Pēc uzņēmuma «Lattelecom» datiem, fiksēto telefonlīniju abonentu skaits sarūk. 2014. gadā vairāk nekā 18 tūkstoši Jelgavas iedzīvotāju izmantoja «Lattelecom» fiksētos balss pakalpojumus, taču tas ir par sešiem procentiem mazāk nekā 2013. gadā.
Sintija Liepiņa, RSU Komunikācijas fakultātes 2. kursa studente
Kā atklāj telesakaru operatora «Lattelecom» Interneta un balss biznesa daļas direktors Edgars Strods, attīstoties tehnoloģijām, fiksēto balss sakaru pakalpojumu lietošanas apjomi visā pasaulē samazinās, un arī Latvijā ir vērojama līdzīga tendence, kur ik gadu par dažiem procentiem krītas fiksēto telefona līniju abonentu skaits.
Tomēr joprojām lielai daļai iedzīvotāju fiksētie mājas telefoni joprojām ir. Kopumā «Lattelecom» nodrošina vairāk nekā 720 tūkstošiem Latvijas iedzīvotāju fiksētos balss pakalpojumus. 2014. gadā vairāk nekā 18 tūkstoši Jelgavas iedzīvotāju izmantoja «Lattelecom» fiksētos balss pakalpojumus, taču tas ir par sešiem procentiem mazāk nekā 2013. gadā, norāda uzņēmumā.
Savukārt «Baltcom» kopš 2013. gada septembra piedāvā Latvijā unikālu fiksētās telefonijas pakalpojumu – ne tikai bezmaksas zvanus bez limita uz visiem fiksētajiem telefoniem, bet arī uz mobilajiem tīkliem Latvijā, kas pēc būtības līdzinās mobilo operatoru piedāvājumam. «Šī pakalpojuma izdevīgumu iedzīvotāji novērtē, jo līdz ar bezmaksas zvanu nodrošināšanas dubultojās aktīvo telefonijas pakalpojuma lietotāju skaits,» stāsta «Baltcom» sabiedrisko attiecību speciāliste Inese Tauriņa, uzsverot, ka fiksētās telefonlīnijas abonentu ir nedaudz vairāk par sešiem procentiem no visiem «Baltcom» abonentiem, bet 80 procenti no fiksētās telefonlīnijas abonentiem ir aktīvi telefonlīnijas lietotāji.
«Protams, mobilie telefoni izkonkurē fiksēto telefoniju, taču šobrīd prognozējam, ka tuvākajā laikā būtiskas izmaiņas «Baltcom» fiksētās telefonijas klientu skaita ziņā nenotiks,» uzskata I.Tauriņa.
Tomēr fiksēto telefonlīniju joprojām novērtē un izmanto uzņēmumos, kur tie kalpo par savdabīgu drošības un uzticamības garantu klientam. «Kā atzīst biznesa klienti, fiksētais tālrunis ir ne tikai finansiāli izdevīgs, bet zināmā mērā ir arī reputācijas jautājums, kas klientam sniedz papildu uzticamību, ka uzņēmumam ir ne tikai tālrunis, uz kuru zvanīt, bet arī konkrēta adrese un birojs,» stāsta E.Strods, uzsverot, ka «Lattelecom» joprojām strādā pie fiksēto pakalpojumu pilnveides.
Tā kā speciālisti norāda, ka fiksēto telefonlīniju skaits uzņēmumos paliek nemainīgs, bet privātpersonu abonēto mājas telefonlīniju skaits sarūk, portāls www.jelgavasvestnesis.lv aptaujāja cilvēkus, lai noskaidrotu, vai viņiem mājās joprojām ir fiksētais mājas telefons un vai viņi to izmanto.
Artūrs, 32 gadi, auto mehāniķis
«Vēl nesen – pirms diviem gadiem – reizēm izmantoju mājas telefonu, kurš uzstādīts bija ļoti sen. Pirms gada mainīju dzīvesvietu un pieslēdzu tikai internetu un televīziju, jo mājas telefons būtu sadārdzinājis šī pakalpojuma izmaksas. Nodomāju, ka mājas telefons man nav nepieciešams, jo ar mobilo telefonu varu zvanīt gan uz mājas, gan mobilajiem telefoniem par ļoti izdevīgām cenām,» stāsta Artūrs.
