1.6 °C, 2.9 m/s, 92.9 %

Pilsētā

Kad pilsētu neredz, bet sajūt
24/11/2017

«Stāvot pieturā, redzu, ka tuvojas autobuss, bet nezinu, vai tas ir mans. Ja pieturā ir vēl kāds, pajautāju, bet, ja līdzās neviena nav, kāpju iekšā un jautāju šoferim. Protams, šādi ne vienmēr paveicas iekāpt īstajā autobusā,» saka jelgavniece Inta, kurai viena acs ir neredzīga, bet ar otru kundze redz vāji. Savu darba mūžu Inta veltījusi rasēšanai, un, kā pati stāsta, uz darbu katru dienu devusies kā uz svētkiem, taču nu jau 25 gadu garumā jelgavniece pamazām zaudē redzi un viņai nākas saskarties ar pilsētvides izaicinājumiem. «Es par nebūšanām nesūdzos – uzskatu, ka visu ir jāiemācās pieņemt, un, pat ņemot vērā redzes problēmas, esmu diezgan aizņemta. Mazbērni mēdz teikt – vecmāmiņa ģimenē ir aktīvākā,» ar smaidu teic Inta. Portāls www.jelgavasvestnesis.lv uzrunāja Intu un citus jelgavniekus ar redzes traucējumiem, lai izprastu, kā ir tad, kad savu pilsētu uztver nevis ar acīm, bet sajūtām.

Sabiedriskais transports un satiksme ir tikai viens no
izaicinājumiem, ar ko nākas saskarties vājredzīgiem un neredzīgiem
cilvēkiem. Viņi daudz vairāk par pārējiem izjūt, piemēram, uz
ietvēm izvietotās ceļa zīmes, atkritumu tvertnes, bedres,
lielveikalu ejās izkārtotās akcijas preces un daudz ko citu, kas
nereti kļūst par šķēršļiem ikdienas ceļā. Savukārt šo cilvēku
atpazīšanas zīme jeb acis ir balts spieķis, kas diemžēl bieži tiek
ignorēts.

Gadās pabraukt garām pieturai

Cilvēki ar redzes invaliditāti sabiedrisko transportu var
izmantot bez maksas, taču ne vienmēr viņiem ir iespēja darīt to
pilnvērtīgi. Uzrunātie jelgavnieki norāda, ka viens no
būtiskākajiem faktoriem, kas ievērojami atvieglotu cilvēku ar
redzes problēmām pārvietošanos sabiedriskajā transportā, ir
audiosistēmas ieviešana, autobusus aprīkojot ar ārējiem skaļruņiem
un nodrošinot pieturu atskaņošanu arī autobusā. «Pietiktu ar to, ja
atskaņotu kaut vai tikai nozīmīgākās pieturas – man bieži ir
gadījies pabraukt garām nepieciešamajai pieturai. Taču pozitīvi
novērtēju to, ka pieturās lielākoties ir gaismas vitrīnas, kas
vājredzīgam cilvēkam ļauj neapšaubāmi saprast, ka tā ir autobusu
pieturvieta,» atklāj Konstantīns, kurš jau no dzimšanas ir
vājredzīgs, bet ar gadiem redze vēl pasliktinājusies.

«Es varu patstāvīgi atbraukt no Rīgas līdz Jelgavai, ja Jelgava
ir galapunkts, taču, ja mikroautobuss dodas tālāk, priekšroku tomēr
dodu lielajam autobusam, jo tajā šoferi skaļrunī paziņo pieturas,»
vērtē Neredzīgo biedrības biedrs Edijs, kurš dzīvo Rīgā, bet bieži
uzturas Jelgavā. Edijs ir neredzīgs no dzimšanas un lielākoties
pārvietojas ar pavadoni, taču, piemēram, no savas dzīvesvietas Rīgā
līdz pilsētas centram viņš var nokļūt patstāvīgi. Tāpat cilvēki ar
redzes problēmām norāda, ka pat dienas gaismā viņiem ir grūti
saskatīt norādi ar laiku, cikos mikroautobuss izbrauc. «To vieglāk
būtu saredzēt, ja norāde būtu izgaismota,» vērtē Anita.

