Pēc biznesa kataloga «Zaļās lapas» datiem, šobrīd mūsu pilsētā reģistrēti 55 uzņēmumi, kas nodarbojas ar apģērbu tirdzniecību. Ja vidēji katrā no tiem ir nodarbināti vismaz trīs cilvēki, tās ir vairāk nekā 160 darbavietas pilsētā. Uzņēmēji, lai gan atzīst, ka ir grūti strādāt – gan lielās konkurences dēļ, gan tāpēc, ka cilvēku pirktspēja nav tik liela kā varētu vēlēties –, tajā pašā laikā tomēr apgalvo, ka tik slikti, lai domātu par šāda biznesa izbeigšanu, arī neesot. Mazie uzņēmēji spriež: ja pat krīzi «izvilkuši», ir vērts turpināt, jo, līdzīgi kā pārtiku, arī apģērbu cilvēkiem vajadzēs vienmēr.
Ritma Gaidamoviča
Lai gan Jelgava ir ceturtā lielākā pilsēta Latvijā, uzrunātie veikalu īpašnieki, raugoties no sava biznesa pozīcijām, lēš, ka tā tomēr ir maza un apģērbu veikalu, ņemot vērā pircēju skaitu un pirktspēju, pilsētā noteikti esot krietni par daudz. Tajā pašā laikā gan nav jūtams, ka tiktu pamesta šī biznesa niša – ja kāds veikals tiek likvidēts, drīz tā vietā jau ir cits, un uzņēmēji atzīst, ka dzīvo tīri labi. Tiesa, neviens neatklāj, cik liela ir peļņa, vien nosaka, ka gada pirmie trīs mēneši esot tukšais periods, jo visi pirms Ziemassvētkiem patērējušies. Tāpat arī pavasara sezonas drēbes vēl nav aktuālas. «Ziedu laiki, kas bija «trekno gadu» sākumā, kad durvis burtiski nevarējām aizvērt, jo nepārtraukti nāca pircēji un saimniece katru nedēļu brauca uz poļiem pēc jaunas preces, ir garām,» saka pārdevēja apģērbu veikalā Raiņa ielā.
Visi kā viens uzņēmēji atzīst, ka tikai ar klientiem jelgavniekiem vien nevarētu izdzīvot. Mūsu pilsētu iecienījuši arī pircēji no Bauskas, Dobeles, protams, Jelgavas un Ozolnieku novada, Tukuma un pat Rīgas. «Pie mums nereti ierodas rīdzinieces, atzīstot, ka cenas ir pieņemamākas nekā galvaspilsētā, turklāt noteikti būs kāda «odziņa», kā arī mazāka iespējamība, ka vēl kādai kolēģei Rīgas birojā būs tieši tāda pati kleita,» tā SIA «Jūsu stils» īpašniece Inese Salmiņa. Veikalu saimnieki atzīst, ka visvairāk viņu veikalos iepērkas pedagogi, banku darbinieki, ierēdņi – cilvēki, kuriem ikdienā jābūt lietišķi ģērbtiem, par ko var pārliecināties arī veikalu piedāvājuma klāstā. Tas gan attiecas uz veikalu ikdienu, jo situācija mainās izlaidumu un kāzu sezonas laikā.
