3.3 °C, 1.7 m/s, 94.1 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāIelu uzturēšana notiek visu diennakti
Ielu uzturēšana notiek visu diennakti
26/02/2017

Kad dodamies ikdienas gaitās, bieži vien nozīmīgākie darbi – ne vienmēr acīm redzami – ceļu uzturēšanā jau ir paveikti. Ceļu uzturēšanas darbu atbildīgie dežuranti ceļu stāvokļa monitoringu veic visu diennakti, periodiski apsekojot brauktuvju virsmas stāvokli. Ja konstatēta brauktuves slīdamība, dežurants ziņo Jelgavas Pašvaldības operatīvās informācijas centra (POIC) dispečeram un telefoniski informē «Pilsētsaimniecības» ziemas dienesta atbildīgo ielu ekspluatācijas inženieri, ar kuru kopīgi pieņem lēmumu par nepieciešamajām darbībām. Šo darbību ķēdi ikdienā neredzam, taču minētā struktūra palīdz ceļu uzturētājiem efektīvi un savlaicīgi novērst bīstamību uz ceļiem.

Ceļu uzturēšanā ziemas sezonā ir svarīga operativitāte, tādēļ ir
noteikti laiki, kuros tehnikai jāsāk darbi. Ja apstiprinājusies
brauktuves slīdamība vai izveidojies tā saucamais melnais ledus,
Jelgavas pilsētas pašvaldības iestāde «Pilsētsaimniecība» vienojas
ar ceļu uzturēšanas uzņēmumu «Kulk» par konkrētu ielu vai maršruta
kaisīšanu, kas jāuzsāk ne vēlāk kā 40 minūšu laikā. Savukārt ietvju
tīrīšanu ziemas periodā uzsāk, ja sniega biezums uz ietves
pārsniedz sešus centimetrus – maršrutā iekļauto ietvju mehanizētā
tīrīšana un kaisīšana ziemas periodā jāuzsāk vienas stundas laikā
pēc pasūtījuma. Savukārt sētniekiem sava darba izpilde jānodrošina
līdz pulksten 8 rītā un nepieciešamības gadījumā dienas laikā
jāveic atkārtota ietvju tīrīšana.

Laikapstākļu izmaiņas fiksē ielu
meteostacijas

Ceļu uzturētājiem sekot līdzi ceļu stāvoklim gan dienas laikā,
gan naktī palīdz ielu meteoroloģiskās stacijas, ar kurām var
laicīgi prognozēt laikapstākļu izmaiņas, tādējādi apzinot
nepieciešamās darbības ceļu stāvokļa uzlabošanā. Jelgavā ir
uzstādītas piecas ielu meteoroloģiskās stacijas, kas atrodas Meiju
ceļa un Satiksmes ielas krustojumā, Rūpniecības un Tērvetes ielas,
Lietuvas šosejas un Miera ielas, Brīvības bulvāra un Rīgas ielas,
kā arī Lāčplēša ielas un Brīvības bulvāra krustojumā. Tās mēra
gaisa temperatūru, no­krišņu daudzumu, vēja ātrumu un virzienu, kā
arī ar ceļa seguma sensoru palīdzību spēj noteikt gan ceļa virsmas
temperatūru, gan arī ceļa segas temperatūru zem seguma. «Šīs
stacijas sniedz iespēju prognozēt gaidāmo laikapstākļu ietekmi uz
ceļa segumu, laicīgi izvērtējot, kādas darbības ceļu uzturēšanā būs
nepieciešamas. Gaisa temperatūras izmaiņas iespējams prognozēt sešu
stundu intervālā, un divu tuvāko stundu prognoze ir ļoti precīza,»
stāsta «Pilsētsaimniecības» vadītājs Māris Mielavs. Sensori
uzstādīti vietās, kur visbiežāk varētu rasties apledojums,
piemēram, ūdenstilpju un tiltu tuvumā, kā arī ārpus pilsētas
centra. M.Mielavs norāda, ka efektīvākai ceļu uzturēšanai ielu
meteoroloģiskās stacijas varētu uzstādīt arī vēl citviet pilsētā.
«Pateicoties šīm tehnoloģijām, mums ir vienkāršāk kontrolēt, vai
tiek ievēroti darbu veikšanas nosacījumi un izpildītāja reaģēšanas
laiki darbu uzsākšanai un vai tikusi veikta sāls kaisīšana, jo
meteoroloģiskās stacijas sensors fiksē arī kaisītā sāls
koncentrāciju ielas segumā. Meteostacijas ļauj laikus mobilizēt
ielu uzturēšanai nepieciešamos resursus,» norāda M.Mielavs.