«Jāatzīst, par ārējiem skaļruņiem domājuši neesam, taču to
ieviešanā būtu diezgan sarežģīta sistēma, savukārt sistēmu, kas
atskaņotu pieturvietu nosaukumus autobusā, gan plānojam nodrošināt
–  šobrīd esam apzinājuši aptuvenās izmaksas. Šāda sistēma ir
jāsasaista ar kases aparātu un tablo, kas atspoguļo pieturvietas,
kā arī visām pieturvietām ir jābūt identificētām GPS sistēmā. Ja
mēs to ieviestu tagad, aptuvenās izmaksas vienam autobusam būtu
8000 eiro, taču plānojam to darīt, atjaunojot mūsu autoparku, un
tas varētu būt ap 2020. gadu,» norāda SIA «Jelgavas autobusu parks»
valdes loceklis Gints Burks.

Lielākais izaicinājums – daudzdzīvokļu māju
pagalmi

«Domāju, ka daudzi īsti neizprot uz ietvēm izveidoto vadlīniju
nozīmi – citi brauc pa tām ar riteni, citi domā, ka tā grope ir
paredzēta bērnu ratiņiem. Es, piemēram, jūtu, ka man tuvojas, bet
nespēju tik ātri reaģēt un izvairīties, ja kāds pa vadlīniju man
pretim brauc ar riteni,» stāsta Dzintars, kas pakāpeniski zaudējis
redzi slimības dēļ, un bijis arī laiks, kad nav redzējis vispār.
Viņš norāda, ka pa pilsētas centrālajām ielām staigāt nav grūtību,
jo uz tām ir vadlīnija, kas patiesi atvieglo pārvietošanos, taču
ārpus pilsētas centra un daudzdzīvokļu māju pagalmos situācija nav
tik laba. Savukārt Konstantīns, vienīgais no uzrunātajiem
jelgavniekiem, kas strādā, ir gandarīts, ka līdz savai darbavietai
pie dzelzceļa stacijas var nokļūt bez problēmām, jo renovētais
Stacijas parks ir pilnībā pielāgots cilvēkiem ar redzes
traucējumiem – ir labs segums un izbūvēta vadlīnija.

Katrs vadlīniju izmanto citādāk – kāds to izjūt ar pēdām, cits
vadlīnijas iedobē ievieto baltā spieķa ritenīti, kas ļauj sekot
ietvei. «Man gan ērtāk ir pārvietoties pa ietves malu, nevis
vadlīniju, jo tad es jūtu zāli un saprotu, ka virzos gar ietvi,»
atklāj Edijs. Viņš papildina, ka pozitīvi vērtē īpaši ar izciļņiem
atzīmētās vietas uz vadlīnijām, kas norāda, ka ceļš sadalās.

«Lielākoties, izbūvējot jaunu infrastruktūru pilsētā, vadlīnija
tiek paredzēta neatkarīgi no tā, vai tas ir pilsētas centrā vai ne.
Piemēram, Loka maģistrālē, kas tiks rekonstruēta, šāda
infrastruktūra būs,» skaidro iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs
Māris Mielavs, norādot, ka iestāde visus saņemtos pieteikumus par
nepieciešamajiem uzlabojumiem pilsētvidē reģistrē un izvērtē,
tādēļ, ja kaut kur nepieciešams marķējums, var vērsties iestādē, un
iespēju robežās problēma tiks risināta.

Sarkano krāsu vājredzīgs cilvēks uztver kā
melnu       
   

Rindu regulatorus, kas lielākajai sabiedrības daļai ir
priekšrocība, cilvēki ar redzes traucējumiem vairāk uztver kā
šķērsli, dodoties uz pastu, banku, poliklīniku vai kādu citu
iestādi. «Vairākas reizes man ir gadījies, ka izstāvu rindu un
saprotu, ka esmu paņēmis nepareizo numuriņu,» stāsta Dzintars.
Viņam piekrīt arī Vilnis, papildinot, ka tad, kad poliklīnikā
nebija rindas regulatora, viņš to varēja apmeklēt bez citu
palīdzības. Tagad tas ir sarežģītāk.

