-4.2 °C, 1.6 m/s, 88.1 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Līčos» atklāj pirmo elektrotransporta uzlādes vietu ārpus pilsētas
«Līčos» atklāj pirmo elektrotransporta uzlādes vietu ārpus pilsētas
18/03/2014

«Viesu līči» Jelgavas novadā ir pirmais komersants, kas atsaucies Zemgales reģionālās Enerģētikas aģentūras (ZREA) aicinājumam, īstenojot Eiropas Sociālā fonda projektu, uzstādīt mazjaudas elektrotransporta uzlādes punktu. Šodien atklāšanas ceremonijā tam izveidota GPS koordināta, lai elektrotransporta lietotāji «Tom-Tom» navigācijas ierīcē šo vietu var atrast un izmantot.

Ligita Vaita

«Viesu līči» Jelgavas novadā ir
pirmais komersants, kas atsaucies Zemgales reģionālās Enerģētikas
aģentūras (ZREA) aicinājumam, īstenojot Eiropas Sociālā fonda
projektu, uzstādīt mazjaudas elektrotransporta uzlādes punktu.
Šodien atklāšanas ceremonijā tam izveidota GPS koordināta, lai
elektrotransporta lietotāji «Tom-Tom» navigācijas ierīcē šo vietu
var atrast un izmantot.

«Es tagad jūtos nedaudz kā tāds lecīgs gailis,
bet laikam mums, latviešiem, jāmācās tādiem būt, citādi igauņi mums
vienmēr ies pa priekšu,» atklājot pirmo elektrotransporta uzlādes
vietu ārpus pilsētas, teic «Viesu līču» saimnieks Modris Jansons.
Viņš atzīst, ka pats šo notikumu neuzskata par tik nozīmīgu, jo
uzlādes vietas izveidē ieguldījis vien 500 eiro, taču cer, ka būs
devis impulsu domāt inovatīvi arī citus. «Uz elektrotransporta
attīstības nozīmīgumu norāda jau tas vien, cik lēni tas pie mums
attīstās. Un tas nav mūsu kūtruma, bet gan fosilās degvielas
tirgotāju spēcīgā lobija dēļ,» teic M.Jansons.

Viņš norāda, ka maksu par uzlādes punkta
izmantošanu neprasīs. «Jūs piespiedu kārtā būsiet kļuvuši par
maniem viesiem uz 12 stundām, un tā jau būs samaksa par pakalpojuma
izmantošanu,» smej uzņēmējs. Jāpiebilst, ka pilns elektromobiļa
baterijas uzlādes laiks ir astoņas līdz 12 stundas, taču, līdzīgi
kā mobilā telefona akumulatoru, to var lādēt arī īsāku laiku.

ZREA projektu koordinatore Signe Vīlipa vērtē,
ka elektrotransporta uzlādes punkti ir papildu instruments, kā
komersantiem piesaistīt konkrētu klientu segmentu. «Latvijā
elektromobiļu skaits vēl nesasniedz pat simtu, taču, piemēram,
Igaunijā tie iemanto ļoti strauju popularitāti. Līdz ar to arī
igauņi noteikti ir potenciālie elektriskā transporta uzlādes vietu
izmantotāji. Cilvēks, kuram ir elektromobilis, vienmēr izvēlēsies
ieturēt maltīti vai pārnakšņot vietā, kur vienlaikus viņš varēs arī
uzlādēt savu transportu,» norāda S.Vīlipa.

«Lielākā daļa uzņēmēju vēl nezina, ka
mazjaudas uzlādes vietas izveidei nepieciešama tikai parastā rozete
un, protams, iespēja ērti pie tās piebraukt – vai nu ēkas ārpusē,
vai kādā garāžā. Tas neprasa lielus ieguldījums, bet var palīdzēt
piesaistīt vienu potenciālo klientu segmentu,» skaidro
S.Vīlipa.

Viens no uzņēmumiem, kas jau pašlaik piedāvā
elektrotransportu uzlādes vietas saviem klientiem, ir «Euro Park».
Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrības un «Latvenergo»
izveidotajā elektrotransportu uzlādes vietu kartē pašlaik atzīmētas
astoņas šādas stāvvietas Rīgā. Tāpat pa vienai uzlādes vietai
atrodas Jūrmalā un Jelgavā, pie LLU Tehniskās fakultātes. Kopumā
desmit dažādās adresēs Latvijā piedāvā 42 elektrotransportu uzlādes
pieslēguma vietas.

Šie visi gan ir lēnās jeb mazjaudas uzlādes
punkti, kas nozīmē, ka pilnai transportlīdzekļa baterijas uzlādei
nepieciešams līdz 12 stundām. «Taču šie mazjaudas punkti darbojas
kā pieturvietas – dodoties garākā braucienā, cilvēks atstāj auto
pie šāda punkta un dodas, piemēram, pusdienās. Tikmēr auto baterija
tiek papildināta,» skaidro S.Vīlipa, piebilstot, ka ar pilnībā
uzlādētu bateriju elektromobilis var nobraukt ap simts
kilometru.

Tiesa, kā vērtē ZREA, Latvijā lielāku
popularitāti varētu iegūt elektrovelosipēdi, kas jau pašlaik
pamazām parādās pilsētas ielās. «Kaut arī pašlaik elektrovelosipēdi
vēl ir salīdzinoši dārgi, tie pamazām gūst aizvien lielāku
popularitāti. Turklāt tie ir lētāki par elektromobiļiem, tāpēc,
ņemot vērā mūsu dzīves līmeni, var prognozēt, ka tieši
elektroniskie velosipēdi Latvijā attīstīsies straujāk nekā
elektroniskie automobiļi,» skaidro projekta vadītāja.

Jāpiebilst, ka vēl līdz 1. aprīlim
Latvijā reģistrētiem komersantiem,
pārvaldes iestādēm un atvasinātām publiskām personām ir iespēja
pieteikties Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta (KPFI) finansiālam
atbalstam elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai
Latvijā. Kā skaidro S.Vīlipa, šis projekts īpaši piemērots ir
iestādēm un uzņēmumiem, kam regulāri jāveic nelieli maršruti
pilsētā vai tās apkārtnē.

Foto: Ivars Veiliņš