Pašlaik individuālie ūdens patēriņa skaitītāji ir katra dzīvokļa īpašnieka īpašums, un tas nozīmē, ka viņš sedz arī to uzstādīšanas, verificēšanas vai nomaiņas izmaksas. Taču dzīvokļu īpašnieku kopība var nolemt, ka šīs mērierīces ir kopīpašums, lēmumā paredzot kārtību, kādā mērierīce nomaināma vai verificējama un kas par to maksā. Jau pašlaik JNĪP un «Latio namsaimnieks» apsver iespēju saviem klientiem piedāvāt dzīvokļos uzstādīt jaunās paaudzes skaitītājus jeb mērierīces, kuru rādījumi tiks nolasīti attālināti.
Sintija Čepanone
Jelgavā līdz šim šāda kārtība, kad ūdens skaitītāji ir kopīpašums, nevienā mājā nav ieviesta, taču JNĪP valdes loceklis Juris Vidžis spriež, ka tā būtu laba prakse, ko dzīvokļu īpašniekiem noteikti būtu vērts izskatīt. «Svarīgākais aspekts noteikti būtu tas, ka šāda kārtība izslēgtu negodprātīgu rīcību. Pašlaik, vienkārši runājot, ir tā: ūdens skaitītājs ir mans īpašums – ko gribu, to daru. Šāda iedzīvotāju attieksme kavē ne tikai pārvaldnieka iespējas pārliecināties, vai mērierīce ir derīga lietošanai, bet arī iespaido ūdens patēriņa aprēķinu visiem dzīvokļu īpašniekiem mājā. Taču jāsaprot, ka katrs individuālais ūdens skaitītājs ir ūdens uzskaites sistēmas sastāvdaļa – viens zobratiņš lielā mehānismā –, tādējādi kaut viena negodprātīga iedzīvotāja dēļ par ūdeni vairāk var nākties maksāt visiem kaimiņiem,» tā viņš. Tas attiecas gan uz situācijām, kad, piemēram, dzīvokļa īpašnieks ļaunprātīgi nemaina mērierīci savā mājoklī, kas palielina ūdens zudumu iespējamību mājā, kuri jākompensē visiem dzīvokļiem, gan uz situācijām, kad īpašnieks izvēlas nevis uzstādīt jaunu ūdens skaitītāju, bet verificēt veco – to aizvest uz pārbaudi un pēc pozitīva slēdziena saņemšanas to pašu mērierīci uzstādīt atpakaļ. Šādā situācijā zināmu laiku ūdens patēriņa uzskaite konkrētā dzīvoklī vispār netiek veikta, un tas atkal nav godīgi attiecībā pret citiem mājas iedzīvotājiem, jo uzskaites procesam jābūt nepārtrauktam. Pieņemot lēmumu, ka individuālie ūdens skaitītāji kļūst par kopīpašumu, dzīvokļu īpašniekiem ir garantija, ka visas mājā uzstādītās mērierīces ir precīzas un vienlīdzīgas, līdz ar to ūdens sadalījums pa dzīvokļiem – korekts. «Jāņem arī vērā iedzīvotāju rocība – atsevišķos dzīvokļos ir pat četri skaitītāji, kas automātiski sadārdzina arī mērierīču nomaiņas procesu, un ne visi iedzīvotāji finansiāli to var atļauties. Tāpat taupības nolūkos cilvēks var izšķirties par jau lietota vai zemākas klases skaitītāja uzstādīšanu, kas jau atkal var ietekmēt ūdens patēriņa aprēķinu visiem dzīvokļu īpašniekiem. Savukārt, skaitītāju nomaiņu veicot par mājas kopējiem līdzekļiem, no šādām situācijām iespējams izvairīties, turklāt sadarbībā ar pārvaldnieku mājā var uzstādīt attālināti nolasāmus precīzus ūdens skaitītājus, kas izslēgs jebkādu iespēju kādam blēdīties ar ūdens patēriņa rādījumiem,» uz priekšrocībām norāda J.Vidžis.
Savukārt «Nebruk» vadītāja Mirdza Buka ir kategoriska. «Tādas domas mums pat prātā nav un ar iedzīvotājiem ko tādu negrasāmies apspriest: cilvēki nemaz negribēs skaitītājus mainīt par mājas kopējiem līdzekļiem – katrs pats ir atbildīgs par savu īpašumu,» tā viņa, norādot, ka uzņēmums arī neizskatīs iespēju mājās uzstādīt attālināti nolasāmus ūdens skaitītājus. «Šajā pasākumā ir jāiegulda līdzekļi, un ko tādu mēs nevaram atļauties dotēt,» tā viņa.
Savukārt «Latio namsaimnieks» jau tuvākajā laikā savās apsaimniekotajās mājās Jelgavā plāno organizēt sapulces, lai lemtu par attālināti nolasāmo skaitītāju uzstādīšanu dzīvokļos, informē «Latio namsaimnieka» pārvaldnieks Jānis Vīmanis.
Kopš 2010. gada augusta kooperatīva «Rosme» mājā Uzvaras ielā 5 ūdens rādījumi tiek nolasīti attālināti. «Agrāk bija sarežģītāk – kāds rādījumus iesniedza laikā, kāds – novēloti vai neiesniedza vispār, kāds tos nolasīja precīzi, kāds – aptuveni, un tad no ūdens starpības ar mājas kopējo skaitītāju izvairīties nebija iespējams. Tas radīja lieku neapmierinātību, bet tagad apmierināti, šķiet, ir visi, arī es – ne man vairs rādījumi jānolasa, ne tie jānodod – viss notiek konkrētā laikā, automātiski un precīzi,» saka Uzvaras ielas 5 iedzīvotāja Lauma. «Rosmes» valdes priekšsēdētājs Gatis Lillais stāsta, ka pirms attālināti nolasāmo skaitītāju uzstādīšanas ūdens zudumi mājā bija 20 – 30 kubikmetri mēnesī jeb vidēji 10 – 12 procenti, tagad – labi ja 2 procenti. «Kad izšķīrāmies par šādu skaitītāju uzstādīšanu, atradu uzņēmumu, kas skaitītājus piedāvā līzingā. Karstā un aukstā ūdens skaitītāja komplekta vidējās izmaksas, pērkot uz nomaksu, vienam dzīvokļa īpašniekam mums bija 70 lati, kas mūsu gadījumā jāsedz piecu gadu laikā, mēnesī par to maksājot 50 santīmus. Iedzīvotāji novērtē, ka izmaksas par skaitītājiem var segt pakāpeniski,» stāsta G.Lillais, skaidrojot, ka ar šādu sistēmu nošmaukt ūdens patēriņu ir pagrūti, līdz ar to katrs maksā par reāli patērēto ūdens apjomu.
Ūdens skaitītāju rādījumu nodošanas laiks mājās, kuras pārvaldnieks ir JNĪP
Mājas ievadā uzstādītā ūdens skaitītāja rādījumi tiek nolasīti mēneša trīs pēdējo darbdienu laikā
Individuālo ūdens skaitītāju rādījumi dzīvokļu īpašniekiem/pilnvarotajām personām nama pārvaldniekam jāiesniedz līdz katra mēneša pēdējai dienai (ieskaitot)
Foto: Ivars Veiliņš, JV kolāža