Tuvojoties vasarai, arvien vairāk cilvēku izvēlas pārvietoties ar divu riteņu braucamrīkiem – velosipēdu vai motociklu, tāpēc pēdējā laikā aktualizējies jautājums par to vadīšanas atļaujas ieguvi.
Elīna Biseniece
Vasaras mēnešos iedzīvotāji daudz biežāk vēlas kārtot gan velosipēda, gan A kategorijas – motocikla tiesības, informē Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Jelgavas nodaļā. Sevišķi aktuāla pēdējos mēnešos esot A kategorijas jeb motociklu tiesību iegūšana, jo braukšanas eksāmenu iespējams kārtot tikai no 1. aprīļa līdz 1. oktobrim. Šogad esot notikušas izmaiņas šī paša braucamrīka vadīšanas eksāmena nolikumā – no 24. aprīļa teorētiskā daļa kļuvusi obligāta. Savukārt, lai kļūtu par pilntiesīgu velosipēda vadītāju, teorētiskais eksāmens esot vienīgais, kas jākārto, turklāt tiem, kam jau ir citas kategorijas vadītāja apliecība, atļauts vadīt velosipēdu arī bez braucamrīka tiesībām.
Autoskolu darbinieki un klienti par jaunajām izmaiņām A kategorijas tiesību eksāmenā izsakās dažādi. K. Ustupa autoskolas pārstāve Solvita atzīst, ka šajā sezonā ir jūtamas klientu skaita izmaiņas. «Mācīties gribētāju ir palicis mazliet mazāk, tomēr nav skaidrs, vai pie tā var vainot tikai obligāto teorijas eksāmenu,» tā Solvita. Galvenokārt nākot mācīties cilvēki pāri 20 gadiem, kuriem pašiem ir interese par motobraukšanu vai ietekmējušies no draugiem.
Savukārt autoskolas «Autoamatnieks» instruktors Lauris Jansons stāsta, ka pašlaik vēl nav neviena skolēna, kas pie viņiem jau būtu licis A kategorijas eksāmenu pēc jaunajiem noteikumiem, un pats viņš arī nav apmierināts ar izmaiņām. «Ļoti daudzi, uzzinot, ka nepieciešams kārtot arī teoriju, uzreiz atsakās no domas mācīties, jo nav laika vai pacietības to darīt». Galvenokārt cilvēki mācoties braukt ar motociklu, uzskatot, ka tas ir ekonomiskāk kā braukt ar automašīnu, citi iemesli – darba dēļ vai vienkārši kompānijas pēc. «Tie, kas parasti nāca draugu ietekmēti, tagad arī galvenokārt pieder pie tiem, kas atsakās mācīties teorijas dēļ,» komentē L. Jansons. Arī viņa skolojamais Mareks Velps, kas nupat ieguvis A kategorijas tiesības pēc vecā nolikuma, atzīst, ka padomātu vairākas reizes, ja būtu jākārto teorija. Motociklu Mareks esot mācējis vadīt arī pirms pieteikšanās kursos.
Atšķirībā no autoskolu sniegtās informācijas, uz ielām, biežāk kā citus gadus ceļu policijas pārbaudītajiem motocikla vai velosipēda vadītājiem ir tiesības. Neskatoties uz to, Jelgavas Kārtības policijas biroja 3.nodaļas priekšnieks Aivars Putniņš atzīst – iedzīvotāju braukšanas paradumi būtiski nav mainījušies. «Bieži satiksmes negadījumus izraisa motociklisti ar vadītāja apliecību, kuri piedaloties satiksmē neievēro elementāras ētikas principus,» komentē A. Putniņš. Kā citus gadus, ceļu policija pastiprinātu uzmanību motociklu un velosipēdu vadītāju pārbaudei pievērsīs Jelgavas Pilsētas svētku un Līgo svētku laikā.
Portāls www.jelgavasvestnesis.lv atgādina, ka velosipēda vadīšanas tiesības var iegūt no 12 gadiem, līdz šim vecumam braukt drīkst tikai pilngadīga pavadoņa uzraudzībā vai vienatnē dzīvojamās zonas teritorijā. Motociklus atļauts vadīt, ņemot vērā to jaudu – no 16 gadiem motociklus bez blakusvāģa, kuru motora darba tilpums nepārsniedz 125 kubikcentimetrus un jauda nepārsniedz 11 kilovatus (15 zirgspēkus), kā arī triciklus un kvadraciklus. No 18 gadu vecuma tiesības var kārtot motocikliem, kuru motora jauda nepārsniedz 25kW (34zs) vai 0,16kW/kg (0,22zs/kg), savukārt mopēdus atļauts vadīt no 14 gadiem.
Foto: Ivars Veiliņš