27.3 °C, 2.8 m/s, 64.6 %

Pilsētā

NAP nedrīkst novērtēt par zemu
30/09/2012

21. septembrī ar ekspertu diskusiju LLU un tikšanos Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) noslēdzās Latvijas Nacionālā attīstības plāna (NAP) līdz 2020. gadam sabiedriskās apspriešanas pasākumi, kas ar diskusijām sešās pilsētās turpinājās vairāk nekā mēnesi. Par plāna izstrādes gaitu un tā lomu valsts attīstībā atskaitījās Pārresoru koordinācijas centra (PKC) un ministriju amatpersonas.

21. septembrī ar ekspertu diskusiju LLU un tikšanos
Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) noslēdzās
Latvijas Nacionālā attīstības plāna (NAP) līdz 2020. gadam
sabiedriskās apspriešanas pasākumi, kas ar diskusijām sešās
pilsētās turpinājās vairāk nekā mēnesi. Par plāna izstrādes gaitu
un tā lomu valsts attīstībā atskaitījās Pārresoru koordinācijas
centra (PKC) un ministriju amatpersonas.

Kopumā sabiedriskās apspriešanas gaitā ministrijas, valdības
sociālie partneri, pašvaldības un iedzīvotāji iesūtījuši vairāk
nekā 1500 priekšlikumu, kas līdz šim ir lielākais saņemto
atsauksmju skaits sabiedriskās apspriešanas pasākumos. Jelgavā gan
NAP apspriešana neguva plašu sabiedrības uzmanību, jo piektdienas
pēcpusdienā ZRKAC telpās pasākumu apmeklēja mazliet vairāk nekā
desmit pilsētnieku. Diskusijas laikā tika meklētas atbildes arī uz
jautājumu, kādēļ cilvēki ir tik kūtri, lai izteiktu savu viedokli
par valsts attīstību. Kā galvenais iemesls tika minēts ticības
zudums tam, ka šāda veida plāni patiesi varētu īstenoties. Uzticību
nav vairojuši arī līdzšinējie valdības solījumi, kuri arvien tiek
atlikti uz tālākiem gadiem, lai gan vēl pavisam nesen tika
pieteikti kā tūlītēji un neatliekami pasākumi. Tomēr neatkarīgi no
tā, cik liela ir sabiedrības uzticība šim plānam, tas būs viens no
galvenajiem kritērijiem ES struktūrfondu finansējuma sadalē.
Faktiski šis plāns iezīmē to, kur turpmākos septiņus gadus tiks
ieguldīta lielākā daļa no publiskā sektora investīcijām.

Kā ierasts, NAP pietrūkst konkrētības, tomēr citādi šis
dokuments ir ievērības cienīgs, jo izstrādāts pietiekami
kvalitatīvi, bez liekām atkāpēm par to, cik slikti mēs izskatāmies
uz citu valstu fona un kas mums draud tuvākā vai tālākā nākotnē.
Tas nav arī kārtējais nebeidzamo
vēlmju saraksts, kuram līdzinājās iepriekšējais plāns. PKC
speciālisti ir mēģinājuši koncentrēties uz dažām svarīgākajām
lietām, tādēļ izstrādātā dokumenta versija ir salīdzinoši īsa un
iekļaujas 58 lapaspusēs. Iespējams, tādēļ plānā daudziem uzdevumiem
trūkst pamatojuma un atsevišķi uzstādījumi šķiet nereāli. Piemēram,
maz ticams, ka pēc septiņiem gadiem vismaz 60 procenti valsts
iedzīvotāju ar valsts un pašvaldību iestādēm komunicēs ar interneta
starpniecību vai 95 procenti lauksaimniecībā izmantojamo platību
tiks reāli apsaimniekotas.

Plāna vadmotīvs ir «ekonomiskais izrāviens», kuru varam tulkot
kā aicinājumu ieguldīt tikai tajās jomās, kas patiešām dos
rezultātu pārskatāmā laika periodā. Tieši tas raisa lielākās
diskusijas un iebildumus, jo mazākās pašvaldības nevēlas
samierināties ar to, ka lielākais naudas apjoms turpmākajos gados
tiks ieguldīts tajās teritorijās, kurās ir potenciāls investīciju
piesaistei un ir saglabājušies iedzīvotāji, kas varētu aizpildīt
jaunās darba vietas.

«Ekonomiskā izrāviena» sasniegšanai NAP iezīmē trīs galvenās
prioritātes: tautsaimniecības izaugsmi, cilvēku drošumspēju un
izaugsmi atbalstošas teritorijas.

Šobrīd Eiropā notiek cīņa par līdzekļu sadali nākamajam
plānošanas periodam

 
Andris Rāviņš, Jelgavas pilsētas domes
priekšsēdētājs:

«Šobrīd izstrādātā dokumenta redakcija ir pietiekami vispārīga,
atstājot valdībai lielas manevra iespējas vienu vai otru prioritāti
interpretēt pēc saviem ieskatiem. Svarīgi, lai NAP būtu iestrādātas
reģionālās attīstības politikas pamatnostādnes, kas skaidri iezīmē
to, kādi pakalpojumi būs jānodrošina dažāda līmeņa pašvaldībās, lai
laikus sagatavotos un spētu nodrošināt kvalitatīvus pakalpojumus
iedzīvotājiem. Jau šobrīd iezīmējas pretrunas starp Ekonomikas
ministrijas piedāvāto industriālo politiku un vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministra vīziju par zaļāko valsti
pasaulē.

