Sākušies satiksmes termināļa izbūvei nepieciešamās ielu infrastruktūras izveides un sakārtošanas darbi stacijas apkaimē. Lai gan iedzīvotājiem un pilsētas viesiem tas nozīmē neērtības, projekta gaitā tiks sakārtoti vairāku ielu posmi, izveidota plaša autostāvvieta un radīti visi apstākļi, lai nākotnē realizētu arī ieceri par satiksmes termināļa izveidi un pārceltu pie stacijas autoostu.
Ilze Knusle-Jankevica
Satiksmes terminālim nepieciešamās infrastruktūras sakārtošana sākas ar darbiem Zemgales prospektā un koku izzāģēšanu. Līdz ar to satiksme Zemgales prospekta posmā no stacijas līdz Jāņa ielai ir slēgta.
Dzelzceļa stacijas apkārtnes infrastruktūras sakārtošana tiek veikta projekta «Satiksmes termināļa apkalpošanai nepieciešamās ielu infrastruktūras izbūve Jelgavā» gaitā. Tas paredz sakārtot vairākus ielu posmus ap staciju, izbūvēt Sporta ielas turpinājumu, izveidot autobusu galapunktu un automašīnu stāvvietas, kā arī veikt teritorijas labiekārtošanas darbus. Reāli būvdarbi tika uzsākti šonedēļ, bet projekta beigu termiņš ir nākamā gada 30. jūnijs. «Mēs apzināmies, ka tik apjomīga objekta realizācija līdz 2015. gada jūnija beigām no uzņēmuma prasīs maksimāli precīzu darba organizāciju un visu spēku mobilizāciju. Rēķināmies ar to. Līdz ar to ir skaidrs, ka šovasar jāizdara lielākais darbu apjoms, uz nākamo gadu atstājot vien ielu virskārtas asfaltēšanu un labiekārtošanas darbus,» norāda SIA «Binders» pārstāve Vita Noriņa. Viņa piebilst, ka uzņēmumam ir gan pieredze līdzīga apjoma objektu izbūvē un rekonstrukcijā salīdzinoši nelielos termiņos, gan arī visi tam nepieciešamie resursi.
Sāk ar demontāžas darbiem
Projekta īstenošana sākas ar būvdarbu zonas sagatavošanu un demontāžas darbiem – tiek izzāģēti traucējošie un bojātie koki, krūmi, demontēti apgaismes stabi un vecais ielu un ietvju segums. Šie darbi ieplānoti līdz maija sākumam.
Pēc tam tiks mainītas inženierkomunikācijas, izbūvētas ielu apakškārtas. Lai gan precīzi pateikt objektā nodarbināto cilvēku skaitu «Binders» nespēj, jo darbi tiks organizēti pa etapiem un plānots piesaistīt arī apakšuzņēmumus, uzņēmums lēš, ka
vienlaicīgi objektā strādās vairāki desmiti cilvēku, bet kopumā objektā nodarbināto skaits varētu sasniegt pat vairākus simtus.
Pētīs senos kapus
Satiksmes terminālim nepieciešamo ielu sakārtošanas darbu laikā plānots izbūvēt Sporta ielas turpinājumu cauri Stacijas parkam. Tas ļaus ērtāk piekļūt stāvlaukumam, kas atradīsies tagadējā Daugavas stadiona teritorijā. «Paredzēts nojaukt vairākas ēkas stadiona teritorijā, piemēram, vecās ģērbtuves un biļešu kasi, un apmēram pusi stadiona teritorijas pārveidot par asfaltētu autostāvvietu ar 284 vietām,» stāsta «Pilsētsaimniecības» projektu vadītāja Eva Kidere. Jāatgādina, ka nākotnē ir iecere tagadējās dzelzceļa stacijas tuvumā izveidot satiksmes termināli, pārceļot uz turieni arī autoostu.
Būvniekam objektā ir jānodrošina arheoloģiskā uzraudzība, ko veiks vēsturnieks Andris Tomašūns. «Arheoloģiskā uzraudzība nozīmē, ka šajā sezonā paredzētos būvdarbus līdztekus būvuzraudzībai uzmanīs arī arheologi – veiks nepieciešamās darbības, lai būvdarbu laikā bez ievērības netiktu atstātas ne mazākās vēsturiskās liecības,» skaidro SIA «Binders» pārstāve V.Noriņa.
A.Tomašūns stāsta, ka teritorija, kurā notiks darbi, atrodas Dienvidos no Jelgavas vecpilsētas un vēsturiski tur gāja tirdzniecības un kara ceļi uz Lietuvu, Vāciju. Tāpat pa šiem ceļiem ienāca pilsētas iekarotāji – ir saglabājušās vēstures liecības, ka tajā apvidū bijušas vācu nometnes. Vēl šajā teritorijā hercoga laikos bija izpriecu dārzs, bet vēlāk – kapsēta līdzās Jāņa baznīcai. «1919. gadā cietumā Palīdzības ielā tika šauti cilvēki. Apmēram 60 no tiem, kurus tuvinieki neatpazina, tika apglabāti kaut kur Palīdzības ielas galā, bet precīzu norāžu par to nav,» viņš stāsta. Savukārt no laikiem, kad Zemgales prospektā, kur tagad atrodas Jelgavas 1. pamatskola, bija hospitālis, pēc 1831. gada holēras epidēmijas tika glabāti bojāgājušie. A.Tomašūns lūdz atsaukties ikvienu, kam saglabājušās šīs teritorijas un kapu pirmskara vai pēckara bildes (sazināties ar A.Tomašūnu var pa tālruni 29555695).
