Jau no 1. novembra topošajiem autovadītājiem jārēķinās, ka, lai iegūtu tiesības, būs jāmācās vairāk, bet autoskolu instruktori no kursantiem par braukšanas mācīšanu vairs nevarēs paši iekasēt naudu – tagad visi maksājumi ies caur autoskolas kasi. Kā atzīst Jelgavas autoskolas, tas noteikti sadārdzinās tiesību iegūšanas procesu. Par cik, pagaidām gan precīzi nav zināms, jo jaunos noteikumus Ministru kabinets apstiprināja tikai jūnija beigās un šobrīd autoskolām ir laiks, lai pielāgotos noteiktajām izmaiņām.
Izmaiņas ieviestas ar nolūku paaugstināt jauno transportlīdzekļu vadītāju sagatavotības līmeni, kā arī lai uzlabotu kopējo ceļu satiksmes drošību. Kā informē Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD), kuras vadībā grozījumi izstrādāti, tie paredz papildināt teorētiskās apmācības programmas ar jauniem elementiem, piemēram, bīstamu situāciju prognozēšana un risku novērtēšana, mazaizsargāto satiksmes dalībnieku drošība. Tāpat paredzēts no 1. novembra palielināt minimālo vadīšanas nodarbību skaitu – B kategorijai no 14 uz 20 nodarbībām. Būs nepieciešams arī mācīties autovadīšanu slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā.
Lai padarītu caurskatāmāku finanšu apriti transportlīdzekļu vadītāju apmācības jomā, kas mazinātu nelegālos maksājumus, lielākoties par braukšanas apmācību, noteikts, ka maksu par visiem ar apmācību saistītajiem pakalpojumiem apmācāmā persona veic tikai autoskolai.
Daļa autoskolu jau izrādījušas neapmierinātību par jaunajiem noteikumiem, bet citas savukārt norāda vien uz to, ka noteikumi ir saprotami, nepieciešami, taču īsti nav skaidrs, kā būs iespējams tos izpildīt. Tiesa, kā vieni, tā otri jau paziņojuši, ka tiesību iegūšana pēc 1. novembra noteikti kļūs dārgāka.
Visa naudas plūsma – tikai caur autoskolas kasi
Šķiet, ka vislielāko neapmierinātību izrādījuši autoskolu instruktori, kuri šobrīd, kaut arī piesaistīti konkrētai autoskolai, pārsvarā ir pašnodarbinātas personas, kas pašas iekasē naudu par saviem pakalpojumiem, maksā nodokļus un sev algu. Kā norāda CSDD, tieši te parādās lielākais nelegālo maksājumu risks, jo ne par katru braukšanas stundu tiek izrakstīts čeks un samaksāti nodokļi. Līdz ar to instruktori slēpj daļu savu ienākumu un vairo ēnu ekonomiku. Arī Jelgavas instruktori atzīst, ka zina kolēģus, kuri lej kreiso degvielu, neizraksta čekus, it kā strādā pa nullēm, taču paši nevienu vārdā nosaukt nav gatavi un sevi pieskaita pie tiem, kas visu dara godīgi. Apjautājot virkni Jelgavas autoinstruktoru, noskaidrot vidējo algu, kādu var nopelnīt instruktors mūsu pilsētā, izrādās, nemaz nav tik viegli. Ir instruktors, kurš, liekot roku uz sirds, teic, ka nepelna vairāk par 300 – 500 eiro «uz rokas». Cits gatavs atzīt, ka vismaz 600 – 800 eiro mēnesī sanāk. Vēl kāds norāda, ka ir mēneši, kad var nopelnīt ap 1000 eiro «uz rokas». Protams, tagad situācija mainīšoties…
Galvenais, kas mainīsies, būs nodokļu iekasējums. Ja tagad daudzi instruktori maksāja mikrouzņēmuma nodokli deviņu procentu apmērā, tad, naudai ejot caur autoskolas kasi, mikrouzņēmuma nodokli, visticamāk, maksāt vairs nevarēs, jo to neļaus skolas kopējais līdzekļu apgrozījums. Un tas nozīmē, ka pakalpojums maksās dārgāk.
Kāds autoskolas «Mustangs» instruktors atzīst – tas, cik būtu jāmaksā vienai braukšanas stundai, pat neesot jāskaitļo. «Atliek vien ņemt par piemēru CSDD aprēķinātās izmaksas. Cik CSDD maksā braukšanas stunda? Pats vadīšanas eksāmens maksā 24,58 eiro, bet transportlīdzekļa izmantošana vadīšanas eksāmenā – 13,94 eiro. Kopā sanāk 38,52 eiro. Tur viss ir skrupulozi sarēķināts, iekļauta alga, nodokļi, auto ekspluatācija. Tātad skaidrs, ka arī mums, lai viss būtu korekti, šai summai nevajadzētu būt mazākai par 30 eiro stundā. Šobrīd pie mums kursantiem divas akadēmiskās stundas maksā 20 eiro,» atzīst instruktors.
