5.9 °C, 0.6 m/s, 86.3 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Cilvēkiem pietrūkst uzņēmējspējas»
«Cilvēkiem pietrūkst uzņēmējspējas»
29/01/2012

«Varam aizmirst par liela apjoma investīcijām Latvijā līdz brīdim, kamēr neapturēsim dramatisko iedzīvotāju skaita samazināšanos. Mēs ik gadu zaudējam vidēja lieluma Latvijas pilsētu, tas nozīmē, ka jau šobrīd uzņēmējam, strādājot pie biznesa plāna, tas jāveido ar mīnusa zīmi nākotnē, jo potenciālo pircēju skaits ik gadu samazinās. Šādā situācijā ir visai dīvaini klausīties valdības strīdos par to, kur celt sašķidrinātās gāzes termināli. Šā brīža prioritātei jābūt tam, kā noturēt šeit esošos cilvēkus un kā veicināt dzimstību. Pretējā gadījumā nekam citam vienkārši nebūs jēgas,» savu nostāju pauž SIA «Evopipes» valdes priekšsēdētājs Edgars Viļķins

Jānis Kovaļevskis

«Varam aizmirst par liela apjoma investīcijām Latvijā līdz
brīdim, kamēr neapturēsim dramatisko iedzīvotāju skaita
samazināšanos. Mēs ik gadu zaudējam vidēja lieluma Latvijas
pilsētu, tas nozīmē, ka jau šobrīd uzņēmējam, strādājot pie biznesa
plāna, tas jāveido ar mīnusa zīmi nākotnē, jo potenciālo pircēju
skaits ik gadu samazinās. Šādā situācijā ir visai dīvaini
klausīties valdības strīdos par to, kur celt sašķidrinātās gāzes
termināli. Šā brīža prioritātei jābūt tam, kā noturēt šeit esošos
cilvēkus un kā veicināt dzimstību. Pretējā gadījumā nekam citam
vienkārši nebūs jēgas,» savu nostāju pauž SIA «Evopipes» valdes
priekšsēdētājs Edgars Viļķins

SIA «Evopipes» nodarbojas ar  polimēru cauruļu sistēmu
ražošanu un ir viens no tiem uzņēmumiem, kas darbību uzsāka 2008.
gadā, ekonomiskās krīzes priekšvakarā, kad teju vienas dienas laikā
pārdošanas apjomi nozarē kritās par 60 procentiem. Trīs gadu laikā
uzņēmuma apgrozījums ir četrkāršojies, 2011. gadā sasniedzot 13,5
miljonus eiro. Sarunā ar E.Viļķinu par to, kā izdevies panākt
izaugsmi recesijas periodā, un kāpēc biznesam neizdodas atrast
kopīgu valodu ar izglītības sistēmu.

Konkrētas aprises ideja par inženiertehnisko cauruļu
ražošanu ieguva 2005. gadā, bet celtniecības darbus uzsākāt 2007.
gada nogalē. Kāpēc tieši Jelgavā?

Lēmumu par to, ka ražotne atradīsies Jelgavā, pieņēmām jau 2004.
gadā, veicot tirgus izpēti. Jelgava atrodas Baltijas centrā, tuvu
Rīgai, te ir pietiekami liels iedzīvotāju skaits, lai nerastos
problēmas ar strādājošajiem, un ražošanas izmaksas ir zemākas nekā
galvaspilsētā. Tie ir galvenie faktori, kāpēc izvēlējāmies Jelgavu.
Ne mazāk svarīga bija arī pašvaldības attieksme – tobrīd, kad
pieteicām vizīti, bijām patīkami pārsteigti, kā mūs uzņēma,
iepazīstināja ar pilsētu un piedāvāja apskatīt vairākus
zemesgabalus, kur būvēt ražotni. Tas krietni atšķīrās no citu
pašvaldību piedāvātā servisa.   

Jūsu produkcija tiek ražota pēc starptautiski atzītiem
standartiem, bet salīdzinoši īsā laikā esat spējuši iekarot
piesātināto tirgu. Kas ir tā pamatā?

Standarti nosaka tikai minimālās prasības, kuras lielākā daļa
ražotāju pārsniedz, uzlabojot produkta kvalitāti. Pats galvenais
gan nebija saražot, bet pārdot. Mūsu pārdošanas stratēģija ir
balstīta uz sava zīmola attīstību, tādā veidā varam būt neatkarīgi
no lielajiem tirgus spēlētājiem, kuri citu ražojumus tirgo zem
savas preču zīmes. Galvenokārt izaugsmes pamatā bija eksports, jo
vietējais tirgus kļuva aktīvāks tikai pērn. Bijām mērķtiecīgi
izpētījuši potenciālos sadarbības partnerus Skandināvijā un citās
valstīs, aizsūtījām viņiem produkcijas paraugus un personīgi
tikāmies, lai vienotos par sadarbību. Pārsvarā mūsu mērķa klienti
nebija lielākie tirgotāji, bet gan uzņēmumi, kuri vēlas atšķirties,
piedāvājot kaut ko jaunu. Salīdzinot ar konkurentiem, esam
sasnieguši arī augstus ražošanas efektivitātes rādītājus, kas mums
ļauj piedāvāt konkurētspējīgu cenu.   

