9.1 °C, 3.7 m/s, 76.6 %

Pilsētā

Ko gaida no jaunā Tūrisma centra?
04/09/2010

Pagājušajā nedēļā domes sēdē deputāti nobalsoja par jaunas iestādes – Jelgavas reģionālā Tūrisma centra – izveidi pilsētā. Apstiprināta arī iestādes vadītāja – Anda Iljina. Un līdz ar to faktiski darbu var sākt jauna struktūra, kuras mērķis ir tūrisma un kultūrizglītības attīstības veicināšana Jelgavas pilsētā un apkārtnes novados. Centrs atradīsies atjaunotajā Sv.Trīsvienības baznīcas tornī, un tā uzdevumos ietilps tūrisma un ar tūrismu saistītu pakalpojumu organizēšana un sniegšana, jaunu tūrisma produktu izstrāde, gidu darbības koordinēšana pilsētā, vienota tūrisma produkta mārketinga attīstības un atpazīstamības veicināšana, kā arī sadarbības veidošana ar citām pašvaldībām gan Zemgalē, gan citviet Latvijā. Šobrīd līdz ar iestādes izveidošanu un vadītājas apstiprināšanu taps arī centra stratēģija, kas jau daudz detalizētāk parādīs to, kādā virzienā centrs strādās nākotnē. Taču vēl pirms tam «Jelgavas Vēstnesis» ar tūrismu saistītiem cilvēkiem jautā, ko viņi sagaida no jaunizveidotās iestādes.

Pagājušajā nedēļā domes sēdē deputāti nobalsoja par
jaunas iestādes – Jelgavas reģionālā Tūrisma centra – izveidi
pilsētā. Apstiprināta arī iestādes vadītāja – Anda Iljina. Un līdz
ar to faktiski darbu var sākt jauna struktūra, kuras mērķis ir
tūrisma un kultūrizglītības attīstības veicināšana Jelgavas pilsētā
un apkārtnes novados. Centrs atradīsies atjaunotajā Sv.Trīsvienības
baznīcas tornī, un tā uzdevumos ietilps tūrisma un ar tūrismu
saistītu pakalpojumu organizēšana un sniegšana, jaunu tūrisma
produktu izstrāde, gidu darbības koordinēšana pilsētā, vienota
tūrisma produkta mārketinga attīstības un atpazīstamības
veicināšana, kā arī sadarbības veidošana ar citām pašvaldībām gan
Zemgalē, gan citviet Latvijā.
Šobrīd līdz ar iestādes izveidošanu un vadītājas apstiprināšanu
taps arī centra stratēģija, kas jau daudz detalizētāk parādīs to,
kādā virzienā centrs strādās nākotnē. Taču vēl pirms tam «Jelgavas
Vēstnesis» ar tūrismu saistītiem cilvēkiem jautā, ko viņi sagaida
no jaunizveidotās iestādes.

«Tūrisms – 1/4 daļa no darba pienākumiem»

Tabita Šķerberga, Jelgavas pilsētas, Jelgavas novada un
Ozolnieku novada Tūrisma informācijas centra tūrisma informācijas
speciāliste:

«Līdz šim mūsu tūrisma centra sadarbība ar pilsētu nav bijusi
strikti reglamentēta, lai gan 2002. gadā to izveidoja rajona
padome, pilsētas dome un Tūrisma attīstības valsts aģentūra, kur
galvenās funkcijas tolaik uzņēmās rajona padome. Es, protams, arī
piekrītu, ka centra kapacitāte nav bijusi tik augsta, kā to varētu
vēlēties, bet jāsaprot, ka mēs, divas speciālistes, kuras līdz šim
centrā strādājām (no pagājušā gada vairs tikai viena speciāliste –
red.), faktiski esam novada domes Projektu nodaļas darbinieces,
kurām tūrisma joma ir tikai viena ceturtā daļa no visiem darba
pienākumiem. Centram nav bijis arī patstāvīgs budžets, un tā darbs
nav orientēts uz peļņu. Katrā ziņā savu iespēju robežās esam
centušies popularizēt pilsētas un novadu tūrisma objektus –
izdevuši bukletus, rīkojuši seminārus uzņēmējiem, informējuši
tūristus par iespējām pilsētā un abos novados. Tomēr ir virkne
jautājumu, kas mums nav bijuši pa spēkam, – galvenokārt
cilvēkresursu trūkuma dēļ. Tieši tāpēc no rekonstruētā torņa un tur
izveidotās iestādes sagaidām ļoti daudz. Mēs neizbēgami
savienosimies ar šo iestādi, un visticamāk, ka turpmāk tieši
pilsēta uzņemsies tūrisma attīstības koordinatora lomu. Šis varētu
būt īstais brīdis tādam kārtīgam grūdienam, lai beidzot tūrisms
tiktu vienoti koordinēts un tā būtu ne tikai informatīvu materiālu
izdošana un cilvēku informēšana, bet jau nopietna attīstība, kas
balstīta uz ilgtermiņa stratēģiju.