Viņam nedaudz oponē «Citas autoskolas» direktore un arī instruktore Diāna Keiša, kura aprēķinājusi, ka braukšanas stundai nevajadzētu maksāt dārgāk par 27 eiro. «Ja autoskolas prasīs vairāk par 30 eiro, tā jau būs cūcība.»
Savukārt «Autoamatnieka» vadītājs Lauris Ansons autoskolā iegūto izglītību pielīdzina augstskolas beigšanai. «Kāpēc, lai jaunietis studētu augstskolā, ģimenes ir gatavas ņemt kredītu pat 5000 un vairāk eiro, bet autoskolā iegūstamās zināšanas grib saņemt pa lēto?! Man jau šķiet, ka pie mums iegūtās zināšanas un līdz ar to arī mums uzliktā atbildība ir krietni lielāka nekā augstskolai. Pats nupat pabeidzu augstskolu – kāds būs zaudējums, ja pasniedzēji man nebūs iedevuši visu, kas nepieciešams? Nu, nesanāks no manis labs uzņēmējs! Bet, ja mēs kursantiem nebūsim iedevuši visu nepieciešamo, mirs cilvēki…»
L.Ansons zina teikt, ka, piemēram, Vācijā, lai iegūtu CE kategorijas vadītāja apliecību, jārēķinās ar izdevumiem, kas var sasniegt pat 10 000 eiro. «Pie mums šobrīd izmaksas ir līdz 900 eiro. Bet nevaram jau teikt, ka Vācijā algas ir 10 reizes lielākas nekā mūsu valstī. Arī tur tie ir lieli izdevumi, bet viņi saprot, ka izglītība nemaksā lēti. CE kategorija – tās ir zināšanas, kas šoferim ļauj labāk kotēties darba tirgū.»
Arī apjautātās Jelgavas autoskolas atzīst, ka ārzemēs dzīvojošie latvieši tiesības cenšas nokārtot mūsu pilsētas autoskolās, jo viņu mītnes zemē tas ir sarežģīts un dārgs process. Daudzi braucot, piemēram, no Anglijas, Īrijas. Izrādās, tur pat nav autoskolu, jāmācās pašmācības ceļā, bet, ja sāc no nulles, individuālais instruktors ir vajadzīgs, un vienas braukšanas stundas cena esot astronomiska.
Skolotājas pat baidās atklāt savu profesiju
Jaunie noteikumi no 1. novembra palielinās arī obligāto braukšanas stundu skaitu autoskolā – B kategorijai to nevarēs būt mazāk par 20. Lai gan instruktori atzīst, ka jau šobrīd daudziem līdz eksāmenam CSDD ir nepieciešams nobraukt vismaz 20 stundas, kamēr vadīšana ir iemācīta, tomēr esot arī izņēmumi, kuri iekļaujas šobrīd noteiktajās 14 stundās un pat mazāk. «Man tikko bija foršs jaunietis, kurš trīs reizes pie manis nobrauca, un es redzu, ka vairāk viņam nevajag. Neiešu taču viņu marinēt! Mazliet izvilksim to laiku un pirms eksāmena vēl pāris stundu nobrauksim. Ko darīt, ja viņam tiešām pēc noteikumiem mehāniski būs jābrauc šīs 20 stundas, nezinu,» spriež D.Keiša, gan atzīstot, ka šādu labu autobraucēju autoskolā nonāk ļoti maz. «Man ir bijis arī gadījums, ka kungs pensijas vecumā brauc jau krietni virs noteiktajām stundām, bet es saprotu, ka viņš nav gatavs eksāmenam. Kungs bija tā sašutis, ka gribēja sūdzēt mani tiesā par to, ka neļauju doties uz CSDD. Es viņam saku: «Mans bērns tūlīt sāks mācīties 1. klasē un pēc stundām patstāvīgi kājām ies uz mājām. Man bail iedomāties, ka jūsu ceļi varētu krustoties. Ja vēlaties, varat sūdzēt mani tiesā, bet tiesības jums dot vēl nevar.».»
Kāds cits instruktors teic, ka aprēķināt to, cik braukšanas stundu katram vajadzēs, esot diezgan viegli – plus mīnus 10 no cilvēka vecuma. Tātad, ja autoskolā mācās cilvēks 40 gadu vecumā, tad viņam būs nepieciešamas vismaz 30 braukšanas stundas, bet var gadīties, ka jānobrauc pat veselas 50. «Mustanga» instruktors norāda, ka visgrūtāk esot apmācīt skolotājas, jo viņas vienkārši nav pieradušas klausīties, tāpēc process ir ilgāks. D.Keiša gan saka: tas ir mīts. «Tādi mīti jau sabiedrībā klīst. Man pašai nesen bija jāapmāca jauna sieviete, un, kā jau ierasts, braukājot pa pilsētu, parunājāmies. Jautāju, kur viņa strādā. Bet sieviete neatbildēja… Pēc laika vēlreiz aizsāku šo tēmu, bet sieviete ierāvās sevī, kļuva nervoza, klusēja. Nobraucām malā, apstājāmies, parunājām, un izrādījās, ka viņa jau esot brīdināta – instruktoriem nedrīkst teikt, ka esi skolotāja, tad attieksme krasi mainīšoties. Ārprāts ar tiem mītiem! Forša meitene, gandrīz obligātajās stundās braukšanā iekļāvās, bet šādi mīti jau psiholoģiski cilvēku noskaņo un noteikti traucē mācību procesā,» uzskata D.Keiša.