Kur Latvijā tiek izmantota jūsu produkcija?
Mūsu cauruļu sistēmas tiek izmantotas ūdenssaimniecības attīstības
projektos, drenāžu izbūvē, kā arī elektrolīniju būvniecībā. Ņemot
vērā, ka 2011. gadā Latvijā tika realizēti daudzi ar
ūdenssaimniecības attīstību saistīti projekti un būtiskākus
ieguldījumus elektroapgādes infrastruktūrā atsāka «Latvenergo», mēs
Latvijā realizējām 55 procentus no saražotā. Tas ir 40 procentu
pieaugums, salīdzinot ar 2010. gadu. Šādu pieaugumu nebijām
prognozējuši. Mūsu nozarē realizācijas apjomi šobrīd ir
atgriezušies 2006. – 2007. gada līmenī.

Šobrīd tieši ražošanas uzņēmumi ir tie, kas nodrošina
ekonomiskās izaugsmes rādītājus. Kad, jūsuprāt, varētu
stabilizēties arī citi ekonomikas sektori?

Kopējie dati jau šobrīd uzrāda pozitīvas tendences: IKP ir
pieaudzis par vairāk nekā pieciem procentiem, arī mazumtirdzniecībā
ir pieaugums, kas liecina par to, ka iedzīvotāju faktiskā
pirktspēja tomēr palielinājusies. Jāņem vērā arī tas, ka šis
pieaugums rēķināts vēl pirms tautas skaitīšanas datu publiskošanas,
tātad – uz lielāku iedzīvotāju skaitu nekā tas ir patiesībā, tādēļ
faktiskais pieaugums uz vienu iedzīvotāju varētu būt vēl lielāks.
Esmu rēķinājis, ka aptuveni 10 procenti no mūsu uzņēmuma
apgrozījuma tiešā veidā atgriežas vietējā ekonomikā, norēķinoties
par precēm un pakalpojumiem. Nevar būt tā, ka nav nekādas
izaugsmes, šajā situācijā tas matemātiski nav iespējams. Stipri
apšaubu, ka pieci cilvēki no simts varētu būtiski ietekmēt
statistikas rādītājus.

Tomēr statistikas dati uzrāda, ka trešdaļa Latvijas
strādājošo saņem minimālo algu.

Tas nav iespējams! Acīmredzot šajos datos ir spēcīga ēnu ekonomikas
klātbūtne, un tas nevienam no mums nav noslēpums. Pretējā gadījumā
diezin vai cilvēki spētu izdzīvot un norēķināties par
pakalpojumiem, īpaši jau gadījumā, ja ģimenē aug bērni.

Vai jūtat, ka arī valsts mērogā uz eksportu orientēta
ražošana ir prioritāte?

Viena no mūsu lielākajām problēmām ir tā, ka gaidām, kamēr kāds
kaut ko izdarīs mūsu vietā. Ja kāds to uzskata par atbalstu, tad
jāsa­prot, ka tā nebūs, tādēļ jāsāk ar sevi un jāizpilda mājas
darbs. Valsts savas kompetences ietvaros piedāvā dažādas iespējas –
doties vizītēs kopā ar valsts augstākajām amatpersonām, sniedz
atbalstu dalībai izstādēs, organizē dažādus forumus, kā arī piedāvā
iesaistīties ES līdzfinansētajās programmās. Tās ir iespējas, kas
tiek dotas katram uzņēmējam. Lai uzsāktu eksportu, jāpārliecinās
par to, cik eksportspējīgs ir uzņēmums, atbildot uz jautājumiem par
produkta kvalitāti, cenu, atšķirību no konkurentiem, piedāvāto
servisu klientiem atbilstoši starptautiskajiem standartiem. Mēs
esam salīdzinoši mazi ražotāji, tādēļ nebūtu prātīgi ar tipveida
produktiem rauties uz Ķīnas tirgu. Jāmeklē savas «nišas»,
sabalansējot izaugsmi ar savām iespējām. Nevajadzētu aizrauties ar
pārspīlētām investīcijām, ceļot ražošanas jaudas, tas ir pārāk
liels risks. Uzņēmumam jāaug dabiski un lēnām, lielāko uzsvaru
liekot uz ražošanas efektivitāti.

Cik ilgā laikā esat plānojuši atgūt SIA «Evopipes»
investētos līdzekļus?

Atbilstoši biznesa plānam tie bija septiņi gadi, tomēr ekonomiskā
krīze mainījusi arī mūsu plānus, tādēļ projekta atmaksāšanās
periodu esam pagarinājuši līdz deviņiem gadiem, atlikuši vēl
seši.

