No 14. līdz 21. maijam notiek pirmā valsts iniciatīva «Dienas bez rindām», kurā valsts un pašvaldību iestādes klientus mudina izmantot e-pakalpojumus. Šai iniciatīvai pievienojusies arī Jelgavas novada dome un vairāku valsts iestāžu Jelgavas filiāles un nodaļas. Kā noskaidroja portāls www.jelgavasvestnesis.lv, Jelgavas domes klientu apkalpošanas centrā interesi par e-pakalpojumiem izrādījuši 11 apmeklētāji.
Ilze Knusle-Jankevica
«Klientu apkalpošanas centra konsultanti kopš akcijas «Dienas bez rindām» pirmās dienas ir konsultējuši 11 interesentus par to, kā pareizi deklarēt savu dzīvesvietu, kā pieteikt bērnu bērnudārza rindā un noskaidrot īpašumā deklarētās personas. Ar vienotā valsts un pašvaldību pakalpojumu portāla www.latvija.lv starpniecību pašvaldībā vēl var noskaidrot nekustamā īpašuma nodokļa apmēru, to apmaksāt, kā arī uzrakstīt pašvaldība brīvas formas iesniegumu par visdažādākajiem jautājumiem,» stāsta pašvaldības Kancelejas vadītājas vietnieks Jānis Zemene.
«Jau līdz šim, gadu no gada, novērots aizvien lielāks klientu – iedzīvotāju un juridisko personu – iesniegumu skaits elektroniskā veidā. Piedāvājot izvēles iespējas iesnieguma iesniegšanas veidam, tiek veicināta klientu apmierinātību ar pašvaldības darbu. Iesniegt iesniegumu elektroniski ir ērti un pavisam lēti – nav jātērē laiks un nauda, lai dotos klātienē pieteikt sev vēlamo pakalpojumu. Protams, daudzi no pakalpojumiem, kurus regulē plaša normatīvā bāze, ir sarežģīti un bez speciālistu konsultēšanas neklātienē grūti aizpildāmi. Tomēr ar katru gadu, standartizējot pakalpojumus, būtu iespēja aizvien lielāku daļu no tiem padarīt vieglāk piesakāmus tieši elektroniskā veidā. Tas gan nozīmē pašvaldībai kā pakalpojuma sniedzējai jaunus izaicinājumus gadījumos, kad iesniegumi būs neprecīzi – jābūt skaidrai kārtībai, kādos gadījumos sazināties ar klientu un lūgt precizēt iesnieguma saturu un sniegt papildus informāciju, kādos gadījumos to noraidīt. Klātienē šos jautājumus parasti var atrisināt uzreiz,» skaidro J.Zemene.
Iniciatīvai «Dienas bez rindām» pievienojušās arī tādas iestādes kā Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA), Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Valsts vides pārvalde, Ceļu satiksmes drošības direkcija, Lauku atbalsta dienests, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, Valsts zemes dienests, Veselības inspekcija. Kā norāda, piemēram, Valsts vides dienesta Jelgavas reģionālajā vides pārvalde, akcijas laikā klientu interese par e-pakalpojumu izmantošanu nav bijusi, lai gan to izmantošana atvieglotu viņiem ikdienu. Līdzīga situācija ir arī NVA. «Pavisam nesen ieviests jauns e-pakalpojums, kas ļauj iesniegumu bezdarbnieka vai darba meklētāja statusa saņemšanai aizpildīt elektroniski, izmantojot mūsu mājas lapā ievietoto veidlapu. Aizpildītais iesniegums jāapliecina ar drošu elektronisko parakstu un jānosūta uz filiāles e-pastu. Jāsaka, ka šobrīd saņemti vien daži šādi iesniegumi,» norāda NVA Jelgavas filiāles vadītāja Andra Dietlava, piebilstot, ka e-pakalpojumu izmantošana lielākais ieguvums ir klientam, jo apmeklējumu var laikus ieplānot, kā arī, izmantojot e-vidi, sajust sistēmas ērtumu un ātrumu, nezaudējot laiku gaidīšanas procesā.
Foto: Raitis Supe