16.7 °C, 1.7 m/s, 98.6 %

Pilsētā

Bez reklāmas nevar
20/03/2009
Marika Dravniece, tūrisma
firmas «Juniversal» direktore:
«Agrāk mēs reklamējāmies daudz vairāk, galvenokārt preses
izdevumos – avīzēs un žurnālos, bet tagad arī no baneriem interneta
portālos esam atteikušies. Šobrīd šāda veida reklāma vairs īsti
nenostrādā un nav gaidītās atsaucības. Varētu teikt, ka nevaram
īsti saprast, kāda veida reklāmas vislabāk darbosies. Bet, tā kā
pavisam bez reklāmas iztikt nevaram, meklējam lētākos variantus.
Secinājām, ka pa to pašu naudu var ievietot reklāmu avīzē vai
reklāmas stendā. Izvēlējāmies stendus. Avīzi cilvēks izlasa un
izmet, tāpēc reklāma ir mazāk efektīva. Stendā reklāma stāv ilgāk
par to pašu naudu. Esam izvietojuši reklāmu stikla stendā pie ēkas,
kurā atrodas mūsu birojs, un pie laternām gar Rīgas ielu. Tur
notiek kustība un cilvēki ievēro mūsu firmas nosaukumu. Tūrisma
nozarē tas ir būtiski, jo, tā kā daudzas firmas izkrāpj no
klientiem naudu un bankrotē, cilvēki izvēlas uzņēmumus, kas
darbojas ilgāku laiku. 
Esam izdevuši arī skrejlapas, ko iedzīvotājiem iemet
pastkastēs – tas bija kā atgādinājums, ka mēs esam. Mēs paši uz
datora taisījām maketu un izdrukājām melnbaltas. Tādā veidā izdevās
ietaupīt līdzekļus.
Protams, tūrisma nozarē vislabāk darbojas tā dēvētie «klusie
telefoni» – kāds klients izmanto mūsu pakalpojumus, aizbrauc
ceļojumā, pēc tam pastāsta draugiem un arī viņi atnāk pie mums. Bet
to jau mēs nevaram citādi ietekmēt, kā vien sniedzot kvalitatīvus
pakalpojumus.»
Ludmila Potapova, «Zemgales
īpašumi» pārstāve:
«Mēs piedāvājam darījumus ar nekustamo īpašumu, mainām un
pārdodam īpašumus, noformējam kredītus. Bet šobrīd šajā nozarē ir
gandrīz vai sasalums, ko ietekmē situācija valstī. Cilvēkiem nav
naudas, un viņi nevar atļauties iegādāties īpašumus vai kārtot
kredītus, tāpēc nav jēgas reklamēties.
Agrāk mums bija izvietota reklāma Rīgas ielā, bet to mēs
pagājušā gada beigās jau noņēmām – tā kļuva nerentabla. Arī lielais
plakāts, aptuveni 2,5 x 6 metri, pie ēkas sienas Pasta ielā mums ir
pēdējo mēnesi. Tas tur atradās trīs gadus un visu to laiku
atmaksājās. Bet tā kā tas nav lēts prieks, tagad ir pienākusi
situācija, kad reklāmas pakalpojumi ir pārāk dārgi un neatmaksājas.
Vienīgais, kas mums paliek, ir baneris pie ēkas, kurā atrodamies,
bet arī to plānojam noņemt – jelgavnieki jau zina, ar ko mēs
nodarbojamies un kur mūs atrast.
Tomēr es esmu pārliecināta, ka nekustamā īpašuma nozarē šobrīd
nestrādā nekāda veida reklāmas.»
Ainārs Keišs, «Cita
autoskola» valdes loceklis:
«Mēs esam jauns uzņēmums un katram jaunam uzņēmumam ir būtiski
paziņot par savu eksistenci. Vissvarīgāk ir panākt atpazīstamību,
jo klienti bieži vien izvēlas zināmu, dzirdētu uzņēmumu. Un tad
sava reputācija jāapliecina darbos. 
Pirmo soli spērām pagājušā gada novembrī – aplīmējām savas
mācību automašīnas. Tas tobrīd bija gan lētākais, gan ātrākais
variants, turklāt visvairāk iedarbojās uz mūsu mērķauditoriju.
Cilvēki, kuri grib iegūt autovadītāja apliecību, vairāk pēta
mācībniekus, turklāt mašīnas nestāv uz vietas, bet pārvietojas pa
pilsētu. Pāris dienu laikā mūs ievēroja. Decembrī reklāmu
pārraidījām uz ekrāna, kas atrodas Hercoga Jēkaba laukumā – apmēram
mēnesi atgādinājām par sevi vairākas reizes dienā. Mērķis bija
padarīt atpazīstamu mūsu logotipu, ko izmantojam arī uzņēmuma
nosaukumā. Pēc tam aptuveni divus mēnešus reklamējāmies uz pilsētas
sabiedriskā transporta. Lai gan bija iespējams izvietot reklāmu
stendā autobusa iekšpusē, izvēlējāmies ārpusi, jo tā reklāmu redz
vairāk cilvēku. Esam reklamējušies arī avīzēs, bet sapratām, ka
mūsu mērķauditorija avīzes pērk un lasa reti.
Tie bija apzināti, īslaicīgi soļi, lai reklamētu logotipu.
Esam veikuši arī dažus ilglaicīgākus pasākumus. Pirmkārt,
ievietojām autoskolas logos vizuālo reklāmu. Otrkārt, ievietojām
informāciju par savu uzņēmumu uzziņu portālos. Tajos informācijas
ievietošana ir bez maksas, bet mēs izvēlējāmies papildu maksas
pakalpojumus – pievienojām logotipu, piesaistījām savu mājas lapu.
Treškārt, veidojam paši savu interneta mājas lapu. 
Tagad varu teikt, ka reklāma ir atmaksājusies, jo esam
pamanīti. Bet tas nenozīmē, ka no reklāmas var atteikties –
konkurence ir liela, un visu laiku par sevi
jāatgādina.»