Lai precizētu asistenta pakalpojuma piešķiršanas nosacījumus, atvieglotu pakalpojuma pieejamību personām ar invaliditāti, kā arī nodrošinātu iespēju sociālajiem dienestiem individuāli izvērtēt personu ar invaliditāti vajadzības un iespējas pārvietoties ārpus mājokļa, ieviestas izmaiņas valsts finansētā asistenta pakalpojuma nodrošināšanā.
Kā skaidro Jelgavas Sociālo lietu pārvaldes Rehabilitācijas nodaļas sociālā darbiniece Ilze Vāverīte, šobrīd valsts finansēto asistenta pakalpojumu mūsu pilsētā saņem gandrīz 120 cilvēki ar īpašām vajadzībām un interese par iespēju izmantot šo pakalpojumu palielinās. Taču vienlaicīgi klienti aicināti ņemt vērā izmaiņas, ko no 1. janvāra paredz grozījumi MK noteikumos Nr.942 «Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu pašvaldībā».
«Lai veicinātu personu ar invaliditāti aktīvāku iekļaušanos sabiedriskajā dzīvē, grozījumi paredz nedēļā piecu stundu palielinājumu nokļūšanai uz darbu un desmit stundu palielinājumu nokļūšanai uz izglītības iestādi, dienas centru vai citu sociālās rehabilitācijas iestādi. Savukārt iesaistīšanos sociālās iekļaušanas pasākumos jeb tā saucamo brīvo laiku (iepirkšanās, teātru, koncertu, sporta spēļu, citu pasākumu un sabiedrisku vietu apmeklējums, kas saistīts ar brīvā laika pavadīšanu) turpmāk var piešķirt līdz divām stundām nedēļā līdzšinējo 10 stundu vietā,» tā I.Vāverīte, akcentējot, ka tādējādi turpmāk iesniegumā nav jānorāda kopējais stundu skaits nedēļā, bet gan pasākumi, kuriem persona vēlas izmantot asistenta pakalpojumu.
Atbilstoši ieviestajām izmaiņām šis nosacījums attiecas arī uz personām ar I invaliditātes grupu, kuras saņem īpašas kopšanas pabalstu. «Šī grupa tiek pielīdzināta pārējām pakalpojuma saņēmēju grupām, līdz ar to personām ar I invaliditātes grupu vairs nav jāapliecina sava dalība noteiktos pasākumos, tostarp jāatskaitās par brīvā laika pavadīšanu,» piebilst Rehabilitācijas nodaļas sociālā darbiniece.
Savukārt lielākas pilnvaras asistenta pakalpojuma piešķiršanai dotas sociālajiem dienestiem. Proti, iepriekš iesniegums par asistenta pakalpojuma piešķiršanu bieži vien tika aizpildīts dzīvesvietā, līdz ar to sociālajam darbiniekam nebija iespēju individuāli izvērtēt personas ar invaliditāti aktivitātes un sociālās funkcionēšanas spējas. «Šobrīd individuālā izvērtēšana ir iekļauta MK noteikumu grozījumos, un tas nozīmē, ka asistenta pakalpojuma nepieciešamība tiek izvērtēta, klātienē tiekoties ar konkrēto klientu. Tas ļauj tuvāk iepazīt klientu, apzināt viņa vajadzības un informēt par citiem pakalpojumiem, uz kuriem viņš, iespējams, var pretendēt,» tā I.Vāverīte, asistenta pakalpojuma saņēmējus un sniedzējus aicinot būt saprotošiem un ņemt vērā grozījumos iekļauto prasību, ka sociālajam dienestam ir tiesības pieprasīt asistenta pakalpojuma sniedzējam apliecinājumu par faktiski sniegto asistenta pakalpojumu.
Lai saņemtu asistenta pakalpojumu vai konsultācijas par to, personai jāvēršas Jelgavas Sociālo lietu pārvaldē Pulkveža Oskara Kalpaka ielā 9, 123. kabinetā. Informācija pa tālruni 63048923, 25644188. Pieņemšanas laiks: pirmdienās no pulksten 9 līdz 12 un no pulksten 15 līdz 19, kā arī trešdienās no pulksten 9 līdz 12.
Foto: no JV arhīva