Vienā no Jelgavas Bērnu un jaunatnes sporta skolas (BJSS) angāriem Lapskalna ielā top BMX ziemas trase. Līdz šim angārs netika apdzīvots, bet BMX kluba «Mītavas kumeļi» braucēji iespēju robežās ziemas periodā trenēties brauca uz Rīgu.
Ilze Knusle-Jankevica
Kluba «Mītavas kumeļi» vadītājs Aivars Balbeks skaidro, ka būtiskākais ieguvums ir tas, ka ziemas trase ļaus pagarināt sezonu uz velosipēda – Latvijā klimatisko apstākļu dēļ BMX sportā, līdzīgi kā, piemēram, smaiļošanā un kanoe airēšanā, aktīvā sezona ilgst apmēram pusgadu, kamēr citās valstīs, kur laika apstākļi ir pateicīgāki, sportisti var trenēties visu gadu. Līdz šim Jelgavas kluba pārstāvji iespēju robežās ziemas sezonā reizi nedēļā brauca uz ziemas trasi Rīgā, tomēr A.Balbeks norāda, ka sava trase būs daudz izdevīgāka, ērtāka un pieejama visiem kluba biedriem.
BMX ziemas trase top ar Sporta servisa centra atbalstu. «Doma, ka vajadzētu izveidot šādu trasi, radās jau pirms septiņiem astoņiem gadiem, kad pārņēmām angāru no linu fabrikas,» norāda Sporta servisa centra direktors Juris Kaminskis. Toreiz pietrūcis rosmes un uzņēmības, tāpēc viņam ir liels prieks, ka tagad tomēr klubs ir apņēmības pilns realizēt šo projektu līdz galam. «Tas ir vēl viens solis pretī panākumiem – jau līdz ar BMX trases būvniecību Zemgales Olimpiskajā centrā jūtams, ka interese par šo sporta veidu aug un vairojas arī panākumi,» tā J.Kaminskis.
Ziemas trasi saviem spēkiem veido paši «Mītavas kumeļu» braucēji. Tā būs apmēram 100 – 120 metrus gara ar vairākām virāžām. Lai gan pieredzējušākie kluba braucēji, kas ir visaktīvākie trases veidotāji, pagaidām negrib atklāt visas nianses, viņi norāda, ka trase iecerēta ar «odziņu». «Tas varētu būt kaut kas no pasaules superkrosa elementiem,» āķi izmet Roberts Bāriņš.
Primārais uzdevums ir, lai BMX trase būtu zem jumta, nebūtu sasnigusi un apledojusi un lai tajā varētu braukt arī ziemā. Tāpēc angārā tiek veidota tikai pati trase – BMX braucēji izmantos sporta skolas infrastruktūru: dušas, ģērbtuves, labierīcības.
A.Balbeks lēš, ka šobrīd ir paveikta trešdaļa darbu. Ja viss ritēs, kā plānots, trase būs gatava decembrī. Kā norāda kluba braucējs un treneris Uldis Balbeks, šīs trases galvenā funkcija ir nodrošināt, lai sportisti nepazaudētu sajūtas uz velosipēda un varētu pilnveidot tehniku. «Mītavas kumeļi», gatavojoties jaunajai sezonai, varēs aizvadīt ne tikai sausos treniņus zālē, bet arī uzlabot braukšanas tehniku un būt vēl sīvāki konkurenti saviem sāncenšiem. Interesenti, kuri vēlas pievienoties BMX braucēju saimei, aicināti rakstīt e-pastu uz adresi: bmxjelgava@inbox.lv vai zvanīt pa tālruni 28304884 (Aivars).
Jāpiebilst, ka šobrīd Latvijā ir četras ziemas trases – Rīgā, Valmierā, Madonā un Saldū.
