Līdzekļu taupīšanas nolūkā augustā slēgtas vairākas pašvaldības iestādes. Apmeklētājiem durvis slēdzis Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejs, savukārt līdz mēneša vidum darbu pārtraucis Sabiedrības integrācijas birojs.
Juris Vidžis, «Jelgavas Nekustamā īpašuma pārvalde» valdes loceklis: «Ja vēl pirms pāris gadiem es droši varētu apgalvot, ka lielākā daļa no dzīvokļu īpašniekiem, kas nenorēķinās par pakalpojumiem, ir ļaunprātīgi nemaksātāji, tad šobrīd jāatzīst, ka situācija ir pavisam cita. Jā, agrāk mēs patiesi bieži redzējām, ar kādām glaunām mašīnām šādi nemaksātāji pie mums ierodas, bet samaksāt apsaimniekotājam nespēj, bet šobrīd ir skaidrs, ka lielākā daļa cilvēku tiešām ir nonākuši neapskaužamā finansiālā situācijā un katram ir nepieciešama individuāla pieeja, lai rastu risinājumu. Mūsu gadījumā šos iedzīvotājus var sadalīt divās kategorijās – tie ir dzīvokļu īpašnieki un pašvaldības dzīvokļu īrnieki. Vissmagākā situācija šobrīd veidojas tieši ar pašvaldības dzīvokļu īrniekiem – mazturīgajiem iedzīvotājiem. Protams, var jau vienkārši rīkoties likuma noteiktajā kārtībā: lauzt īres līgumu, censties piedzīt parādus, bet tas nav risinājums. Tās ir ģimenes ar bērniem, invalīdi, maznodrošinātie. Tieši tāpēc mēs šobrīd strādājam cieši kopā ar Sociālo lietu pārvaldi, sociālajiem darbiniekiem, lai katru gadījumu izskatītu individuāli un saprastu, kādas darbības varētu situāciju uzlabot. Savukārt dzīvokļu īpašniekiem lielākās problēmas šobrīd sagādā kredītu nasta. Un, protams, tajā brīdī, kad jāizdara izvēle – maksāt kredītu vai rēķinu apsaimniekotājam –, izvēlas pirmo, jo bankas nav gatavas gaidīt un cilvēkam īpašumu var atņemt nekavējoties. Tas, ko mūsu uzņēmums un Apsaimniekotāju asociācija kopā cenšas panākt, ir mainīt normatīvos aktus, kas strikti noteiktu: parāds par apsaimniekošanu un pakalpojumiem attiecas nevis uz konkrētu personu, bet uz īpašumu. Vienkāršs piemērs – dzīvokļa īpašniekam uzkrājies parāds un tas tiek fiksēts Zemesgrāmatā kā konkrētā dzīvokļa apgrūtinājums. Tajā brīdī, kad dzīvoklis tiek pārdots, tas tiek darīts kopā ar visu parādu nastu. Šobrīd ir novērojama vēl kāda tendence: dzīvokļa īpašnieks, saprotot, ka nespēj par pakalpojumu samaksāt, domā, kā aizstāvēties, un vēršas pēc palīdzības pie juristiem. Cilvēks šādam juristam par konsultāciju maksā 25 vai pat 50 latus cerībā, ka tas ieteiks veidu, kā no maksājumiem izvairīties. Taču es gribētu iedzīvotājus aicināt neuzķerties uz šādiem āķiem, jo visbiežāk tā ir vējā izmesta nauda. Pareizākā rīcība šādā gadījumā būtu vērsties pie sava apsaimniekotāja un pirmo konsultāciju saņemt tur. Pirmkārt, tas būs bez maksas, otrkārt, tas būs pirmais solis dialogam starp abām pusēm. Un tieši tas ir galvenais – sākt dialogu ar savu apsaimniekotāju, skaidrot savu situāciju un kopīgi panākt vienošanos. Joprojām iedzīvotājiem grūti ir izprast, ka daudzdzīvokļu māja ir kopīpašums, līdz ar to, ja nemaksā viens, cieš visi – par siltumu nemaksā daļa, bet siltumu nepieslēdz visai mājai. Taču mūsu praksē jau parādās gadījumi, kad paši mājas iedzīvotāji gatavi iesaistīties, lai parādnieku motivētu. Viņi ir tie, kuri vislabāk pārzina konkrētā nemaksātāja situāciju un, zinot, ka parādu segt ir cilvēka spēkos, izdara tādu kā sabiedrisku spiedienu, kā rezultātā parādnieks nepaliek vienaldzīgs un savas saistības sāk pildīt. Protams, pavisam cita situācija ir tad, ja cilvēka ienākumi mēnesī ir 100 lati, bet 80 lati jānomaksā par komunālajiem pakalpojumiem. Ir skaidrs, ka šī ziema būs ļoti grūta. Jau šobrīd ik mēnesi vēršamies tiesā par parādu piedziņu pret 100 dzīvokļiem, ap 80 no tiem tiek īstenoti paātrinātajā kārtībā, kas nozīmē, ka process ilgst tikai dažas nedēļas. Cilvēku maksātspēja arvien krītas, tāpēc vienīgais risinājums, manuprāt, ir taupīt – sākt ar vienkāršākām lietām, aizvērtiem logiem, durvīm un soli pa solim domāt par nopietnākiem ekonomēšanas veidiem. Uzlabojot mājas stāvokli, var ietaupīt ne tikai uz siltuma rēķiniem, bet arī elektrības un ūdens. Tāpēc šajā krīzes situācijā tā ir praktiski vienīgā izdzīvošanas iespēja.»