Anita, 45 gadi, mājsaimniece
«Ar ģimeni jau piecpadsmit gadus dzīvojam privātmājā, kurā fiksētais telefons tika ievilkts līdz ar ievākšanos tajā. Pirms pieciem gadiem tas, protams, tika izmantots vairāk, šobrīd saziņai vairāk izmantojam mobilos telefonus, bet pa fiksēto telefonu izmantojam tad, ja tiek zvanīts uz citiem fiksētajiem telefoniem, piemēram, vecākiem radiniekiem vai uz kādu iestādi,» stāsta Anita, atklājot, ka atteikties no mājas telefona nav plānojusi.
Ivars, 26 gadi, tirdzniecības aģents
«Es uzskatu, ka mūsdienās, kad mobilo telefonu sakaru operatori piedāvā iespēju par fiksētu summu zvanīt gan uz citiem mobilajiem tālruņiem, gan mājas telefoniem, šie fiksētie mājas telefoni ir krietni zaudējuši savu nozīmi. Kad biju mazāks – šāds telefons bija mājās, bet nu jau pāris gadus iztieku bez tā. Daudz ērtāk ir sazināties pa mobilo telefonu, jo ar to vajadzīgo cilvēku var sazvanīt jebkurā vietā, bet, zvanot uz mājas telefonu, šim cilvēkam, ko vēlamies sazvanīt, ir jābūt mājās,» uzskata Ivars.
Anna, 72 gadi, pensionāre
«Man nekad nav bijis mobilais telefons, tādēļ fiksētajam mājas telefonam man ir liela nozīme – saziņai ar citiem izmantoju tikai to. Tā kā es lielāko daļu sava laika pavadu mājās, zvanot uz mājas telefonu, mani gandrīz vienmēr var sazvanīt. Mani bērni gan ir vēlējušies man dāvināt mobilo telefonu, lai sazvanāma esmu arī tad, ja aizeju, piemēram, uz tirgu, bet es uzskatu, ka tam nav vajadzības, es iztieku bez mobilā telefona,» stāsta pensionāre Anna, kura fiksēto telefonu visbiežāk izmanto saziņai ir radiniekiem.
Madara, 24 gadi, friziere
«Man nav mājas telefona, un es uzskatu, ka nav vajadzības to iegādāties. Vienmēr varu izmantot savu mobilo telefonu – no tā var izdevīgi zvanīt gan uz fiksētajiem, gan mobilajiem telefoniem. Ikdienā nemaz nezvanu uz mājas telefoniem, ar visiem sazinos caur mobilajiem telefoniem,» stāsta Madara.
Gints, 31 gads, vada savu uzņēmumu
«Man ir mājas telefons, kuru gan izmantoju ļoti maz. Kad vēlējos pāriet pie cita pakalpojuma sniedzēja televīzijai un internetam, man piedāvāja komplektu par izdevīgu cenu, kurā ietilpa arī fiksētais telefons. Jāatzīst gan, ka šis telefons pārsvarā klusē – man uz to zvana tikai retos gadījumos, pārsvarā uzņēmumi, kas reklamē savus pakalpojumus. Arī es to īsti neizmantoju – no fiksētā zvanu vien tad, ja, piemēram, mobilais telefons ir izlādējies. Atteikties gan no tā nedomāju – šis telefons man ietilpst komplektā un retu reizi noder,» tā Gints.
Valērija, 27 gadi, pārdevēja
«Man ir mājas telefons, kuru gan pārsvarā neizmantoju. Nesen gan es pazaudēju mobilo telefonu, un pāris dienu, līdz tika iegādāts jauns mobilais telefons, vienīgais mans saziņas veids bija tieši šis mājas telefons. Jāatzīst, ka tas bija apgrūtinoši, ka piezvanīt un mani sazvanīt var tikai tad, ja esmu mājās. Mūsdienās cilvēki ir pieraduši viens otru sazvanīt jebkurā vietā un laikā,» stāsta Valērija, kura atteikties no mājas telefona nedomā, jo pierādījies, ka tas var ļoti noderēt.
Raimonds, 67 gadi, pensionārs
«Es izmantoju gan savu mājas telefonu, gan mobilo telefonu – katram ir savas priekšrocības. Protams, ir ērti, ka mobilo telefonu var paņemt līdzi, un es esmu sazvanāms jebkur, bet to var viegli pazaudēt – ne reizi vien esmu mājās to kaut kur nolicis un pēc tam ilgi meklējis, neatceroties, kur tas nolikts. Ar mājas telefonu tā nav – tas vienmēr stāv savā vietā un nekad nav jāmeklē,» stāsta Raimonds.
Foto: medicine.lv