Alvis Lānso, kluba «Mītavas kumeļi» braucējs: «Ziemas trase nav nekas jauns, jo Latvijā dažas šādas trases jau ir, tomēr paldies visiem, kas atbalsta šīs trases būvniecību. Man tas ļaus pilnvērtīgāk gatavoties nākamajai sezonai, es nezaudēšu iemaņas uz velosipēda trasē. Darboties zālē ir viens, bet sajust trasi un trenēties starta sprintu ir pavisam kas cits, turklāt starta sprints ir viens no galvenajiem elementiem šajā sporta veidā. Parasti šīs trases ir kompaktas, un tas sportistam ļauj uzlabot savas prasmes būt veiklākam, ātrākam savās darbībās un tehniskākam, pārvarēt dažādus šķēršļus, kas arī ir ļoti svarīgi. Faktiski katrs zina, kas viņam ir jāpieslīpē, kas nav sanācis vasarā, un tagad iekavēto varēs pagūt pieslīpēt ziemas trasē. Ja šāda trase būs Jelgavā, domāju, klubs spēs piesaistīt jaunus sportistus.»
Uldis Balbeks, kluba «Mītavas kumeļi» treneris un braucējs: «Latvijas nosacītais ziemas periods, kad nevaram braukt pa āra trasi, ir no novembra līdz aprīlim – pieci seši mēneši –, tāpēc ziemas trases izbūve ir ļoti būtiska, lai nepazaudētu velosipēda izjūtu, kas braucējiem, it sevišķi mazajiem, ir ārkārtīgi svarīgi. Parasti pavasarī vajag vienu divus mēnešus, lai adaptētos uz velosipēda un trasei, līdz ar to samazinās konkurētspēja pirmajās sacensībās. Šī trase būs daudzreiz mazāka nekā āra trase un pildīs divas galvenās funkcijas: nodrošinās, lai braucēji nepazaudētu sajūtas uz velosipēda, un kalpos braucēju tehnikas pilnveidošanai.»
Rihards Buldinskis, kluba «Mītavas kumeļi» braucējs: «Jaunā BMX ziemas trase pavērs lielākas iespējas attīstīties šajā sporta veidā. Tā palīdzēs nepazaudēt iemaņas – ja visu ziemu neesi bijis uz riteņa, pavasarī vienmēr ir tāda tizluma sajūta, bet tagad varēs papildus piedzīt klāt tehniku. Piemēram, mazo braucēju Marku Cimermani nākamgad gatavo Latvijas čempionātam un, iespējams, arī Eiropas čempionātam – tas viņam un arī pārējiem būs liels ieguvums. Mēs, jelgavnieki, nākamajai sezonai varēsim labāk sagatavoties un būsim spēcīgāki. Viss liecina par to, ka BMX Latvijā un Jelgavā attīstās ļoti strauji.»
Vanesa Buldinska, kluba «Mītavas kumeļi» braucēja: «Pagājušajā gadā mēs ziemā reizi nedēļā braucām trenēties uz Rīgu. Biežāk nevarējām, jo tas aizņēma daudz laika – kamēr uz Rīgu tiek, kamēr atpakaļ, vēl treniņš – un nebija ekonomiski. Tagad tepat vien tuvumā būs ziemas trase, varēsim biežāk trenēties, mums nebūs pazudušas iemaņas. Ja Jelgavā netaisītu ziemas trasi, mums būtu ļoti grūti pavasarī pierast braukt. Taču tagad mūsu klubs «Mītavas kumeļi» varēs labāk attīstīties.»
Roberts Bāriņš, kluba «Mītavas kumeļi» braucējs: «Ziemas trase būs liels kāpiens gan mums, jau pieredzējušajiem braucējiem, gan arī jaunajiem, jo nu visu gadu varēsim būt uz velosipēda tepat Jelgavā, nebūs jāmēro tālie ceļa gabali uz Valmieru un citur. Viss būs pieejams tepat. Man ir liels prieks par to, jo nu būsim jau lielā mērā nodrošināti ar to, ko pilsēta spēj dot, tagad tikai pašu griba jāpieliek, un tad jau viss varētu izdoties. Mēs ar manu tagadējo treneri Uldi Balbeku centīsimies šajā trasē ielikt kaut ko tādu, kā nav citur, bet tas lai paliek «odziņai». Esmu lepns par mūsu pilsētas pretimnākšanu un varu teikt atklāti: BMX Jelgavā būs sporta veids, ko drīz zinās visi.»
Foto: Ivars Veiliņš