Kāda skolotāja filmiņas veidošanā izmantoja 900 fotogrāfijas, bet citi – noskatījušies simtiem youtube.com video, lai atrastu visspilgtākās dzīvnieku darbības ziemā. Pedagogu radošajā mācību filmu konkursā šogad visaugstāk novērtēta filmiņa, kas atspoguļo sirreālismu literatūrā.
Ligita Vaita
Uzskatāmi parādīt ūdens īpašības un vizuāli izskaidrot tilpumu; izskaidrot, kā nosaka DNS analīzes, un pat parādīt Ojāra Vācieša dzeju smilšu zīmējumos – to visu mēģinājuši Jelgavas skolu pedagogi, piedāvājot oriģinālus un izglītojošus mācību video materiālus. Konkursam gatavotās mācību filmas būs labs uzskates materiāls, ko pedagogi paši vai kolēģi varēs izmantot mācību stundās skolā vai pirmsskolā.
«Atšķirībā no citu skolu pedagogiem, kuri ar saviem audzēkņiem tiekas vismaz divas trīs reizes nedēļā visus trīs vidusskolas gadus, man ir viena stunda nedēļā un tikai vienu gadu. Tāpēc, protams, man daudz kam trūkst laika un ir nepārtraukti jādomā, kā to pašu izdarīt iespējami īsākā laikā,» skaidro Vakara (maiņu) vidusskolas bioloģijas skolotāja Daina Birkenbauma. Tāpēc viņa, izmantojot 900 fotogrāfijas, kurās nīlzirgu salīdzina ar vali un govi, izveidojusi 11 minūšu garu filmu par DNS analīzes modelēšanu, ko citkārt audzēkņiem būtu stāstījusi vismaz 40 minūtes. «Tāpēc esmu ieguvusi laiku, un vismaz kolēģi, kuri nav biologi, teica, ka tagad beidzot uzzinājuši, kā veic DNS analīzes,» secina skolotāja.
Dabas zinātnēs esam pieraduši, ka informāciju var atklāt arī uzskatāmā veidā, taču šogad konkursam netrūkst darbu, kas pieteikti literatūras un kultūras vēstures stundām. Tā, piemēram, 6. vidusskolā ar skolēnu palīdzību tapis vizuāls atainojums smiltīs O.Vācieša dzejai, bet Tehnoloģiju vidusskolā Guna Stepiņa izveidojusi mācību filmu par sirreālismu literatūrā. Šo darbu žūrijas komisija novērtējusi visaugstāk.
Savukārt 6. vidusskolas skolotājas Larisa Vasjkina, Ludvika-Marija Aļehno izveidojušas amizantu mācību materiālu mazāko klašu bērniem. «Redzam, ka bērni ir ļoti saistīti ar datoru, bet pārāk maz – ar dabu,» tā skolotājas. Tāpēc viņu uzdevums sastāv no mīlīgiem video par dzīvnieku izturēšanos ziemā, kam seko vienkārši jautājumi par video redzēto un dabaszinību stundā apgūto. Skolotājas atzīst, ka filmas veidošanas laikā noskatījušās neskaitāmus youtube.com video.
Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrs (ZRKAC) jau ceturto gadu organizē konkursu pedagogiem, veicinot viņu datorprasmes un motivējot mācību procesu padarīt saistošāku skolēniem. Šogad konkursā tika iesūtītas 14 mācību filmiņas, kuras kopā gatavoja 25 Jelgavas skolu pedagogu.
Konkursa koordinatore ZRKAC Informācijas resursu un tehnoloģiju nodaļas vadītāja Antra Skinča piebilst, ka pedagogi filmiņu veidošanas procesu mācījušies vairākās atbalsta lekcijās, kā arī pašu spēkiem. Nepieciešamības gadījumā arī ZRKAC darbinieki palīdzējuši ar konsultācijām. Konkursam iesūtītos darbus vērtēja daudzpusīga žūrija, aplūkojot gan tehniskos, gan pedagoģiskos, gan mākslinieciskos aspektus. Tostarp darbus vērtēja arī operators Dainis Jurga.
Jāpiebilst, ka filmas kā mācību materiālus varēs pedagogi paši, bet, sazinoties ar ZRKAC, filmas mācību procesam var iegūt arī citi pedagogi.
Konkursa rezultāti
1. vieta
Mācību filmu kopa, apgūstot tēmu «Sirreālisms literatūrā» vidusskolā
(Guna Stepiņa, Jelgavas Tehnoloģiju vidusskola)
2. vieta
«Labi dzīvot Jelgavā»
(Ingrīda Saliniece, Marika Cabija, Agita Damlica-Ķere, Ilze.Lauberga-Čuda, Ģertrūde Tomašūna, PII «Pasaciņa»)
«21. gadsimta prasmes»
(Liene Sabule, Agnese Freiberga, Jelgavas Valsts ģimnāzija)
3. vieta
«DNS analīzes modelēšana»
(Daina Birkenbauma, Jelgavas Vakara (maiņu) vidusskola)
«Ojāra Vācieša dzejoļa «Gauja» vizualizācija smiltīs»
(Ineta Bušmane, Sandra Jāne, Jelgavas 6. vidusskola)
Foto: Ivars Veiliņš