Sakārtos apbraucamos ceļus
«Pilsētsaimniecības» projektu vadītāja norāda, ka projekta beigu posmā tiks sakārtotas arī ielas, kas tiks izmantotas kā apbraucamie ceļi, – tajās tiks atjaunota asfalta virskārta. Virskārtas atjaunošana plānota trīs ielās: Zemgales prospektā no ēkas Nr.6 līdz Sudrabu Edžus ielai, Stacijas ielā no Pasta ielas līdz Pulkveža O.Kalpaka ielai, Zirgu ielā no Pasta ielas līdz Pulkveža O.Kalpaka ielai.
Pārmaiņas piedzīvos arī parks
Projekta realizācijas laikā iecerēts pārbūvēt celiņus Stacijas parkā – kā norāda E.Kidere, virzienā no tagadējās autobusa pieturas «Dzelzceļa stacija» līdz gājēju pārejai Pasta ielā tiks izbūvēts bruģēts celiņš. Tāpat iecerēts nobruģēt laukumu ap Lāčplēša pieminekli un uzstādīt pie pieminekļa četrus prožektorus objekta izgaismošanai.
Apkārt parkam varēs braukt arī ar velosipēdu – Stacijas ielas posmā, Pasta ielas posmā, Sporta ielas posmā un Zemgales prospekta posmā plānots izbūvēt veloceliņu. Jaunā veloceliņa kopgarums paredzēts apmēram 600 metri.
E.Kidere uzsver, ka šī projekta gaitā tiks rekonstruētas jau esošās vai izbūvētas jaunas inženierkomunikācijas – ūdensapgādes, lietusūdens un sadzīves kanalizācijas tīkli, elektroapgādes, apgaismojuma un luksoforu objekti, kā arī sakārtotas ielas un ietves. Teritorijas tiks labiekārtotas un apzaļumotas.
Cer uz iedzīvotāju sapratni
Šis SIA «Binders» ir otrais projekts Jelgavā. «Jelgavā mēs strādājām pagājušajā sezonā, realizējot ūdensapgādes un kanalizācijas tīklu rekonstrukcijas projektu. Satiksmes termināļa apkalpošanai nepieciešamās ielu infrastruktūras izbūve būs mūsu otrā darba pieredze Jelgavā, bet kā būvniecības projekta realizētājam – pirmā,» norāda uzņēmuma pārstāve.
Runājot par iespējamām grūtībām, īstenojot šo projektu, V.Noriņa min trīs aspektus: saspringto darbu grafiku; to, ka darbi notiek lielā pilsētā; arheoloģisko izpēti, to gan vairāk uzskatot par interesantu un ne gluži ikdienišķu būvprojekta niansi. «Tas, ka apjomīgi būvniecības un rekonstrukcijas darbi notiek lielā pilsētā ar izmaiņām satiksmes organizācijā, slēgtām un daļēji slēgtām ielām, vienmēr rada neērtības gan pilsētas iedzīvotājiem, gan pašiem būvniekiem. Mēs ļoti ceram uz pilsētnieku sapratni un pacietību. Jāatceras, ka ielu būvdarbu zona faktiski ir liels būvlaukums, ko atšķirībā no ēku būvniecības nevar apjozt ar sētu, tāpēc, pārvietojoties šajā zonā, vajadzētu būt uzmanīgiem un neaizmirst par savu un apkārtējo drošību,» tā SIA «Binders» pārstāve.
Projekts «Satiksmes termināla apkalpošanai nepieciešamās ielu infrastruktūras izbūve Jelgavā»
Darbu veicējs: SIA «Binders» (8 195 792,68 eiro ar PVN)
Būvuzraudzība: SIA «Pk 19+93» (34 071,94 eiro ar PVN)
Autoruzraudzība: SIA «3C» (77 044,95 eiro ar PVN)
Projekta kopējais budžets: 8 316 274,31 eiro
Tostarp ERAF līdzfinansējums: 4 192 269,82 eiro
Tostarp valsts budžeta dotācija: 155 794,50 eiro
Tostarp pašvaldības līdzfinansējums: 3 968 209,99 eiro
Projekta īstenošanas termiņš: 2015. gada 30. jūnijs
Rekonstruējamie ielu posmi
Stacijas iela posmā no Pasta ielas līdz Zemgales prospektam
Zemgales prospekts posmā no Stacijas līdz Jāņa ielai
Pasta iela posmā no Jāņa līdz Stacijas ielai
Sporta iela posmā no Zemgales prospekta līdz ēkai Sporta ielā 2 (no Zemgales prospekta līdz Pasta ielai tiks izbūvēts Sporta ielas turpinājums)
Jāņa iela posmā no Zemgales prospekta līdz Pasta ielai,
Palīdzības iela (virskārta)
Jāņa iela posmā no Zemgales prospekta līdz Pasta ielai (virskārta)
Foto: Ivars Veiliņš
Saistītās ziņas
No 15. aprīļa slēdz Zemgales prospektu; Pasta ielā būs divvirzienu kustība
Uz satiksmes terminālim paredzētās zemes esošu ēku iegādāsies pašvaldība
Papildu ERAF finansējumu izmantos ielu rekonstrukcijai