Taču tai pat laikā jāatzīst, ka ne tikai šāda vienota
koordinatora trūkums ir radījis šķēršļus līdz šim. Arī paši
uzņēmēji bieži vien nav izrādījuši pietiekamu interesi. Jā, viņi
izsaka pārmetumus par nepietiekamu atbalstu tūrismam un gaida, ka
kāds nāks un šo jomu sakārtos, taču paši ir kūtri. Mēs jau savā
darbā saskārāmies ar to, ka uzņēmējs pat nav ieinteresēts
painformēt mūs, piemēram, par savas kafejnīcas darba laiku maiņu,
par jaunumiem savā viesu namā. Reti kurā pilsētā kāds tūrisma
speciālists nodarbojas ar to, ka apzvana katru viesu namu, atpūtas
vietu, lai precizētu un atjaunotu informāciju, – tā būtu uzņēmēju
atbildība, ieinteresētība. Taču mēs līdz šim ne tikai apzvanījām
katru, bet arī tūrisma bukletā šo informāciju publicējām bez
maksas, kas arī citviet jau sen kā ir maksas pakalpojums. Tas tikai
skaidri pierāda, ka Jelgavai patiesi ir nepieciešams tāds kārtīgs
pavērsiens tūrisma jomā, lai beidzot visas ieinteresētās puses
sāktu sadarboties un kopīgi virzītos uz mērķi. Ceram, ka
jaunizveidotais centrs šo funkciju spēs īstenot.»  

«Līdz šim vairāk darbojās privātie
kontakti»

Ginta Linīte, LLU muzeja vadītāja:
«Es varu piekrist, ka šobrīd trūkst tādas vienotas tūrisma
attīstības pilsētā, taču tajā pašā laikā pils ļoti veiksmīgi
sadarbojas ar pilsētas un novada Tūrisma informācijas centru, kas
atrodas novada domē, ar Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas
muzeju, Alunāna muzeju, viesnīcu «Jelgava». Tie vairāk ir
personīgie kontakti – mēs kopīgi startējam dažādās izstādēs,
iesakām tūristiem, kas ierodas pilī, apmeklēt citus pilsētas
muzejus, jo zinām, kas tajā brīdī tur notiek, ko ir vērts aplūkot.
Tomēr, ja mēs skatāmies plašāk, ar to vien ir par maz – visas
tūrisma jomā iesaistītās puses, tā arī nav sēdušās pie viena galda,
un šis process pilsētā vienoti koordinēts netiek. Katrā ziņā man ir
milzīgs prieks par torņa atjaunošanu un es ceru, ka arī ar
jaunizveidoto iestādi mēs cieši sadarbosimies. Iespējams, ka viņi
tiešām beidzot būs tie, kas vadīs tūrisma attīstību pilsētā, un
līdz ar to ieguvējs būs ikviens. Līdz šim, šķiet, ik pa laikam ir
uzpeldējusi kāda tūrisma attīstības biedrība, kas it kā ir gatava
šādu funkciju uzņemties, bet, cik ātri tā uzradās, tik ātri arī
pazuda. Tāpēc gribas ticēt, ka šī iestāde būs nopietns veidojums,
kas strādās ilgtermiņā. Katrā ziņā šāda koordinācija un ilgtermiņa
attīstība ir ļoti nepieciešama. Protams, pils ir tā, kas tūristiem
gan Latvijā, gan ārpus tās ir plašāk zināma, tomēr mums vieniem
pašiem trūkst tādu resursu, lai uzsāktu vērienīgas informatīvas
kampaņas, ārpus valsts veicinātu savu atpazīstamību, piesaistītu
tūristus pilsētai. Tieši tas būtu šāda centra uzdevums – izstrādāt
tūristiem saistošu programmu un piedāvāt to gan Latvijas
apceļotājiem, gan ārvalstu viesiem.» 

