Līdzīgi kā tas ir ar elektroenerģijas piegādi, arī dabasgāzes tirgus sadalīts divos blokos – gāzes tehniskajā saimniecībā un gāzes tirdzniecībā. Izmaiņas stājas spēkā 1. decembrī, bet mājsaimniecībām tas lielas neērtības neradīs, uzsver uzņēmuma «Latvijas gāze» pārstāvis Kaspars Upaciers.
Viņš skaidro, ka gāzes tirgus sadalīšanu paredz ES regula. Lai to nodrošinātu, reorganizēts uzņēmums «Latvijas gāze», tā vietā izveidojot divus uzņēmumus – AS «Gaso», kas atbildēs par tā saucamo tehnisko saimniecību jeb gāzes patēriņa uzskaiti, tehniskajiem pakalpojumiem un Avārijas dienestu, un «Latvijas gāze», kas tāpat kā vairākas citas kompānijas nodarbosies ar gāzes tirdzniecību. «Līdzīga kārtība šobrīd Latvijā ir elektrības tirgū – ir elektrības tirgotājs, ko klients izvēlas pats, un «Sadales tīkls», kas atbild par infrastruktūru un elektrības piegādi,» situāciju skaidro K.Upaciers.
Dabasgāzes tirgus Latvijā ir atvērts no 3. aprīļa. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) sabiedrisko attiecību vadītāja Ieva Bethere norāda, ka juridiskām personām obligāts noteikums ir izvēlēties gāzes tirgotāju, savukārt mājsaimniecības savu izvēli var izdarīt līdz 2019. gada 1. janvārim. «Mājaslapā www.sprk.gov.lv ir informācija par reģistrētajiem dabasgāzes tirgotājiem – pašlaik tādi ir 35. Ja mājsaimniecība vēlas, tā jau šobrīd var izvēlēties kādu no viņiem un mainīt tirgotāju, bet tas nav obligāti. Obligāta šī prasība noteikta no 2019. gada 1. janvāra – līdz tam mājsaimniecības var turpināt pirkt dabasgāzi no «Latvijas gāzes» kā publiskā tirgotāja par regulatora noteiktu cenu. Savukārt, ja no 2019. gada 1. janvāra mājsaimniecība nebūs noslēgusi līgumu ar citu piegādātāju, tā paliks līdzšinējā publiskā tirgotāja, kas šobrīd ir «Latvijas gāze», klientu lokā, bet mainīt piegādātāju varēs jebkurā brīdī. Vienīgi jāatceras: lai saņemtu dabasgāzi no jaunā tirgotāja ar mēneša pirmo datumu, līgums jānoslēdz līdz iepriekšējā mēneša 15. datumam,» skaidro I.Bethere. Viņa piebilst, ka SPRK nākamgad plāno rīkot plašas informatīvas kampaņas, lai iedzīvotājus informētu par iespējām atvērtajā dabasgāzes tirgū.
Klientiem šīs izmaiņas neērtības neradīs, tomēr jāņem vērā, ka no 1. decembra tehnisko palīdzību sniegs un gāzes patēriņa uzskaiti veiks uzņēmuma «Gaso» darbinieki, kuru darba apģērbs būs tumši pelēks ar uzrakstu, nevis tumši zils, kā bija līdz šim. Darbiniekiem būs arī darba apliecība, ko šaubu gadījumā var lūgt uzrādīt. Dienesta transports gan tāpat kā līdz šim būs dzeltens ar sarkaniem uzrakstiem un bākugunīm, arī sazināties ar gāzes Avārijas dienestu varēs tāpat kā līdz šim – pa tālruni 114. «Turpmāk gāzes patēriņa uzskaiti veiks uzņēmums «Gaso», bet rādījumu nodošanas kārtība paliks nemainīga – tie tiks pārsūtīti gāzes tirgotājam, ar kuru klientam ir noslēgts līgums, līdz ar to maksājumu rekvizīti nemainīsies. Tas attiecas arī uz klientiem, kuri izmanto e-pakalpojumu, – konta numurs un maksājuma rekvizīti paliks nemainīgi,» norāda «Latvijas gāzes» pārstāvis.
«Latvijas gāzes» Jelgavas iecirkņa vietā 4. līnijā 35 turpmāk atradīsies AS «Gaso» Jelgavas iecirknis. Tajā klienti varēs vērsties par tehniskiem jautājumiem, gāzes pieslēgumiem, bet noslēgt līgumu par gāzes piegādi nebūs iespējams – to varēs izdarīt «Latvijas gāzes» Kontaktu centrā Rīgā, Vagonu ielā 20, vai pa pastu. K.Upaciers pieļauj, ka reģionos laiku pa laikam tiks rīkotas Klientu dienas, kad būs iespējams slēgt līgumus. Par to uzņēmums informēs iepriekš.
Decembris ir pārejas periods, kurā patērētāji tiks informēti par izmaiņām gāzes tirgū. «Lai gan klienti par izmaiņām tiks informēti, iedzīvotāji neskaidrību gadījumā no 1. decembra aicināti zvanīt «Latvijas gāzes» Kontaktu centram pa tālruni 1855 vai «Gaso» Kontaktu centram pa tālruni 155,» uzsver K.Upaciers.
Foto: no JV arhīva