Vājredzīgiem cilvēkiem ir grūti saskatīt, kura poga jāspiež,
mulsumu sagādā daudzās kases, piemēram, pas­tā, jo var dzirdēt, ka
iedegas norāde pie kādas kases, bet grūti saskatīt, kura ir īstā.
Rindas numurs tablo iedegas sarkans, taču vājredzīgi cilvēki to
uztver tikpat kā melnu.

Līdzīgi ir ar bankomātiem – daudzviet pilsētā tie izvietoti
pretim saulei, un saredzēt ekrānu grūtības sagādā ne vien
vājredzīgiem cilvēkiem. «Tā esmu pazaudējis divas kartes. Stāvot
pie bankomāta, jūtu, ka aiz manis veidojas rinda, negribu aizkavēt
cilvēkus, tādēļ ātri nospiežu kodu, bet, trīs reizes nospiežot
nepareizi, bankomāts manu karti noēd,» stāsta Dzintars.

Latvijas Neredzīgo biedrības Jelgavas teritoriālās organizācijas
vadītāja Ilze Makarova-Makaronoka, kas ir arī vides pieejamības
eksperte, papildina, ka nesen šī iemesla dēļ pēc biedrības
ieteikuma pārcelts bankomāts Mātera ielā pie veikala «Medeja» – tas
šobrīd izvietots vietā, kur to tik ļoti neapspīd saule. Viņa
piebilst, ka Rīgā ir runājošie bankomāti – katrs var pievienot
savas austiņas un uz ekrāna atspoguļoto informāciju noklausīties.
«Mēs sadarbojamies gan ar «Pilsētsaimniecību», gan ar uzņēmējiem un
patiesi izjūtam atbalstu,» tā I.Makarova-Makaronoka.

Akcijas preces – šķērslis, nevis iespēja

«Ziemas un rudens sezonā lielveikalu automātiskās durvis siltuma
taupīšanas nolūkā atveras tikai daļēji, bet tas ir samērā bīstami,
jo gadās tajās ieskriet,» stāsta Dzintars. Savukārt Vilnis atklāj,
ka grūtības sagādā eskalatori, jo nav iespējams saskatīt, kurš ir
pirmais kustīgais pakāpiens. Viņš spriež, ka to varētu atzīmēt ar
kādu spilgtu krāsu, lai nepārprotami skaidrs, ka aiz tā sākas
kustīgā daļa.

Vēl viens traucēklis lielveikalos ir akcijas preces, kas tiek
izvietotas lielveikalu ejās, lai tās ieraudzītu un nopirktu pēc
iespējas vairāk pircēju, taču to masveidīgā izvietošana arī apdraud
drošību un ierobežo telpu.

Vājredzība nav šķērslis dejot

«Es nevarētu teikt, ka, piemēram, kultūras nams ir kā īpaši
pielāgots neredzīgiem cilvēkiem, taču es to un citas pilsētas
kultūras iestādes varu apmeklēt bez grūtībām. Galvenais, lai nav
augstu apmaļu,» norāda Edijs. Viņš ik gadu dzied Invalīdu dienai
veltītajā koncertā Jelgavā un piedalās citos pilsētas pasākumos.
Tāpat kultūras dzīvē aktīvi iesaistās Dzintars. «Redzes problēmas
man netraucē dejot tautas deju kolektīvā – es vados pēc izjūtām, un
laikam man tas izdodas, jo dejoju arī tad, kad man vēl bija laba
redze. Protams, liels izaicinājums ir skatuves prožektori – divas
reizes pat esmu nokritis no skatuves, bet tagad man vienmēr padod
roku, lai uz skatuves es justos droši. Vājredzība nav šķērslis
uzstāties,» pieredzē dalās Dzintars.

Arī citi labprāt bauda pilsētas pasākumus. Piemēram, Konstantīns
ar ģimeni ik gadu apmeklē Piena, maizes un medus svētkus,
Vecpilsētas ielas svētkus, Metāla svētkus un citus nozīmīgus
pilsētas kultūras pasākumus, bet Vilnis, kas ir Neredzīgo biedrības
kultorgs, pats iesaistās dažādu pasākumu rīkošanā. «Nesen biju
Laura Reinika koncertā kultūras namā – sēdēju 20. rindā, bet kaut
ko tomēr redzēju, pateicoties lielajiem ekrāniem,» stāsta Inta.