«Jelgavas potenciāls ir vairākos aspektos»

Ojārs Spārītis, mākslas zinātņu doktors:
«Drosmīgi pasniegt savu tūrisma produktu var tas, kurš to spēj
darīt profesionāli. Agrāk pie ciema kalēja visi zināja ceļu, jo
visiem bija zirgi un visiem vajadzēja tos apkalt. Kalējs iztika bez
reklāmas, un viņu uzmeklēja tāpēc, ka viņš bija labs meistars.
Tagad, ja skaļi nereklamēsiet, ka šajās mājās cep visgaršīgākos
pīrāgus, to neviens neuzzinās. Turklāt ar pīrāgiem vēl ir par maz –
vajag arī alu un pirti, un puķes dārzā, un atsevišķu istabu ar
duškabīni un WC. Palūkojieties, kā «Lauku ceļotājs» pa šiem gadiem
ir izaudzinājis savus pakalpojumu piedāvātājus. Visi zina, kā
piedāvāt kaut ko saistošu, neparastu vai kā mārketēt pat to, kas ir
arī kaimiņam. Taču tai pat laikā nevar sagaidīt, lai katrā lauku
mājā, kur aug ābeles, būtu arī profesionāls tirdzniecības
menedžeris, kas pratīs pārdot ābolus. Tā vienkārši nenotiek!

Problēmas tūrisma jomā Latvijā? Vienīgā un galvenā problēma
neatkarīgajā Latvijā pēc 1991. gada bija un ir tā, ka valstiski
tūrisms netika atzīts kā pelnoša tautsaimniecības nozare, netika
subsidēts, Latvijas tūrisma produkts netiek pienācīgi reklamēts un
pārdots uz āru, netiek atbalstīts sīkais uzņēmējs – tas, kurš
piešķir zemei krāsainību un rada tās neatkārtojamo identitāti. Mums
tagad ir neinteresanti, eiroremontus pieredzējušu viesnīcu blāķi.
It visur Latvijā par kredītu naudu ir sacelts vezumiem baļķu namiņu
kā viesu mājas, ēdināšanas uzņēmumi, mazas «Lido» kopijas, bet
daudzas no tām saimniekiem ir nācies slēgt, jo kredītu atdot nebija
iespējams lēnās aprites un mazās peļņas dēļ. Bet valsts varēja šo
tautsaimniecības nozari balstīt, glābt mazo uzņēmēju, kurš tieši
attālākos lauku nostūrus atdzīvina un dara pievilcīgus. Ventspils
un Liepāja izdzīvos pašas, jo tur ir pelnoša infrastruktūra, bet
kas palīdzēs vientuļam uzņēmējam savest kārtībā Ezerniekus,
Sauleskalnu, Embūtes Joda dambi, Bramberģes pili pie Jelgavas?
Tāpēc atbildība prasāma no tuvredzīgās valdības, kas 20 gadus nav
ieraudzījusi tūrismā pelnošu tautsaimniecības nozari, kuras
attīstīšana palīdzētu noturēt pie šīs zemes cilvēkus, dodot tiem
darbu un ļaujot īstenot savu mīlestību pret savu zemi un kultūras
pieminekli. Jelgavas potenciāls ir vairākos aspektos, kurus, es
ceru, Sv. Trīsvienības tornī sēdošie tūrisma speciālisti spēs labāk
saredzēt un pēc problēmas definēšanas atradīs veidus, kā nokļūt pie
risinājuma, peļņas un interesanta tūrisma piedāvājuma.

Jelgava var piedāvāt un jau sekmīgi piedāvā Kurzemes hercogistes
galvaspilsētas, hercogu dinastijas, to kultūras un vēstures
tēmu.

Tomēr tai pat laikā jāatzīst, ka Jelgava kā kontrastu pilsēta
nav pietiekami novērtējusi savus dažus pēc kara posta atlikušos
arhitektūras objektus – koka mājas, pildrežģa būves –, ļaujot tām
sagrūt. Bet tie bija un ir vienīgie hercogu laika liecinieki.
Eksotiska ir Jelgavas ievērojamo viesu tēma, karaļus, blēžus un
valstsvīrus ieskaitot. Kādēļ netiek runāts par Kārli XII Jelgavā,
par Vilhelmu II un Hindenburgu, kaut vai par to pašu Bermontu. Kur
ir saraksts ar ievērojamiem baltvāciešiem – muižniekiem, ierēdņiem,
mācītājiem, amatniekiem, slavenām un talantīgām sievietēm, kas
darīja Jelgavu slavenu un skaistu? Arī Pirmais un Otrais pasaules
karš būtu tēma, kas ļautu kā pāri robežšķirtnei redzēt, kas Jelgavā
ir bijis un kas palicis. Jā, karš nopostīja Jelgavu līdz pamatiem.
Bet tagad – 70 gadu pēc kara – vairs nevar aizbildināties ar to, ka
vēsture Jelgavā sākas tikai ar 1945. gadu. Arī 1940. – 1960. gadi
ar drupu novākšanu, jauno dzīvokļu ēku celtniecību, pirmo
ūdensvadu, kanalizāciju, elektrību un cilvēciska komforta
atjaunošanās prieku ir saistoša vēsture, par kuru es un vēl daudzi
labprāt vēlētos ko uzzināt. Ja reiz Jelgava ir industrijas pilsēta,
tad arī šos panākumus gribētos saistošā veidā redzēt piedāvātus kā
tūrisma produktu, bet dzelzceļš nīkuļo, pirmā Ulmaņa laikā celtā
cukurfabrika – beigusi pastāvēt, un, vai apskatot kaut vienu
saglabātu RAF autobusiņu, ir iespējams dzirdēt stāstu par Jelgavu
kā autoindustrijas gigantu?

