Trīs Jelgavas pirmsskolas izglītības iestādes – «Kamolītis», «Rotaļa» un «Pasaciņa» – saņēmušas eksperimentālās stacijas bērniem, kas ļaus bērniem radošā veidā, pašu spēkiem soli pa solim gūt pirmās atziņas par dabaszinātņu un tehnikas jautājumiem. Turpmāk eksperimentālās stacijas uz maiņām paviesosies pie visu Jelgavas bērnudārzu bērniem.
Ligita Vaita
Metodiku «Mācies eksperimentējot» Jelgavas bērnudārzos ievieš kā nākamo soli MINIPHÄNOMENTA projektā, kas līdz šim jau sekmīgi ieviests Jelgavas skolās un mudina bērnus interesēties par dabaszinātnēm eksperimentējot. Tās pamatā ir ļaut bērniem pašiem izdomāt, ko eksperimentālā stacija piedāvā un ko ar to iesākt. Pedagogi atzīst, ka tieši neteikt bērniem neko priekšā ir grūtākais izaicinājums arī viņiem pašiem.
«Pirmsskolas izglītības iestādē mazais cilvēks pavada dienas lielāko daļu, un tieši bērnudārza audzinātājs ir tas, kas attīsta mūsu bērnu radošo, pētniecisko un tehnisko domāšanu. Jo agrāk sniegsim izpratni par šīm lietām, jo plašākas būs mūsu bērnu, skolēnu un jaunieša zināšanas un lielāka uzņēmība,» uzsver Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš.
Metodiku «Mācies eksperimentējot» finansiāli atbalsta Jelgavas uzņēmums «AKG Thermotechnik Lettland», kas projekta īstenošanai ziedojis 20 tūkstošus eiro. Tas ļāvis no vācu valodas pārtulkot metodiskos materiālus, piesaistīt pedagogu no Vācijas, kas mūsu Jelgavas skolotājiem palīdzēja apgūt metodikas īstenošanu, kā arī iegādāties piecus pilnus eksperimentālo staciju komplektus, kurā katrā ir 19 dažādi eksperimenti.
Uzņēmuma «AKG Thermotechnik Lettland» finanšu menedžeris Kaspars Mazapšs norāda, ka šis projekts pilnībā atbilst uzņēmuma «AKG» izpratnei par lietderīgu un jēgpilnu izglītību. «Mēs jau ilgāku laiku gribējām atbalstīt kādu izglītības projektu Jelgavā, un šis pilnībā atbilda mūsu vērtībām. Arī mēs ikdienas darbā gadā veicām vairāk nekā 1000 dažādu mazu eksperimentu, un tikai eksperimentējot mēs esam spējuši atrast labākos un klientam piemērotākos produktus. Nav neveiksmīgu eksperimentu, jo katrs no tie ir panākums. Arī tie, kas neko neapstiprina,» uzsver K.Mazapšs, piebilstot, ka MINIPHÄNOMENTA uzņēmumam ir gana pazīstams projekts no vācu kolēģiem.
Šodien dabaszinātņu un tehnisko eksperimentu stacijas, kā arī metodiskos materiālus saņēmušas trīs pirmsskolas izglītības iestādes – «Kamolītis», «Rotaļa» un «Pasaciņa» –, taču turpmāk bērnudārzi ar tām dalīsies, ļaujot ikvienam bērnam izmēģināt praktiskos eksperimentus. Metodika ļaus labāk saprast daudzas ikdienas parādības un jau pirmsskolas vecumā radīt interesi par eksakto priekšmetu apguvi vēlāk skolā. Eksperimentējot bērni varēs gūt priekšstatu par dažādām dabaszinātņu tēmām – spēku iedarbību, gaismu, krāsu, ūdeni un gaisu, kā arī magnētismu un elektrību.
Tāpat šodien parakstīts trīspusējais sadarbības līgums starp Jelgavas pilsētas domi, Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centru un pirmsskolas izglītības iestādēm. Līguma mērķis ir iesaistīto pušu savstarpēja sadarbība, kas veicinātu metodikas «Mācies eksperimentējot» integrēšanu pirmsskolas izglītības iestādes darbā, veicinot zinātkāri un radošumu bērnu agrīnā vecumā.
Projektu «Mācies eksperimentējot», iedvesmojoties no Flensburgas Universitātes īstenotā projekta MINIPHÄNOMENTA, ir izstrādājusi un aprobējusi Hamburgas Pirmsskolas izglītības iestāžu apvienība. Projektu finansēja NORDMETALL fonds.
Savukārt MINIPHÄNOMENTA un «Mācies eksperimentējot» īstenotājs Latvijā ir Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrs. MINIPHÄNOMENTA metodika veido mācību procesu caur pētniecisko darbu nodarbībās ar eksperimentu stacijām, kas palīdz jaunāko klašu skolēniem pēc iespējas ātrāk iepazīties ar tehniskām parādībām un norisēm.
Dabaszinātņu un tehnisko eksperimentu stacijas un metodiskos materiālus pēc iestādes darba uzsākšanas saņems arī jaunais pašvaldības bērnudārzs «Kāpēcīši». Savukārt piektais ekperimentālo staciju komplekts atradīsies ZRKAC pedagogu metodiskās izglītības nolūkā.
Foto: Krišjānis Grantiņš