18.9 °C, 3.9 m/s, 94.1 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāLuksofora sensors reaģē arī uz velosipēdu un motorolleri
Luksofora sensors reaģē arī uz velosipēdu un motorolleri
29/07/2014

Vairākiem luksoforiem pilsētā uzstādīti kustības sensori, kas ļauj luksoforu darbību regulēt atbilstoši satiksmes plūsmai. Taču kāds portāla lasītājs interesējas, vai sensors darbojas arī uz citiem transportlīdzekļiem, piemēram, motorolleri vai velosipēdu.

Ligita Vaita

Vairākiem luksoforiem pilsētā
uzstādīti kustības sensori, kas ļauj luksoforu darbību regulēt
atbilstoši satiksmes plūsmai. Taču kāds portāla lasītājs
interesējas, vai sensors darbojas arī uz citiem
transportlīdzekļiem, piemēram, motorolleri vai
velosipēdu.

«Pēc pieredzes šķiet, ka sensors uz
motorollera kustībām nedarbojas vai arī man jātrāpa kādā konkrētā
trajektorijā. Cik liels ir šo sensoru darbības laukums?»
interesējas lasītājs. Viņš arī norāda, ka pats ir piedzīvojis
sarežģījumus, kad vēlējies ar motorolleri izbraukt no 4. līnijas uz
Dobeles šoseju – luksoforā zaļais signāls tā arī nav ieslēdzies,
kamēr no mugurpuses nepiebrauca automašīna.

Vairākās vietās Jelgavā, kur automašīnu plūsma
ir mazāka, luksofora regulēšana notiek pēc uzstādīta sensora jeb
detektora. «Pilsētsaimniecības» atbildīgais speciālists
Infrastruktūras gudrās vadības sistēmas nodaļas vadītājs Māris
Skudra norāda, ka Jelgavā transportlīdzekļu detekcijai izmanto divu
veida risinājumus – infrasarkanās kameras un magnētiskā lauka
detektorus. Kā paskaidro M.Skudra, infrasarkanā kamera reaģē uz
siltumu un kustību. Lai tā nodotu izsaukumu luksofora
kontrolieriem, nepieciešami divi parametri – kustība un
temperatūras izmaiņas kameras detekcijas zonā, kas ir aptuveni
brauktuves joslas platumā. Kamera reaģēs tikai tad, ja abi šie
parametri – kustība un temperatūras izmaiņas – izpildās
vienlaicīgi. Šādas infrasarkanās kameras Jelgavā uzstādītas pie
luksoforiem sešos krustojumos: Rīgas–Starzdu ielā, Rīgas–Institūta
ielā, Dobeles–Blaumaņa–Pasta ielā, Atmodas–Dambja ielā,
Rūpniecības–Filozofu ielā un Rīgas ielā pie «Keramikas».

Citādāk darbojas magnētiskā lauka detektori,
tie reaģē uz magnētiskā lauka izmaiņām, un, lai magnētiskā lauka
detektors nodotu izsaukumu luksofora kontrolierim, nepieciešams
izmainīt magnētisko lauku vai magnētiskā lauka līnijas virzienu
detektora darbības zonā jeb aptuveni viena metra rādiusā ap
detektoru. M.Skudra norāda, ka standarta gadījumā sensora uztveres
rādiuss ir viens metrs, taču nepieciešamības gadījumā to iespējams
regulēt – samazināt vai palielināt. Šādi detektori ir uzstādīti
Lielās un Raiņa ielas atjaunotajos posmos, kā arī Dobeles šosejas
krustojumos ar 4. un 5. līniju, Lietuvas šosejas krustojumos ar
Miera un Savienības ielu.

«Piemēram, gadījumos, kad krustojuma tuvumā
atrodas kāds piebraucamais ceļš pie mājas vai veikala, var būt tā,
ka magnētiskā kustība ir biežāka nekā patiesībā transports vēlas
izgriezties no šīs ielas. Tad mēs izvērtējam, vai kustības sensora
darbības lauku nevajag samazināt,» skaidro M.Skudra.

Tieši šāda situācija, ir arī 4. līnijā pie
veikala «Otto», par kuru interesējas lasītājs. «Šajā vietā ļoti
tuvu ir veikala «Otto» piebraucamais ceļš, pa kuru notiek kustība,
tāpēc sensora darbības laukums ir samazināts. Ja cilvēks, braucot
ar motorolleri, piemēram, izbrauc no veikala stāvvietas un brauc
ļoti tuvu ceļa kreisajai malai, tad sensors var nenostrādāt.
Savukārt, braucot pa savu braukšanas joslu, problēmām nevajadzētu
būt,» norāda M.Skudra.

Viņš piebilst, ka arī ikdienišķi laikapstākļi
transportlīdzekļu detekcijas darbību neietekmē.

Luksofori, kuri aprīkoti ar transportlīdzekļu
detekcijas sistēmām, tiek uzraudzīti Pašvaldības operatīvas
informācijas centrā (POIC) visu diennakti, un luksoforu
pārraudzības sistēma automātiski ziņo par izmaiņām to darbībā. Par
konkrētiem gadījumiem, ja luksoforu objekts nestrādā, kā paredzēts,
iedzīvotāji aicināti nekavējoties ziņot POIC pa tālruni 8787, bet,
ja to nav iespējams izdarīt nekavējoties, tad piefiksēt konkrētu
laiku un vietu, lai speciālisti konkrēto kļūmi varētu
pārbaudīt.

Foto: Ivars Veiliņš