«Cenas apģērbam Jelgavā adekvātas»
Ja vēl pirms pāris gadiem pircēju viens no galvenajiem kritērijiem, pirms iegādāties apģērbu, bijis «patīk vai nepatīk», tad šobrīd situācija esot mainījusies. Katrs pirkums tiek veikts pārdomāti, pētot cenas, vērtējot, cik tas nepieciešams, tāpat ļoti būtiska esot apkalpošanas kultūra. «Vispirms, protams, skatās cenu – vai var to atļauties –, tad kvalitāti un tikai tad to, cik ļoti patīk,» saka veikala «Liene» saimniece Pasta ielā Regīna Fabiševska. Veikalu vadītāji neslēpj – katru dienu ienāk kāds, kurš izsaka piezīmes, ka ir par dārgu, taču paši uzņēmēji pārliecināti, ka apģērbu cenas Jelgavā ir adekvātas. Lētāk laist nevar, citādi nebūšot vērts strādāt. Cenas jau līdz ar pāreju uz eiro esot kļuvušas zemākas. «Mani novērojumi liecina, ka iepriekš bikses maksāja 30 vai 40 latus, šobrīd – gandrīz tikpat eiro. Cilvēki psiholoģiski nevar pieņemt cenu eiro, kas, salīdzinot ar cenu latos, izskatās augstāka, tāpēc tās ir kritušās. Uzņēmēji ir spiesti samazināt savu uzcenojumu,» atzīst apģērbu veikala Lielajā ielā saimniece. Neviens, protams, nevēlas atklāt, cik liels ir uzcenojums, apgalvojot, ka tas ir biznesa noslēpums, vien nosaka: ja tie būtu vien desmit divdesmit procenti, tad «labāk sēdi mājās un nemaz nesāc tirgoties». Esot jāsaprot, ka cenai jābūt tādai, lai spētu nomaksāt īri par veikala telpām, komunālos maksājumus, nodokļus, iegādāties jaunu preci, kā arī samaksāt algu pārdevējām un gūt peļņu. Atliek vien pašiem rēķināt, cik liels varētu būt uzcenojums. Piemēram, veikalā Pasta ielā kleita, ievesta no Polijas, iepriekš tika pārdota par 55 eiro, bet šobrīd tai ir 30 procentu atlaide un to var nopirkt par 35 eiro. Saimniece uzsver, ka arī atlaides tiek dotas, pamatojoties uz aprēķiniem, lai uzņēmējs tomēr būtu vinnētājs – tātad, arī pārdodot šo preci par 35 eiro, tirgotājs nopelna.
Mazais ģimenes bizness
Galvenokārt mazie apģērbu veikali ir ģimenes bizness, kurā sievai ir galvenā loma, bet tieši vai netieši paralēli saviem darbiem iesaistīti arī citi ģimenes locekļi, piemēram, preču sagādē, reklamēšanā. Tirgotāji uzsver, ka ar šo biznesu jānopelna nauda dzīvošanai, bērnu skološanai, mājokļa uzturēšanai, un neslēpj, ka par nopelnīto ģimenei izdodas arī aizbraukt kādā ceļojumā. Liela daļa veikalu ir ar pamatīgu pieredzi – mūsu pilsētā strādā jau 11 un vairāk gadu, jo tā ir saimnieču sirdslieta. Daļa sākušas kā pārdevējas, vēlāk pašas nolēmušas veidot savu veikalu. Viņas dara to, kas patīk, ļaujot nopelnīt vēl kādam. Katrā veikalā līdztekus saimniecei strādā vēl no vienas līdz trim pārdevējām, kas esot ļoti uzticīgas un pat kļuvušas kā ģimenes locekļi, kopā strādājot pat gadus piecpadsmit, tāpat tiek algots grāmatvedis. Saimnieces uzsver, ka lielumu cenšas «izvilkt» uz saviem pleciem, lai pašu maciņā paliktu vairāk, tāpēc arī pārdevējām nav lielas algas. Tiesa, neviena algotā pārdevēja negrib nosaukt savu algu, vien nosaka, ka vidēji algas esot ap 300 – 400 eiro mēnesī «uz papīra».
Katram sava preces sagādes sistēma
Lielākoties prece Jelgavas veikalos nonāk no Polijas, Turcijas un Itālijas, bet ved arī no Dānijas, Somijas un Holandes. Katram mazajam apģērbu veikalam ir sava preču sagādes sistēma. Bieži tiekot braukts uz speciālām apģērbu ražotāju izstādēm, kur var satikt vietējos ražotājus, meklēt sadarbības ceļus. Tad vēlāk atliek tikai uzņēmuma interneta veikalā no noliktavas pasūtīt, un prece tiek piegādāta. Citi veikalu īpašnieki vismaz reizi mēnesī paši brauc uz Poliju, Lietuvu un vairumtirdzniecības centros meklē apģērbu, ko vēlas piedāvāt savā veikalā.