Tāpat kopš 1. novembra Latvijas Neredzīgo bibliotēkas Jelgavas
filiālbibliotēka atrodas Pulkveža O.Kalpaka ielā 16 – vienā stāvā
ar Neredzīgo biedrību, kas interesentiem sniedz iespēju ērti paņemt
uz mājām audiogrāmatas.

Problēma nav socializēšanās, bet bezdarbs

«Es uzskatu, ka valsts subsidēto darbavietu invalīdiem iegūt ir
grūti, bet tieši mums, redzes invalīdiem, – neiespējami. Es šobrīd
strādāju tikai tādēļ, ka mans draugs, kuram pieder apavu
meistardarb­nīca, bija gatavs startēt konkursā un piedāvāt man
valsts subsidētu darbavietu. Mazajiem uzņēmumiem tas nav izdevīgi,
jo jāiziet cauri lielai birokrātijai, un neviens to nevēlas
uzņemties,» stāsta Konstantīns, kurš jau otro gadu strādā apavu
meistardarbnīcā Jelgavā. «Man uztic to, ko varu izdarīt un ko
redzes problēmu dēļ nesabojāšu, piemēram, apavu izjaukšanu un
sagatavošanu līmēšanai. Domāju, ka, teiksim, ciklisku darbu cilvēks
ar redzes problēmām var darīt bez grūtībām, bet, ja tas ir
specifisks, nepieciešams ilgāks laiks, lai to apgūtu,» stāsta
Konstantīns.

Savukārt Edijs agrāk strādājis par redaktoru neredzīgo
bibliotēkā. «Es domāju, ka neredzīga cilvēka problēma nav
socializēšanās, bet bezdarbs,» tā viņš. Arī Dzintars piekrīt, ka
darbu atrast nav viegli. «Man ir bijušas subsidētās darbavietas,
bet pastāvīgu darbu atrast pagaidām neizdodas.»

Jūtas droši, bet vēl ir ko uzlabot

Neredzīgie un vājredzīgie jelgavnieki vērtē – var just, ka
šobrīd pilsēta ir daudz pielāgotāka cilvēkiem ar redzes
traucējumiem, nekā tā bija agrāk: ir vadlīnijas, luksofori ar
skaņas sensoriem, uz kuriem norādīts arī šķērsojamo joslu skaits,
sakārtotas ietves, taču, protams, vienmēr var vēlēties, lai vēl kas
tiktu uzlabots. «Kādreiz teica, ka cilvēku ratiņkrēslā un ar redzes
problēmām nav – šādi cilvēki retāk bija sastopami ielās, bet
mūsdienās infrastruktūra ir daudz pielāgotāka, līdz ar to invalīds
vairs nav tik ļoti atkarīgs no līdzcilvēku palīdzības,» tā
I.Makarova-Makaronoka.

«Balto spieķi gan ļoti bieži nerespektē – es to vicinu, bet
autovadītāji neapstājas, jo nesaprot vai nevēlas saprast, ko tas
nozīmē,» tā Inta. Savukārt Edijs papildina, ka pilsētām savā starpā
vairāk būtu jāsadarbojas, ieviešot, piemēram, vienotu sabiedriskā
transporta sistēmu. «Līdzīgi ir ar luksoforiem – skaņa ļoti palīdz,
bet svarīgi, lai signāli būtu vienoti, lai bez pārpratumiem ir
skaidrs, kurā brīdī jāstāv un kad var šķērsot ielu,» norāda
Edijs.

Jelgavnieki stāsta, ka ļoti izjūt atbalstu no sabiedrības.
«Priecē, ka cilvēki ir ļoti atsaucīgi. Ja palīdzību nevaru saņemt
no iestādes darbinieka, tad vienmēr atrodas kāds, kas var
palīdzēt,» atklāj Vilnis.

Foto: Ivars Veiliņš