-6 °C, 2.9 m/s, 84.1 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāKultūras ministre atzīst, ka valsts nav nodrošinājusi būtisku integrācijas pamatnoteikumu – izveidot saliedētu sabiedrību
Kultūras ministre atzīst, ka valsts nav nodrošinājusi būtisku integrācijas pamatnoteikumu – izveidot saliedētu sabiedrību
05/05/2011

«Viena no galvenajām tēzēm, ko esam iekļāvuši arī topošajā dokumentā «Nacionālās identitātes un integrācijas programma», ir tā, ka identitātes viena otru neizslēdz, bet gan viena otru papildina. Latvijā ir tāds stereotips, ka cilvēks vienlaikus nevar būt, piemēram, baltkrievs un latvietis. Katras valsts interesēs ir, lai tajā būtu pēc iespējas vairāk pilsoņu, bet Latvijā ilgus gadus ir piekopta mazohistiska politika šajā ziņā,» tik skarbus vārdus integrācijas jautājumiem un politikai Latvijā šodien diskusijā Jelgavā veltīja kultūras ministre Sarmīte Ēlerte.

Ilze Knusle-Jankevica

«Viena no galvenajām tēzēm, ko esam iekļāvuši arī
topošajā dokumentā «Nacionālās identitātes un integrācijas
programma», ir tā, ka identitātes viena otru neizslēdz, bet gan
viena otru papildina. Latvijā ir tāds stereotips, ka cilvēks
vienlaikus nevar būt, piemēram, baltkrievs un latvietis. Katras
valsts interesēs ir, lai tajā būtu pēc iespējas vairāk pilsoņu, bet
Latvijā ilgus gadus ir piekopta mazohistiska politika šajā ziņā,»
tik skarbus vārdus integrācijas jautājumiem un politikai Latvijā
šodien diskusijā Jelgavā veltīja kultūras ministre Sarmīte
Ēlerte.

Lai pārrunātu ar integrāciju saistītos jautājumus, diskusijā
tikās Sabiedrības integrācijas komisijas locekļi, nevalstiskā
sektora, izglītības jomas pārstāvji. Šie jautājumi tika
aktualizēti, jo valstiskā līmenī notiek darbs pie integrācijas
politikas dokumenta «Nacionālās identitātes un integrācijas
programma», kuru jomas atbildīgā ministre S.Ēlerte cer redzēt kā
rīcības dokumentu, jau diskusijas sākumā norādos, ka ne tika daudz
grib dzirdēt izdarīto, bet vairāk gan problēmas un iespējamos to
risinājumus. Ministre arī uzsvēra, ka valsts līdz šim nav veiksmīgi
pildījusi vienu no saviem uzdevumiem – veidot saliedētu sabiedrību,
tāpēc jaunā dokumenta galvenais uzdevums ir definēt problēmas, lai
pēc tam varētu tās risināt.

Jelgavas Sabiedrības integrācijas pārvaldes vadītāja Rita
Vectirāne norādīja, ka Jelgavā iezīmējas vairākas tendences, kuras
vienlaikus var uzskatīt arī par problēmām. «Pirmkārt, pēdējos gados
pilsētā pieaug citu valstu pilsoņu īpatsvars, kas šobrīd ir 0,9
procenti. Otrkārt, arvien vairāk cilvēku, kas sasnieguši
pirmspensijas pensijas vecumu, izvēlas citas valsts, piemēram,
Krievijas, Ukrainas, pilsonību, lai varētu saņemt tās valsts
pensiju,» stāsta R.Vectirāne, piebilstot, ka Jelgavā tiek īstenoti
dažādi pasākumi, kas mudina mazākumtautību pārstāvjus iegūt
pilsonību. Viens no veiksmīgākajiem atbalsta pasākumiem ir Topošā
pilsoņa skola, kuras ietvaros tiek piedāvāti arī valsts valodas
apguves kursi. Diemžēl finansējums tam ir nepietiekams, un būtu
nepieciešams valsts atbalsts.

Otra būtiska lieta, uz ko norādīja ne tikai R.Vectirāne, bet arī
vairāki nevalstisko organizāciju pārstāvji, ir nepietiekamais
finansējums mazākumtautību biedrībām. Jo, lai šie cilvēki būtu
apmierināti un lojāli valstij un pilsētai, kurā dzīvo, viņiem
jāļauj kopt arī savu kultūru. «Kā jau es teicu, identitātes cita
citu neizslēdz. Šodien ļoti skaisti dziedāja baltkrievu ansamblis.
Un, lai gan ar kādu no šīm dāmām es sarunājos latviski, visticamāk,
ka viņas sevi uzskata arī par baltkrievietēm, un tas ir svarīgi,»
norādīja ministre.

Diskusijas dalībnieki arī atzina, ka integrācija sākas jau
ģimenē un izglītības iestādē. Jelgavas Izglītības pārvaldes
pirmsskolas izglītības speciāliste Sarmīte Joma uzsvēra, ka Jelgavā
nav speciālo bērnudārzu un arī mazākumtautību grupu un samērā maz.
«Šie bērni dzīvo kopā ar citiem bērniem, mācās cits citu saprast.
Kas attiecas uz valodas jautājumu, divu trīs gadu vecumā bērns ir
ļoti sensitīvs un valodu ātri apgūst, tāpēc izglītības iestādē
neizjūt valodas barjeru,» skaidro speciāliste. Tāpat tika pārrunāta
izglītības reforma, kas noteica – mazākumtautību skolās 60 procenti
mācību vielas jāapgūst valsts valodā. Tomēr, lai gan skolēni valsts
valodu zina un prot, kaut kādu iemeslu dēļ latviski nerunā.
Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš uzskata, ka tas norāda
uz vēl vienu ļoti nopietnu problēmu – apmēram 70 procenti 10.
klases skolnieku vai profesionālās vidējās izglītības iestādes 1.
kursa audzēkņu nezina, kāpēc tur mācās un ko vēlas nākotnē darīt,
dzīvē sasniegt. «Jaunietim 10. klasē varbūt nav jāzina, ko viņš
grib darīt nākotnē, bet jābūt uzņēmīgam, jāzina, kā sadarboties. Tā
arī ir viena no Latvijas problēmām – te ražo izpildītājus, nevis
uzņēmīgus cilvēkus,» domu papildina S.Ēlerte. Savukārt Pensionāru
biedrības valdes priekšsēdētāja Marija Kolneja uzskata, ka tas
pirmām kārtām ir saistīts ar sociāli ekonomisko integrāciju.
«Problēmas jau sākas tikai tad, kad jādala maizes gabals un desas
luņķis jeb darba vietas,» tā viņa.

Noslēgumā A.Rāviņš atzina, ka pilsētā daudz tiek domāts gan par
cilvēku sociālo, gan pilsonisko integrāciju, veicot vides
monitoringus, uzlabojot un pielāgojot infrastruktūru vājredzīgajiem
un vājdzirdīgajiem, atbalstot nevalstisko organizāciju projektus.
«Tiek strādāts pie tā, lai izveidotu nevis sabiedrību, kurā viens
otru pacieš, bet gan sabiedrību, kurā viens otru saprot un iestājas
par kopīgiem mērķiem,» tā A.Rāviņš.

Jāpiebilst, ka vēl šodien kultūras ministre piedalījās
Baltkrievijas gleznotāju Annas Siļivončikas un Jūlijas Gaidukovas
darbu izstādes «Fantāzijas» atklāšanā Sabiedrības integrācijas
pārvaldes telpās un apmeklēja rekonstruēto Ā.Alunāna muzeju.

Foto: Ivars Veiliņš