«Tu nevari to pirkt – tikko tava kolēģe tādu nopirka»
Uzņēmēji atzīst, ka svarīgākais ir visu laiku ievērot, lai klāsts atšķiras, un neiepirkt daudz viena modeļa apģērbu, izvairoties no tā, ka katrai piektajai dāmai būs tieši tāda drēbe. Veikalnieki savās aprindās apmēram zina, kurš ar kuru ražotāju strādā, un ir ieinteresēti ar vieniem un tiem pašiem nesadarboties, lai piedāvājums atšķirtos. «Tur jau ir to mazo veikaliņu burvība – nebūs daudz vienādu kleitu. Piemēram, mēs vispār ņemam tikai pa diviem izmēriem no katra modeļa, ne vairāk. Savus pastāvīgos klientus jau esam iepazinuši tik daudz, ka atnāk pie mums pircēja un noskata blūzīti, bet es viņai saku: «Nē, nē, tu nevari tādu pirkt – tikko tava kolēģe tādu nopirka!» Arī tas ir svarīgi,» saka pārdevēja veikalā «Skaistums». Tiesa, uzņēmēji atzīst, ka ne ar visiem piegādātājiem iespējams sarunāt tā, ka ņem tikai, piemēram, 36. un 38. izmēru konkrētam modelim. Bieži ir nosacījums, ka jāņem pilna līnija, un tas nozīmē – no 36. līdz 46. izmēram. No tā ir atkarīga iegādes cena. Tas gan bieži esot sarežģīti, jo jāņem vērā, ka ne visi modeļi izskatās vienlīdz labi uz smalkas kundzes un korpulentākas dāmas, līdz ar to ne visiem izmēriem var piemeklēt īpašnieces, atzīst tirgotavu saimnieces.
Viss balstās uz pastāvīgajiem klientiem
Šobrīd šis bizness pamatā balstoties tikai uz pastāvīgajiem klientiem, kurus veikali cenšas noturēt, piemēram, ar atlaižu kartēm, tāpat tiek veidots klientu saraksts – tiklīdz ir jauns pievedums, viņiem tiek aizsūtīts vai nu e-pasts, vai īsziņa. Ļoti būtiska esot arī veikala atrašanās vieta, un īpašnieki spriež, ka Jelgavā veikalam obligāti jābūt tirdzniecības centra tuvumā, tam jābūt labi redzamam no ielas, un liels pluss, ja veikalam ir skatlogi, kuros var izvietot manekenus un ik pa laikam «iekārdināt» garāmgājējus ar kādu jaunu preci. «Viennozīmīgi – logi ir mūsu galvenie pircēju pievilinātāji. Tiklīdz skatlogā ieliekam ko jaunu, zinām, ka veikala durvis vērsies biežāk, tāpēc ik pa pāris dienām kaut ko mainām, ieliekam logā ko košāku, kas piesaista uzmanību,» saka veikala «Serlāna» saimniece Kristīne. Tam pievienojas arī citu veikalu īpašnieki. Mazo veikalu, kas izvietoti dažādās vietās pilsētā, saimnieki, jautāti, vai nav domājuši par pāriešanu uz kādu no tirdzniecības centriem, saka striktu «nē!». «Tas, ka tur apgrozās vairāk cilvēku, ir pilnīgas muļķības. Jā, Rīgā tā varbūt ir, bet ne pie mums. Cilvēkiem pat labāk patīk mazu veikaliņu īpašā aura,» pārliecināta I.Salmiņa. Tāpat tirgotāji zina teikt, ka tirdzniecības centros ir neadekvātas īres maksas un citi strikti noteikumi.
Jāteic gan, ka arī šobrīd veikali telpas tirdzniecībai pamatā nomā, maksājot noteiktu īres maksu. Cik tā augsta, veikalu saimnieki negrib atklāt, jo tā esot savstarpēja vienošanās. Viņi vien nosaka, ka līdz ar krīzi cena mazliet pazemināta un pagaidām vēl nav būtiski augusi. Lielu lomu spēlējot arī tas, cik ilga ir sadarbība ar telpu īpašnieku. Veikaliņu saimnieki lēš, ka cena noteikti esot lētāk nekā tirdzniecības centrā. Piemēram, veikala «Kante» saimniece Ilva Mieze zina teikt, ka viņiem piedāvāts īrēt veikala telpas jaunajā «RAF centrā» par 18 eiro kvadrātmetrā, taču tas esot ļoti dārgi. Informācija sludinājumu portālā ss.lv liecina, ka šobrīd pilsētas centrā tirdzniecībai ne tirdzniecības centros tiek piedāvātas telpas īrei no četriem līdz astoņiem eiro par kvadrātmetru. Piemēram, Katoļu ielā 183 kvadrātmetrus izīrē par 1464 eiro mēnesī, kas ir astoņi eiro par kvadrātmetru.
Foto: Raitis Supe