Vairākiem luksoforiem pilsētā uzstādīti kustības sensori, kas ļauj luksoforu darbību regulēt atbilstoši satiksmes plūsmai. Taču kāds portāla lasītājs interesējas, vai sensors darbojas arī uz citiem transportlīdzekļiem, piemēram, motorolleri vai velosipēdu.
Ligita Vaita
«Pēc pieredzes šķiet, ka sensors uz motorollera kustībām nedarbojas vai arī man jātrāpa kādā konkrētā trajektorijā. Cik liels ir šo sensoru darbības laukums?» interesējas lasītājs. Viņš arī norāda, ka pats ir piedzīvojis sarežģījumus, kad vēlējies ar motorolleri izbraukt no 4. līnijas uz Dobeles šoseju – luksoforā zaļais signāls tā arī nav ieslēdzies, kamēr no mugurpuses nepiebrauca automašīna.
Vairākās vietās Jelgavā, kur automašīnu plūsma ir mazāka, luksofora regulēšana notiek pēc uzstādīta sensora jeb detektora. «Pilsētsaimniecības» atbildīgais speciālists Infrastruktūras gudrās vadības sistēmas nodaļas vadītājs Māris Skudra norāda, ka Jelgavā transportlīdzekļu detekcijai izmanto divu veida risinājumus – infrasarkanās kameras un magnētiskā lauka detektorus. Kā paskaidro M.Skudra, infrasarkanā kamera reaģē uz siltumu un kustību. Lai tā nodotu izsaukumu luksofora kontrolieriem, nepieciešami divi parametri – kustība un temperatūras izmaiņas kameras detekcijas zonā, kas ir aptuveni brauktuves joslas platumā. Kamera reaģēs tikai tad, ja abi šie parametri – kustība un temperatūras izmaiņas – izpildās vienlaicīgi. Šādas infrasarkanās kameras Jelgavā uzstādītas pie luksoforiem sešos krustojumos: Rīgas–Starzdu ielā, Rīgas–Institūta ielā, Dobeles–Blaumaņa–Pasta ielā, Atmodas–Dambja ielā, Rūpniecības–Filozofu ielā un Rīgas ielā pie «Keramikas».
Citādāk darbojas magnētiskā lauka detektori, tie reaģē uz magnētiskā lauka izmaiņām, un, lai magnētiskā lauka detektors nodotu izsaukumu luksofora kontrolierim, nepieciešams izmainīt magnētisko lauku vai magnētiskā lauka līnijas virzienu detektora darbības zonā jeb aptuveni viena metra rādiusā ap detektoru. M.Skudra norāda, ka standarta gadījumā sensora uztveres rādiuss ir viens metrs, taču nepieciešamības gadījumā to iespējams regulēt – samazināt vai palielināt. Šādi detektori ir uzstādīti Lielās un Raiņa ielas atjaunotajos posmos, kā arī Dobeles šosejas krustojumos ar 4. un 5. līniju, Lietuvas šosejas krustojumos ar Miera un Savienības ielu.
«Piemēram, gadījumos, kad krustojuma tuvumā atrodas kāds piebraucamais ceļš pie mājas vai veikala, var būt tā, ka magnētiskā kustība ir biežāka nekā patiesībā transports vēlas izgriezties no šīs ielas. Tad mēs izvērtējam, vai kustības sensora darbības lauku nevajag samazināt,» skaidro M.Skudra.
Tieši šāda situācija, ir arī 4. līnijā pie veikala «Otto», par kuru interesējas lasītājs. «Šajā vietā ļoti tuvu ir veikala «Otto» piebraucamais ceļš, pa kuru notiek kustība, tāpēc sensora darbības laukums ir samazināts. Ja cilvēks, braucot ar motorolleri, piemēram, izbrauc no veikala stāvvietas un brauc ļoti tuvu ceļa kreisajai malai, tad sensors var nenostrādāt. Savukārt, braucot pa savu braukšanas joslu, problēmām nevajadzētu būt,» norāda M.Skudra.
Viņš piebilst, ka arī ikdienišķi laikapstākļi transportlīdzekļu detekcijas darbību neietekmē.
Luksofori, kuri aprīkoti ar transportlīdzekļu detekcijas sistēmām, tiek uzraudzīti Pašvaldības operatīvas informācijas centrā (POIC) visu diennakti, un luksoforu pārraudzības sistēma automātiski ziņo par izmaiņām to darbībā. Par konkrētiem gadījumiem, ja luksoforu objekts nestrādā, kā paredzēts, iedzīvotāji aicināti nekavējoties ziņot POIC pa tālruni 8787, bet, ja to nav iespējams izdarīt nekavējoties, tad piefiksēt konkrētu laiku un vietu, lai speciālisti konkrēto kļūmi varētu pārbaudīt.
Foto: Ivars Veiliņš