Vai mēs pietiekami aizsargājam savu tirgu?
Nē, šajā jomā vēl būtu daudz kas darāms, kaut vai ņemot piemēru no
citām ES valstīm. Būtu jāsāk ar kvalitātes kritēriju noteikšanu un
vienādiem konkurences nosacījumiem. Piemēram, valsts un pašvaldību
iepirkumos kā kritēriju nosakot to, cik CO2 izmešu tiek radīts,
saražojot konkrētu daudzumu produkcijas. Tādā veidā mēs aizsargātu
savus ražotājus attiecībā pret to valstu ražojumiem, kurās tiek
izmantota lēta fosilās izcelsmes vai atomenerģija. Tā būtu
ilgtspējīga pieeja, jo mēs atbalstītu tos ražotājus, kuri pērk
dārgāku, bet zaļāku enerģiju.

Cik viegli vai grūti ir atrast labus
darbiniekus?

Nevajadzētu domāt, ka tirgū būs pieejami konkrēta uzņēmuma
specifikai atbilstoši darbinieki. Jārēķinās ar to, ka būs
nepieciešama apmācība. Līdz šim mums šajā ziņā problēmu nav bijis,
jo darbinieku kodols ir stabils. Mainījušās ir tās pozīcijas, kas
ir salīdzinoši vieglāk aizvietojamas. Problēmas darba tirgū
galvenokārt ir saistītas ar to, ka izglītības sistēma ir spēcīgi
atdalīta no uzņēmējdarbības. Mācību programmas ir novecojušas un
tehnoloģiski neatbilst mūsdienu prasībām. Tāds vārds kā
efektivitāte ir jāmāca skolas solā, lai apzinātos, ka katra
darbinieka kļūda rada zaudējumus uzņēmējam, līdz ar to liedz
atvēlēt lielākus līdzekļus atalgojumam. Daudzviet pasaulē
izglītības sistēma ir krietni ciešāk saistīta ar konkrētās nozares
uzņēmējiem un studenti jau agrīnā mācību stadijā zina, kur viņi
strādās. Diemžēl Latvijā tas nav definēts kā uzdevums izglītības
sistēmai, kura lielā mērā strādā pēc plānveida ekonomikas
principiem, apkopojot bieži vien novecojušus datus, pēc kuriem tiek
gatavoti speciālisti, kuri darba tirgū vairs nav pieprasīti.
Sistēmai jābūt daudz elastīgākai, to integrējot biznesa vidē.
Protams, problēma ir arī uzņēmēju pusē, kuri ne vienmēr ir gatavi
šai sadarbībai. Mums ir pietiekami daudz atbildīgo darbinieku,
kuriem būtu jādomā, kā mazināt plaisu starp biznesa un akadēmisko
vidi.

Kādas ir šī gada prognozes?
Varbūt pagaidām vēl precīzus skaitļus nesaukšu, taču plāni ir
ambiciozi gan attiecībā uz vietējo tirgu, gan uz eksportu. Vēl jau
ir virkne nezināmo faktoru, piemēram, Eiropas parādu krīze. Šogad
vēlamies nostiprināt savas pozīcijas Skandināvijā, būtiski attīstīt
savu noieta tirgu Beneluksa valstīs. Eksporta īpatsvaru 2012. gadā
plānojam 53 procentu apmērā.

Kāds ir bijis jūsu ceļš biznesā un kas jāņem vērā, uzsākot
uzņēmējdarbību?

Jāņem vērā tas, ka skola maksā naudu un to, cik katrs no mums ir
piemērots, lai uzsāktu savu biznesu, var pārbaudīt pamēģinot. Pats
sāku no trepītes pirmā pakāpiena, strādājot tajā pašā nozarē, kur
šobrīd. Lēnām kāpjot pa šīm trepītēm, ir iespēja mācīties, un tad
jau paliek katra paša ziņā, kā izmantot iegūtās zināšanas. Latvijā
uz 1000 iedzīvotājiem ir divas reizes mazāk uzņēmēju nekā vidēji
Rietumeiropas valstīs. Tā arī ir viena no atbildēm, kādēļ te
neveidojas darba vietas: tās var radīt tikai uzņēmēji. Ir jābūt
kādam, kurš to darbu dod. Iedzīvotājiem pietrūkst uzņēmējspējas kā
īpašības. Cilvēki ir jāmotivē un jāiedrošina pamēģināt vismaz
mikrolīmenī, kaut vai paralēli savam pamatdarbam, lai samazinātu
riskus un saprastu, kas ir bizness.

 

 
SIA «Evopipes»

Dibināts – 2005. gadā

Ražošanu uzsāka – 2008. gada nogalē

Pamatprodukcija – elektroapgādes un
ūdenssaimniecības cauruļu sistēmas

Ražošanas jauda – 16 tūkstoši tonnu gadā jeb
aptuveni 3000 kravas mašīnas

Eksporta īpatsvars – 45 procenti (2011.
gadā)

Galvenie eksporta tirgi – Baltija, Dānija,
Zviedrija, Norvēģija, Somija, Krievija, Kaļiņingrada, Baltkrievija,
Holande, Beļģija

Darbinieku skaits – 68

Vidējais atalgojums – 650 lati (bruto)

Apgrozījums 2011. gadā – 13,5 miljoni eiro

 

Foto: Ivars Veiliņš