Loka maģistrāles 5 iedzīvotāja Tatjana Ribakova vēlas saprast, no kā veidojas SIA «Fortum Jelgava» maksa par rēķina sagatavošanu, kas jau februārī papildus jāmaksā par pakalpojumu. «1,54 eiro mēnesī – tā taču papildus rēķinam par siltumu jebkuram ir liela nauda! Kāpēc uzņēmums grib tik nenormāli pelnīt?!» neizpratnē ir Tatjana.
Sintija Čepanone
Viņasprāt, kritiku neiztur arī uzņēmuma pamatojums, ka šī papildu maksa segs datu bāzu uzturēšanas, atjaunošanas, programmatūras uzturēšanas un uzlabojumu izmaksas. «Ja tā, tad rodas jautājums: kā mēs, SIA «Fortum Jelgava» klienti, varēsim izkontrolēt, ka šie uzlabojumi tiešām veikti. Un vai tad iepriekš tādi uzlabojumi nebija nepieciešami, ka tagad būsim spiesti maksāt vairāk?» tā viņa. Tatjana lūdz uzņēmuma skaidrojumu par to, kā aprēķināta noteiktā maksa – 1,54 eiro mēnesī – par rēķina sagatavošanu; vai šāda summa tiks ieturēta tikai apkures sezonā vai tomēr arī vasarā klientiem būs jāsedz šie izdevumi, lai gan apkures nebūs un nekāda siltumenerģijas sadale pa dzīvokļiem netiks veikta. Tāpat viņa vēlas zināt, vai un kā iespējams pieteikt rēķina saņemšanu pa e-pastu. «Ja jau viena rēķina izrakstīšana ir tik dārga, varbūt racionālāk būtu to klientam nosūtīt elektroniski? Tas taču ir vienkāršs veids, kā uzņēmums varētu ietaupīt līdzekļus, un tad arī klientiem nāktos maksāt mazāk!»
SIA «Fortum Jelgava» komunikācijas vadītāja Guntra Matisa skaidro, ka jau iepriekš uzņēmuma izrakstītajā rēķinā bija iekļauta pozīcija «Konta apkalpošana», kas turpmāk sauksies «Rēķina sagatavošana». Tā ietver izmaksas par siltumenerģijas patēriņa sadali uz apkuri un karsto ūdeni starp dzīvokļiem, kas tiek veikta, pamatojoties uz pārvaldnieka sniegtu rakstisku informāciju, un ir nepieciešama rēķinu sagatavošanai, kā arī izmaksas, kas saistītas ar datu bāzu un programmatūras uzturēšanu un atjaunošanu, un klientu apkalpošanas personālu. «Taču noteiktā maksa par šo pakalpojumu līdz šim bija 30 santīmi bez PVN, un faktiski tā nebija mainīta kopš 2004. gada, lai gan šo gadu laikā izmaksas ir augušas, tāpat veikti nozīmīgi programmatūru un datu bāzu uzlabojumi, jo «Fortum» Jelgavā gatavo rēķinus apmēram 16 000 klientiem. Tādējādi pašlaik noteiktā maksa par pakalpojumu «Rēķina sagatavošana» – 1,27 eiro mēnesī (0,89 lati ) plus PVN – segs reālās rēķina sagatavošanas izmaksas, tostarp datu bāzu uzturēšanu un pilnveidošanu,» skaidro G.Matisa. Šī summa tiks iekļauta rēķinos par 2014. gada janvāri, kurus klienti saņems šomēnes.
Jāpiebilst, ka siltumenerģijas tarifā ir iekļauta tikai siltumenerģijas rēķina sagatavošana ēkai. «Ja SIA «Fortum Jelgava» izraksta vienu rēķinu ēkai, tad maksājums par rēķina sagatavošanu netiek iekasēts. Līdz ar to dzīvojamo ēku īpašniekiem ir iespēja izvēlēties saņemt vienu rēķinu par siltumenerģijas patēriņu visā ēkā un sadalīt maksu par siltumenerģiju un karstā ūdens uzsildīšanu pašiem vai arī uzticēt to kādam komersantam, tajā skaitā siltumenerģijas ražošanas uzņēmumam, kas to veic par atsevišķu samaksu,» tā viņa.
G.Matisa skaidro, ka maksa par rēķina sagatavošanu tiks iekļauta rēķinos arī vasaras periodā, jo kopējais ēkai piegādātais siltumenerģijas daudzums karstā ūdens uzsildīšanai un cirkulācijas nodrošināšanai arī ir jāsadala pa dzīvokļiem.
Atbildot uz lasītājas jautājumu par iespēju rēķinu saņemt pa e-pastu, uzņēmums skaidro: elektroniskā rēķina priekšrocība ir tā, ka tas garantē tā ātrāku un ērtāku nogādāšanu klientam, taču tā sagatavošanas izmaksas neatšķiras, jo rēķina nosūtīšanas izmaksas rēķina sagatavošanas maksā nav iekļautas. Elektroniskā rēķina saņemšanai var pieteikties mājas lapā www.fortum.lv vai sūtot pieprasījumu pa e-pastu klienti@fortum.com, norādot dzīvokļa īpašnieka vārdu, uzvārdu, adresi, tālruņa numuru un e-pastu, uz kuru sūtīt rēķinu.