0.7 °C, 3.5 m/s, 82.6 %

Pilsētā

Jelgavā «zaķu» nav daudz
23/08/2015

SIA «Jelgavas autobusu parks» (JAP) nodrošinātajos pilsētas nozīmes maršrutos sods pasažierim par braukšanu bez biļetes sabiedriskajā transportā ir pieci eiro, reģionālajos starppilsētu maršrutos – septiņi (šāda kārtība ir spēkā kopš pagājušā gada 1. janvāra). Taču, kā norāda JAP, jelgavnieki ir pietiekami apzinīgi – braucam bez biļetes tiek pieķerti mazāk nekā desmit pasažieri mēnesī, bet lielākais izrakstīto soda kvīšu skaits līdz šim mēnesī bijis divas.

Sintija Čepanone

SIA «Jelgavas autobusu parks» (JAP) nodrošinātajos
pilsētas nozīmes maršrutos sods pasažierim par braukšanu bez
biļetes sabiedriskajā transportā ir pieci eiro, reģionālajos
starppilsētu maršrutos – septiņi (šāda kārtība ir spēkā kopš
pagājušā gada 1. janvāra). Taču, kā norāda JAP, jelgavnieki ir
pietiekami apzinīgi – braucam bez biļetes tiek pieķerti mazāk nekā
desmit pasažieri mēnesī, bet lielākais izrakstīto soda kvīšu skaits
līdz šim mēnesī bijis divas.

«Jelgavā bezbiļetnieku problēma nav
īpaši aktuāla, un galvenokārt tas skaidrojams ar faktu, ka biļešu
tirdzniecība notiek ar šofera starpniecību – pasažieru iekāpšana
autobusā tiek organizēta pa priekšējām durvīm, līdz ar to tikt
garām šoferim, neiegādājoties braukšanas biļeti, nav nemaz tik
viegli,» skaidro JAP Pārvadājumu nodaļas vadītājs Gatis Dūmiņš, gan
piebilstot, ka atsevišķos gadījumos pasažieriem tas izdodas, tāpat
dažkārt vainojams autobusa vadītājs, kurš apzināti pasažierim
neizsniedz biļeti. «Taču pasažiera pienākums ir ne tikai iegādāties
biļeti, bet arī to paņemt no šofera un saglabāt līdz brauciena
beigām – nedrīkst pieļaut, ka, samaksājot par braucienu, pretī
netiek izsniegts derīgs dokuments jeb autobusa biļete. Arī tas ir
«zaķis», kurš nepaņem biļeti no šofera,» uzsver viņš, par
negodīgiem autobusu vadītājiem aicinot ziņot JAP pa diennakts
tālruni 63086161.

To, vai pasažieris iegādājies biļeti braucienam sabiedriskajā
transportā, JAP autobusos kontrolē gan SIA «Baltic Security
Service», ar kuru par šī pakalpojuma nodrošināšanu noslēgts līgums,
gan arī paši uzņēmuma darbinieki. «Mēnesī kontrole tiek veikta
vairāk nekā 1000 reizes jeb vidēji dienā 35 reizes. Maršruti un
reisi lielākoties tiek izvēlēti pēc nejaušības principa. Citāda
situācija ir, ja, piemēram, rodas aizdomas par kāda šofera
negodprātību, saņemtas sūdzības vai kāds konkrēts pasažieris par
sistemātisku braukšanu bez biļetes nonācis mūsu redzeslokā – tad
kāds maršruts vai konkrēts reiss pārbaudēm tiek pakļauts speciāli,»
skaidro G.Dūmiņš, piebilstot, ka biļešu pārbaudi Jelgavas pilsētas
autobusos nodrošina viena kontrolieru ekipāža.

Taujāts par pasažieru ieradumiem biļešu iegādē, viņš norāda, ka
lielākoties jelgavnieki ir apzinīgi. G.Dūmiņš stāsta, ka vidēji
mēnesī par braukšanu bez biļetes tiek pieķerti 5 – 10 pasažieri,
dažkārt pat mazāk. Parasti situāciju izdodas atrisināt mierīgā ceļā
– vai nu pasažieris, kurš braucis bez biļetes, no autobusa izkāpj,
vai nu biļeti uzreiz iegādājas. Būtiskas konfliktsituācijas līdz
šim nav radušās – visu izdodas atrisināt mierīgā ceļā. Turklāt, tā
kā biļešu kontrolieru primārais mērķis nav sodīt bezbiļetnieku, bet
gan panākt, lai pasažieri autobusā iegādātos biļeti, arī izrakstīto
soda kvīšu skaits nav liels – maksimums divas soda kvītis mēnesī,
atsevišķos mēnešos pat netiek izrakstīta neviena.

Jāpiebilst, ka gadās pieķert kā dažāda vecuma un dzimuma, tā arī
dažāda sociālā stāvokļa cilvēkus, kuri pa reizei grēko, sabiedrisko
transportu izmantojot bez maksas.

Jāatgādina, ka pasažieru pienākums ir pie autobusa vadītāja
iegādāties un paņemt braukšanas biļeti – tai jābūt katram
pasažierim, arī tiem, kuriem ir tiesības izmantot sabiedriskā
transporta pakalpojumus bez maksas vai ar atvieglotiem
noteikumiem.