Bez cilvēciskā faktora neiztikt

Atbildīgā institūcija par ielu uzturēšanu ir
«Pilsētsaimniecība», kas noteiktā laika periodā, izsludinot
iepirkumu, izvēlas ielu uzturēšanas ģenerāluzņēmēju – jau vairāku
gadu garumā Jelgavā tas ir SIA «Kulk». Uzņēmums nodrošina parku,
skolu teritoriju, ielu, stāvlaukumu, ietvju un citu pašvaldībai
piederošu teritoriju apsaimniekošanu – kopumā tā pārziņā ir teju
400 tūkstošu kvadrātmetru platība – daļa tiek tīrīta mehanizēti,
pārējo teritoriju apsaimnieko aptuveni 50 «Kulk» sētnieki.
Mehanizēti tīra ielu brauktuves un daļu ietvju, bet pārējās ietves,
celiņi, autobusu pieturas un rotaļlaukumi ir sētnieku pārziņā.

Informāciju par ceļu stāvokli no ielu meteoroloģiskajām stacijām
«Kulk» saņem visu diennakti, taču, neskatoties uz staciju prognožu
efektivitāti, ceļu uzturēšanā neiztikt bez cilvēciskā faktora. Par
pilsētas ielu stāvokļa monitoringu ir atbildīgi «Kulk» dežuranti,
kuri dežurē, periodiski dodoties noteiktos maršrutos un apsekojot
ceļu seguma stāvokli – viņi arī kontrolē sētnieku un tehnikas
operatoru paveiktā darba kvalitāti. Ziemas dienesta dežūras
brīvdienās un svētku dienās «Kulk» nodrošina diennakts režīmā,
savukārt darba dienās – no pulksten 17 līdz nākamā rīta pulksten 8;
darba dienās līdz pulksten 17 dežurē «Pilsētsaimniecības» ielu
ekspluatācijas inženieris. «Efektīvāka ceļu stāvokļa monitoringa
nodrošināšanai ir izstrādāti tā saucamie ielu maršruti, kas
sarindoti pēc to nozīmības. Prioritāte ir krustojumiem un tiltiem,
tiem seko lielākās un centrālās ielas, tad – pārējās teritorijas,»
skaidro «Kulk» ražošanas direktore Diāna Agule. «Ne vienmēr tiek
tīrīta visa iela – dažreiz pietiek, ja notīra tikai krustojumu –
viss atkarīgs no konkrētās situācijas. Piemēram, ja visu nakti
snieg un tiek prognozēts, ka intensīva snigšana kādu laiku
turpināsies, sniega tīrīšanu neuzsāk uzreiz, bet plāno tā, lai,
cilvēkiem dodoties dienas gaitās, ielas un ietves būtu attīrītas,»
skaidro M.Mielavs.

Uzklausa iedzīvotāju ieteikumus

Arī iedzīvotāji var iesaistīties ielu uzturēšanas uzlabošanā,
zvanot uz POIC. «Zvanu biežums atkarīgs no laikap­stākļiem un
sezonalitātes. Ja pavasarī un vasarā vairāk ziņo par ielu seguma
problēmām, tad rudenī tās ir ielu apgaismojuma vai lietus ūdens
novadīšanas sistēmu problēmas. Ziemā aktuālākais ir sniegs un
apledojums,» stāsta «Pilsētsaimniecības» vadītājs. Viņš norāda, ka
visvairāk zvanu tiek saņemti intensīvas snigšanas un stipru lietavu
laikā. «Vērā tiek ņemts jebkurš saņemtais zvans. Mēs izvērtējam
katru situāciju, un ir tādi darbi, kurus varam atrisināt dienas
laikā, piemēram, sniega tīrīšana, savukārt ir darbi, kas veicami
ilgtermiņā. Veidojot iestādes gada budžetu, mēs apkopojam saņemtos
ieteikumus un risinām tos, cik mums to atļauj līdzekļi,» tā
M.Mielavs. Viņš papildina, ka nav neviena zvana, kas netiktu ņemts
vērā, un, ja cilvēks ir izteicis vēlmi saņemt rakstisku atbildi,
iestāde to nodrošina. «Ja jautājums, kuru saņemam, nav mūsu
atbildībā, mēs to novirzām tālāk, piemēram, «Latvijas Valsts
ceļiem» vai namu apsaimniekotājiem.»