Bet vēl ir cilvēki, kas Jelgavu ir veidojuši pēdējos 50 – 70
gados. Vai viņu dzīves vietas, viņu darbi, veikums un domas ir
dokumentētas, lai kļūtu par pilsētas vēstures un vienlaikus tūrisma
produktu?»

«Jāmaina stereotips, ka Jelgavā tūrists piestāj tikai
divas stundas caurbraucot»

Ināra Ozola, ceļojumu aģentūras «Star Tours»
direktore:

«Ja godīgi, tad man ir jāatzīst, ka līdz šim tā arī neesmu
sapratusi, vai pilsētā ir kāds speciālists vai organizācija, kas
koordinē tūrisma attīstību. It kā ir dzirdēts, ka pastāv tāda
Zemgales Tūrisma attīstības biedrība, ko vada Andris Tomašūns, bet
tā arī neesmu izjutusi, ar ko tā nodarbojas un vai vispār vēl
eksistē. Tāpat arī Tūrisma informācijas centrs, kas atrodas
Jelgavas novada domē, – šķiet, ka viņu galvenā funkcija ir tūrisma
bukletu izdošana. Nenoliedzu, ka tas ir svarīgi, taču ir virkne
attīstības, sadarbības jautājumu, kas nekādi netiek virzīti. Tāpēc
arī mēs kā tūrisma aģentūra līdz šim esam darbojušies, tikai
izmantojot savu potenciālu. Jā, mums ir arī piedāvājums Jelgavas
apskatei, bet nevar noliegt, ka pilsētā zinu tikai vienu
profesionālu gidu, tāpēc, ja ierodas vairākas grupas ārzemnieku,
tad pat gidu nākas algot no Rīgas. Taču tai pat laikā esam
secinājuši, ka ne tikai ārzemniekus interesē Jelgava kā tūrisma
objekts – labprāt iespēju apskatīt ievērojamākās vietas pilsētā
izmanto arī jelgavnieki. Esam rīkojuši ekskursijas pa Jelgavu
Piena, maizes un medus svētkos, tāpat arī Pilsētas svētkos, un
gribētāju netrūka. Tas tikai nozīmē, ka ir jāattīsta
piedāvājums.

Pagaidām esmu diezgan rezervēta pret jaunizveidoto Jelgavas
reģionālo Tūrisma centru, kas darbosies atjaunotajā Trīsvienības
baznīcas tornī. Kāpēc? Tāpēc, ka tas ir tikai pats sākums – ir
izveidota iestāde, bet nav vēl tapusi tās darbības stratēģija, lai
varētu izdarīt secinājumus, kā un kurā virzienā tā strādās. Kad
darbs sāksies, varēs arī vērtēt, tāpēc es saku: laiks rādīs. Katrā
ziņā saskatu, ka būtiskākais uzdevums ir mainīt sabiedrības
viedokli par to, ka Jelgavā tūrists piestāj tikai divas stundas
caurbraucot. Nav iespējams, ka būtu pilsēta, kurā nav, ko parādīt!
Tas ir stereotips, kas jāmaina. Mums ir pietiekami daudz bagātību,
kas tikai jāizceļ. Kaut vai vecpilsēta – pašvaldība tajā ir
ieguldījusi vērienīgus līdzekļus, tagad tikai nepieciešams saistošs
stāstījums, un mums atkal ir, ko izcelt. Ja šis process tiktu
koordinēts un virzīts, es noteikti redzu iespēju tūrismu veidot kā
būtisku Jelgavas daļu. Tāpēc jaunas iestādes izveidošana noteikti
ir ieguvums, atliek vien cerēt, ka tā sevi pierādīs arī
darbībā.»

Sagatavoja Kristīne Langenfelde, foto Ivars Veiliņš