Jāapzinās, ka mums nav laika plašām diskusijām un strīdiem, jo
līdz oktobra beigām NAP jāprezentē Eiropā, kur jau šobrīd pilnā
sparā notiek cīņa par līdzekļu sadali nākamajam plānošanas
periodam. Ja mēs nevēlamies iesaistīties šajā procesā kā pēdējie,
pēc pārpalikuma principa, tad jau šodien jābūt skaidrībai par to,
ko un kā mēs vēlamies attīstīt.

Aizvadītajā plānošanas periodā viena no racionālākajām bija
pilsētvides attīstības programma. Par šiem līdzekļiem rekonstruējām
Raiņa ielu, Čakstes bulvāri, turpinās Lielās ielas rekonstrukcija,
bet nākamgad tiks pabeigti arī Pasta salas labiekārtošanas darbi.
Arī Briselē esam guvuši apstiprinājumu, ka vismaz pieci procenti no
kopējā finansējuma nākamajam plānošanas periodam tiks atvēlēts
pilsētvidei, tostarp Jelgavas projektiem.»

Arī valstij nepieciešams savs biznesa plāns

Baiba Rivža, LLU profesore:
«NAP ir vairākas būtiskas funkcijas. Tā ir vienošanās starp
sabiedrību un valsti par būtiskām vidēja termiņa prioritātēm,
mērķiem un to sasniegšanas rādītājiem. Tāpat tas ir pamats ES
struktūrfondu prioritāro virzienu noteikšanai nākamajam plānošanas
periodam. Savā ziņā tas ir arī valsts biznesa plāns, kurā tiek
noteikti tie virzieni, kuros tiks ieguldīti līdzekļi.

Plānā minēto «ekonomisko izrāvienu» var sasniegt tikai gudra un
zināšanās balstīta sabiedrība, tādēļ pārsteidz, ka augstākā
izglītība un zinātne NAP pieminēta tikai virspusēji. Lai sasniegtu
NAP izvirzītos mērķus, mums jāpaaugstina studiju kvalitāte un
konkurētspēja, kā arī pieejamība, paaugstinot ieguldījumus
pētniecībā un attīstībā vismaz līdz trim procentiem no iekšzemes
kopprodukta. Tāpat plānā būtu jāmaina akcenti, vairāk uzsverot
reģionus, iesaistot pašvaldības un augstākās izglītības
iestādes.»

«Mēģinājām fokusēties uz svarīgākajām lietām»

Mārtiņš Krieviņš, Pārresoru koordinācijas centra
vadītājs:

«Esmu gandarīts par to, ka esam saņēmuši vairāk nekā 1500
priekšlikumu par NAP. Katrs no tiem tiks izskatīts atbilstoši
iepriekš apstiprinātajai metodikai, pēc tam dokumenta gala
redakciju iesniegsim valdībā, bet pēdējās iespējas veikt korekcijas
būs Saeimas deputātiem. Tādēļ process pēc sabiedriskās apspriešanas
nebūt vēl nav galā.

Strādājot pie NAP sākotnējās redakcijas, mūsu mērķis bija
orientēties uz tām jomām un teritorijām, kurās investīcijas varētu
nest lielāko atdevi. Jāapzinās, ka, attīstot nacionālās un
reģionālās nozīmes centrus, mēs nodrošināsim ar darba vietām arī
apkārtējo teritoriju iedzīvotājus, bet viņu samaksātie nodokļi
atgriezīsies pašvaldībās. Tiekoties ar iedzīvotājiem, bieži esam
saņēmuši pārmetumus, ka cilvēki nebrauks uz darba vietām, ja viņiem
ceļā būs jāpavada pārāk ilgs laiks, tomēr pasaules pieredze liecina
par pretējo. Darbs lielākajās Latvijas pilsētās katrā ziņā ir
labāka alternatīva darba vietām ārpus valsts teritorijas.»


PRIORITĀTE: Tautsaimniecības izaugsme

Šī prioritāte ir orientēta uz produktīvi strādājošu uzņēmumu skaita
pieaugumu, atbalstot tādus investīciju projektus, kuros ieguldītie
resursi nodrošinās lielāko atdevi. Akcents likts uz pētniecību un
inovācijām kā priekšnoteikumu augstākai konkurētspējai. Tajā pašā
laikā NAP neiezīmē kādas prioritārās nozares, atstājot iespēju
brīvai konkurencei starp uzņēmumiem. Kā atsevišķs rīcības virziens
izdalīta energoefektivitāte ar mērķi panākt, lai līdz 2020. gadam
vismaz 40 procenti enerģijas tiktu saražota no atjaunojamiem
resursiem.

PRIORITĀTE: Cilvēka drošumspēja
Prioritātes mērķis ir radīt spēcīgu vidusšķiru un apturēt
iedzīvotāju skaita samazināšanos, liekot uzsvaru uz nevienlīdzības
samazināšanu starp dažādām iedzīvotāju grupām. Šajā plāna sadaļā
tiek runāts par pasākumiem, kas orientēti uz patriotisma un
dzimstības veicināšanu, sabiedrības veselības stāvokļa uzlabošanu,
kompetenču un prasmju attīstību, lai iedzīvotāji tiktu nodrošināti
ar cienīgu darbu.

PRIORITĀTE: Izaugsmi atbalstošas teritorijas
Šī prioritāte paredz aktivitātes, kas vērstas uz līdzvērtīgu darba
iespēju un dzīves apstākļu nodrošināšanu visu reģionu
iedzīvotājiem, izmantojot katras teritorijas priekšrocības,
akcentējot nacionālās un reģionālās nozīmes attīstības centrus,
kuros tiks sniegta lielākā daļa no valsts un pašvaldības iestāžu
pakalpojumiem.  

Sagatavoja Jānis Kovaļevskis, foto Ivars Veiliņš