Intensīvas snigšanas apstākļos nosaka
prioritātes

Spēcīgas snigšanas laikā prioritāte ir tranzīta ielas un
pilsētas nozīmes maģistrāles, sabiedriskā transporta kustības
maršruti, kā arī izglītības iestādes. Šīs ir teritorijas, ar kurām
uzsāk sniega tīrīšanas darbus – pārējais ir pakārtots. «Intensīvas
snigšanas gadījumā vienas un tās pašas ielas ir jātīra atkārtoti,
un ir bijis, ka tīrīšana ir jāatkārto līdz pat piecām reizēm
dienā,» skaidro iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs. «Pēdējo gadu
laikā ielu uzturēšanas metodes ziemas sezonā nav būtiski
mainījušās, bet, protams, gadījumos, kad snigšana ieilgst un
pārsniedz diennakts robežu, darbs rit saspringtāk,» tā D.Agule.

Sniega izvešanas vietas katru gadu tiek saskaņotas ar Valsts
vides dienestu, un šobrīd Jelgavā ir četras vietas – Slokas,
Lapskalna, Kārklu un Aviācijas ielā. «Sniega izvešana ir galējais
variants – ja tā apjoms tiešām traucē satiksmi un pasliktina
satiksmes drošību. Visbiežāk sniegs tiek novietots zaļajās zonās,
kur tas dabiskā veidā nokūst,» skaidro M.Mielavs. Lai nodrošinātu
arī efektīvu ielu malu un automašīnu novietošanai paredzēto tā
saucamo kabatu tīrīšanu, saskaņā ar uzstādītājām zīmēm tiek
pieņemts lēmums – ielas tīrīt dienas laikā vai naktī. «Ir ielu
malas, kurās automašīnas atļauts turēt bez laika ierobežojuma,
citur laika ierobežojums darbojas visu diennakti, bet kaut kur –
tikai konkrētās diennakts stundās. Tā var atvieglot šo zonu
attīrīšanu no sniega,» norāda iestādes «Pilsētsaimniecība»
vadītājs. Nepieciešamības gadījumā tiek uzstādītas papildu zīmes,
kas ļauj nodrošināt brīvas ielu malas gadījumā, ja sniega apjoms ir
liels. Automašīnu īpašnieki aicināti ilgstoši neatstāt automašīnas
ceļu malās, jo tas būtiski apgrūtina ceļu uzturētāju darbu un
sašaurina brauktuvi.

Mainīgā gaisa temperatūra – lielākais drauds ceļu
uzturētājiem

Ja gaisa temperatūra ir zem nulles atzīmes un notiek intensīva
snigšana, ielas un ietves gan tīra, gan arī kaisa ar mitrā sāls
maisījumu jeb nātrija hlorīdu.  Sāls kaisīšanai ir noteikta
norma, kas ir no 10 līdz 30 gramiem uz kvadrātmetru – atkarībā no
konkrētajiem laikapstākļiem un sniega daudzuma. Savukārt, ja gaisa
temperatūra nokrīt zem mīnus 8 grādu atzīmes, tad sāls maisījums
kļūst neefektīvs un ielas tiek kaisītas ar smilti. «Tīrot grants
ceļus, parasti uz to virsmas paliek neliela sniega kārta un
veidojas apledojums, tādēļ arī tos kaisa ar smilti,» papildina
«Pilsētsaimniecības» vadītājs M.Mielavs. Kaut arī pēdējos gados
Latvijā nav bijušas ļoti sniegotas ziemas, tas nenozīmē, ka ceļu
uzturētājiem trūkst darba – tieši mainīgie laikapstākļi ir
lielākais izaicinājums ceļu uzturētājiem. Šādu laikapstākļu ietekmē
uz ceļiem veidojas arī tā saucamais melnais ledus – šādā gadījumā
«Kulk» ir jāuzsāk brauktuvju kaisīšana 40 minūšu laikā pēc
«Pilsētsaimniecības» pasūtījuma.

«Pēdējo gadu laikā ziemas sezonā mums nākas saskarties ar
mainīgas gaisa temperatūras ietekmi, kas ne vien rada apledojumu,
bet arī nodara kaitējumu ceļu segumam. Gaisa temperatūrai
svārstoties no mīnus līdz plus atzīmei, tiek bojāts ceļu segums, un
mums bieži nākas veikt avārijas bedru remontu, kam izmantojam
auksto asfaltu,» tā D.Agule.

