Viedtālruņu lietotājiem Latvijā no šodienas pieejama bezmaksas mobilā aplikācija, kas palīdzēs ātrās palīdzības mediķiem noteikt zvanītāja atrašanās vietu
www.jelgavasvestnesis.lv
Neatliekamās medicīniskās palīdzības (NMP) dienesta Komunikācijas nodaļas vadītāja Ilze Bukša informē, ka Latvijā viedtālruņu lietotājiem ir izstrādāta unikāla mobilā aplikācija «HealthPoint», kas NMP dienesta mediķiem palīdzēs noteikt zvanītāja atrašanās vietu, līdz ar to daudzās situācijās ātrāk atrast negadījuma vietu, lai palīdzētu pacientiem vai cietušajiem.
«Ikvienam var būt situācija, kad nepieciešams izsaukt neatliekamo medicīnisko palīdzību. Ārkārtas brīžos, kad dzīvība briesmās, tas ne vienmēr ir tik vienkārši, kā šķiet, – savu atrašanās vietu var aizmirst, nezināt vai veselības stāvokļa un citu iemeslu dēļ pat fiziski nespēt nosaukt. Aplikācija «HealthPoint» nodrošina to, ka vienlaikus ar zvanu uz NMP dienesta ārkārtas tālruni 113 dispečeriem tiek nodoti arī zvanītāja atrašanās vietas dati (GPS koordinātes). Tāpat dispečeriem automātiski uz elektronisko izsaukuma karti tiek nosūtīti arī nepieciešamie personas dati (vārds, uzvārds, personas kods), ja tālruņa lietotājs iepriekš tos ir ievadījis aplikācijas profila sadaļā,» jaunās aplikācijas priekšrocības skaidro I.Bukša, uzsverot, ka šī informācija daudzās situācijās var būtiski paātrināt mediķu brigādes izsūtīšanu un palīdzības saņemšanu.
Lai nosūtītu datus dienestam, palīdzības izsaucējam nepieciešams aplikācijā nospiest uz iespējas «113». Aplikācija automātiski nosūtīs lietotāja datus dienestam un veiks zvanu uz neatliekamās palīdzības dienestu, kur tālāk informāciju precizēs dispečers.
Atrašanās vietas datu precizitāte ir atkarīga gan no tālruņa operētājsistēmas, pieejas mobilajam internetam vai Wi-fi, kā arī GPS satelītu pieejamības, «Bluetooth» aktivizēšanas un citām niansēm.
Ja kādu iemeslu dēļ aplikācija nespēj nosūtīt datus NMPD, tā izlaiž šo soli un turpina darbību, veicot zvanu uz NMPD.
Jāuzsver, ka lietotne «HealthPoint» NMP dienesta mediķiem ir tikai palīgs atrašanās vietas precizēšanai un zvana laikā nosūtītie dati neaizstās sarunu ar dispečeru palīdzības izsaukšanai. Atrašanās vietas datu precizitāte ir atkarīga no vairākiem faktoriem – tālruņa, operētājsistēmas, telefona iestatījumiem, kā arī GPS satelītu pieejamības, interneta pieslēguma, Wi-Fi, Bluetooth u.c. aktivizēšanas. Tāpēc dispečeram sarunā ar zvanītāju vienmēr jāpārbauda un jāprecizē informācija. Lietotnes atsūtītie dati dispečeram var palīdzēt sarežģītās situācijās, piemēram, ja izsaukums ir no mazapdzīvotas vietas, ārpus pilsētām, ja zvanītājs nonācis nepazīstamā vietā un nespēj pateikt adresi, ja pacients vai cietušais veselības stāvokļa dēļ nespēj pateikt precīzu adresi vai nosaukt kādus tuvākos orientierus.
Ja situācija nav dzīvību apdraudoša, bet sazināšanās ar mediķiem ir nepieciešama, lietotne piedāvā veikt zvanu savam ģimenes ārstam vai ārpus viņa darba laika uz Nacionālā veselības dienesta ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni. Kā norāda lietotnes izstrādātājs SIA «Meditec», turpinot attīstīt lietotni, drīzumā tā dos iespēju arī pierakstīties pie izvēlētā ārsta speciālista, saņemt norādes par pirmās palīdzības sniegšanu dzīvībai kritiskās situācijās, kā arī kartē atrast tuvāko ārstniecības iestādi.
Lietotne ir brīvi pieejama un bez maksas lejuplādējama viedtālruņos.
• Google play
• Apple App store
• Windows store: būs pieejama jau vistuvākajā laikā, tiklīdz noslēgsies lietotnes jaunās versijas standarta publicēšanas process.
Lai viedtālrunī lietotni lejuplādētu un izmantotu, nepieciešama kāda no ierīcēm, kurās darbojas operētājsistēma iOS 7.0, Android 1.6 vai jaunākas to versijas. Lietotne atrašanās vietu nosaka ar GPS, tāpēc ierīcē jābūt iespējotam GPS pakalpojumam vai funkcijai «Mana atrašanās vieta».
Uzsverot mobilās aplikācijas nozīmi, NMP dienesta vadītājs Armands Ploriņš atzīst: «Latvijā ilgus gadus dažādās instancēs noritējušas diskusijas un sagatavošanās darbi, lai operatīvajiem dienestiem būtu iespēja jau zvana saņemšanas brīdī pietiekami precīzi redzēt zvanītāja atrašanās vietu. Diemžēl valstiska risinājuma ar konkrētu rezultātu pagaidām nav. Tāpēc dienests pats meklē iespējas savā darbā ieviest inovācijas, ko šobrīd piedāvā mūsdienu tehnoloģiju straujā attīstība. Šādai aplikācijai, kas noteiktās situācijās var izglābt cilvēka dzīvību, jābūt katra viedtālruņa lietotāja sarakstā kā pirmajai.»