arī mēs dzīvojam – gan Lieldienās, gan ikdienā.»
Foto: Austris Auziņš