Tehniskais nodrošinājums 

«Kulk» ir aptuveni 21 tehnikas vienība, kas nodrošina ceļu
tīrīšanu ziemas sezonā, taču nepieciešamības gadījumā skaitu
iespējams palielināt līdz 26 vienībām, piesaistot ārpakalpojumu.
Lielākās ielas tīra ar lielo tehniku jeb pašizgāzējiem, kas
aprīkoti ar sniega lāpstu un kaisītāju – ar to var kaisīt sāli,
smilti, kā arī slacīt sālsūdeni. «Nepieciešamības gadījumā pilsētas
lielākās ielas tandēmā var tīrīt līdz pat četrām šādām tehnikas
vienībām, tādējādi aptverot brauktuvi visā tās platumā,» skaidro
D.Agule. Savukārt grants ceļus tīra ar greideriem. «Greideru lāpsta
nav aprīkota ar gumijas apvalku, tādēļ tas nav piemērots asfalta
tīrīšanai, jo var bojāt tā virsmu,» skaidro «Kulk» Transporta
nodaļas vadītājs Jurijs Bosko. Ielu uzturēšanai tiek izmantota arī
lielā traktortehnika un ekskavatori, kas aprīkoti ar sniega lāpstu
vai kausu, savukārt mazākas ielas un ietves tīra, izmantojot mazo
traktortehniku. «Dažām tehnikas vienībām ir arī slota un sniega
pūtējs, kas palīdz sniegu no brauktuves pārvietot uz ceļmalām,» tā
J.Bosko.

«Stipras snigšanas gadījumā sētnieku atbildībā esošās
teritorijas palīdz tīrīt ar tehniku, bet sētniekam jāspēj
nodrošināt kārtība līdz pulksten astoņiem rītā,» stāsta D.Agule.
Arī sētniekam intensīvas snigšanas gadījumā ir jādežurē, atkārtoti
veicot ielu tīrīšanu, ja tas nepieciešams. «Mums ir nepārtraukti
jāstrādā, lai nodrošinātu ceļu tīrību – iedzīvotājiem gan mēdz
šķist, ka darbi notiek vien tad, kad uzsnidzis liels sniega
daudzums, bet mēs strādājam 24 stundas diennaktī,» tā D.Agu­le.
Viņa papildina, ka pēdējo gadu laikā «Kulk» ir veicis gan tehnikas
aprīkošanu ar specializētām iekārtām, lai uzlabotu ziemas
uzturēšanas darbu kvalitāti, gan iepircis jaunu tehniku. «Pirms
gadiem 7 – 8 šo tehnikas vienību skaits bija apmēram par trešdaļu
mazāks nekā šobrīd un arī aprīkojums nebija piemērots liela darba
apjoma veikšanai, tādēļ darbi tika veikti ilgākā laika periodā,»
vērtē «Kulk» pārstāve.

Par ietvju uzturēšanu ir jārūpējas arī namu
saimniekiem

Pašvaldības saistošie noteikumi nosaka, ka privātmāju
iedzīvotāji ir atbildīgi par to īpašumam piegulošo ietvju
uzturēšanu – gan vasaras, gan arī ziemas sezonā –, un iestāde
«Pilsētsaimniecība», palīdzot namu saimniekiem novērst ietvju
slīdamību, piedāvā bezmaksas smilti ietvju kaisīšanai. «Katru gadu
sezonas sākumā savā mājaslapā publicējam informāciju par to, kā
privātmāju īpašniekiem jārīkojas, lai saņemtu bezmaksas smilts
maisījumu ietvju kaisīšanai – mēs to piegādājam aptuveni 25
kilogramus smagos maisos,» stāsta M.Mielavs. Vidēji šis ir
pietiekams apjoms vienai sezonai, taču nepieciešamības gadījumā
privātmāju saimnieki var saņemt arī papildu maisījumu. «Vienā
sezonā piegādājam aptuveni 150 – 170 maisus smilts maisījuma.
Šosezon jau piegādāti 165 maisi,» tā M.Mielavs.

Arī daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem pašiem jāatbild par namu
pagalmu un mājai piegulošo ietvju uzturēšanu – iedzīvotājiem par
tīrīšanu ir jāvienojas ar namu apsaimniekotāju vai tā jānodrošina
pašu spēkiem.

Foto: Austris Auziņš