«Viesu līči» Jelgavas novadā ir pirmais komersants, kas atsaucies Zemgales reģionālās Enerģētikas aģentūras (ZREA) aicinājumam, īstenojot Eiropas Sociālā fonda projektu, uzstādīt mazjaudas elektrotransporta uzlādes punktu. Šodien atklāšanas ceremonijā tam izveidota GPS koordināta, lai elektrotransporta lietotāji «Tom-Tom» navigācijas ierīcē šo vietu var atrast un izmantot.
Ligita Vaita
«Es tagad jūtos nedaudz kā tāds lecīgs gailis, bet laikam mums, latviešiem, jāmācās tādiem būt, citādi igauņi mums vienmēr ies pa priekšu,» atklājot pirmo elektrotransporta uzlādes vietu ārpus pilsētas, teic «Viesu līču» saimnieks Modris Jansons. Viņš atzīst, ka pats šo notikumu neuzskata par tik nozīmīgu, jo uzlādes vietas izveidē ieguldījis vien 500 eiro, taču cer, ka būs devis impulsu domāt inovatīvi arī citus. «Uz elektrotransporta attīstības nozīmīgumu norāda jau tas vien, cik lēni tas pie mums attīstās. Un tas nav mūsu kūtruma, bet gan fosilās degvielas tirgotāju spēcīgā lobija dēļ,» teic M.Jansons.
Viņš norāda, ka maksu par uzlādes punkta izmantošanu neprasīs. «Jūs piespiedu kārtā būsiet kļuvuši par maniem viesiem uz 12 stundām, un tā jau būs samaksa par pakalpojuma izmantošanu,» smej uzņēmējs. Jāpiebilst, ka pilns elektromobiļa baterijas uzlādes laiks ir astoņas līdz 12 stundas, taču, līdzīgi kā mobilā telefona akumulatoru, to var lādēt arī īsāku laiku.
ZREA projektu koordinatore Signe Vīlipa vērtē, ka elektrotransporta uzlādes punkti ir papildu instruments, kā komersantiem piesaistīt konkrētu klientu segmentu. «Latvijā elektromobiļu skaits vēl nesasniedz pat simtu, taču, piemēram, Igaunijā tie iemanto ļoti strauju popularitāti. Līdz ar to arī igauņi noteikti ir potenciālie elektriskā transporta uzlādes vietu izmantotāji. Cilvēks, kuram ir elektromobilis, vienmēr izvēlēsies ieturēt maltīti vai pārnakšņot vietā, kur vienlaikus viņš varēs arī uzlādēt savu transportu,» norāda S.Vīlipa.
«Lielākā daļa uzņēmēju vēl nezina, ka mazjaudas uzlādes vietas izveidei nepieciešama tikai parastā rozete un, protams, iespēja ērti pie tās piebraukt – vai nu ēkas ārpusē, vai kādā garāžā. Tas neprasa lielus ieguldījums, bet var palīdzēt piesaistīt vienu potenciālo klientu segmentu,» skaidro S.Vīlipa.
Viens no uzņēmumiem, kas jau pašlaik piedāvā elektrotransportu uzlādes vietas saviem klientiem, ir «Euro Park». Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrības un «Latvenergo» izveidotajā elektrotransportu uzlādes vietu kartē pašlaik atzīmētas astoņas šādas stāvvietas Rīgā. Tāpat pa vienai uzlādes vietai atrodas Jūrmalā un Jelgavā, pie LLU Tehniskās fakultātes. Kopumā desmit dažādās adresēs Latvijā piedāvā 42 elektrotransportu uzlādes pieslēguma vietas.
Šie visi gan ir lēnās jeb mazjaudas uzlādes punkti, kas nozīmē, ka pilnai transportlīdzekļa baterijas uzlādei nepieciešams līdz 12 stundām. «Taču šie mazjaudas punkti darbojas kā pieturvietas – dodoties garākā braucienā, cilvēks atstāj auto pie šāda punkta un dodas, piemēram, pusdienās. Tikmēr auto baterija tiek papildināta,» skaidro S.Vīlipa, piebilstot, ka ar pilnībā uzlādētu bateriju elektromobilis var nobraukt ap simts kilometru.
Tiesa, kā vērtē ZREA, Latvijā lielāku popularitāti varētu iegūt elektrovelosipēdi, kas jau pašlaik pamazām parādās pilsētas ielās. «Kaut arī pašlaik elektrovelosipēdi vēl ir salīdzinoši dārgi, tie pamazām gūst aizvien lielāku popularitāti. Turklāt tie ir lētāki par elektromobiļiem, tāpēc, ņemot vērā mūsu dzīves līmeni, var prognozēt, ka tieši elektroniskie velosipēdi Latvijā attīstīsies straujāk nekā elektroniskie automobiļi,» skaidro projekta vadītāja.
Jāpiebilst, ka vēl līdz 1. aprīlim Latvijā reģistrētiem komersantiem, pārvaldes iestādēm un atvasinātām publiskām personām ir iespēja pieteikties Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta (KPFI) finansiālam atbalstam elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai Latvijā. Kā skaidro S.Vīlipa, šis projekts īpaši piemērots ir iestādēm un uzņēmumiem, kam regulāri jāveic nelieli maršruti pilsētā vai tās apkārtnē.
Foto: Ivars Veiliņš