To, ka viss ir atkarīgs no katra cilvēka, uzsver arī L.Ansons, kurš, liekot roku uz sirds, nevar apgalvot, ka katrs viņa apmācītais kursants būs labs braucējs. «Individuāli strādājot ar katru cilvēku, jau jūti viņu. Tāpēc es piekrītu uzskatam, ka instruktoram vajadzētu teikt galavārdu – var šim cilvēkam dot tiesības vai nevar. Ne tikai no tā aspekta, vai viņš ir iemācījies braukt, bet arī vērojot, kas viņam notiek galvā, cik psiholoģiski viņš tam ir gatavs. Nevar dot tiesības cilvēkam, kurš, jā, labi brauc, zīmes iemācījies, bet katrā mācību stundā to vien uzsver, ka «tiklīdz dabūšu tiesības, es tā gāzīšu». Tas parāda, ka cilvēks tam nav gatavs. Vācijā tieši instruktors ir tas, kurš nosaka: var dot tiesības vai ne. Arī Latvijā šāda sistēma nāktu tikai par labu.»
Kur vasarā dabūt slidenus ceļus?
Tas, kas autoskolām pilnībā nav skaidrs par jaunieviestajām izmaiņām, ir noteikums, ka kursanti jāapmāca braukt diennakts tumšajā laikā un pa slideniem ceļiem. Visi kā viens piekrīt, ka šādas apmācības ir nepieciešamas, taču, kā to realizēt praksē, neviens nezina. Jau šobrīd instruktori atzīst, ka nekad neizvairās braukt pa slideniem ceļiem, vēl vairāk – nereti tiek izmantota, piemēram, «Rullīša» trase Jelgavā, kur varot kārtīgi izslidināties. Tāpat netrūkstot kursantu, kuri tiesības ieguvuši vasarā, bet ziemā atgriežas autoskolā, jo vēlas instruktora vadībā izbraukt ziemas apstākļos. Arī tumsā brauc daudzi no tiem, kas tiesības liek vēlā rudenī, ziemā, kad braukšana sākas jau pulksten 7 un turpinās pat līdz pulksten 19. Taču, kā to visu nodrošināt vasarā, autoskolām neviens nav paskaidrojis. Autoskolās norāda: ja reiz tas skrupulozi jāievēro, tad, piemēram, autoskolā pavadītais laiks ir jāpalielina līdz pat gadam, kad praktiski to ir iespējams izdarīt. Vasarā taču neviens braukšanas apmācību pulksten 3 naktī neorganizēs!
CSDD pārstāvis Rolands Rumba «Jelgavas Vēstnesim» arī precīzi nespēj pateikt, kā šo normu izpildīt. «Mēs ļoti ceram uz autoskolu atsaucību un ieinteresētību. Saprotam, ka autoskolas nesāks strādāt divās maiņās un nakts braukšanas neorganizēs, taču, tiklīdz kļūs tumšāks, ceram, ka viņi sekos līdzi tam, lai katrs kursants būtu izbraucis arī sliktas redzamības apstākļos. Tāpat noteikumi neparedz, ka autoskolai būtu jāierīko atsevišķs slidena ceļa laukums, kur jāapmāca kursanti, var taču izlīdzēties, piemēram, mācoties stipra lietus laikā, kas ir tikpat bīstami. Vai apmācību laukumu pamatīgi noliet ar ūdeni… Varianti ir, un mums atliek cerēt, ka autoskolas būs atsaucīgas.»
Vienlaikus gan R.Rumba uzsver, ka arī CSDD eksāmena laikā speciāli apstākļi netiks veidoti, lai pārbaudītu braucēja prasmi vadīt automašīnu naktī un pa slidenu ceļu.
Būs pārejas periods
Jaunie noteikumi būs spēkā no 1. novembra, un, kā norāda R.Rumba, katrs kursants, kurš autoskolā būs iestājies kaut vai 30. oktobrī, tiesības varēs iegūt vēl pēc vecās kārtības. Viņam teorijas apmācībā nebūs jauno jautājumu bloks, arī obligātās braukšanas stundas būs 14, tāpat nebūs prasības obligāti braukt diennakts tumšajā laikā vai pa slidenu ceļu. Līdz ar to, arī pēc 1. novembra kārtojot eksāmenu CSDD, viņš to darīs pēc vecās kārtības. «CSDD būs gatava pārejas periodā strādāt ar diviem eksāmenu variantiem.»
Foto: Austris Auziņš